georg strøm bloghoved

Måske skal de holde sig på internettet

Nogle forretninger burde holde sig fra internettet og nøjes med at drive en fysisk forretning som de har forstand på. Andre er bedre tjent med at holde sig på internettet, indtil de kan håndtere de krav som en fysisk forretning stiller. Selvom der er nogle indlysende fordele ved at kombinere webhandel med en fysisk forretning.

For nogle dage siden bestilte jeg en lader over internettet hos Mytrendyphone, og ville hente den i deres forretning, da jeg skulle en tur til København med mine børn.

Det tog et stykket tid før de to piger ved skranken havde ekspederet de tre kunder foran mig. Mine børn gik stille rundt og kiggede, og min søn nåede to gange hen og spørge mig, om han kunne tage et bæger kakao fra maskinen. Ellers var forretningen tom. Laderen var kommet, og jeg fik den. Så langt så godt.

Jeg tog det sidste skridt op på fortovet, da der kom en mand brasende ud ad døren, samtidig med at han prøvede at tale i mobiltelefon og råbte til min datter at vagten havde set på deres TV, at hun havde taget noget og stukket det op i ærmet.

Et kamera giver ikke det samme overblik, som når du er til stede. Vagten kunne ikke se at mine børn ventede på mig, men kun to teenagere som gik rundt. Han havde nok gættet på at de ville stjæle noget, indtil han troede at han så det.

Jeg sagde til den råbende mand, at jeg var hendes far, men han var oppe at køre og blev i første omgang ved at råbe til hende. Han så ud til at være et sted i tyverne og havde en accent, som jeg gættede på var østeuropæisk. Min datter er femten. Stor nok til selv at gå i forretninger, men ikke til selv at klare sådan en situation.

Vi kunne ikke blive stående på trappen, og gik med ham tilbage i forretningen. Han forlangte at min datter skulle gå ud bagved, så han kunne se om hun havde gemt noget. Jeg tog ikke diskussionen. Han lød som sagt ret ophidset, og der var ikke nogen dør til baglokalet, så alle i butikken kunne høre hvad der foregik.

Jeg fulgte med. Han sagde at min datter skulle tage sin jakke af. Han begyndte at ryste den, og så stadig mere forvirret ud, da der ikke faldt noget ud af ærmerne. Han løftede det ene ærme og kiggende ind i det, men kunne åbenbart ikke se andet end foret.

Han sagde til pigen som havde ekspederet mig, at hun skulle undersøge, om min datter havde gemt noget under resten af sit tøj. Pigen så forvirret ud. Hun havde jo lige ekspederet mig og set mine børn vente, og forstod vist ikke hvad der foregik. Derefter sagde han noget om, at det var almindelig procedure, og overlod resten til hende.

Bagefter virkede det lidt morsomt, selvom vi snakkede om hvordan han kunne behandle en pige som kom alene uden sin far.

Der er nogle erfaringer for webbutikker som gerne vil være fysiske. Butiksarbejde er dårligt betalt og lav status, men det er krævende. Nok mere krævende end at sidde i et callcenter, i mere trygge omgivelser med kolleger at spørge.

Hvis en webbutik skal klare at gå fysisk, skal dens ansatte have en ordentlig vejledning og støtte, så de ikke står alene med problemerne. Det kræver at der er nogen i ledelsen som har erfaring med at drive en fysisk butik.

PS Jeg har kontaktet Mytrendyphone, men de har ikke ringet tilbage som aftalt, så I må nøjes med min version.

Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Hansen

...men det har nu ikke noget med webbutikker eller fysiske butikker at gøre. Jeg har været ude for en meget lignende oplevelse i Bilka for et par år siden. De må vel siges at have erfaring som fysiske butik.
Over-ivrige idioter findes alle vegne.

  • 5
  • 1
Georg Strøm

Jeg kendte reglerne. En forretning kan foretage en civil anholdelse, altså lade dig vente i forretningen til politiet kommer. Jeg valgte at lade dem kigge i min datters jakke, men var forberedt på at reagere indenfor de rammer der er givet af nødværgeloven, hvis de var begyndt at røre ved hende.

  • 10
  • 1
Tor Thrysøe

Jeg har handlet præcis en gang hos mytrendyphone, dog kun over nettet. De påstod min vare var på lager men den røg i restordre. Så sendte de den forkerte, 2 gange. Da jeg fik den rigtige var den defekt. Hele vejen igennem, inkl da jeg så ophævede købet, var de ikke til at få fat på og når det endeligt lykkedes var de uforskammede og først villige til at gøre noget når man nævnte en paragraf og forbrugerombudsmandens e-mail. Er ellers meget glad for at handle på nettet men mytrendyphone er skrækeksemplet. Det er et par år siden men jeg undgår dem som pesten.

  • 4
  • 1
Mikkel Mortensen

Georg: Jeg kan ikke lade være med at smile lidt ved tanken om dig i fuld-blown MMA mode.

Men lidt mere realistisk, se at få anmeldt dem for ulovlig frihedsberøvelse, det er vigtigt at den slags regler bliver overholdt, især så man ikke risikerer selvtægt som du lidt hinter mod.

  • 5
  • 1
Tom Paamand

Jeg blev bedt om at følge med en tyk mand med for mange ting i bæltet. Da min bus først gik et kvarter senere, fulgte jeg med. Han ville så se i min taske, men jeg bad ham tilkalde politi til den slags. Så tilbød jeg i stedet, at vi kunne gennemrode hinandens tasker, hvad der gjorde ham sur. Da jeg begyndte at spise min madpakke, smed han mig ud af kontoret...

  • 13
  • 1
Knud Jensen

Jeg synes nu ikke at jeg kan se hvordan lige netop det her problem relaterer sig til en online butik som åbner en fysisk butik.

Problemet ligger jo mere i at den pågældende sikkerhedsvagt enten har begået en ærlig fejl, eller manglet uddannelse. Og den slags ting sker vel i lige så høj grad for online butikker.

  • 2
  • 3
Knud Jensen

Jo, Selvfølgelig er der forskel på hvordan man driver henholdsvis en fysisk og en internet virksomhed.

Men omvendt er det så også begrænset hvor mange fysiske butikker som kræver at man lige scanner sit pas/kørekort ind og sender dem en kopi, før de vil gennemføre en handel. Eller videregiver sit CPR-nummer hvis vi udelukkende taler danske butikker.

  • 0
  • 4
Allan Jensen

Denne episode som Georg Strøm har været udsat for sammen med sin datter er nok helt sikkert ubehagelig og fremkalder en vis undren.
MEN, man kan godt kæde mange ting sammen med IT, i dette tilfælde webbutikker og fysiske butikker, men overordnet set, hvad har det her egentligt med it at gøre? Vi er på Version2.dk ikke inde på et debat indlæg i fx. Ekstra Bladet.

  • 4
  • 0
Georg Strøm Blogger

Jeg har selv overvejet det, men valgte at skrive, da det virkede som om de ansvarlige ikke havde overvejet hvad kravene er til personalet i en forretning. Det hele virkede noget ubehjælpsomt, selv i forhold til steder der anvender frivillig arbejdskraft.

Jeg er klar over, at noget tilsvarende kan ske - og sker - i andre forretninger, men jeg regner ikke med at personalet nærmest går i panik som her.

Mit budskab er at de ansvarlige for en webshop som vil gå fysisk, må regne med at deres erfaring fra at drive en webshop ikke er tilstrækkelig til at drive en fysisk butik, og at de derfor skal alliere sig med nogen som har forstand på fysisk butiksdrift og sørge for at ansætte et kvalificeret personale.

  • 3
  • 0
Jens loggo

For det første har de ikke engang ret til kræve at i kommer tilbage i butikken, men det kan I selvfølgelig godt gøre alligevel, da I ikke har noget at skjule.

For det andet, en kropsvisitering, det er over alle grænser. Det er fuldstændigt uacceptabelt, og der skal du sætte en stopper for det. Hun har ingen chance har for selv at sige fra, specielt når hendes far står ved siden af, og ikke siger fra.

Jeg ved at det altid er nemt at være bagklog, men jeg skriver det alligevel, da det går mig på, hvordan den ansatte har opført sig overfor hende.

Husk lige at snakke med børnene om oplevelsen, og vær obs på om de nu også har det ok med det, selvom de udadtil bare griner af det. Hun er blevet uretfærdigt (og ulovligt) behandlet, og hendes grænser er muligvis blevet overskredet. Hvad end følelser hun har over det, er helt berettiget. Det er muligt at hun har det helt fint med det, men det er ikke alle der ville have det sådan.

Jeg tror det kunne være sket i en hvilken som helst lille butik, web eller ej. Det er kun butikskæder hvor du kan regne med at personalet får en eller anden standard træning i kundekontakt, og selv da, kan det gå galt.

Jeg synes i øvrigt, at du også skal skrive en bedømmelse på trustpilot.

  • 6
  • 0
Hans Schou

En forretning kan foretage en civil anholdelse, altså lade dig vente i forretningen til politiet kommer.


Det er korrekt. De skal sige nu er klokken 14:48 og du er civilt anholdt. Så har politiet 15 minutter til at møde op, og gør de ikke det, så har du ret til at gå din vej 15:03. Hvis du så her bliver tilbageholdt, så er det ulovlig frihedsberøvelse, og staffes som sådan.

Og som en anden skriver, optag det hele med kamera eller fotografiapparat.

Vi der bor i en visitationszone ved den slags.

  • 3
  • 0
Georg Strøm Blogger

Torsdag den 20. februar blev jeg ringet op sidst på eftermiddagen. Det var en leder fra mytrendyphone. Han undskyldte meget, og sagde det jeg og min datter havde været ude for, var helt uacceptabelt.

Han gav mig ret i at den mand som greb fat i os, ikke var ordentlig instrueret, og ville undersøge hvorfor der ikke var ringet tilbage til mig mandag. Jeg fik i øvrigt at vide at ham der havde grebet fat i os, havde været inde til en meget alvorlig samtale. Det var ikke helt hans ord, men det var meningen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere