bloghoved erik david johnson

Må vi låne din ekspert?

IT-branchen i Danmark er ikke bange for at bruge flotte ord om sig selv når det kommer til etik, værdier, samfundsnytte, osv. Men hvis vi virkelig mente det kunne vi gøre mere – meget mere. Et sted at starte kunne være at låne vores eksperter ud.

I mine yngre år rejste jeg og min daværende kæreste, nu hustru, til Tokyo for at prøve lykken. Eneste forberedelse var en lille opsparing, og aftenkursus i japansk. Vi fik etableret os i centrale Tokyo, og fik hurtigt en lille lejlighed og jobs med engelskundervisning af unge japanere.

Illustration: EDJ

Efter kort tid blev jeg tilbudt en stilling under det japanske udenrigsministerium, i et agentur der hedder ”JICA” (”Japan International Cooperation Agency”). Her skulle jeg arbejde med Japans topforskere og specialister i hvert deres felt, for at sikre at de kulturelt og sprogligt var klar til at besøge bestemte lande. JICA udlåner nemlig landets dygtigste eksperter til andre lande med det ene formål at danne gode internationale relationer. Et meget ærværdigt og prisværdigt koncept.

For nylig havde jeg så selv muligheden for at blive ”lånt ud” til Bosnien-Hercegovina da jeg blev tilbudt at være Key Note Speaker til en konference om AI, Dataetik, IoT og Smart Cities. Det var med alt betalt, så jeg takkede ja og tog afsted. Inden konferencen startede mødtes jeg med håbefulde studerende fra ”Bosnia & Herzegovina Futures Foundation” for at tale om AI i praksis under lidt mere uformelle rammer.

Illustration: EDJ

Selve konferencen bar præg af at Bosnien-Herzegovina er et land hvor mange af de ting vi har på plads i Danmark, såsom infrastruktur, teknologiforståelse, connectivity, osv. ikke er kommet så langt, men ved at blive udspurgt om Danmark, som anses som foregangsland, lærte jeg så meget om os selv. Deres begrænsninger var et lærerigt og inspirerende perspektiv på vores muligheder.

Tænker jeg efter, har jeg bygget hele min karriere og personlige profil / integritet på at dels at sige sandheden, og dels at låne mig selv ud. I mine yngre år var det foredrag efter foredrag i min egen fritid, for at dele ideer fra min forskning i AI, såvel som mine erfaringer med at lave AI i praksis. Noget der ikke behøver være så svært hvis eksperterne deler ud i stedet for at holde kortene tæt ind til kroppen for at bevare deres ekspertstatus – en af mine personlige idiosynkrasier.

Lige som min læring om Smart Cities, AI og IoT fra Bosnien-Hercegovina har alle disse tidligere udlånsmissioner også lært mig utrolig meget om både emnet og dets formidling, og da jeg som den første vandt årets IT-talent ved Version2/Ingeniøren i 2017, fik jeg også at vide at den afgørende faktor at jeg konstant lånte mig selv ud på denne tilsyneladende altruistiske måde. Det var en slags frivilligt arbejde, for at hjælpe alle dem der kunne have glæde af at få nogle forståelige svar og perspektiver i et kompliceret felt.

I dag sidder jeg så i Erhvervsministeriets Disruption Taskforce Advisory Board og diskuterer hvordan vi løser udfordringen med at skabe innovation i Danmark – ikke mindst i det offentlige. Måske er lidt mere dele-kultur på ekspertviden en del af løsningen? Så hvis du er eller sidder inde med en ekspert på IT-området, så kan du jo overveje hvad du vil svare hvis de en dag ringer til dig og spørger: ”Må vi låne din ekspert”. Min erfaring er at du både bliver et bedre og klogere menneske på den anden side.

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Ferré

Meget inspirerende indlæg, Erik! Og jeg er meget enig i, at expert-viden skal flyde ind i en hvilken som helst organisation - der så kan bruge denne viden som første skridt på vejen til en ny udvikling.

Omvendt forstår jeg også til fulde Jespers frustration over at vi ofte overser den viden der allerede er indbygget i organisationen. Faktisk vil vi langt hellere købe dyre, eksterne konsulenter til at lave det arbejde, vi 'næsten' har folk til - for disse konsulenter stiller ikke så mange nærgående spørgsmål om virkeligheden.

I begge tilfælde mener jeg, at en del af problemet hænger sammen med usikker ledelse og en virksomhedskultur, der mangler respekt for medarbejdere.

Det bør være helt naturligt at udlåne sine eksperter, selv om disse naturligvis har et nøje kendskab til virksomhedens produkter og dyrt erhvervede erfaringer. Og det bør være helt naturligt at lytte til medarbejdere, der har dyrket et eller andet fagområde gennem nørderi i de sene aftentimer.

Begge dele stiller krav til en ledelse, der ved, at den kan fungere med gennemslagskraft, selv om den accepterer, at andre ved mere om specifikke emner end den selv.

Og så er jeg helt enig med dig, Erik, at der også er personlige og efter min mening også organisatoriske fordele ved at lære om kultur i andre virksomheder og lande.

  • 3
  • 0
Povl H. Pedersen

Enig i det ovenfor. Virksomheder vil hellere lytte til en Juniorelevassistenttraineeaspirant fra en ekstern virksomhed fremfor til de ansatte der kender problemerne. Og hvis aspiranten ovenikøbet er fra udlandet, og helst USA, så slår han enhver med kendskab til systemerne i den virkelige verden.

Rigtigt mange steder har man viden og ideer, man har det der skal til for at flytte sig i den rigtige retning, men man vil ikke lytte til interne. Måske fordi der så kan stilles spørgsmålstegn ved hvorfor man ikke har gjort det for længe siden når man nu godt vidste det var galt.

De eksterne ideer, næsten uanset hvor tåbelige, er bedre end de interne hvis man er chef.

Nu sker der også udlån i den virkelige verden. Maersk var ude og låne masser af folk i forbindelse med NotPetya. Hvis jeg ikke havde været på ferie var jeg også blevet sendt derover. Vi har også en ide om, at vi kan låne/trække på folk fra andre virksomheder hvis det virkeligt brænder, og det er hænder der mangler.

Når virksomheder ansætter folk, så kigger de vel også på VC'et, og ser om der er noget erfaring der kan bruges. Og når manden så er ansat, så har han en meget kort periode til at komme med forslag hvis de skal høres. Når først han kender tingene, så lukkes ned for ideer.

Disruption virksomheder kendetegnes netop ved at alle ideer kommer op, få skydes ned, mange prøves af. Det er medarbejdere der trives ved forandring der driver disruption, og dem er der mange af i enhver virksomhed.

Problemet i det offentlige er vel også i stor grad, at tingene skal udtænkes fra start til slut, af folk hævet over kompetence. Da man ikke selv har så mange folk, så kan man ikke prøve så meget af. Outsourcing = downsizing. Det giver dårligere løsninger. Disruption er det modsatte af downsizing, det er upsizing i jagten på en potentiel gevinst. Ikke alle disruption ideer og selskaber får success.

  • 0
  • 0
Erik David Johnson Blogger

Jeg forstår pointerne omkring at bruge intern viden. Her er AI måske lidt et specielt tilfælde fordi min erfaring er at de færreste virksomheder har ressourcer med den nødvendige viden og særligt erfaring på lige dette område.

Til gengæld er en af nøglerne til succes med AI i praksis det tætte samarbejde mellem AI-eksperter og domæneeksperter som forstår alle aspekter af forretningen / organisationen hvor de AI- og datadrevne tiltag skal implementeres.

Så vi ender med faktisk at være enige.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere