Gæstebloggen

Løsriv dig fra Googles fangarme - og bliv potentielt klogere

Søgemaskiner med fokus på persondatabeskyttelse bliver stadigt mere almindelige og får stadigt bedre funktionalitet. Er det på tide at sige nej tak til Googles sporingsregime?

Dag Mostuen Grytli er rådgiver i norske Datatilsynet Illustration: Privatfoto, LinkedIn

Har du nogensinde følt et vist ubehag, når du tænker på alt det, de store teknologiselskaber ved om dig? Har du indimellem tænkt, at de annoncer, du får vist, rammer lidt for godt?

At færdes på nettet indebærer at underkaste sig et registreringsregime, hvor tjenesteudbyderne logger din netaktivitet og tjener store summer på at sælge informationen videre til annoncører og andre tredjeparter på en global annoncebørs i realtid.

De største aktører sidder på astronomiske mængder information, blandt andet om dine netvaner, surfmønstre og din søgehistorik.

Google er den dominerende aktør på søgemaskineområdet med en markedsandel på lige over 90 procent i Norge. Selskabet sætter dermed andre aktører som Bing og Yahoo! totalt til vægs. Norske Kvasirs markedsandel ligger på mellem en og to promille.

Derudover findes der en underskov af søgemaskiner, der ikke følger dig som en skygge fra side til side, og som vinder stadigt mere terræn i konkurrencen med Google. Mere om dem senere.

Google tjener store penge på dine søgninger

Søgemaskiner er software, som henter information frem og rangerer den efter nogle givne kriterier.

På mange måder er teknologien så allestedsnærværende, at mange nok vil tænke på den som værende synonym med internettet - en neutral teknologi, som oplister svarene på spørgsmål, vi stiller, og serverer søgeresultaterne i passende store bidder.

Søgemaskinerne hjælper os med at navigere i den uhåndgribelige informationsmængde, der findes derude.

Selskaberne, som ejer dem, gør på ingen måde dette job gratis, men drives af annoncesalg med milliarder af kroner i omløb på internationale annoncebørser, hvor profiler baseret på dine personoplysninger købes og sælges i realtid. Per juni 2018 står annoncesalg for 86 procent af Googles indtægter.

Googles markedsdominans kan gøre, at mange ikke rigtig vover at opsøge andre alternativer eller ikke engang reflekterer over, at der findes alternativer derude.

Selskabet er trods alt så synonymt med internetsøgninger, at det er krøbet ind i hverdagssproget i form af verbet ‘at google’.

Det er let at komme til at tro, at søgemaskiner med fokus på persondatabeskyttelse er for de særligt interesserede og kræver datakompetencer, som de fleste ikke besidder.

Der findes imidlertid gode argumenter for at fravælge Google, og man behøver hverken være privacyfundamentalist eller datalog for at gøre det.

At vælge en privacyorienteret søgemaskine forhindrer, at informationer om dine netvaner indsamles, lagres og analyseres af privatejede virksomheder.

Mange vil nok foretrække, at de annoncer, de får vist, persontilpasses, men den information, du giver fra dig, kan benyttes til andre og langt mere invaderende formål, som vi så med Cambridge Analytica-skandalen.

Der findes imidlertid også flere argumenter for at vælge en anden søgemaskinevej.

Filterbobler, polarisering og solidaritet

Hvilke sider der kommer op, når du taster et søgeord ind i Google, er langtfra tilfældigt. Resultaterne påvirkes af tidligere søgninger, lokationsdata og surfhistorik.

Denne funktionalitet, som blandt andet Facebook også benytter sig af, er værdifuld for annoncører.

Men den fører også til, at der skabes såkaldte filterbobler - en effekt, der opstår ved, at personer får filtreret og frasorteret information på internettet, fordi de bruger websteder, der tilbyder individuelt tilpasset indhold.

En kvinderetsforkæmper vil med andre ord kunne få andre svar frem end en mandschauvinist på spørgsmålet ‘hvad er feminisme?’.

At løsrive sig fra Googles fangarme vil bidrage til, at du eksponeres for viden, du ellers ikke ville blive eksponeret for, og kan dermed potentielt gøre dig klogere.

I et makroperspektiv er det også værdifuldt at arbejde mod filterboblerne i en tid, hvor den digitale offentlighed bliver stadigt mere polariseret.

Et sidste argument for at gemme sig for teknologiselskabernes talknusere handler om solidaritet.

Nettet er globalt, og mange mennesker lever i lande, hvor det at miste kontrollen over informationen om, hvad du læser på nettet, potentielt kan være livsfarligt.

Dissidenter i Kazakhstan, homoseksuelle i Uganda og menneskerettighedsforkæmpere i Tyrkiet er ofte afhængige af gode, anonyme alternativer til de sædvanlige digitale værktøjer.

For hver ny bruger af privacyvenlig teknologi styrkes disse selskaber i konkurrencen med deres storebrødre. Det gælder også, selv om den nye bruger sidder i trygge Norge.

De privacyvenlige alternativer bliver stadigt bedre

Til trods for, at Google kan fremstå som monopolist på søgemaskinemarkedet, findes der som nævnt en underskov af gode alternativer, som ikke indsamler information om din tilværelse på nettet.

Den største af disse, DuckDuckGo, er de seneste år vokset i et enormt tempo og nærmer sig faktisk en markedsandel på procent.

DuckDuckGo finansieres også delvist af annoncesalg, men i modsætning til Google vises annoncer kun baseret på det faktiske søgeord og ikke med udgangspunkt i en detaljeret profil baseret på websteder, du har set på, hvad du har liket på Facebook eller lokationsdata.

Søger du efter cykler, vil der muligvis dukke en annonce fra XXL op, men der stopper informationsflowet så også.

DuckDuckGo er tilgængelig som app, ud over at du også kan vælge den som standard-søgemaskine i blandt andet Firefox og Apples Safari.

Sidste år lancerede DuckDuckGo også en privacy-rettet browserudvidelse, som eksponerer og blokerer cookies og giver hvert websted karakter efter, hvor godt de varetager brugernes persondatabeskyttelse.

Flere og flere synes, det er ubehageligt med manglen på kontrol over indsamlingen af personoplysninger på internettet.

Det har imidlertid længe været vanskeligt at forestille sig reelle alternativer til de dominerende aktørers værktøjer, men nu vokser de privacyvenlige alternativer frem med fuld fart – og de bliver stadigt bedre.

At skifte søgemaskine er enkelt, og med et skifte vil du få bedre kontrol over, hvem der ved hvad om dig. Måske kommer du endda ud af filterboblen og ender med at sidde og læse en artikel om feminisme, som får dig til at tænke lidt ekstra.

*Indlægget blev først udgivet på norske Datatilsynets Personvernbloggen*.

Relateret indhold

Kommentarer (20)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Ørsted

Jeg er gået over til DuckDuckGo på min mac og iPhone, men helt tilfreds med søgekvaliteten er jeg ikke. F.eks . kan man ikke lave specialsøgninger som på Google, hvor man kun søger på et site og man kan heller ikke loade en cachet side af sitet, hvis det er nede, men det er ganske rigtigt blevet bedre.

  • 4
  • 0
Bjarke Jensen

Meningsboblerne er skræmmende.
Jeg brugte primært fjæsbogen til at følge vores kære folkevalgte, for at få dem i en mindre spinnet udgave (naivt, ja!), og prøvede i det sidste års tid inden jeg droppede den, at få hevet et mere nuanceret billede ind, ved at følge politikere fra partier jeg har et meget lille meningsfællesskab med. Det resulterede som regel i massiv overvægt af forslag og opslag fra de seneste profiler jeg fulgte, og et forsøg på at presse mine likes endnu længere ud på fløjene. Man følger Marie Krarup (hvilket i øvrigt er skidt for blodtrykket hos en radikal akdemikertype med bløde hænder som mig...), "nåmenså skal du vel også følge Pernille Vermund." Så følger man PV, "Nåmenså skal du vel også lige følge Rasmus Paludan?"
Boblere lader til at være selvforstærkende, hvilket på mange måde er skræmmende. Dels får vi en mindre oplyst befolkning, som stort set ikke ved hvad andre end ligesindede tænker og mener. Dels får vi en svært polariseret befolkning, som ikke i samme grad får udfordret holdninger og verdensbilleder. Og det er trist.
Så færre profileringsalgoritmer, flere tilfældighedsgeneratorer baseret på atmosfærisk støj (eller den algoritme som småbørn bruger til at ramme munden med skeen når de selv får lov at spise grød første gang!)

  • 15
  • 0
Peter Johan Bruun

Måske det er ved at være på tiden at skubbe til udvikling af betalte IT tjenester i stedet.

Så kunne man blive kunde, og have en smule indflydelse, istedet for at skrive under på at man overgiver sin IT sjæl til en flok mennesker man reelt set ikke ved hvor man har.....

  • 16
  • 0
Simon Mikkelsen

Ligesom dig er jeg også gået over til duckduckgo som mit førstevalg, men når den må give op, for visse danske emner og for produktsøgninger bruger jeg stadig Google i et incogneto-vindue (selvom de nok sporer mig alligevel).

site:version2.dk virker dog også fint på duckduckgo. De bliver mærkbart bedre hele tiden og har rigtig mange af de finesser som Google har.

Man kan dog godt mærke at de ikke bruger folks søgninger til at forstærke bobler, ligesom Google. Det er som artiklen beskriver en styrke på mange måder, men gør det også sværere når man netop ønsker at være i boblen.

  • 6
  • 0
Christian Nobel

Ligesom dig er jeg også gået over til duckduckgo som mit førstevalg, men når den må give op, for visse danske emner og for produktsøgninger bruger jeg stadig Google i et incogneto-vindue (selvom de nok sporer mig alligevel).

Jeg bruger også DuckDuckgo som første valg, da hovedparten af mine søgninger er rent tekniske, og der får jeg faktisk flere og bedre hits end med andre søgemaskiner.

Skal jeg forlade min komfortzone, så bliver det med Startpage.

Største ulemper ved DDG er, som du siger, rent lokale søgninger, og så halter tidsafgrænsning også (med mindre der er et smart trick jeg har overset).

  • 3
  • 0
Allan S. Hansen

Jeg bliver ikke 'klogere' af ikke at benytte Google, fordi jeg ved hvordan og hvorfor Google fungerer som de gør - og det tror jeg gælder for os alle som er målgruppen for indlæg som dette (eller tæt på alle).

Problemet er alle dem som ikke udsætter informationer for kildekritik, og ikke gør det når de surfer rundt på sociale medier, "nyheds" websider m.m.
Så hvordan rammer og informerer man disse om at være kritisk overfor information - især hvis informationen validere deres overbevisning.
Effekten af informations bobler og ekkokamre er stadig ikke afklaret og der er modstridende konklusioner fra undersøgelser efter hvad jeg har set, så om det reelt er et problem er jeg selv i tvivl om.
Den mere dagligdags effekt af politisk/holdningsmæssig poraliseringen, og en mere (voldlig) voldsom/rå debat kultur m.m. er mere tydelig i hverdagen og på tværs af stort set alle debatter.

Men jeg tvivler faktisk ret meget på at udskifte Google med DuckDuckGo eller andre alternativer vil hjælpe meget på dette fordi man kan finde den poraliserende information og validerende "nyheder" via de andre services også.
Hvis ikke kildekritik og kritisk holdning til informationerne benyttes er det ligegyldigt hvilken service som leverer informationerne.
Hvis jeg får mine nyheder fra infowars er det lige meget om jeg har søgt dem frem via Google eller Bing eller en tredje etc.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Men jeg tvivler faktisk ret meget på at udskifte Google med DuckDuckGo eller andre alternativer vil hjælpe meget på dette fordi man kan finde den poraliserende information og validerende "nyheder" via de andre services også.

Hvilken del af boblen var det du ikke forstod?

Hvis man bruger DDG, så får man altid samme søgeresultat frem, mens to brugere af Google kan få vidt forskellige resultater (eller slet ikke noget), helt afhængig af deres profilering.

Det er da så afgjort bekymrende.

  • 13
  • 0
Danny Kaae

Når man søger på engelsk så virker de fleste søgemaskiner fint, men det er min oplevelse at så snart man forsøger sig på dansk så får man mere bøvl end hjælp med mindre man bruger google. Jeg har 2 skærme på min pc og bruger 2 forskellige browsere og derfor får den ene browser lov at bruge diverse søgemaskiner i håb om jeg en dag finder en der giver danske søge resultater ligeså godt som google gør det.

  • 1
  • 0
Allan S. Hansen

Hvilken del af boblen var det du ikke forstod?

Hvis man bruger DDG, så får man altid samme søgeresultat frem, mens to brugere af Google kan få vidt forskellige resultater (eller slet ikke noget), helt afhængig af deres profilering.

Det er da så afgjort bekymrende.

Ikke så meget fra mit synspunkt. Hvis du vil have et determinitisk resultat af en søgning kræves det at der er en objektiv vurdering af et søgeresultatet ift. søgningen og den objektivitet tror jeg ikke kan findes, især ikke på tværs af services.
Derfor er det ikke de forskellige resultater jeg ser som bekrymrende (i denne kontekst).

Hvad jeg mener er at hvis ikke brugeren tager stilling til indhold, enten fordi det valideres deres holdninger eller anses for 'ligegyldigt' fordi det er modstridende med deres holdning, så er det ligegyldigt om de får resultatet severet af DuckDuckGo eller Google eller en anden service.
Det ses bl.a. med den aktuelle vacciner "debat" eksemplevis, det ses i politik, det ses sågar med 'flat earth eller hvad som helst.
Og dette virker til at være en tendens der er stigende - og jeg må indrømme jeg har ingen ide om hvordan man kan modvirke dette.

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

Søgemaskinerne er jo kun en meget lille del af problemet ?

Man skal jo så se på browerser, email, etb, facebook, instagram, os, og mange andre websider og service ,...

Hvad med mobil telefonen ?

At skifte søgemaskinne hjælper jo intet, hvis man ikke også bruge add blocker som Privacy Badger og uBlock Origin. Et skift væk fra chorme kunne også være en god start.

Online mail udbyder, traver også vores private mail igennem. Google lader enda rigtige mennersker læse private mail.

OS skriver også hjem, så den trafik skal blokeres i firewall

*og en helt masse andet, kun at skite søgemaskinne virker fjolet.

  • 0
  • 3
Johan Færch

DuckDuckGo er tilgængelig som app, ud over at du også kan vælge den som standard-søgemaskine i blandt andet Firefox og Apples Safari.

Virker også glimrende som standard på Google(!) Chrome og diverse andre browsere blot FYI

Det jeg oplever som 'det eneste' DDG ikke kan er Googles totalt overlegne søgninger/visninger på hoteller, flights mm. som f.eks. www.google.com/flights
Disse slår endda Momondo, Experia mv. med hestelængder både på hits og på at Google ikke forsøger at lukke din brug af søgeresultaterne inde i deres egen profitable kasse som de øvrige gør.

  • 2
  • 1
Kjeld Flarup Christensen

Meningsboblerne er skræmmende.


Hvorfor ikke kalde tingene ved deres rette navn.
Safe spaces

Strategien er at du skal føle dig tryg og ikke udfordet, så du får lyst til at blive på Google og Facebook.

Om der så skulle smutte et par procent som godt kan tænke selv, ja det betyder ikke så meget. Hovedparten at internet brugerne har det fint med ikke at blive udfordret og det kan Google godt leve af.

  • 3
  • 0
Ole Tange Blogger

Her er nogle franskmænd, som prøver at lave alternativer til Googles services (og andre services der tracker):
https://degooglisons-internet.org/en/alternatives/

Alternativerne er bygget på fri software, så i princippet kan du også køre dem hjemme.

Jeg har brugt Framadate som alternativ til Doodle, og det virkede fint.

Hvis der er en gæv galler i dig, så var det måske værd at prøve.

  • 1
  • 0
Bjørn Engsig

Jeg er kunde hos google, så mail, docs og kalender er helt fri for snagen og tilhørende reklamer. Det er ikke engang særlig dyrt, og de yder en rigtig god service med rigtige mennesker, man kan chatte eller tale med, når det er nødvendigt. Men maps og søgning er ikke en såkaldt "core sevice", så dem undgår jeg i videst mulig omgang. Osmand har bedre kort end google (i Danmark) og som andre også skriver er DuckDuckGo god til det meste. Jeg bruger næsten altid osmand som gps.

Jeg har forsøgt at blive 100% google fri, og man kan komme en del af vejen med Lineageos på Android devices. Der findes endda appstore med en række typiske utility apps, men man kan f.eks. hverken anvende Mobilepay eller Easypark uden Google play. Og så ender man med to telefoner, så en kører med og en uden Play. Så det er virkelig svært at blive 100% googlefri.

  • 0
  • 1
Christian Nobel

Jeg er kunde hos google, så mail, docs og kalender er helt fri for snagen og tilhørende reklamer.

Det er muligt du ikke får (ser) reklamer, men du kan ikke vide dig fri for snagen.

men man kan f.eks. hverken anvende Mobilepay eller Easypark uden Google play.

Har du prøvet via Raccoon:
https://raccoon.onyxbits.de/

Man kan i hvert fald sagtens hente Mobilepay APK'en der.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere