Løsning eller Værktøj ?

Lidt inspireret af Kenn's indlæg om Worst Case har jeg et helt fundamentalt spørgsmål:

Hvorfor kan det stadig lade sig gøre at sælge IT systemer som "løsninger", når vi har 50 års erfaring der siger, at i bedste fald er IT et værktøj ?

Det skal ikke forstås sådan at der er noget galt med værktøj, langt fra, men der er en meget stor forskel på om man har en "løsning" eller "et værktøj" til rådighed når man skal løse et problem eller håndtere en opgave.

En løsning fordrer ikke andet end at man tænder dimsen og så gør den sit mirakel. Et værktøj er derimod blot en forstærkningsanordning der gør det nemmere at løse opgaven eller problemet, men det forudsættes stadig at hjernen bag hånden ved hvad der skal gøres.

Når man køber "en løsning" af en IT leverandør, er det der sker at man betaler dyret for værktøjet og endnu dyrere for at leverandørens konsulenter bruger det, efter bedste evne.

Hvordan får vi slået fast, så selv danske IT-chefer og politikere forstår det, at når "en løsning" er til salg betyder det "dyre konsulenttimer" og et tab af domainviden og kompetence for organisationen ?

phk

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Død Profil

Sidder selv i en virksomhed hvor politikken er at købe "standard løsninger" - ja, jeg ved snart ikke selv hvad den slags overhovedet betyder mere - for mig løser de ihvertfald ikke noget, men nogen må jo mene at vores domæne har nogen "standard problemer" :-)

Mvh,
Søren

  • 0
  • 0
Mikkel Høgh

Den slags logik giver mig minder tilbage fra folkeskoletiden (ja, jeg er ikke så gammel) hvor man skulle lave en problemformulering før man lavede opgaven...

Så egentlig ville jeg mene at du ikke har helt ret her, Poul-Henning...
Løsninger adresserer jo altid et problem. En ERP-løsning løser jo et specifikt problem. Ikke, som mange forventer, at der ikke er styr på regnskabet, men derimod kan det løse det problem at det kan være svært at lave styr på regnskabet, når man ikke har et godt system til det.

Det kan selvfølgelig godt virke som ordkløveri, men pointen er bare at det som PHK skriver jo gælder for alle slags løsninger. Uanset hvilket problem du har fundet løsningen på, bliver problemet jo ikke løst før du faktisk anvender løsningen.

Den slags er jo logik for burhøns. Skulle man mene. Problemet er bare at alt for mange anser IT for at være en slags magisk gavebod der ikke er bundet af de fysiske love der ellers gælder for os mennesker...

  • 0
  • 0
Jesper Stein Sandal

Jeg er helt enig PH.

Vi ser ofte leverandører omtale deres grej som "løsninger" eller "solutions", men jeg oversætter det altid til "system" eller "produkt". For der er i langt de fleste tilfælde tale om et system bestående af en række værktøjer (hardware og software).

Hvis der virkelig var tale om en løsning, så skulle det inkludere tilpasning, installation, vedligeholdelse, uddannelse og hvad der ellers skal til for at få et system til at løse et problem. At de fleste problemer så reelt blot er naturlige behov, krav eller ønsker er så en anden sag. Rigtige problemer (f.eks. "vores database kører med for høje svartider") løses sjældent alene af de produkter, der bliver solgt som løsninger.

-Jesper

  • 0
  • 0
Peter Mønnike

Der findes i den generelle forstand to typer IT-systemer - ekspert systemet og systemet for eksperter. Ingen af dem vil være en selvstændig løsning på noget som helst, ingen problemer løses gennem dem alene. For at løse noget som helst skal et IT-system anvendes; anvendes til løsning af et problem.

Det er skæmmende, at man kan slippe af sted med at kalde software for f.eks. "videndelings-systemer" og "forretningssystemer"; de udfører ikke nogen aktiv opgave. De anvendes i et "system" som et værktøj. Hverken mere eller mindre.

Når jeg bliver præsenteret for et ny løsning, der vil løse min virksomheds videndelings-problemer, spørger jeg altid, hvodan det bærer sig ad med det? Ofte bliver jeg dernæst præsenteret for en masse oplysninger om funktioner og muligheder, hvor til jeg kun kan spørge, om de i sig selv løser udfordringerne ved videndeling. Dertil er der sjældent et godt svar, da de fleste løsninger repræsenterer en formaliseret og strukturel tilgang til viden og menneskelige systemer, som bærer præg af en indlejret rationalitet, som ikke kan forventes i disse.

Pointen fra mig er, at et IT-system bestående af Hardware og Software er værdiløst uden brugssituationen og derfor er det ikke en løsning men blot et værktøj.

  • 0
  • 0
Maren Granlien

Som de fleste kommentarer antyder kan forklaringen være at der stadig tænkes kasser ala vi har et problem, vi køber software/hardware, vi instalere/ implementere og bum så burde det bliver bedre. Hvis det ikke gør det er leverandørens produkt noget juks. Men jeg mener at den tankegang ikke rigtig holder længere, ihvertfald ikke for lidt større IT forsandringsprojekter, som fx videndeling. Det hele skal tænkes mere sammen: Vi analysere probelmer, vi opsætter mål og effekter vi gerne vil opnå med ændringen, vi finder software/hardaware vi lægger planer for hvordan hele forandringen og implmentering(i den bredeste forstand) skal foregår vi evaluerer mål og effekter undervejs i processen - om vi går den rigtige vej - alt i alt en lang organisatorisk og teknisk implementerings og udviklingsproces, som sagtens kan tage mange år.
Alt det vil jeg mene man godt kan kalde en løsning. Men det kræver et tæt samarbejde mellem kunde og leveradør og nogle kompetente konsulenter (og kunder).

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere