Dagbog-bloggen

Linux på desktoppen - softphone søges

Jeg husker stadig mit første møde med Linux. Det var Red Hat Linux, årstallet var ca. år 2000, og jeg havde netop fået en CD, der kom med et tilhørende papirhæfte, der lovpriste Linux og alle de ting, man kunne bruge systemet til.

Linux var angiveligt meget hurtigere end Windows 98, fri for virus, og så kunne man vist endda spille Quake, selv om Linux ikke ligefrem var et hit blandt gamere.

Med rystende hænder satte jeg CD'en i CD-ROM-drevet, bootede op på skiven og kom igennem de første steps i installationsguiden, før jeg med stor skuffelse fandt ud af, at CD'en var defekt.

En god bekendt lånte mig en CD med Corel Linux, og det lykkedes mig faktisk at få den installeret på computeren.

Det kostede dog min Windows-installation livet, og efter utallige nætter, hvor jeg forsøgte at få et dual-boot-miljø op at køre, måtte jeg erkende, at Windows helst skulle have computeren for sig selv.

Da jeg dengang primært beskæftigede mig med Windows-programmering, lagde jeg Linux på hylden for en stund og kastede min kærlighed på Windows 2000 Pro i stedet.

"Why not use a Linux box?"

Et par år senere var tiden kommet, hvor jeg skulle forvandle mit kosteskab til et interimistisk datacenter. Jeg havde nogle kunder i min lille virksomhed, som skulle bruge et webhotel, så jeg havde brug for en webserver og en mailserver.

Webserveren var nem nok - jeg havde købt en maskine til formålet og installerede Windows 2000 Server med IIS på den.

Pengekassen var dog tom, så jeg skulle finde en billig måde at få en mailserver op at køre på.

Jeg kendte en hollænder gennem internettet, der var noget skarpere end mig selv, og han foreslog, at jeg da bare skulle installere en Linux-box med Postfix.

Samtidig havde jeg en spånplade liggende, hvorpå der var monteret et bundkort, en strømforsyning og en harddisk, som tilsammen kunne udgøre en lille server.

Jeg hentede den nyeste version af Red Hat Linux og allierede mig med en bekendt, der var super skarp til Linux. Han installerede Postfix og Webmin, så jeg selv kunne sætte domæner og mailkonti op på serveren, og så var vi i luften.

Det viste sig dog hurtigt, at vi havde brug for et spamfilter, og efter lidt snak med det dengang nystartede Spamfighter, fik vi sat deres første version af et server-side spamfilter op på Windows-serveren, som så relayede mails til Postfix på Linux-maskinen.

Spamfighter var i øvrigt lige så genialt, som det var simpelt - de opfordrede deres Windows-brugere til at anmelde spammails gennem deres Outlook-klient, og ved at gemme en hash af de enkelte spammails i en central database, som filteret på min Windows-server havde adgang til, blev utallige Outlook-brugeres frustrationer konverteret til en rigtig god beskyttelse af min Linux-server.

Lidt snyd, men hey, det virkede, og den dag i dag er jeg stadig lidt imponeret over, at Spamfighter brugte crowdsourcing flere år før resten af verden fandt på et ord for det.

Farvel til Windows

En kold efterårsaften i 2009 var jeg omsider mentalt klar til at sige farvel til Windows.

Siden 2004 havde jeg brugt Linux intensivt som serverplatform, og da jeg i 2005 første gang prøvede Debians pakkesystem, hvor hele systemet kunne opgraderes med en simpel one-liner, var jeg solgt.

Jeg havde dog ikke fundet en god løsning på min arbejdscomputer - min Windows 2000 begyndte efterhånden at halte en smule, og da jeg samtidig fik en ny laptop med Windows Vista, tog beslutningen nærmest sig selv.

Jeg husker stadig den aften, hvor jeg skiftede - i anledning af 20-året for Berlinmurens fald blev den i øvrigt fantastiske film Das Leben der Anderen vist i fjernsynet, og med det ene øje på filmen og det andet på computeren fik jeg installeret Ubuntu.

Det var ikke uden sværdslag, men i det store hele fungerede det faktisk udmærket, og jeg har aldrig rigtigt været fristet til at skifte tilbage.

Nu er tiden kommet, hvor vi skal til at køre Linux i vores kundeservice, og selv om drengene er skeptiske, satser jeg på, at vi får en god løsning.

Alle computere er installeret med krypteret filsystem, og med en VPN-forbindelse og en browser er vi tæt på at være kørende.

Vi mangler dog desperat en god softphone, som kan opfylde følgende krav:

  • Open source
  • Virker på Ubuntu MATE
  • SIP-understøttelse (kobles op mod en Asterisk)
  • Mulighed for viderestilling af opkald

Linphone opfylder disse krav - men vi kan ikke umiddelbart slå call waiting indication fra. Det giver en tilbagevendende bip-tone i øret, når der er opkald i kø, hvilket er distraherende for vores folk, når de sidder med en kunde i røret.

Ekiga giver en mærkelig "loop detected"-fejl, når vi kobler den op mod vores PBX, og Twinkle crasher, når man forsøger at viderestille et opkald.

Jeg har tidligere haft rigtig gode erfaringer med SFLphone, men det ser ud til at være erstattet af Ring, som ikke umiddelbart tillader viderestilling af opkald.

Findes der en professionelt brugbar softphone til Ubuntu MATE - og i så fald, hvad hedder den?

Kommentarer (29)
Sune Rentow

Måske kunne en WebRTC løsning være interessant. Det giver mulighed for at have en browserbaseret softphone, som kan integreres med eksisterende CRM systemer og tilgås fra enhver browser. Der findes open source Sip <-> WebRTC gateways, men jeg kender ikke kvaliteten af dem.

Yoel Caspersen Blogger

Det giver mulighed for at have en browserbaseret softphone, som kan integreres med eksisterende CRM systemer og tilgås fra enhver browser.

Interessant ide - jeg kan se, at der tilsyneladende findes en WebRTC-baseret softphone til FreePBX:

https://www.freepbx.org/webrtc-softphone-module-now-available-for-freepbx/

Er der nogen læsere, der har erfaring med den slags? Det ville immervæk være lækkert, hvis man ikke behøvede at installere et program på PC'en.

Yoel Caspersen Blogger

Det må være fantastisk at være blogger på et site som Version2

Ja - det er rigtig godt faktisk. Der er mange kloge mennesker derude, som bidrager med interessant viden - og der er heldigvis rigtig langt mellem de bitre og mavesure kommentarer.

hvor man først kan spilde alle læsernes tid med sniksnak om hvordan man engang havde Windows og senere Linux...

Jeg beklager, at jeg spildte din tid. Hvis du sender mig dit kontonummer, overfører jeg lige en femmer til dig.

men hvor indlæggets egentlige formål er at få hjælp af alle læserne til at løse et personligt problem....

Jeg tvivler på, at læserne kan løse mine personlige problemer - men ellers tak for omsorgen. Indlægget handler om, hvordan jeg gennem mange år har taget tilløb til at udskifte Windows med Linux på desktoppen - og alligevel render ind i nogle udfordringer, som der burde være en simpel løsning på.

Er det irrelevant?

Måske - men så er det jo godt, at der ikke er læsepligt.

Jeg håber, at jeg ikke fik ødelagt dit humør, og jeg ønsker dig en rigtig god dag trods alt. :-)

Claus Futtrup

Hej Yoel - i øvrig tak for nogle fine BLOG indlæg. Har responsen løst dit problem? Ellers vil jeg foreslå at du prøver at kontakte en hr. Claus Futtrup. Nej, det er ikke mig (vi er vist 4 stk. i denne verden) og jeg er bare faldet over ham ved navnesøgning. Googler du navnet + VoIP, så finder du ham. Se f.eks.:
https://www.amino.dk/freelancer/user/3f6ab2ed-6b56-4c2e-a0a0-b64c452bc27...
Mvh,
Claus

Yoel Caspersen Blogger

Måske programmet Ring kan dette..

Ring er et af de programmer, vi har testet - og det fungerer sådan set fint. Men vi kan ikke viderestille, selv om Wiki-siden for Ring påstår, at det bør kunne lade sig gøre.

Helt lavpraktisk kan vi ikke finde nogen knap til viderestilling - og det er ikke lykkedes mig at finde nogen manual, der forklarer hvordan. Er det mon en af de features, der forsvandt, da SFLphone blev til Ring?

Yoel Caspersen Blogger

Har responsen løst dit problem?

Der er kommet mange udmærkede forslag, og vi er ved at teste de forskellige klienter. Forhåbentlig ender vi med at finde en klient, der kan bruges.

Som mangeårig bruger af open source værktøjer finder jeg det slående, hvor stor kvalitetsforskel der er på programmer til desktop-brug og server daemons.

Der findes rigtig mange, velansete server daemons, der fungerer på Linux, herunder Apache, MySQL, nginx, Varnish m.f. Software, der for en stor dels vedkommende er det, der får internettet til at fungere.

Men stort set alle desktop-programmer til Linux, jeg er rendt ind i, mangler de sidste 10 % i features, stabilitet eller brugervenlighed.

Det er lige fra Open Office / Libre Office, der notorisk lider af grafikfejl, til soft phones, der mangler de mest basale funktioner eller crasher for et godt ord. Sjovt nok er Chromium en af de få undtagelser - i store træk fungerer det bare.

Jeg spekulerer på, om det mon er fordi GUI-udvikling til Linux er mere besværligt end tilsvarende udvikling til Windows og derfor kræver en kommerciel interesse, hvis det skal blive godt, om det skyldes, at brugerbasen er meget mindre (en slags hønen og ægget-problematik) eller om det skyldes, at de mest hardcore open source udviklere primært arbejder med server daemons og ikke beskæftiger sig med grafiske brugerflader.

Jacob Larsen

Men stort set alle desktop-programmer til Linux, jeg er rendt ind i, mangler de sidste 10 % i features, stabilitet eller brugervenlighed.

Min personlige teori er at det er de sidste 10% som er "kedelige". Hvis man arbejder på sådan et projekt i sin fritid så er det nok ofte den del der bliver nedprioriteret til fordel for den lækre nye feature som man godt kunne tænke sig. Det kan selvfølgelig også være noget med at open source appellerer mindre til GUI folk.

Klavs Klavsen

Hej Yoel,

I ånden af Open Source - så led lige efter en eksisterende feature request (issue) hos upstream (dvs. LinPhone) - og ellers opret et issue på det - hvor du evt. også spørger om de vil give nogle hints til hvor du lige ville kunne rette i koden, for at implementere dette.. og love dem at du gerne sender en PR på det, hvis det lykkedes dig :)

Og husk at Open Source != gratis.. Det meste Open Source software bliver skrevet af folk der får LØN får det.. enten som freelancere eller fastansatte (mange til rent at arbejde på et open source projekt). Så overvej lige om de licens kroner du sparer på erstatte rent licensmæssigt kunne bruges på at få den sidste 1% feature i ser ud til at mangle implementeret ?

Mange projekter har også programmer, hvor man kan sponsorere specifikke features.. Oftest kan man også bare skrive på deres Mailingliste eller hvad de har - og sige man gerne vil betale nogen for at lave denne feature og spørge om nogen vil byde ind :)

Yoel Caspersen Blogger

I ånden af Open Source - så led lige efter en eksisterende feature request (issue) hos upstream (dvs. LinPhone) - og ellers opret et issue på det - hvor du evt. også spørger om de vil give nogle hints til hvor du lige ville kunne rette i koden, for at implementere dette.. og love dem at du gerne sender en PR på det, hvis det lykkedes dig :)

Det er også en mulighed - men den logiske rækkefølge må være at afsøge "markedet" for andre softphones, før man kaster sig over et givet projekt. Der er jo mange forskellige softphones at vælge imellem, og de har hver især deres problemer - så det må være et spørgsmål om at vælge det rigtige projekt, hvis det er. Tiden er desværre den primære, begrænsende faktor her.

Og husk at Open Source != gratis..

Det har du helt ret i - og selv om vi som brugere ikke betaler licens af softwaren, er der også en del tidsforbrug ved at afsøge mulighederne, installere, konfigurere, teste osv.

At vi ikke betaler licens har, ud over den relativt lille økonomiske besparelse, den store fordel, at vi nemt kan teste programmerne af og kassere dem, der ikke opfylder vores behov. Det er en smule sværere, når man skal betale licens eller committe sig up front.

Vores skift til Linux er primært motiveret af et ønske om at højne sikkerheden på medarbejdernes PC'er, undgå ransomware-angreb, bloatware, der kommer med PC'erne osv. Open source kan spille en vigtig rolle her, da vi kan undgå at køre software, vi reelt ikke ved hvad indeholder.

Dennis Boutrup

Jeg tænker efter at have læst de indlæg der er i denne tråd - er det ikke open source for en hver pris?
Jeg tænker bare - den tid der er brugt på at teste / vælge/ vrage. Var man så ikke bedre tjent med et stykke hardware som phone i stedet?
Hvis man tænker total økonomi virker det for mig som om hardwaren har ret kort tilbagebetalingstid :-)

Palle Simonsen

så det må være et spørgsmål om at vælge det rigtige projekt

Hvilket i reglen er det projekt der ca. matcher kravene og med flest downloads og nyeste opdatering.

Jeg har personligt særdeles gode erfaringer med feature requests - særligt hvis de ledsages af noget value-add i form af insights på hvorfor det er en god idé og eventuelt en testcase til at demonstrerer problemet / løsningen. Så hvis linphone ellers er det mest attraktive projekt ville jeg synes I skulle ofre de 2-4 timer som dette burde kunne tage.

Yoel Caspersen Blogger

Jeg tænker bare - den tid der er brugt på at teste / vælge/ vrage. Var man så ikke bedre tjent med et stykke hardware som phone i stedet?

Vi startede faktisk oprindeligt med en snom 320 IP-telefon med et tilhørende Jabra-headset og eletronisk rørløfter. Kombinationen kostede den gang ca. 3.500 kr. pr. arbejdsplads.

Vi fravalgte løsningen til fordel for en soft phone med et Jabra Evolve 80-headset til computeren, primært fordi det gør det nemt for vores medarbejdere at tage arbejdspladsen med hjem, når de skal arbejde hjemmefra. Et Jabra Evolve 80-headset koster til sammenligning ca. 1.400 kr., så det er også en væsentligt bedre forretning, når man kommer op i antal.

Man kan givetvis finde billigere IP-telefoner og headsets, men det er vigtigt, at kvaliteten er i orden, så man kan arbejde med det hele dagen.

Log ind eller Opret konto for at kommentere