anders lisdorf bloghoved

Lean Start Up og Lego på skoleskemaet!

Donald Trump har jo ret: Kina har taget amerikanernes jobs og de skal tages tilbage. Der, hvor man måske kan være en smule uenig er i hans (potentielt eksisterende) plan for at opnå denne effekt. Så vidt jeg har forstået, handler det vist mest om at tage nogen i skridtet eller noget. Det er jeg dog ikke sikker på, vil virke. Heldigvis har amerikanerne faktisk et andet middel i baghånden, som kan få en stor effekt i fremtiden. Noget som vi kan lære noget af i Danmark. Men først lad os lige spole tilbage til fremtiden.

Tilbage til fremtiden

Hidtil har vi i den vestlige verden outsourcet det manuelle arbejde i forbindelse med produktionsvirksomhed eller “manufacturing” til Kina og andre offshore destinationer. Det har været en god forretningen fordi omkostningerne har været væsentligt mindre.

Men det er ikke en bæredygtig model. Grunden er, at produktionsomkostningerne i offshore destinationer har indhentet os. Det er f.eks. i dag lige så dyrt at producere i Brasilien, som i Frankrig. Ifølge Boston Consulting Group vil vi i den vestlige verden i stigende grad blive nød til at in-source vores produktion for at kunne understøtte vækst i fremtiden

Den type af arbejde er vi jo ellers gået bort fra. Men det er ikke den klassiske arbejder, som man kender fra Erik Clausens film, som vi skal have tilbage. Der er jo sket noget med produktionen siden 60’erne. Vi har ikke i så høj grad brug for klejnsmede, syersker, maskinmestre, snedkere, tømrere og andre som kunne lave og vedligeholde fabrikkerne sammen med horder af simple arbejdere, der bare venter på at kunne stemple ud og gå ned på den lokale bodega.

Det er tværtimod en helt ny type af kvalifikationer, der skal til de nye stillinger, der vil opstå i den nye bølge af in-sourcing af produktionsapparatet, som vil involvere videnskab, teknologi, design og en evne til at arbejde sammen med maskiner. “Programmere” dem, sætte dem sammen og forstå, hvordan man løser nye tekniske udfordringer løbende.

Uddannelse for fremtiden

I Danmark hører man ofte, at de er lidt bagefter med hensyn til uddannelse i USA, og at vi er lidt bedre. Måske skulle vi prøve at tage vores selvfede bezzerwisser hat af og prøve at undersøge den påstand lidt nærmere. Efter mine børn er begyndt på amerikansk skole har jeg fået et lidt mere nuanceret syn på det. Det skal siges, at vi bor i et af landets bedste skoledistrikter. Folk flytter langvejs fra for at få børnene i skole her. Vores naboer er for eksempel flyttet fra Virginia hertil udelukkende for at bruge skolesystemet. Når det er sagt, så er strukturen den samme, som i resten af USA.

Sjovt nok virker deres skole system meget mere åbent og innovativt end vores. Lad os for nemheds skyld antage at skolesystemets formål er at gøre eleverne klar til fremtiden. Hvis vi kigger på Danmark, så er det hele centralt styret. I skolen har man stadig sløjd og håndarbejde, som ganske givet er hyggeligt og fint, men også lidt gammeldags, hvis vi skal være helt ærlige. For har nogen for nyligt overvejet, hvad man i virkeligheden skal bruge den slags til? Danskerne gider alligevel ikke være håndværkere, det overtager polakkerne og balterne, og systuerne er for længst flyttet til fjernøstens sweatshops. De praktiske fag er derfor spild af tid, hvis man anser folkeskolen for at være et sted, hvor man skal kvalificere børnene til de udfordringer de vil stå overfor i fremtiden.

Politikere og meningsdannere er godt klar over, at der er nogle krav til hvad vores børn skal kunne i fremtiden. Vi hører af og til at børnene skal have mere matematik (enig) mere programmering (enig) og mere ingeniørting (enig), men måden det foreslås at blive gjort på er ikke optimal. Vores børn bliver ikke motiveret af at blive sat ned i et klasseværelse og få en grundbog i Python smidt i hovedet (selvom de måske kunne trænge til det), eller en opgavebog med matematik stykker, og det lærer dem heller intet om, hvordan de skulle anvende disse færdigheder, hvis de skulle overleve kedsomheden.

STEM

Det har amerikanerne faktisk fundet en elegant løsning på. Da vi forventningsfuldt så på skemaet for vores børn i deres nye skoler, så vi mange spændende og eksotiske og fornuftige fag som “Twenty First Century Lifeskills” og “Financial Literacy”, men særligt et sprang os i øjnene, nemlig STEAM. Det står for Science, Technology, Engineering, Arts and Math. Nogle vælger at tage A’et ud, så det bliver til STEM. Dette fag går ud på at stimulere børnene til at opnå færdigheder, der vil være brug for i fremtiden. Man så at de tekniske færdigheder i alt for høj grad var isoleret i separate fag som science eller mathematics. Ved at putte STEM på skemaet ville man stimulere interesse i disse fag, men ved at integrere dem i problemløsning. Obama puttede som den første støtte til dette på budgettet i 2012. I 2014 blev STEM udvidet med computer science. Obama fortsætter med at sætte fokus på STEM og rejse støtte til det https://www.whitehouse.gov/issues/education/k-12/educate-innovate . Faktisk ser de i en ny rapport STEM som en vigtig brik i at forberede USA for en verden med Artificial Intelligence.

Min datter, som lige er startet i 6. klasse her i USA, kiggede i første omgang spørgende, da der stod STEAM på hendes skema. Et opslag i en ordbog gjorde det ikke mindre toget. I Danmark havde hun haft sløjd og hjemkundskab som praktiske fag, så der var ikke rigtigt nogen referenceramme. I hendes klasse var projektet, at de skulle bygge en soldrevet bil. Bilen skulle kunne køre ca. 3 meter på den opstillede bane, som læreren demonstrerede med biler fra tidligere studerende. Når der nu er et A for Art med, så blev der også lagt vægt på designet af bilen. Der var derfor biler med form som skyer og tegneserie figurer.

Skønt det var vigtigt at få bilen til at klare testen, så blev der lagt meget vægt på design faserne. Først skulle de lære hvordan tingene virkede: solceller, motorer og så videre. Så skulle de lave et design, dvs. rent faktisk dokumentere et design, som skulle godkendes af læreren. Derefter kunne de gå i gang med at konstruere bilen. Kigge på om det virkede. Hvis ikke skulle de tilbage i design fasen og ændre design osv. Det minder jo lidt om Lean Start Up sjovt nok: Build, Measure, Learn.

En ny måde at tænke uddannelse på

På denne måde får de integreret alt omkring matematik, materialelære, design process og lignende i et samlet undervisningsforløb. Det er præcist den type af færdigheder vi får brug for i fremtiden. Ikke nogen som er rigtigt gode til matematik, eller programmering, eller kunst, men nogen som kan finde ud af at løse problemer ved at bruge alle disse evner samlet. Det at man får lov til at bygge sin egen bil skulle jeg også hilse at sige giver motivationen for at lære et par ekstra gear, som gør at science og matematik nu pludselig er spændende.

Derfor skulle vi måske i Danmark til at kigge lidt mere på alternativer til den traditionelle uddannelse. I stedet for at tænke at programmering skal på skemaet, så skulle vi måske mere kigge på hvordan programmering kan bruges.

Et start up, som har haft stort succes i nichen for STEM produkter I USA er Little bits. De laver pakker som klasser kan bruge til at få børnene til at bygge opfindelser. Disse pakker består af komponenter som kan sættes sammen og programmeres. Denne video viser et eksempel på hvordan STEM undervisning kan lære børnene at designe nye produkter for fremtiden

På mange måder er Little Bits næste generation Lego. Men Lego har jo også Mindstorms og har haft det i mange år. Hvorfor er de ikke standard i den danske skole? Hvorfor har vi egentlig ikke Lego på skoleskemaet?

Fremtiden er ikke ligesom fortiden. Der er brug for undervisning i noget, der involverer nogle andre evner end sløjd og håndarbejde, som mere hører til i det gamle industrisamfund. Noget ligesom amerikanerne har i deres STEM, noget der fremmer vores børns evne og motivation til at bruge videnskab og teknologi til at løse problemer. Hvis vi skal være klar til en foranderlig fremtid skal vi ikke fortsætte med, at gøre som vi gjorde i fortiden. Det er enten det eller The Donald's "plan"…

Relateret indhold

Kommentarer (8)
Bent Jensen

Men du har ret, USA er et dejligt land at bo i, hvis man har job, penge og er hvid.

Og at "Donald Trump har jo ret: Kina har taget amerikanernes jobs og de skal tages tilbage." Da andre lande ikke må have retten til at arbejde, bo, eller have adgang til hospitaler, vand, demokrati, olie, eller andre af deres egen retur resurser, hvis det er bekostning af de Amerikanske hvide. Det skal forsvares med våben i hånden.

Men du har da ret, valget er ikke let, og systemet er rådden hele vejen igennem og mest i toppen, når valget er mellem de 2 kandidater som alle helst ikke vil have, og ingen føler repræsenterer dem.

Men valget er svært.
Det står imellem en arrogant, korrupt aristokrat eller en egocentrisk, usympatisk, dum uvidende, sexist og psykopat som administrationen og værnene mener er uegnet og farligt for landet.

Eller det er slet ikke så svært. Børn og barnlige sjæle bør ikke have adgang til Atomvåben.

PS: Med hensyn til uddanelse, så kan du ikke bruge en eliteskole som også finde i Danmark eller din helt udateret erfaring fra din skolegang Der har mindst været 3-4 store eller mindre reformer siden du gik ud. Selv børnene er helt anderledes klædt på. I alle betydninger af det ord.

Anders Lisdorf

artiklen handler ikke om valget i USA, så det vil jeg undgå at kommentere på.

Tillad mig at præcisere: Mine børn går ikke på eliteskole, men en offentlig skole, som følger undervisningen efter regler der gælder i hele landet. Det gjorde de også i Danmark. Det jeg refererer til er derfor ikke min egen skolegang men mine børns.

Jeg ved godt, at der har været reformer, som har ændret tingene meget. Der er bare brug for en mere.

Bent Jensen

Du kunne også have læst hans indlæg i stedet for kun de første 2 ord.


Det har jeg også. Han starter jo med at give manden ret på de første 5 linjer, og det bør han vel også kunne stå på mål for.
Derefter et afsnit om arbejdsmarked, som leder til hans pointe om at han mener at hans lokale skole i USA, er længer fremme i skoen end i Danmark. Det er sandsynligvis rigtigt, da de åbenbart er længere fremme end skoler i hele USA.

"Det skal siges, at vi bor i et af landets bedste skoledistrikter. Folk flytter langvejs fra for at få børnene i skole her. Vores naboer er for eksempel flyttet fra Virginia hertil udelukkende for at bruge skolesystemet."

Men vejen til at lovprise hans nuværende lokale skole, er noget langt. Der mangler måske det vigtigste, at hans børn ikke kommer meget længere i systemet, hvis ikke han betaler for det, hvis han altså har råd. Samt hvad med det misbrug, der åbenbart finder sted, når fremmede flytter til, for at udnyttet et åbenbart bedre system. Om det er fra Mexico, eller nabostaten, så koster det jo lige så meget.

Samt hans påpegning af fejlen ved vores nuværende uddannelse i Danmark, ikke kun er omkring sløjdundervisningen. Men mangler det helt overordnet tilgang, når han alligevel kommer omkring outsourcing og industrialiseringen . At der er ligegyldig hvad man lære i skolen idag, så er der helt sikkert ikke mange, af de nuværende job tilbage om 15-20 år.

https://youtu.be/7Pq-S557XQU

Ivo Santos

Som jeg forstår artiklen så er det ingeniører, og arkitekter vi har brug for i Danmark, og naturligvis iværksættere til at sætte det hele sammen.

Der hvor jeg syntes at fremtiden ser sort ud er når det kommer til folk som ikke har evnerne til at være kreative eller er i stand til at tage lange uddannelser, ja, de ender så med at blive til sociale tabere, lidt i stil med dem som lever i kloakkerne i filmen 'Demolition Man' med Sylvester Stalone, hvilket jeg ser som et problem med mindre vi som samfund er i stand til at tilbyde dem et værdigt liv og et evt. meningsfyldt arbejde, eller måske borgerløn.

Thor Dekov Buur

I foråret 2015 havde jeg fornøjelsen af, at deltage med et hold i First Lego League i St. Louis. Kort fortalt så er FLL en Lego Mindstorms konkurrence, hvor der konkurreres på robotdesign, robotbygning samt konkrete ideer til løsning af en samfundsmæssigt problemstilling.

Den bagvedliggende metode er STEM, og det var en stor oplevelse, at se hvad det koncept kan føre med sig af læring og begejstring. Jeg så meget gerne STEM i de danske skoler evt i en tilpasset version.

Men i en tid, hvor al folkeskoledebat handler om detailstyring af lærerene og længere skoledage, så har det nok lange udsigter. Det kræver mod at konvertere "Håndværk og design" (der har erstattet sløjd og håndarbejde) med et teknologisk orienteret fag. Og det mod ser jeg ikke på Christiansborg eller på kommunalt plan (dvs i de kommuner jeg kender til). Jeg ved flere ungdomsskoler tilbyder den type fag, men de er pressede af netop lange skoledage.

Bent Jensen

Det var noget som det jeg mente, angående uddannelse og egenbetaling.
Hvis du påregner at bliver i USA når de børn skal videre end folkeskole/gymnasie så skal du nok have sparet lidt op. Det burde du jo også have råd til, du betaler jo mindre og ikke topskat, og selv om du skal betale til sundhedsforsikring og andre ting så, bør der også være penge til uddanelse ?

Så hvis du vælger et billigt sted, skal du bare spare 500.000 til 1.000.000 op pr barn.

" Det koster i gennemsnit mellem 200.000 og 800.000 kroner pr. år at læse på universitetet, alt efter om man vælger et offentligt eller privat universitet."

http://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa-2016/amerikanske-studerende-d...

Log ind eller Opret konto for at kommentere