Lad os få IT-chefen i topledelsen!

Jeg har grublet lidt over spørgsmålet, hvad skal der til for, at IT-chefen kommer med i topledelsen. Det kan jo undre, at det så sjældent er tilfældet, når vi alle kan blive om , at IT lige præcis er kuren, der skal til, i mange sammenhænge. Og hvad er det i øvrigt, virksomhederne så går glip af?

Det, jeg er kommet frem til, er, at forudsætningen er, at IT-chefen "glemmer" IT, og i stedet bliver langt bedre til at tale om, hvad der kommer ud af det. Topledelsen er dybest set ikke interesseret i servere, sikkerhed eller web-services, men om hvordan der skabes reel værdi for deres virksomhed.

Min påstand er, at IT-chefen skal gøre virksomhedens dagsorden til sin dagsorden. At skulle levere "Mere for mindre", er et grundvilkår, alle offentlige og private ledere og beslutningstagere har tæt inde på livet.

Alle ledere må hver dag forholde sig til at drøfte, afklare og forklare, om ressourcerne anvendes bedst i deres afdeling eller et andet sted.
Vil en leder lykkedes i denne verden, skal man kunne to ting; .
* Forklare hvordan man kan levere mere for mindre, og hvad man vil levere til hvem.
* Sikre at det sker i overenstemmelse med virksomhedens mål

Jeg tror, det handler om mod - mod til at opstille ambitiøse målsætninger for den værdi, der skal skabes og mod til at udfordre gængs vanetænkning.

IT-chefen skal ikke se sig selv som en leverandør af bits, bytes og fladskærme. Men en strategisk spiller, der er med til at udvikle virksomheden og omsætte forretningsstrategien til virkelighed.

Et eksempel: I den offentlige sektor er der lige nu udsigt til, at 200.000 medarbejdere - godt hver fjerde ansatte - går på pension i løbet af de næste 10 år. Det bliver en fantastisk vigtig og krævende opgave at fastholde og tiltrække kompetente medarbejdere, Og samtidigt er der ærlig talt et enormt potentiale for digitalisering, så personaleressourcerne bliver brugt på at gøre de rigtige ting rigtigt.

At forholde sig til denne udfordring kræver mange kompetencer, og man kan gøre det på mange måder, men jeg tør godt komme med et bud på en tilgang;

  1. Synliggørelse af den værdi, en offentlig institution leverer til samfundet
  2. Struktureret inddragelse af interessenter i fastlæggelse af succeskriterier
  3. Klar kobling mellem mål og virkning via udvalgte indikatorer
  4. Overblik over hvor det giver størst effekt at sætte ind med forbedringer
  5. Løbende overvågning på leverance- og omkostningseffektivitet

Så kære IT-chef, tag ansvar for at udnytte det enorme potentiale, der ligger, og vær den, der sikrer, at din organisation får succes. Til glæde for alle de mange interessenter, der er afhængige af, at I får "mere ud af mindre". Og at det sker på en måde, alle kan være tjent med.

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Poul-Henning Kamp Blogger

Der var lidt snak om det med IT chefen i ledelsen for et års tid siden og efterfølgende har jeg ikke kunnet lade være med at kigge lidt efter.

Det er egentlig mit indtryk at de IT chefer der har noget kvalificeret at byde ind med ryger i ledelsens hvad enten de vil eller ej, mens de, alt for mange, ligegyldige sædevarmere med god ret holdes i arms længde.

I mine øjne er det derfor mere presserende at ledelserne anskaffer sig IT-chefer, der har ambitioner ud over det kustodeniveau, der karakteriseres af det stadigt fornyede mantra om at "Endnu er ingen blevet fyret for at købe {IBM,Oracle,Microsoft,SAP3}"

Poul-Henning

  • 0
  • 0
#3 Jarle Knudsen

Et andet favorit udtryk er "Vi havde ikke noget valg." når IT-chefer bevist vælger dårligere og meget dyrere løsning.

Desuden hvilken IT-chef er VIGTIGERE i ledelses øjne: en der har 200 mand der sider og klikker dagen lang (point'n'drool er sååå brugervenlig) eller en med 20 der er mere produktive end de nævnte 200.

  • 0
  • 0
#4 Ole Bech

Jeg synes, at Du, Mikkel, bevæger dig på et lidt generaliserende niveau, når du beskriver, hvorfor IT-chefen skal være en del af organisationens topledelse. Jeg er enig med dig, men hvad er det en IT-chef kan, som andre chefer ikke kan - eller ikke kan ligeså godt? Min påstand er, at en IT-chef, som løbende har taget udgangspunkt i og arbejdet aktivt med forretningens arbejdsgange (fordi det var disse, der skulle understøttes med IT) - og ikke med teknologiens finurligheder - vil kende disse og deres interne sammenhænge bedre end de fleste såkaldte fagchefer, som ofte opererer på en af faget dikteret og isoleret bane inden for forretningen. IT-chefen har overblik og indsigt i virksomhedens sammenhængende produktionsapparat, og det er med denne viden i hånden (eller i hovedet!), at han kan være en uvurderlig partner for en topledelse, når forretningen skal geares mod nye mål - eller 'bare' optimeres.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere