georg strøm bloghoved

Kurset som burde være overflødigt

Nu er der kurser i rejsekortet for pensionister, oven i købet med servering af kaffe og fastelavnsboller. Det skriver DSBs Ud og Se blad i hvert fald i sidste nummer.

Det nye rejsekort er åbenbart mere kompliceret, end de nuværende papkort. Der var vist ingen kurser i dem, da de blev indført. Spørgsmålet er også om de havde hjulpet.

Der er en tendens til at brugsanvisninger og kurser tager fat på det indlysende, som er ret let at finde ud af, mens planlæggerne langt fra har været nede i de problemer som brugerne virkelig behøver hjælp med. Det gælder for IT, men også for andre områder.

Derfor tænker jeg på hvor grundigt kurset egentligt er. Måske nøjes de ikke med en PowerPoint, men har stillet to standere op i lokalet, så de deltagende pensionister kan opleve forskellen på at checke ind og checke ud og slukker det mest lyset, så deltagerne kan få en realistisk træning i, hvordan de checker ind og ud

Måske åbner de vinduerne og lukker kulden ind, og strør et par gratisaviser og nogle småsten ud på gulvet, for at give den rigtige stemning.

Det grundlæggende problem kan bare ikke løses, uanset hvor realistisk kurset er. På et klippekort af pap kan du altid se status, hvad du har betalt for, og hvor mange ture du har tilbage. Det kan du ikke med rejsekortet, og det giver problemer, som jeg ikke tror kurset tager fat på.

For noget tid siden sad jeg i en bus hvor en ældre mand stod på. Da han prøvede at checke ind, viste det sig at der ikke var flere penge på rejsekortet. Han fortalte chaufføren at hans kort skulle tanke op automatisk, og var meget forundret over, at det ikke havde virket.

Chaufføren lød som om han ikke helt troede på det, og foreslog at den ældre mand købte en papirbillet. Det krævede bare mønter, som den ældre passager ikke havde nok af. Enden blev, at chaufføren gav den ældre mand besked om at han måtte gå hen til den nærmeste station og købe et klippekort. Han kunne ikke komme med bussen.

Mon kurset med kaffe og fastelavnsboller advarede deltagerne om at medbringe kontanter, hvis de ville undgå samme situation?

Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Münster

Jeg brugte også det kort; i en periode.

'Ikke helt fejlfrit' sagde de: Jeg var på bus tur, stod på, tjekkede ind og stod senere af midt på en hovedvej. Tjek ud standeren virkede så bare ikke. Vel vidende at alle biletter rundes op til 50,- uden et tjek ud, var jeg slet tilfreds.

Chaufføren forslog jeg ventede på den næste bus og så brugte tjek ud standeren dér. - Øh, selvfølgelig står jeg her og venter på næste bus i regnvejr; det er da klart.

Nu bliver brugeren straffet når mekanikken svigter. Med de gamle papkort var det ofte omvendt ved at man 'bare satte sig ind i bussen, når den ikke klippede'. Det var ligesom indforstået og kunne endda fikses med en saks som chaufføren tit havde liggende.

  • 20
  • 0
Hans Schou

Det bliver værre.

For dem der kører med det offentlige en gang imellem, er det en plage med rejsekort. Men for pendlere bliver det endnu værre. Nogle af mine medrejsende tror ikke periodekortet bliver afskaffet, men de kan så starte her: Pendlere bliver tvunget til to rejsekort.

Mit periodekort er zone 1 og 2. Skal jeg til Kastrup, kan jeg for nuværende klippe et 2-zoners klip i zone 2 ved mit hjem, og så køre til Kastrup i zone 4. Med rejsekort kan det ikke lade sig gøre, for kortet ved ikke at jeg har periodekort, så der kommer jeg til at betale fra zone 2 til zone 4. Det kunne jeg fint leve med, for det sker sjældent eller aldrig, fordi jeg altid kører i bil, når jeg ikke lige kører på arbejde.

Rejsekort kan jeg slet ikke leve med. For pendlere er det på flere måder et voldsomt tilbageskridt. Når jeg sammen med 200 andre stiger af toget, så er vi så 200 der skal checke ud ved 4 rejsekort-standere. Der bliver en kø. Jeg gider ikke.

  • 8
  • 0
Andreas Andersen

Jeg steg engang på en bus med et klippekort hvor jeg havde brugt 9 af 10 klip. Det viste sig at selv om jeg kun havde brugt 9 klip, havde en eller flere af klippemaskinerne taget for meget, så jeg ikke kunne klippe 10. gang. Det var mit eget problem. En anden gang klippede jeg mit kort, og da der så kom en kontrollør opdagede jeg at maskinen havde stemplet med lutter nuller. Jeg tror kontrolløren afgjorde med sig selv at jeg ikke lignede en fupmager og lod mig fortsætte uden bøder.

Jeg bor i hovedstadsområdet og havde førhen et udvalg af klippekort til 8 forskellige zonebehov. De er alle erstattet af ét rejsekort, og det har gjort mit lokalrejseliv markant lettere. Jeg har aldrig haft problemer med automatisk optankning eller andet, og jeg kan bare stige på uden at tælle zoner først.

  • 3
  • 2
Klavs Klavsen

Det var mit eget problem.

Faktisk kan du bare vise dit klippekort i enhver 7-eleven på stationen, eller en dsb-kiosk - så giver de dig et nyt klippekort (hvor de klipper 9 klip af og skriver noget på kortet).

En anden gang klippede jeg mit kort, og da der så kom en kontrollør opdagede jeg at maskinen havde stemplet med lutter nuller

Man skal ALTID checke stemplingen på ens klippekort - og klage i førnævnte kiosk, hvis det er galt. Jeg har også prøvet at uret har gået forkert osv.

Under alle omstændigheder, har det gamle klippekortssystem væsentligt færre problemer, end rejsekortet - og med så basale design problemer, bliver det sandsynligvis aldrig bedre :(

  • 4
  • 1
Andreas Andersen

At jeg kunne få et nyt klippekort i 7-eleven hjalp mig ikke ret meget når jeg var langt fra butikker af nogen art.

I det andet tilfælde var jeg med et morgentog der kørte før stationskiosken var åben, så ingen steder at klage.

En tredje gang kunne jeg ikke købe et nyt klippekort eller billet af nogen art fordi Dankortssystemet var nede. Ja, jeg er også afhængig af Dankort. Hvis jeg står i supermarkedet og Dankortautomaten ikke virker, får jeg ikke mine varer med hjem. Jeg tager de samme chancer med Rejsekortet fordi det til daglig bare er langt lettere at have med at gøre end klippekort og kontanter.

  • 2
  • 3
Kasper Lund

Hvad er din pointe(r) Andreas? At det er din personlige overbevisning at Rejsekortet er en forbedring, ved DIT behov? Og det er vel nok heldigt, at Rejsekortet har mindst en tilfreds bruger - når det nu kun har kostet en lille milliard.

Men for en som jeg, der faktisk kun bruger det offentlige og så min cykel i ny og næ, er det en STÆRK forringelse af den service jeg betaler for, og er afhæning af.

En personbil er slet ikke attraktiv for mig, ren økonomisk - men den faktor bliver mere og mere ligegyldig efterhånden...

  • 2
  • 1
Jens Krabbe

Faktisk kan du bare vise dit klippekort i enhver 7-eleven på stationen, eller en dsb-kiosk - så giver de dig et nyt klippekort (hvor de klipper 9 klip af og skriver noget på kortet)

Formeldest 40,- :-(

Jeg bruger min mobil hele tiden, og har ikke de store problemer med det billetsystem. En gang imellem er den lidt sløv til at få forbindelse, men både kontrollører og buschauffører er forstående over for det problem. Man skal dog selv holde styr på antal af zoner. Det virker fortrinligt for mig, for jeg skal ikke have et papkort eller et rejsekort med - min mobil har jeg altid på mig alligevel.

  • 0
  • 1
Michael Thomsen

En tredje gang kunne jeg ikke købe et nyt klippekort eller billet af nogen art fordi Dankortssystemet var nede. Ja, jeg er også afhængig af Dankort. Hvis jeg står i supermarkedet og Dankortautomaten ikke virker, får jeg ikke mine varer med hjem.

Det er da et underligt supermarked du har stået i. Tilbage da Dankortet kun understøttede online transaktioner havde man fluesmækkeren som backup når forbindelsen var nede. Nu understøtter dankortene offline betalinger, så man stadigvæk har mulighed for at betale når online systemet er nede. Bevares, det duer ikke i tilfælde af strømudfald; men de er nu ret sjældne..

  • 2
  • 0
Andreas Andersen

Hvad er din pointe(r) Andreas? At det er din personlige overbevisning at Rejsekortet er en forbedring, ved DIT behov? Og det er vel nok heldigt, at Rejsekortet har mindst en tilfreds bruger - når det nu kun har kostet en lille milliard.

Jeg vil vove den påstand at det er en markant forbedring for alle der før har brugt klippekort i Hovedstadsområdet hvis de da gider at bruge 5 minutter på at lære at bruge det, og det er altså ikke kompliceret. Hvordan det fungerer andre steder i landet, ved jeg ikke.

  • 3
  • 3
Jørgen L. Sørensen

Godt med et kursus for pensionister:

Særligt pensionister skal se sig godt for - hvilket også fremgår af rejsekort.dk! I en del tilfælde koster det væsentligt mere at bruge rejsekortet til en togrejse som pensionist end ved at købe en pensionist-billet hos DSB.

Også med et personligt rejsekort kan det koste ekstra - f.eks. 180 kroner for rejsekort og 176 kroner for dsb-billet Fredericia-Sønderborg.

  • 0
  • 0
Georg Strøm Blogger

Det var et spørgsmål som kom op på den skole hvor jeg arbejder. Vi tager jævnligt på ture med vores elever, hvor læreren klipper for alle eleverne på nogle klippekort af papir. Det fungerer fint, vi kan endda kombinere klippene på en økonomisk og fleksibel måde.

Hvad sker der så med rejsekortet? Mon vi skal have et kort med for hver elev, eller kan vi checke en snes elever og lærere ind på det samme rejsekort? Kan vi have skolekort, eller skal rejsekortet være personligt?

Er der nogen af dem der har været med til at lave rejsekortet som kan - og tør - svare?

  • 1
  • 0
Jørgen L. Sørensen

Har ikke været med til at lave rejsekortet - og bruger det med blandede følelser :-/

Umiddelbart vil jeg mene at I skal kigge på Rejsekort Flex (findes både 0-15 år og 16+).

Det er muligt at checke flere ind på samme kort - der findes 2 typer standere til check-in alle/de fleste steder, og den ene kan bruges til at tjekke flere ind på, medbringe hund, cykler mv.:

https://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/voksen.aspx https://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/barn.aspx

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Hvis man i stedet havde taget et opgør med det byzantinske zonesystem, og lavet et simplere system, med meget færre zoner, så ville alle kunne forstå det.

Eksempelvis storzoner og måske maks 4 zoner til fjerneste ende (hovedstadsområdet).

Brug milliarden og den løbende meromkostning rejsekortet påfører til i stedet at lave en generel prisnedsættelse, således at prisen for en zone ville svare til billigste pris i dag, og så 4 zoner ikke ville være dyrere.

Hav samme rabatstruktur på klippekortene, så en rejse med 4 klip på et 10x1 zoners kort ville koste det samme som 1 klip på et kort med 10x4 zoner - på den måde behøvede man ikke spekulere i at have et hav af forskellige kort.

Enkelt og simpelt - men åh nej det er jo Danmark, og her er vi jo så specielle, så det skal være kompliceret.

Der bliver trængsel om parkeringspladserne i København.

  • 2
  • 0
Michael Thomsen

Din grundtanke er jeg helt enig i - keep it simple. Men der er slet ikke brug for zoner, andet end Storebælt (og måske Lillebælt). Resten kan klares med afstanden i fugleflugtslinie og en pris pr. km.

Når man opererer med zoner vil en kort tur over et zone-skift blive uforholdsmæssig dyr. Derfor er det nødvendigt med mange små zoner, så prisspringet ikke er så voldsomt.

  • 0
  • 0
Niels Langager Ellegaard

På Fyn har de et system der hedder kvikkort. Jeg har ikke prøvet det, men det virker mere brugervenligt. Hvis man køber et kvikkort med tre zoner, så virker det lige som et tre-zoners klippekort. Man skal checke ind, men man behøver ikke at checke ud.

http://fynbus.dk/wm141239

Jeg ved ikke hvordan at chaufføren undersøger at man har klippet, men jeg går ud fra at det kan gøres med en elektronisk læser.

  • 1
  • 0
Christian Nobel

Din grundtanke er jeg helt enig i - keep it simple. Men der er slet ikke brug for zoner, andet end Storebælt (og måske Lillebælt). Resten kan klares med afstanden i fugleflugtslinie og en pris pr. km.

Enig, hvis man skal have et elektronisk rejsekort - jeg er sådan set ligeglad, hvis jeg skal fra punkt A til B, om hvorvidt de offentlige transportmidler tager en kæmpe omvej så der er et hav af zoner. Man skal da vist være masochist for at tro at selve turen er det interessante.

Men nu gik snakken på at kende prisen forlods

Når man opererer med zoner vil en kort tur over et zone-skift blive uforholdsmæssig dyr. Derfor er det nødvendigt med mange små zoner, så prisspringet ikke er så voldsomt.

Joee, men hvis man sænkede priserne generelt (besparelsen på ikke at have lavet hele rejsekort cirkusset) så gjorde springene ikke så meget.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere