Korte it-uddannelser fejler

Flere af de korte it-uddannelser spilder folks tid og uddanner til arbejdsløshed. På den ene side har vi en ungdom som hungrer efter risikofri, indsatsfri uddannelse, og på den anden side har vi en mængde af tekniske skoler som villigt ser igennem fingre med hvad de leverer til erhvervslivet.

Web-integrator, it-teknolog (?!), multimedie-integrator ... jeg har utvivlsomt glemt et par. Følgende kritik er primært møntet på de tekniske erhvervsskolers håndtering af uddannelserne, men også uddannelsernes berettigelse.

Da jeg gik i 1.g droppede jeg ud i to uger hvor jeg forsøgte mig med hhv. 10. klasse og datafagtekniker. Jeg erfarede hvilket kæmpestort løft som tekniske skoler tager i forhold til supplering på folkeskoleniveau, og det tager jeg hatten af for.

Dengang havde man et problem med "SKP'ere" (skolepraktikanter) da der ikke var nok virksomheder som ønskede den store mængde som grundforløbene skabte. Skolepraktik kan godt give mening hvis arbejdsmarkedet på et område er hæmmet, men man stadig anerkender et behov for flere uddannede (fx inden for de fysiske håndværk). Men hvordan måler man samfundets behov for webudviklere, hvis ikke på efterspørgslen (og dermed muligheden for praktik)?

Hvis man nøjes med at se på de korte it-uddannelser, må man konkludere at niveauet er skræmmende lavt. Da uddannelsen web-integrator startede i 2004 var jeg positivt stemt: En hybrid-uddannelse som kigger på lidt af hvert, men primært ting som har praktisk relevans for en webudvikler. Web-integratorer er generalister konstrueret til en bestemt jobprofil.

Men kan en webintegrator nogensinde få et job? Jeg prøvede for nyligt at afsætte et studiejob hvor man skulle vedligeholde en hjemmeside og spurgte mig frem til den mest kompetente elev i en klasse af web-integratorer. Efter et års uddannelse syntes han ikke, han havde erfaring nok endnu. Og efter endt uddannelse skal man konkurrere med datamatikere, dataloger og softwareingeniører.

På webintegrator.net læser man at "... den er rent skolebaseret. Du skal derfor ikke finde en praktikplads!" -- man ønsker altså i større grad at lokke folk til at starte fordi det er indsatsfrit, snarere end på grund af uddannelsens indhold, som ikke engang nævnes på forsiden.

En trøst jeg hører er, at hvis man ikke kan finde job som web-integrator, kan man altid efteruddanne sig som fx datamatiker, og hvis det heller ikke virker, kan man udvide den med en professionsbachelor.

Mit indtryk er at efteruddannelse engang blev brugt til folk som havde været på arbejdsmarkedet i mange år. Hvis man har brug for efteruddannelse lige efter man har afsluttet en uddannelse, er der sandsynligvis noget galt med uddannelsen.

Uddannelsens to eneste rimelige formål, for mig at dømme, er derfor enten at give en begrænset mængde autodidakte et betalt spillerum til at forbedre sig i, på bekostning af en masse andre som tager uddannelsen forgæves, og at folk med lave forventninger til deres it-kunnen kan få bekræftet at de godt kan tage en rigtig uddannelse bagefter. I begge tilfælde skulle man nok være blevet datamatiker...

Er det ikke på tide at revidere nogle af disse uddannelsers fortsatte eksistens? Findes der en eneste web-integrator på Version2?

Simon Shines billede
Simon er tidligere studieblogger på Version2, har læst datalogi på DIKU og et enkelt år økonomi. Han arbejder som FinTech-udvikler og er ved at starte et detektivbureau. Han kan godt lide funktionsprogrammering, oversættere, webudvikling og brætspil.

Kommentarer (57)

Daniel Williams

Jeg vil give dig ret i, at web-integrator uddannelsen er lav, og der er for mange der får lov til at bruge uddannelsen til at få nem SU.
- Men jeg synes på ingen måde at du kan snakke sådan om den uddannelse, jeg er tidligere web-integrator, og har fået utrolig meget ud af den uddannelse.
- Spørgsmålet er ikke uddannelsen, men hvor mange interessetimer du har lyst til at bruge på det, udover! Jeg synes egentlig ikke du kan være bekendt at kalde det spild af tid, eller andet.
Det viser vel bare hvordan du har spildt din egen tid.

Thomas Vestergaard

Spørgsmålet er ikke uddannelsen, men hvor mange interessetimer du har lyst til at bruge på det, udover!

Så hører du jo nok til i "kasse 1" af de to formål Simon opstiller i slutningen:

Uddannelsens to eneste rimelige formål, for mig at dømme, er derfor enten at give en begrænset mængde autodidakte et betalt spillerum til at forbedre sig i, [...]

Derudover - naturligvis er det subjektivt. Det er Simons vurdering af disse uddannelser. Dette gør den dog på ingen måde mindre gyldig.

Troels Henriksen

Det fundamentale problem er at at EDB-arbejdsmarkedet ikke er specielt segmenteret. Hvis du bliver uddannet tømrer, så skal du ikke konkurrere mod ingeniører og arkitekter - alene tanken er absurd, og de vil alligevel ikke kunne udføre hinandens job. Til gengæld, så kan en datamatiker, softwareingeniør eller datalog sagtens kunne en webintegrators (eller en af de andre kortuddannedes) arbejde. Især datamatikere er nok den største konkurrence, da det er relativt nemt at udvide et "webintegratorjob" (vagt defineret som det er) til at omfatte flere typiske datamatikerfaglige aspekter.

Måske endnu værre, så er der utallige autodidakte teenagere (i alle aldre), der har de samme tekniske kompetencer som man tilegner sig som webintegrator. Uddannelsen kunne her skille sig ud ved praktikforløb i virksomheder, men det er som Simon nævner ikke tilfældet.

Marc Munk

It teknolog uddannelsen som tidligere hed it og elektronikteknolog uddannelsen hører ikke hjemme på teknisk skole men på erhvervsakademierne.

Det er også den eneste videregående uddannelse jeg kender her i landet der er driftsminded. Man kan sige at niveauet måske er lavere end det kan kunne ønske sig når man ikke opnår et bachelorniveau men det kan klares efterfølgende på 1 år. Så man altså først bruger 2 år på at tage sin teknolog uddannelse og her efter bruger 1 år på at få en bachelorgrad.

Ovenstående er muligt både i Aarhus hvor jeg har taget min it og elektronikteknolog uddannelse og i Aalborg. I Aarhus har man aftaler med både napier universitet i Skotland og Aarhus universitet. I Aalborg har jeg læst mig til at de har en aftale med en ingeniør skole i Norge.

jonas koch

hvem ved, hvad en It teknolog er - som der også bliver sat ? ved i artiklen. kan man noget, man ikke opnår som datamatiker - en bredt anerkendt uddannelse? jeg vil give artiklens skribent ret. færre IT uddannelser, tak. lav web-integrator og lign. som et linje/valgfag på multimedie-designer uddannelsen. ligeledes med elektronik/it-teknolog - gør det til en del af datamatiker, ligesom man har datatekniker/it-supporter på TEC samlet.

Peter Makholm Blogger

  • Spørgsmålet er ikke uddannelsen, men hvor mange interessetimer du har lyst til at bruge på det, udover! Jeg synes egentlig ikke du kan være bekendt at kalde det spild af tid, eller andet.


Det er vel ikke så forskelligt fra Simons påstand. Det er ikke uddannelsen i sig selv der giver kompetancer, men det man lærer selv.

Nu er der selvfølgelig ikke noget i vejen med kompetancer der er opnået ved selvstudier. Spørgsmålet er bare om uddannelsen bare er dødvægt ved siden af selvstudierne eller om uddannelsen styrer og understøtter de studerendes interesser?

Det viser vel bare hvordan du har spildt din egen tid.


Prøv at holde igen med ad hominem-angrebene. De plejer sjældent at virke overbevisende på ens meddebatøre af anden holdning. De tjener kun til at forpeste debatkulturen.

Daniel Williams

Jeg mener på ingen måde at uddannelsen er spild af tid, eller at dens faglige niveau er et problem - Når man sidder i det, ønsker man at det går en del hurtigere, og at man lærer mere - men set i bagspejlet, var det hele så passende let, at det gav motivation og interesse til at knokle videre i sin fritid - det er en fantastisk balance af frihed og den hjælpende hånd, som man har brug for.

  • Det som jeg specielt godt kan li' ved Web Integrator uddannelsen er, at lærerne spilder ikke tiden, på dem der ikke gider lære det. Men de kæmper med de elever som virkelig vil det!
Marc Munk

hvem ved, hvad en It teknolog er - som der også bliver sat ? ved i artiklen. kan man noget, man ikke opnår som datamatiker - en bredt anerkendt uddannelse? jeg vil give artiklens skribent ret. færre IT uddannelser, tak. lav web-integrator og lign. som et linje/valgfag på multimedie-designer uddannelsen. ligeledes med elektronik/it-teknolog - gør det til en del af datamatiker, ligesom man har datatekniker/it-supporter på TEC samlet.

Du kan da ikke samle en sysadm uddanelse med en datamatiker uddannelse... Hvis du læste mit første indlæg. Ville du kunne se at det er en uddannelse der er minded på drift. Hvorfor det ikke giver meget mening at sætte dem sammen med datamatikeren.

Hvis du gerne vil foreslå at slå uddannelser sammen bør du måske gøre dig den ulejlighed at se på udannelserne inden du starter..? :)

Lars Hansen

Vi kan måske drage nogle konklusioner ud fra nedenstående statistik.

Taget fra ug.dk

Datalogi
I 2009 var 97 procent af de nyuddannede bachelorer inden for matematik/fysik/kemi/datalogi i beskæftigelse eller under uddannelse på højere niveau. Se tallene fordelt på uddannelsesinstitutioner.

Web Integrator
I 2009 var 50 procent af de nyuddannede i beskæftigelse eller i uddannelse på højere niveau. Se tallene fordelt på skoler. Se forklaring på tallene.

Datamatiker
I 2009 var 81 procent af de nyuddannede i beskæftigelse eller i uddannelse på højere niveau. Se tallene fordelt på uddannelsesinstitutioner. Se forklaring på tallene.

Multimediadesigner
I 2009 var 86 procent af de nyuddannede i beskæftigelse eller i uddannelse på højere niveau. Se tallene fordelt på uddannelsesinstitutioner.

IT-Teknolog
I 2009 var 86 procent af de nyuddannede i beskæftigelse eller i uddannelse på højere niveau. Se tallene fordelt på uddannelsesinstitutioner. Se forklaring på tallene.

Simon Shine Blogger

Først en hurtig quiz: Hvad laver en web-integrator?

Svaret er: Han finder arealet under en hjemmeside!

  • Men jeg synes på ingen måde at du kan snakke sådan om den uddannelse, jeg er tidligere web-integrator, og har fået utrolig meget ud af den uddannelse.


Hej Daniel, og tak fordi du bekræfter at der findes web-integratorer i den del af virkeligheden som er på Version2! :) Jeg er glad for at du har fået noget ud af din uddannelse. Min oprindelige begejstring for uddannelsen var netop møntet på folk som ikke gider at gå for meget i skole og gerne bare vil i gang med at web-integrere, men ikke har brugt deres barndom på at programmere, ligesom nogle af os andre.

  • Spørgsmålet er ikke uddannelsen, men hvor mange interessetimer du har lyst til at bruge på det, udover! Jeg synes egentlig ikke du kan være bekendt at kalde det spild af tid, eller andet.


Jeg er også stor tilhænger af den holdning at mængden af tid man bruger (i og uden for undervisningen) er afgørende for ens evner. Og jeg ved godt, det træder nogle mennesker over tæerne at kalde deres tilværelse meningsløs. Det er egentlig ikke min mening at gøre folk kede af det, men jeg kan ikke lade være med at have det her perspektiv: Hvis det man laver giver en meget dårlige odds for at lave andet end at gå mere i skole, hvad er langtidsplanen med ens tilværelse så? (Og hvis man ikke føler sig ramt, fordi man har tillid til at man får tjent nogle penge på at web-integrere, så vil jeg netop sige, man er en af de heldige som ikke har brug for undervisningen i samme grad.)

Der er alt for mange unge mennesker som tager den ene ungdomsuddannelse efter den anden uden at færdiggøre dem og uden at søge hen mod arbejdsmarkedet i noget selvsikkert tempo. Det er rarere at tage et grundforløb for tredje gang end det er at arbejde i Netto... indtil man fylder 30. Min motivation for at efterspørge en effektivisering af uddannelssystemet er ikke primært for at spare penge, men for at mindske den eksistentielle frustration.

Det viser vel bare hvordan du har spildt din egen tid.


Godt ord igen. Er der nogen måde, man kan kritisere et ineffektivt uddannelsessystem uden at det leder tilbage til ens egne mindreværdskomplekser?

Vi kan måske drage nogle konklusioner ud fra nedenstående statistik. [...]


Faktisk er statistikken mangelfuld: Den siger ikke entydigt om web-integratorer finder deres vej til arbejdsmarkedet, eller om de bare tager endnu en teknisk skole-uddannelse.

It teknolog uddannelsen hører hjemme på erhvervsakademierne.


Det har du selvfølgelig ret i. Jeg skelnede ikke mellem tekniske skoler og erhvervsskoler i mit blogindlæg, og skrev generaliserende "tekniske erhvervsskoler" fordi det fyldte mindre.

Kasper Grubbe

Datamatiker
I 2009 var 81 procent af de nyuddannede i beskæftigelse eller i uddannelse på højere niveau. Se tallene fordelt på uddannelsesinstitutioner. Se forklaring på tallene.

Erhvervsskolerne er meget glade for at 'opgradere' deres datamatikere til professionsbachelore. Det kunne derfor være mere spændende at se hvor mange af dem der kom i job. Jeg ved størstedelen af datamatikerne læser videre på overbygningen, så derfor er den statistik lidt ligegyldig.

Peter Makholm Blogger

Først en hurtig quiz: Hvad laver en web-integrator?

Svaret er: Han finder arealet under en hjemmeside!


Helt seriøst, hvilke kompetancer er det jeg kan forvente hvis en ansøger skriver Web-integrator-uddannelsen på CV'et?

Klikker jeg rundt på elevplan.dk får jeg først og fremmest et indtryk af at det handler om indholdsproduktion, med en basisviden om den bagvedliggende teknik.

Men målepindene vedrørende teknik udtrykker mest af alt "som vi udviklede webting for 10 år siden". For eksempel beskrivelsen af faget Dynamisk webproduktion "Eleven kan arbejde med multi-user serverscripting" eller guldkornet fra faget Webintegration III (Advanceret) "Eleven kan arbejde med SQL og strengvariabler og anvende dette på en hensigtsmæssig måde ved produktion af internetsider."

På den anden side skal man i faget Content Management Systemer (Rutineret) lige implementere et CMS.

Nu har jeg været involveret i kerneudviklingen af en række CMS'er og også implementeret et par hobyy-projekter af slagsen. Der er et kæmpe skridt fra at "anvende strengvariable på en hensigtsmæssig måde" til lige at bygge bare et basalt CMS.

Nu er jeg selvfølgelig totalt elitær når det drejer sig faggrupper der smager lidt af udvikling, men mest af alt er jeg forviret. Hvis jeg skal vurdere en Web-integrators faglige niveau som tekniker, hvor skal jeg så begynde?

Jeg er iøvrigt vild med ideen om en uddannelse der både giver kommunikationsfaglige kompetancer sammen med en teknisk basisviden. Men skulle jeg ansætte en ville jeg måske mere lede efter en smart bachelor fra jounalisthøjskolen...

Lars Hansen

Faktisk er statistikken mangelfuld: Den siger ikke entydigt om web-integratorer finder deres vej til arbejdsmarkedet, eller om de bare tager endnu en teknisk skole-uddannelse.

Statistik er altid mangelfuld.

Det vi kan konkludere er, at tallene for web integrator uddannelsen er markant anderledes, end for nogen anden uddannelse af dem du nævner. Årsagerne dertil, kan man så undersøge, men hvis folk ikke er kommet i arbejde og ej heller har fundet vej ind på anden højere uddannelse er mulighedernes felt noget snævret ind. Muligheden for, at de har valgt en anden kort uddannelse er dog til stede, og måske ikke urealistisk - dette behøver heller ikke være en IT uddannelse.

Jeg finder det ret væsentligt, at hvis folk ikke har fået et arbejde, at de i det mindste så søger imod en højere uddannelse. Om den uddannelse er på teknisk skole er underordnet, det vigtige er, at de udvikler deres kompetencer og slår ind på en undervisningsmodel der fungerer for dem.

Lars Hansen

Erhvervsskolerne er meget glade for at 'opgradere' deres datamatikere til professionsbachelore. Det kunne derfor være mere spændende at se hvor mange af dem der kom i job. Jeg ved størstedelen af datamatikerne læser videre på overbygningen, så derfor er den statistik lidt ligegyldig.

Jeg ville i det hele taget gerne se opdelingen i alle de nævnte statistiske poster. Det er jo ret relevant at se, hvor mange år man skal forvente at være under uddannelse inden man vælger.

Så,

  • Hvor mange er i job?
  • Hvor mange har valgt videreuddannelse?
  • Hvis folk har valgt videreuddannelse, hvilke uddannelser er valgt?
  • Hvordan ser jobmulighederne ud for dem der har videreuddannet sig?

Alt sammen meget relevant, men det er åbenbart en for stor mundfuld for UG.dk eller måske er det et bevidst valg fra deres side at fokusere på hvor mange der ikke er "tabte" i stedet for hvor mange der er kommet i arbejde.

Peter Makholm Blogger

På den anden side skal man i faget Content Management Systemer (Rutineret) lige implementere et CMS.


Kommer lige til at tænke på noget. Er der noget med at "implementere" både betyder "opgaven der i vandfaldsmodellen kommer mellem design- og test-fasen" og "det at integrere en hyldevare i kundens miljø"?

Det er vist højst forvirende... (men egentlig ikke elevplan.dk's skyld)

Lars Hansen

Nu er jeg selvfølgelig totalt elitær når det drejer sig faggrupper der smager lidt af udvikling, men mest af alt er jeg forviret. Hvis jeg skal vurdere en Web-integrators faglige niveau som tekniker, hvor skal jeg så begynde?

Tag en snak over telefonen, og find ud af om personen matcher det faglige niveau du har brug for i den position de forestiller dig. Formentlig har vedkommende haft et svendeprøve projekt, det er også værd at snakke om det, fordi det giver indblik i hvilken grad ansøgeren kan finde rundt i sit eget arbejde.
Efter al sandsynlighed, vil der være store udsving imellem ansøgere, men hvis de ikke har noget at tilbyde vil du formentlig afdække potentialet via ovenstående model. Finder du frem til, at du vil vide mere, så tag dem ind til en reel jobsamtale og vurdér om det er en person du og dine kolleger kan arbejde sammen med.

Jeg er iøvrigt vild med ideen om en uddannelse der både giver kommunikationsfaglige kompetancer sammen med en teknisk basisviden. Men skulle jeg ansætte en ville jeg måske mere lede efter en smart bachelor fra jounalisthøjskolen...

Du er måske selv akademisk uddannet, og det gør selvfølgelig, at man søger i den retning. Sådan må det givetvis være for flertallet på et site som version2 / ing. For dem, fra de tekniske skoler, er det i høj grad enkeltpersonen der driver sin egen uddannelse, og der kan indenfor IT området være meget stor forskel imellem elevernes drive. Generelt falder mange fra. Mht web integrator uddannelse, som er så kort, og der ingen praktik er, vil jeg også være meget skeptisk. Det virker i bedste fald, som et skridt på vejen, men det er måske også det, som mange har brug for.

Så for en uddannelse, der er så kort, samtidig med, at være så bred - uden der er nogen form for praktik, og derved reel erhvervserfaring, er man nød til at være ret konkret i forhold til kandidaten.

Jeg læste bloggen coding horror for nylig, og det er til dels derfra jeg har antaget ovenstående holdning. Her handler det godt nok om "programmører", men jeg mener problemstillingen kan overføres til næsten alle uddannelser og niveauer - særligt i IT. Umiddelbart ville jeg godt turde stole på en frisør kan klippe eller en VVS mand kan samle rør, men ikke i IT før jeg har fået syn for sagen.

Læs evt:
http://www.codinghorror.com/blog/2007/02/why-cant-programmers-program.html

Jesper Wøldiche

Jeg kender ikke uddannelser inden fra, men jeg har gennemgået nok ansøgninger fra hhv. multimediedesignere og web-integratorer til at have en mening om uddannelser.

Den oplevelser, jeg sidder tilbage med, er en af unge mennesker som har spildt 1-2 år af deres liv og ikke er blevet udstyret med nogle kompetencer, som sætter dem i stand til at varetage lønnet arbejde inden for de felter, som de er uddannet til.

Det er mit indtryk, at de er berøring med en række spændende, væsentlige fagområder, men de kommer ikke langt nok ned i dem til at kunne håndtere hverken design, frontend- eller systemudvikling.

Fordi nyuddannede (naturligt nok) ikke har mange eksisterende opgaver at vedlægge deres ansøgning, har jeg gennemset en hel del eksamensprojekter. Kvaliteten af dem har været nedslående - herunder masser af 12-tals projekter, som ikke lever op til, hvad der forventes af hel almindelige dagligdags rutineopgaver.

Mit indtryk har været, at der undervises i forældede og uambitiøse fremgangsmåder, som aldrig ville blive accepteret i et professionelt miljø.

jonas koch

drift? det kan hverken en it-teknolog eller en datamatiker. sidstnævnte har bare en uddannelse de fleste kender.

nej, kom igen efter relevante certificeringer når vi snakker drift. jeg kender udmærket til uddannelserne.

Sofus Albertsen

Jeg har kun personlige erfaringer at drage af, samt samtaler med studerende fra de københavnske erhvervsakademier.
Jeg er selv nyudlært Proff. bachelor i Software udvikling.
I min optik er kvaliteten af den samme uddannelse, og uddannelser af samme længde meget svingende de forskellige erhvervsakademier imellem. Nogle steder vil jeg sige at den måde det ser ud som om det køres på tangerer pengemaskine frem for uddannelsesinstitutioner, hvor antallet af elever der går på uddannelsen vejer meget tungere end kvaliteten der kommer ud i sidste ende.
Men der undrer mig desværre ikke det store, da man får hvad man bliver målt på, og da det er kvantitet der giver penge, er det kvantitet man får igennem.
I øvrigt kan jeg sige for min egen årgang af ca 80% af de udlærte enten havde job eller kandidat uddannelse den dag vi forlod akademiet.
-Sofus

Anders Falck Tindborg

Er datamatiker fra 2002. Dengang var det sgu håbløst at finde job, men det var det vist for alle nyuddannede.

Efter nogle certificeringer røg i hus endte jeg med at finde job som sysadmin og har siden dygtiggjort mig af den vej.

Hvis mit job en dag "ryger i skyen" og jeg skal overveje en fremtid som kodekarl i stedet synes jeg alligevel jeg har et fornuftigt afsæt. Jeg har vedligeholdt mine programmeringsevner - dog mest indenfor vbscript og powershell. Jeg vil mene, at jeg snildt kan lære endnu et objektorienteret sprog, hvis behovet kommer.

Set i bakspejlet: I dag ville jeg nok alligevel have læst videre så jeg min. havde en bachelor, hvis jeg stod som nyuddannet og ikke kunne finde job.

Marc Munk

Forkert. http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsakademiuddannelser.aspx

Hvad er det du mener er forkert? Du linker til en side om erhvervsakademiuddannelser? Så det kan ikke være noget omkring at erhvervsskolerne og tekniske skoler er det samme du forsøger at rette.

http://www.eaaa.dk/kontakt+os

Viser med alt tydelighed at du heller ikke der kan rette på mig. Så hvad er det du forsøger at rette?

Anders Falck Tindborg

Nu kender jeg ikke it teknolog uddannelsen, men jeg er sikker på, at det kan de sikkert. Det handler mere om viljen til at lære og evnen til at løse problemstillinger.

Der er mange veje til et driftsjob - kender elektronikmekanikere, datamatikere og faktisk også ingeniører, der er beskæftiget indenfor dette felt.

Marc Munk
Lars Hansen

Jeg har også stiftet bekendskab med en datalog der arbejdede med drift. Men generelt er der meget få uddannelser her i landet der er minded på drift.

Jeg er datatekniker, og det handlede for mig næsten kun om drift.

Der var også, for tiden der var sat til side, ret ambitiøse elementer af programmering i C#, C++, Java samt assembler, men det gik alt for hurtigt undervisningsmæssigt til jeg rigtig lærte det. Crash courses.

Drift omkring netværk, servere o.s.v. fyldte mere, og det er omkring Cisco CCNA/CCNP niveau. Man arbejder frem efter nogle målepinde på ens elevplan, de er til tider nærmest direkte skrevet af efter diverse markedscertificeringer og/eller indhentede krav fra virksomheder. Men, der er jo ingen der lærer at kode for alvor på 1 uge, medmindre de kan i forvejen eller får muligheden for at arbejde med det på deres praktikpladser.

Der var andre hold, og særligt ældre, der lavede mere med f.eks. assembler programmering, så i sidste ende tror jeg feltet af dem der bestod deres svendeprøve var meget bredt samt dirigeret meget imod hvad de havde lærte på deres praktikpladser.

Generelt er de fleste jeg har snakket med efterfølgende endt i jobs som konsulenter for netværk, servere og support - eller system/IT administratorer.

Jeg tror ikke jeg kender nogen, der ikke er i job, men der skal da nok være en et eller andet sted. Anyways, alle sammen, af dem jeg kender, arbejder direkte(sysadmin) eller indirekte(konsulenter) med drift.

Lars Hansen

Beklager men jeg kan slet ikke følge dig her. Jeg har ikke givet udtryk for at it teknolog ikke er en videre gående uddannelse?

Jeg beklager, jeg har komplet misforstået det du skrev.

"Tekniske skoler og Erhvervsskoler er det samme. Erhvervsakademiet i Aarhus er iøvrigt at finde på handelsskolen i Viby."

Det læste jeg på en eller anden måde, som at tekniske skoler og erhvervsakadamiet var det samme. Men, du understreger blot præcis den samme pointe, som jeg selv forsøger på.

Vil forsøge at skrue ned for min læse hastighed så forståelsen lige kan følge med også :-)

Peter Makholm Blogger

Efter al sandsynlighed, vil der være store udsving imellem ansøgere, men hvis de ikke har noget at tilbyde vil du formentlig afdække potentialet via ovenstående model.

Men så falder vi tilbage på at uddannelsen, set fra et teknisk sysnpunkt, ikke er mere værd på CV'et end at skrive at man er selvlært. Nærmere tværtimodda det for begge parter er indlysende at mærkaten "selvlært" ikke er kompetancegivende i sig selv, mens "jeg har en uddannelse" af begge parter kan misfortolkes som være kompetancegivende.

Det vil sige at værdien af uddannelsen ikke ligger i uddanelsesbeviset, men i om uddannelsen på passende vis understøtter at den studerende selvstændigt opnår kompetancer. I sig selv er det ikke noget problem, selvstændigt opnåede kompetancer er også en væsentlig faktor hvis jeg skal vurdere en nyuddannet datalog.

Spørgsmålet er så om jeg tror på at en uddannelse, der får anmeldelsen "let nok til at motivere mig", magter af fremelske medarbejdere jeg tør sætte til at løse nye problemer?

Du er måske selv akademisk uddannet, og det gør selvfølgelig, at man søger i den retning.

Det er nok ikke helt uden betydning, men personligt er jeg nok yderligere præget af at have siddet i en kommunikationsafdeling hvor vi havde dygtige praktikanter fra jounalisthøjskolens uddannelser.

Lars Hansen

Bemærk "meget få". Ser man i udlandet er det muligt at få en bachelor eller master i drift. Hvor man her i landet kan tage en kort videregående uddannelse eller en ungdomsuddannelse.

Korrekt. PHK har smidt bolden omkring dette op tidligere i en blog post: http://www.version2.dk/blog/cand-sysadm-43632

Spørgsmålet er i bund og grund, om behovet er der, eller om det blot ville være rart at have en akademisk titel fremfor et svendebrev.

Marc Munk

Spørgsmålet er i bund og grund, om behovet er der, eller om det blot ville være rart at have en akademisk titel fremfor et svendebrev.

Jeg synes at have bemærket flere og flere opslag der krævede minimum en bachelor sidst jeg havde behov for at se på jobopslag. Ser man så på udlandet så er det endnu mere et must. Mon ikke det bliver det samme her i landet på sigt?

Lars Hansen

Det vil sige at værdien af uddannelsen ikke ligger i uddanelsesbeviset, men i om uddannelsen på passende vis understøtter at den studerende selvstændigt opnår kompetancer. I sig selv er det ikke noget problem, selvstændigt opnåede kompetancer er også en væsentlig faktor hvis jeg skal vurdere en nyuddannet datalog.

Jeg er helt enig, og det mener jeg sådan set om alle uddannelser, men hvor chancen for at ens uddannelsesbevis rent faktisk beviser noget er større desto højere niveau uddannelsen har haft.

Forestil dig måske et andet scenarie. Du er et lille firma og leder efter en medarbejder til 37 timer om ugen, der skal stå for din hjemmeside, lidt marketing, produktbilleder og få det til at spille med lidt integration med dit ERP system i samarbejde med diverse konsulenter. Du har 25.000,- du kan bruge på løn om måneden og vil gerne have en medarbejder der hænger ved.

Hvis du hyrer en Datalog, slipper du ikke så billigt, og hænger han ved? Det samme spørgsmål gør sig gældende, hele vejen ned i uddannelseskæden.

Så det vel et spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Ud fra tallene fra ug.dk er web integrator uddannelsen ikke nok i forhold til det arbejdsudbud der er indenfor målområdet. Men, de dygtigste af dem, klarer sig nok alligevel, i kraft af talent og personlig drive. Måske har de ikke haft nogen uddannelse forinden, og taget uddannelsen, for at have "et eller andet papir", og det er nok for nogle arbejdsgivere, hvis blot man beviser at man kan løfte læsset. Så, jeg tror ikke, at tiden brugt er spildt for alle. Det er individuelt.

Det er en anden slags mennesker, der søger ind, på så korte uddannelser. Hvis man har totalt krudt i røven, ved IT er PRÆCIS det man vil og ellers har nemt ved det meste skyder man sig jo igennem uddannelsessystemet som en raket og bliver datalog. Hvis du i stedet for, er kommet sent igang med din uddannelse, har haft et mere omstændigt liv og har brug for noget papir i en fart, vælger man ofte noget kortere.

Spørgsmålet er så om jeg tror på at en uddannelse, der får anmeldelsen "let nok til at motivere mig", magter af fremelske medarbejdere jeg tør sætte til at løse nye problemer?

Det kommer jo helt og aldeles an på hvilke opgaver du står med, og om ansøgeren formår at vinde din tillid. Hvis din kerneforretning er webudvikling og integration, du betaler dine folk 35-60K om måneden og stadig tjener kassen på kvalitetsarbejde, er det nok ikke her du skal rekruttere (medmindre du finder et gyldent talent, men iblandt 100 ansøgere bliver de jo nok sorteret fra).

Det er nok ikke helt uden betydning, men personligt er jeg nok yderligere præget af at have siddet i en kommunikationsafdeling hvor vi havde dygtige praktikanter fra jounalisthøjskolens uddannelser.

Det er helt naturligt, og i et miljø, hvor det er arbejdsgivers markede, vil de uddannelser med lavest prestige blive sorteret fra, hvis du slog et job op og kun fik 2 ansøgere, tror jeg du ville give web integratoren en chance, men får du 200, vil du sortere dem fra.

Lars Hansen

Jeg synes at have bemærket flere og flere opslag der krævede minimum en bachelor sidst jeg havde behov for at se på jobopslag. Ser man så på udlandet så er det endnu mere et must. Mon ikke det bliver det samme her i landet på sigt?

Jo, hvis du opretter uddannelsen og derved skaber forventningen. Det ville også strande en lang række gamle Datamekanikere, Datafagteknikere og Datateknikere indenfor 10+ år. Dem er der mange af. Jeg synes det er kontraproduktivt, at uddannelser udvander hinanden.

Der søges oftest efter "relevant uddannelse", men til tider også "relevant VIDEREGÅENDE uddannelse", hvilket afspejler et akademisk miljø + selvfølgelig 3-5 års erhvervserfaring. Jeg har endnu ikke set nogen søger en "Sysadmin Trainee".

Så, du har ret i, at der er efterspørgslen (da akademikere helst ansætter andre akademikere), men jeg mener blot, at man burde give os ikke akademikere en chance og ikke forhånds udelukke os fordi man selv er akademiker. Langt de fleste datateknikere jeg kender, er dygtige til deres job og går op i det, og det må i sidste ende være det vigtigste.

Det er også relevant at se på erhvervserfaring, og her står en Datatekniker stærkt p.g.a. praktik delen. Er der behov for mere, kan man tilegne sig certificeringer, både indenfor teknologi, men også metodik som f.eks. ITIL.

Anders Falck Tindborg

Hold nu op med det pjat.

Den grundlæggende uddannelse er da hamrende ligegyldig, hvis du har arbejdet som administrator/systemkonsulent/arkitekt i en årrække og tilegnet dig praktisk erfaring + vedligeholdt de certificeringer, der er relevant for jobbet.

De jobopslag, der "kræver" en bachelor lignende uddannelse for at bestride et administratorjob får da sjældent en teknisk velfunderet person, der bestrider en røvfuld teknologier og samtidig har tilegnet sig en it bachelor uddannelse. Hvad tror de selv?

Det ender næsten altid op med et kompromis af den ene eller anden art.

Det ville i hvert fald ikke afholde mig fra at søge den pågældende stilling selvom jeg kun er datamatiker.

Peter Makholm Blogger

Den grundlæggende uddannelse er da hamrende ligegyldig, hvis du har arbejdet som administrator/systemkonsulent/arkitekt i en årrække og tilegnet dig praktisk erfaring + vedligeholdt de certificeringer, der er relevant for jobbet.

Du har helt ret. Har man rigelig dokumenterbar erhvervserfaring og sørget for at holde sin viden opdateret, så betyder ens gamle kompetancegivende uddannelse ikke så meget.

Men det hjælper ikke så meget dem der ikke har noget dokumenterbar erhvervserfaring...

Anders Falck Tindborg

Dem som ikke har dokumenterbar erhvervserfaring og gerne vil i gang med fx. et driftsjob har et jeg alletiders forslag til:

Tag et telefonsupporter job i udlandet. De er relativt nemme at få job, men lønnen er så heller ikke imponerende. Man kan bruge tiden på at oparbejde kompetencer og erhverserfaring, som efterspørges, mens man arbejder.

Se fx her:
http://annoncevisning.monster.dk/Norwegian-or-Danish-speaking-Support-Ex...

Der er masser af den slags på monster jobportalen.

Peter Makholm Blogger

Så, du har ret i, at der er efterspørgslen (da akademikere helst ansætter andre akademikere), men jeg mener blot, at man burde give os ikke akademikere en chance og ikke forhånds udelukke os fordi man selv er akademiker.

Hvad lægger du i begrebet akademiker? Hvornår er man akademiker og hvad er det der gør en til akademiker?

Er det titlen eller en bestemt type af kompetancer?

Og hvis det er titlen, hvad er så den laveste akademikergrad? Bachelor? Og hvad så med proffesionsbachelorer?

Og hvis professionsbachelorer er akademikere, hvad er det så der gør forskellen mellem en sygeplejekser uddannet før 2001 og en der er uddannet efter 2001?

Når jeg tidligere nævnte at jeg ville overveje en bachelor fra jounalisthøjskolen, så havde jeg specifikt kikket på en række af deres professionsbachelor-uddannelser. Det vil sige (fra lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser):

§3. Professionsbacheloruddannelser skal give de uddannede viden om og forståelse af fagområdernes praksis, anvendt teori og metode på et niveau, der kvalificerer til selvstændigt at kunne analysere og vurdere problemstillinger. Uddannelserne skal endvidere skabe grundlag for selvstændig refleksion over fagområdernes sammenhæng med udviklingsbaseret viden og erhvervsfunktioner.

Hvis evnen til "selvstændigt at kunne analysere og vurdere problemstillinger" er en akademisk kompetance, så har jeg ikke noget problem med at kun ville kræve akademikere. Jeg ville muligvis af en nyuddannet foretrække den profil, fremfor en med profilen "modtaget videregående uddannelse indtil det højeste videnskabelige niveau" (Universitetsloven fra 1999 i.e. en "rigtig akademiker fra før verden gik af lave...").

Simon Shine Blogger

Hvis man læser lidt i statistikkerne på http://uvm.dk/Uddannelser-og-dagtilbud/Erhvervsuddannelser/Styring-og-an... kan man se at web-integrator, på trods af at det er en it-uddannelse, har den tredjedårligste beskæftigelsesprocent (41%) blandt teknisk skole-uddannelser: Kun slået af fodterapeuter og beslagsmede. Der er altså bedre jobgaranti som kontoruddannet, selvom kompetencerne er meget mere generelle.

Marc Munk
Lars Hansen

Hvad lægger du i begrebet akademiker? Hvornår er man akademiker og hvad er det der gør en til akademiker?

Jeg er sådan en træls type, der ikke fungerer uden google og wikipedia ved min side. Så min definition bliver næsten det der står der.

"En akademiker er en person, der er studerende eller har studeret ved et universitet eller anden højere læreanstalt."

Dog, vil jeg mest forstå det som, at man har opnået en titel, og ikke blot studeret noget.

Den anvendte lingo "bachelor", indikerer, at det er den akademiske verden der afføder titlerne, så jeg ligger mig fast på, at de er akademikere, når de har så fin en titel :-)

Internt i akademiker verdenen er der dog også meget hierarki, om det er den ene eller anden grad, humaniora eller det hårdere stof. Det må næsten være næste niveau af eksklusion, når man sorterer i ansøgere - hvis man er forgabt i titler that is.
Desto længere væk, man kommer fra uddannelsessystemet, og ind i den virkelige verden, vil fokus selvfølgelig skiftes over på erhvervserfaringen - eller rettere sagt kunnen.

Hvis evnen til "selvstændigt at kunne analysere og vurdere problemstillinger" er en akademisk kompetance, så har jeg ikke noget problem med at kun ville kræve akademikere. Jeg ville muligvis af en nyuddannet foretrække den profil, fremfor en med profilen "modtaget videregående uddannelse indtil det højeste videnskabelige niveau"

Det giver god mening, men igen, kommer det vel an på hvilken opgave du står og skal have løst. Hvis niveauet er skyhøjt, indenfor et nærmest jomfrueligt felt, har du også brug for de allerbedste folk. I så fald, er vi vel på vej ind i nogle ret specielle ansættelser, hvor der ikke er 200 relevante ansøgere mere. Det må også være relevant, at kunne fastholde sin medarbejder i længere tid, så der er jo nogle ambitioner der skal stemme overens imellem job og jobsøger du må vurdere.

Peter Christensen

Er selv webintegrator fra tilbage i 2008, nu ved jeg ikke hvad der er blevet gjort bedre ved uddannelsen siden hen,men hvis man spørger mig, er det ALT for kort tid at lære Photoshop, html/Css og plus et serversprog som Php/Mysql eller .net i. Det er simpelthen for kort tid på 1 år og 9 måneder.
Hvis man vil have job bagefter, skal man ihvertfald have et studiejob indenfor området, erfaring tæller alt indenfor webudvikling, kan du ikke fremvise noget du har lavet for en kunde, så glem det og det er uanset om du er webintegrator eller datamatiker.
Men jeg må indrømme at lærene og undervisningen ikke var i top, vi havde elever der var bedre videne end lærene og tidspunkter dukkede lærene slet ikke op.
Du kan meget vel lære Php det grundlæggende, men når du ryger ud i den virkelige verden, opdager du hurtigt at virksomhederne kræver at du kan skrive object orienteret php, det andet kan du ikke bruge til andet end fritidssjov og objectorienteret for nystartere, tager altså et godt stykke tid. Og det med at man skal lære eget CMS system, fint nok lige at lære kernen i det, men der blev brugt for mange timer på at sidde fast i det, i dag er der jo ikke mange der laver eget CMS system, når man ser jobmæssigt er Drupal, Wordpress, Sitecore mm. de systemer som firmaerne kræver du kan.

For mig var det slet ikke strukturet nok webintegrator, simpelthen for sløset og slet ikke up to date, med de nyeste teknologier.
Det burde være mere sammenhængene, med nogle af de store CMS systemer
og være et modul der hed Frontend udvikling, hvor det primært handler om Html/Css og javascript/J-query.

Er selv en af de langtidsledige her fra webintegratoren, men som skrevet tænker jeg på en datamatiker eller lign. for at komme ind på den knap 2 årige webudvikler som profesionsbarchelor.
men man kan komme langt ved at nørde selv også, man kan finde alt på nettet og har da også selv nørdet Drupal.
Men Webintegrator er kun til fritidssjov eller til at oprette et lille firma, hvis man kan skaffe sig nogle kunder.

Simon Shine Blogger

Hej Peter

Det lyder som en rigtig god idé at tage en datamatiker. Det virker alligevel som om at web-integrator-uddannelserne anerkender at de allerhøjest tjener som et springbræt til netop sådan en uddannelse.

Og ja, jeg er ikke nær så skuffet over uddannelsens kortsigtethed -- det var et sats, og det kan man blot lære af -- men mere af den sløsede udførsel fra skolerne.

Simon Shine Blogger

Hej Peter

Det lyder som en rigtig god idé at tage en datamatiker. Det virker alligevel som om at web-integrator-uddannelserne anerkender at de allerhøjest tjener som et springbræt til netop sådan en uddannelse.

Og ja, jeg er ikke nær så skuffet over uddannelsens kortsigtethed -- det var et sats, og det kan man blot lære af -- men mere af den sløsede udførsel fra skolerne.

Sune Borgen

Ja, og man skal så heller ikke lige glemme at jeg mener det er en 70-80% af It-teknologer som får jobs indenfor faget efter uddannelsen.. så forstår slet ikke kritikken her.

Sune Borgen

Det er et stykke tid tiden jeg så tallene, men mener stort set alle kom i arbejde, men det så "kun" var en 80% der kom det indenfor faget. Alt har jo i dag noget med It at gøre på et eller andet plan så man kan jo bruge kompetencerne stortset alle steder :)

Leif Poulsen

Det er ikke let at finde den rigtige uddannelse, måske fordi den rigtige ikke findes !

I tidernes morgen startede jeg på Datamatikeren, men hoppede fra, da jeg ikke mente at have brug for f.eks. teori om virksomhedsorganisering, at lære at kode assembler m.m. hvor jeg ikke regnede med at få job i Danmark, så dybt nede i en kasse.

I stedet tog jeg en IT-Administrator og en Datanomuddannelse, som jo ikke tæller for meget. Datanomen tog jeg på fjernundervisning, da ingen enkelt skole tilbød De fag jeg ønskede, hvorfor jeg måtte tage De 6 fag på fire forskellige skoler.

I min naivitet tænkte jeg at nu tager jeg fagene: Operativsystemer I (Unix), Operativsystemer II (Windows), Distribuerede Systemer, Databaser I, Datakommunikation og Sikkerhed, for at det kunne give mig noget driftteori. Syntes selv at fagene var tunge nok, men der var ingen efterspørgsel på arbejdsmarkedet for sådan en som mig.

Jeg tog så job i ADSL helpdesk, hvor jeg efter 2 år kom i overvågning af Datanet (DSL, ATM, IP, DXX m.m.), herefter 1 år med at konfigurere Cisco og Juniper Backbone routere, switches m.m. Undervejs tog jeg noget Cisco certificering (CCNA) og en masse kurser om f.eks. IPTLF, MMDSL o.l.

Da jeg så blev arbejdsløs fandt jeg igen ud af at konkurrencen er hård mod Datamatikere, IT-Ingeniører o.l. for ikke at nævne Dem der har hårdere certificeringer end mig.

P.t. er jeg så underviser på datatekniker uddannelsen (CCNA instruktør m.m.), men ville da lige give denne lille pointe.

Hvis man står som ung og har en ide om at ville arbejde med et eller andet, bør man overveje at kontakte virksomhederne, der har disse jobs inden man starter uddannelse, for at høre, hvad De egentligt vil have at man har af uddannelse inden man kan komme i betragtning hos et job hos Dem. De forskellige uddannelses steders studievejledere har det jo med at forsøge at overtale eleven til at vælge netop Deres uddannelse, hvad enten det giver job eller ej.

Sorry for den lange svada.

thomas dichow

It-teknolog er en videregående uddannelse, som man kan tage på Erhvervsarkademierne, hvis man f.eks. har en erhvervsuddannelse, som elektriker. Det har jeg, men overvejer dog ikke IT-teknolog. IT-Teknolog handler vist mest om, at lave IT-installationer, opbygning af serverrum, installation af hardware og kun meget begrænset software-mæssigt arbejde (slet ikke software og systemudvikling og programmering).
Grunden til, at der er så mange forskellige IT-uddannelser er vel fordi, der er så mange områder og en masse opgaver, som kan løses af folk der ikke nødvendigvis er Datalog. En Datalog, som har siddet med næsen i Stroustrups bog om C++ i 4 år, er nødvendigvis heller ikke særlig god til (eller interesseret i) at sætte hardware op på den rigtige måde (kabling, køling og fysisk installation). Det er jo sjældent "ok" bare at sætte en desktop pc ind i et rum og sige, nu er det her et serverrum "pas på i ikke falder i kablerne".
Som sagt er jeg selv elektriker uddannet, men har kastet mig over en videregående akademiuddannelse, som hedder AU-IT (Akademiuddannelsen i Informationsteknologi) det tager 2-3år på deltid og man lære om systemudvikling, databaser og programmering (C# indtil videre) Og, hvis jeg skal tro, hvad jeg læser hist og pist er den uddannelse alene, næppe jobgivende. Man kan efterfølgende tage mere uddannelse, "Diplom i Software" f.eks, som er på bachelor niveau, derefter kan man tage en master på et universitet. Det lyder som om man skal gå hele vejen for at kunne få et job efter endt uddannelse.
IT- branchen er meget fragmenteret fordi der er mange forskellige opgaver og uddannelserne er vel lavet lidt på "need to know" basis, hvilket jeg syntes er ok. Men det kan være super svært for en virksomhed, at overskue og gennemskue, hvilke kompetancer de forskelligt uddannedede besidder. Tit og oftest, handler det jo også om, hvad man har erfaringer med fra tidligere jobs.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer