Gæstebloggen

Kommentar: Kommer du ikke så meget ud, Stig?

Røvkedelige løsninger fra danske it-leverandører. Det var ordene, der forleden fangede min opmærksomhed, da jeg klikkede mig ind på Version2. At det kom fra direktør for Koncern IT i Københavns Kommune, Stig Lundbech, gjorde det bestemt ikke mindre opsigtsvækkende.

Da jeg åbnede artiklen, glødede kommentarfeltet allerede.

Folk var stærkt provokeret over tonen og mente, at koncerndirektøren var helt galt afmarcheret i både form og indhold.

Læs også: It-bossen i Københavns Kommune til it-leverandører: »Jeres løsninger er røvkedelige«

Nuvel, lad mig for god ordens skyld skitsere koncerndirektørens pointer:

1) Danske it-leverandører laver røvkedelige standardløsninger, som man ikke kan bruge til noget som helst,

2) Der mangler nytænkning – f.eks. gode prototyper og 3) danske it-leverandører kan bare komme an med nytænkningen: Københavns Kommune sidder klar med penge til projekterne.

Som direktør i et selskab, der er specialiseret i netop offentlige it-løsninger, tænkte jeg ved endt læsning: Kommer Stig for lidt ud, og er der overhovedet netforbindelse på kommunekontoret?

Her er tre eksempler på, at du tager fejl, Stig:

  • Vi laver "rumleriller" via machinelearning til brugerne på en stor offentlig it-platform. Så når vi tror – beregnet som en sandsynlighed – at brugeren er i gang med at skrive noget forkert, kan vi gå ind og hjælpe. Vi ”smager” altså ikke bare på, om tallene bør være med positivt eller negativt fortegn, men også på tekst- input. På den baggrund kan vi give en meget præcis anbefaling til, hvordan teksten burde stå, og hvad den bør indeholde – alt dette sker naturligvis live, mens brugeren skriver i løsningen.

  • I skrivende stund skal man i Sverige til at implementere en større registerløsning. Jeg har ladet mig fortælle, at budgettet er over 37 millioner kroner. I Danmark har vi lavet en tilsvarende løsning for 5 millioner kroner til Erhvervsstyrelsen. Det skyldes blandet andet, at vi har en målarkitektur, hvor en række fælleskomponenter allerede er på plads og kan genbruges.

  • Vi har bygget en lille løsning til at understøtte formidlingen af blomsterbede i, ja, Københavns Kommune. Måske kender du den?

Og eksemplerne begrænser sig ikke kun til os selv. Vores konkurrenter kan også. Tag f.eks. et projekt som DAWA (Danmarks Adressers Web API), som udstiller data og funktionalitet vedrørende Danmarks adresser.

Så kære Stig: Kom ud af kommunekontoret, og lad os tage en road trip, så jeg kan vise dig nogle af de prototyper og innovative løsninger, du efterspørger. Og så kan du jo selv se, om vi og vores løsninger er røvkedelige. I will prove you wrong.

Kommentarer (24)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kenn Nielsen

Så kære Stig: Kom ud af kommunekontoret, og lad os tage en road trip, ......

Måske er dette netop pointen;
At kommunen sidder på en kæmpe pengesæk, - langt mere end hvad løsningerne bør koste - og venter på den leverandør som vil levere et system, der smører en gang IT-sovs ud over et kendt problem.
Leverandøren SKAL så huske at gange prisen med 10, og insistere på at deres eneste live-demo kun kan ses i sydafrika, og er umulig at bedømme førend man har deltaget i en storvildtjagt.

Derfor kan der sagtens være seriøse leverandører af gode systemer, - det hjælper bare ikke så meget, hvis der sidder nogen og tænker "Hvad er der i det for MIG?"

K

  • 6
  • 1
Thomas Watts

Hvor mange andre offentlige IT-produkter kender du, der giver mulighed for at dele byrums-ressourcer direkte mellem borgerne på ikke-teknisk og ikke-bureaukratisk måde?

Det er til gavn for den enkelte, giver et løft af byrummet, og vel en følelse af ejerskab og fællesskab i det rum...

Lavpraktisk, god udnyttelse af eksisterende data i stedet for at bygge alt fra grunden på en proprietær måde.

Det er da i mine øjne netop et perfekt eksempel på, at det ikke behøver være et udbudsmonster, man har i gang for at få en løsning, der skaber forandring og giver praktisk værdi i hverdagen for borgerne.

  • 6
  • 0
Gordon Flemming

Christian,

Så for at parafrasere lidt:

Stig: Jeres løsninger er røvkedelige
Christian: Nej det passer ikke, se bare blomsterendeby.dk
Gordon: Hvad er det der gør blomsterendeby.dk u-røvkedelig?
Christian: Prisen

Skuffende...

  • 9
  • 5
Christian Hoffmann

Om en løsning er skuffende eller ej kan vi jo diskutere Gordon. Prisen er dog et aspekt, som altid er en ret væsentlig parameter.
Ved at gøre det som Stig ikke mener leverandørerne gør - tænke innovativt, genbruge allerede udviklet software, tænke "småt" og direkte på løsningen er der opnået et resultat, der har givet den ønskede dialogplatform mellem borgere og kommune (lokalråd). Og med en - synes jeg - meget rimelig indsats (og dermed pris).

  • 5
  • 0
Gordon Flemming

Thomas,

Du har en fantastisk værdiladet retorik som er en lokalpolitikeraspirant værdig.

Hvor mange andre offentlige IT-produkter kender du, der giver mulighed for at dele byrums-ressourcer direkte mellem borgerne på ikke-teknisk og ikke-bureaukratisk måde?

Ingen. Og hvad kan du udlede af det? At disse små lokale tiltag ved lov skal have tilskud til markedsføring? Eller at der ikke er andre tiltag der ude?

Og hvem siger at sølle 80 blomsterbede på Vesterbro partout skal have en hjemmeside for at blive "delt"? Det er da netop en teknisk og bureukratisk måde.

Det er da i mine øjne netop et perfekt eksempel på, at det ikke behøver være et udbudsmonster...

Debatten går på røvkedelig vs spændende, ikke statslige udbudsregler. Det hører til i en anden debat.

  • 5
  • 2
Gordon Flemming

Christian,

Jeg er da sikker på at du har leveret KK har fået nøjagtig den "dialogplatform" de ønskede.

Om en løsning er skuffende eller ej kan vi jo diskutere Gordon.

Ja, og det var egentlig det jeg gerne ville.

Ved at gøre det som Stig ikke mener leverandørerne gør - tænke innovativt, genbruge allerede udviklet software, tænke "småt" og direkte på løsningen

Det var ikke sådan jeg forstod det på Stig, han havde nogle våde Minority Report drømme, som i ikke kan opfylde:

Han (Stig) efterlyser f.eks. algoritmer, der kan forudse, hvem blandt de kommunale ansatte der bliver syge, eller hvilke borgerne der ender i det sociale system.

Prisen er dog et aspekt, som altid er en ret væsentlig parameter.

Det er det bestemt, jeg (og andre) kunne f.eks. lave samme løsning for 1/40 del af din pris, og hvad så? Debatten går på røvkedelig vs spændende, ikke billig vs dyr.

Tilbage til løsningen, du har 80 blomsterbede på Vesterbro som du skal have plottet på google maps, og jeg vil gerne vide hvad det er der gør løsningen spændende?

  • 8
  • 2
Anne-Marie Krogsbøll

Leverandøren SKAL så huske at gange prisen med 10, og insistere på at deres eneste live-demo kun kan ses i sydafrika, og er umulig at bedømme førend man har deltaget i en storvildtjagt.


Stærkt udtrykt, Kenn. Det er netop det indtryk man ind imellem kan få af den slags forløb. F.eks. når man er nødt til at rejse til IBM i New York får at høre om Watson, sådan som visse regionsfolk har gjort. Jeg kan gætte forkert, men mon ikke det kunne have været ordnet herhjemme?

  • 4
  • 0
Thomas Watts

Jeg beklager da, at du føler dig truffet af mit ordvalg.

Jeg kan så afsløre, at du med din nedladende tone ikke bidrager til, at man har lyst til at diskutere med dig - måske du lige skulle træde et skridt tilbage.

Jeg kom med en række saglige argumenter for, hvorfor jeg ser løsningen som nyskabende ift. de ofte tunge implementeringer, det offentlige ender med.

  • Understøtter denne løsning et behov, som ikke før har været dækket? Ja.
  • baserer den sig på genbrug af eksisterende elementer i stedet for at genopfinde den dybe tallerken? Ja.
  • Er den lavet billigt, hurtigt og brugervenligt? Ja.

Dit svar er et ekko af "hvad er da interessant ved det?" og når du får svar, anerkender du dem ikke, uden selv at bringe noget til torvs - det er ikke specielt god dialogstil.

Hvis du ikke finder løsningen her interessant, efter du har fået eksempler på, hvorfor andre gør, er det din tur til at bidrage med andet end mavesurhed, hvis du vil tages alvorligt.

  • 11
  • 0
Gordon Flemming

Thomas,

Jeg beklager da, at du føler dig truffet af mit ordvalg.

Jeg føler mig bestemt ikke truffet af noget som helst du har sagt. Jeg sagde bare at dit indlæg var retorisk, værdiladet med selvopfyldende påstande, og uden egentligt indhold.

Jeg kan så afsløre, at du med din nedladende tone ikke bidrager til, at man har lyst til at diskutere med dig - måske du lige skulle træde et skridt tilbage.

Tjah det kan da godt være du har ret, men prøv lige med nogle saglige argumenter, så kan det være at piben får en anden lyd her fra.

Jeg kom med en række saglige argumenter

Jaså?

Understøtter denne løsning et behov, som ikke før har været dækket? Ja.

Det er ikke et argument, det er en udokumenteret påstand. Hvorfra ved du at der har været et "behov"? Men hvis du med "behov" mener "specifikationer", så ja, Christian har bestemt leveret en up-to-spec løsning.

Er den lavet billigt, hurtigt og brugervenligt? Ja

Det er ikke et argument, det er en udokumenteret påstand. Men kunne den også have været lavet endnu billigere, endnu hurtigere og endnu mere brugervenlig? Ja selvfølgelig!

Hvor mange andre offentlige IT-produkter kender du, der giver mulighed for at dele byrums-ressourcer direkte mellem borgerne på ikke-teknisk og ikke-bureaukratisk måde?

Det er ikke et argument, det er en udokumenteret påstand.

Det er til gavn for den enkelte, giver et løft af byrummet, og vel en følelse af ejerskab og fællesskab i det rum...

Det er ikke et argument, det er bare en udokumenteret påstand pakket ind i retorisk demagogi og spekulation.

Lavpraktisk, god udnyttelse af eksisterende data i stedet for at bygge alt fra grunden på en proprietær måde.

Det er ikke et argument, det er bare en udokumenteret påstand.

Med mindre du ved noget som Christian ikke vil fortælle her i tråden? Er det måske dig der har lavet løsningen? eller betalt for den? Eller på anden måde faciliteret den?

Dit svar er et ekko af "hvad er da interessant ved det?" og når du får svar, anerkender du dem ikke, uden selv at bringe noget til torvs - det er ikke specielt god dialogstil.

Jeg kan jo ikke "bringe noget til torvs" når jeg har fået et ubrugeligt svar; "det er spændene fordi det er billigt" - Og hvis jeg "bragte noget til torvs" på baggrund af det svar, så ville jeg jo være en tåbe, og det er jeg bestemt ikke.

Jeg efterlyser stadig årsagen til at Christian fremhæver blomsterendeby.dk som svaret på Stig's anke om røvkedelighed. Men bare mellem os to, så tror jeg ikke vi kommer videre end "det er spændene fordi det er billigt".

  • 8
  • 4
Michael Lykke

Jeg er regelmæssigt uenig med Gordon's indlæg her på siden, men jeg må give ham 100% ret i hans udlægning af blomstrendeby.dk. Den løsning burde på ingen måde have taget mere end 8 timer at lave - Designet(eller mangel på samme) er virkelig kedeligt, der er stort set ingen funktionalitet eller information, udover et Google map, som i øvrigt åbner uden menuen, så eneste måde at komme videre til andre undersider, er ved at trykke på browserens tilbage knap, for derefter at navigere ind til den underside man ønsker. Jeg kan garantere dig for at en sådan løsning aldrig ville blive godkendt fra mit team, ikke engang som prototype.

Ser vi så bort fra at prisen er alt for høj for en virkelig dårlig hjemmeside, så har Stig jo ret i hans antagelse. Kigger vi på de mange projekter der foregår i det offentlige så er det nærmest universalt for dyrt, for dårligt og ender som regel i en løsning der er 5+ år bagud.
Af de projekter der bliver nævnt så er det kun machine learning projektet som lyder moderat interessant, så hvis det er bedste bud på innovation, så må jeg erkende at Stig har ret i hans udtalelser.

Kan du derimod vise projekter som resultere i større effektiviseringer og flere muligheder for brugerne/køberne og som løser reelle problemer i den offentlige sektor, så kunne det gå hen og blive spændende.

  • 5
  • 0
Gordon Flemming

Michael,

Det jeg har sagt, er det samme som dig "hvis det er bedste bud på innovation, så må jeg erkende at Stig har ret i hans udtalelser".

Jeg har på ingen måde forholdt mig til hvorvidt blomstrendeby.dk var dyrt eller dårligt, jeg fastholdt det dårlige eksempel, fordi det var en relativ simpel løsning, uden mulighed for udenomssnak.

Og konklusionen: "Opgaven er simpel, defor brugte vi ikke meget tid på, derfor blev det billigt, og derfor er det innovation" er skuffende.

  • 3
  • 0
Jesper Frimann

Man kan sige, at hvis KK skulle virkelige have været innovativ og fulgt nogle, af de ideer der har inspireret den kommunale digitaliserings strategi. Så havde man udstillet data om blomsterkummer og deres placering, og så ladet brugerne/borgerne selv bygge sådan en 'Blomsterkumme hjemmeside/app/facebookside/<insert your favorite timewaster> ting.

// Jesper

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere