Klog mand tisser ikke mod nettet

Siden nettet eksploderede i bruger-drevet indhold er det blevet mere og mere oplagt, at det virkeligt interessante indhold opstår ved at aggregere og udvælge i det indhold, der allerede er derude. 

Amazon er et godt eksempel på nogle, som har forstået at skabe værdi ud af det indhold, brugerne leverer; det er netop deres evne til at skabe mening ud af store volumener af data omkring brugernes købsmønstre og anbefalinger, der gør, at jeg altid ender med at blive langt mere fristet, når jeg surfer på Amazon, end hvis jeg selv skal sidde med udklip fra Weekendavisens "Bøger"-sektion og slå enkeltstående bøger op på Saxo.

Nu behøver man jo heldigvis ikke selv at ligge inde med millionvis af brugeres data for at udnytte den "wisdom of crowds", der er det åbenlyse næste skridt fra det brugerdrevne indhold. Det meste data er jo faktisk frit tilgængeligt derude; alene i første kvartal i år er der publiceret 4 milliarder tweets på Twitter.com. 

Er Facebook, Twitter m.v. så ikke et åbenlyst sted at kigge, hvis man:

  • som vaskepulverproducent vil vide, om folk synes, at Vanish faktisk duer
  • som politiker vil vide, hvad borgerne mener om Claus Hjorts seneste optræden i 21 Søndag
  • er i tvivl, om man vil ende på taberholdet ved at tage til X-factor koncert i parken med "JESPER" skrevet hen over panden

Apropos det sidstnævnte, så har den amerikanske gren af min arbejdsplads faktisk moret sig med at samle web-data ind (fra bl.a. Twitter) for at gætte på, hvem der ville ryge ud af ved seneste American Idol-afstemning. Her er f.eks. grafen for, hvem der har fået hhv. flest positive og negative kommentarer:

Illustration: Kapow Technologies

Og ikke overraskende var det Paige, der røg ud ved den efterfølgende afstemning. 

Selvom ovenstående måske er et lidt fjollet eksempel - hvad er den kommercielle værdi af at kende resultatet af en reality show-afsteming? - så er det for mig at se en god indikator af, at moderne virksomheder bliver nødt til at tage værdien af web-data alvorligt og komme ind i kampen for at få et langt mere ærligt billede af, hvordan deres brand i realiteten har det, hvor trends'ene peger hen, og hvordan markedet udvikler sig. 

Der ligger guld - om ikke på gaden, så i hvert fald på nettet. 

Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kim Sørensen

Hej Anne-Sofie

Det er et superspændende emne, du tager fat i. Hvilket jeg nu også tror virksomhederne er enige i. Så jeg tror ikke vi skal være nervøse for de misser muligheden ;) Men når det er sagt så tror jeg man skal passe på med at bruge de forskellige data alt for normativt. Tag f.eks. sådan noget som politik. DF ligger konsekvent lavere i meningsmålingerne, end de gør når stemmerne bliver talt op på valgdagen. Den tendens vil jeg æde min gamle hat på kan følges over på sociale medier som f.eks. Twitter. I en kommerciel kontekst tror jeg nogenlunde det samme er tilfældet. Hvis folk har købt en dyr mærkevare eller eksklusive fødevarer vil de nok være fristet til at blære sig med det på Twitter. Men vil de blæse det ud i æteren hver gang de har købt 3 par sokker til 69.75 i Føtex eller en makrelsalat (du ved, den der med rundt regnet 80% mayonaise og 95% fedt) fra Netto? Næppe...og i den forbindelse er det nok værd at notere sig at både Føtex og Netto sandsynligvis ville gå på bagdelen, hvis de udskiftede deres produkter med sokker i mohairuld og beluga-kaviar til kg-priser man ellers kun ser matchet af visse columbianske eksportprodukter. Pointen er at "wisdom of crowds" ofte er en illusion - 1 mio. mennesker kan sagtens tage fejl - bare se på historien og X-Factor ;)

  • 0
  • 0
#2 Anne-Sofie Nielsen

Hej Kim,

Du har helt ret i, at man ikke umiddelbart kan tage indsamlede tendenser for gode varer - en fornuftig, kildekritisk tilgang er bestemt nødvendig, præcis som for mange andre typer af dataopsamling.

Hvilket i øvrigt fører mig tilbage til en af mine gamle kæpheste om, at statistik og forsigtig omgang med data bør være en essentiel del af den "almene dannelse", uddannelsessystemet sender folk ud med. :-)

Forresten bemærkede jeg også, at live tweets'ene med #xfactordk-tagget i løbet af lørdagen ret entydigt udpegede den kommende X-factor-vinder. Så mangler vi bare, at man også kan pause sin Twitter-klient synkront med harddiskoptageren, når man bruge Time Shift-funktionen...

Mvh. Anne-Sofie

  • 0
  • 0
#4 Deleted User

Hvilket i øvrigt fører mig tilbage til en af mine gamle kæpheste om, at statistik og forsigtig omgang med data bør være en essentiel del af den "almene dannelse", uddannelsessystemet sender folk ud med. :-)

Jeg er bange for at en stor del af befolkningen aldrig vil lære det. Du ved, der er dem som kan statistik, og dem som ikke kan statistik. (Ca. 60% af hver.)

  • 0
  • 0
#5 Anne-Sofie Nielsen

Der er selvfølgelig også andre metoder til at forsøge at gennemskue tidens tendenser. Se bare artiklen her:

http://politiken.dk/kultur/musik/article934811.ece

hvor det om formiddagsavisen B.T. hedder, at man gjorde følgende for at gætte på X-factor-vinderen:

Formiddagsavisen havde derudover rådført sig med en astrolog og heks med tarotkorterfaring, men heller ikke denne kreative solohistorie ramte plet.

Synd.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere