georg strøm bloghoved

To klassiske brugbarhedsfejl

For nogle dage siden oplevede jeg en applikation med to fejl som jeg første gang så i en grænseflade for snart tyve år siden. Jeg troede at de for længst var udryddet, så det var næsten som at møde nogle gamle venner.

Nu vil jeg ikke hænge applikationen eller dens designere ud, men der er sikkert andre læsere af Version2 som har brugt den.

Den første fejl består i at lave en opremsning af funktionerne i en applikation, uden nogen aktive link bag dem. Jeg gjorde ligesom jeg selv havde set brugere gøre. Jeg klikkede på navnet på en funktion og undrede mig over at linket ikke virkede.

Den anden fejl består i at have flere lag og gemme nogle funktioner på de nederste, uden at give brugeren det mindste vink om at de findes, eller hvor de findes. Her gjorde jeg også ligesom jeg havde oplevet andre brugere gjorde. Jeg prøvede at finde et eller andet jeg kunne bruge, i stedet for den funktion som så ud til at mangle.

Det var irriterende for mig, og nok ligeså irriterende for den institution som havde investeret i applikationen og forventede at jeg brugte den til at kommunikere med dem. I hvert fald nåede jeg at indtaste mine oplysninger i to forkerte felter, før jeg ved et tilfælde opdagede det, jeg skulle have anvendt.

I begge fejl er problemet en dårlig affordance eller rådelighed – at det du som bruger opfatter at du kan gøre i applikationen ikke passer med hvad du faktisk kan gøre.

I det første tilfælde får du indtryk af at du kan gøre noget, som du rent faktisk ikke kan gøre, i det andet tilfælde, kan du ikke se hvad det rent faktisk er muligt at gøre.

Udviklerne af applikationen gjorde en tredje fejl. De gik ud fra at jeg og andre brugere brugte deres applikation så ofte, at vi kunne huske præcist hvordan den fungerede. Realiteterne er at vi ligesom alle andre bruger et utal af forskellige applikationer, hvor vi går ud fra at de langt hen alle sammen fungerer på samme måde.

Udviklere af grænseflader er blevet klogere, så den slags fejl i dag er sjældne. Til gengæld kan vi opleve problemer med rådelighed på pads og smartphones, hvor de forskellige funktioner og måder at betjene dem er pakket så tæt, at man først opdager nogle af dem, når man har aktiveret dem.

Problemet er at de fleste af os skifter mellem telefoner, pads og traditionelle computere, uden altid at være opmærksomme på forskellene i betjeningen. Her kan der godt være brug for nogle vink som antyder hvor i grænsefladen der er en funktion og hvor der ikke er det.

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Dennis Krøger

Dette blogindlæg kunne sikkert være fin og informativ, men når man ingen idé har om hvilken applikation det drejer sig om, er den ubrugelig.

Din selvcensur ødelægger dit blogindlæg, du kunne lige så godt have ladet være med at skrive det.

(Og når udviklerne ikke bliver gjort opmærksom på at det er deres applikation det drejer sig om, har de heller ingen mulighed for at rette det)

  • 7
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere