georg strøm bloghoved

Kejserens nye klodser

Jeg deltog i et forsøg med brug af computerspillet Minecraft i undervisning, som Ingeniørens papirudgave omtaler i dag. Det var for omkring et år siden, da jeg stadig arbejdede på Glostrup Albertslund Produktionsskole.

For dem der ikke kender til Minecraft, er det et spil hvor børn kan skabe hele verdener bestående af firkantede terninger, blandt andet ved at bruge en hammer til at hugge de overflødige klodser væk. Noget der kan tage forbløffende lang tid.

Min tidligere kollega André Chercka fortæller i artiklen om et forsøg, hvor eleverne skulle lære om stenalderen ved hjælp af Minecraft. Det var det samme eller et tilsvarende forsøg som jeg deltog i.

Eleverne var helt klart motiverede. Deltagerne i forsøget var skoletrætte teenagere som til enhver tid ville vælge computerspil frem for almindelig undervisning. Faktisk var det nogle gange noget af en udfordring at forhindre dem i at spille computerspil, mens der var undervisning.

Evalueringen af forsøget var ret løs, så der var ingen dokumentation for om eleverne faktisk havde lært noget. Til gengæld afdækkede den nogle svagheder ved brugen af Minecraft.

For eleverne var det væsentlige spillet, og alt det faglige med stenalderen var en historie som blot gjorde det anderledes. Hele strukturen og kontekst af aktiviteten med indgang til en verden gennem en portal og de forskellige regler var afledt af spillet og havde ikke noget at gøre med stenalderen.

Et andet problem var at Minecraft kun gør det muligt at bygge noget af klodser, så eleverne ikke kunne bygge noget der bare mindede om hytter eller telte fra stenalderen, og at urskoven lignede nogle flade kulisser som det ind imellem var muligt at skyde genvej gennem.

De samme problemer har Minecraft også ved andre emner. Lidt længere fremme i historien er det umuligt at lave buer i en bygning, og i matematik er det muligt at lave klodser, men umuligt at lave trekanter. Samtidig er rammerne for spillet så snævre, at det let kommer til at dominere de sociale mekanismer blandt spillerne. For eksempel brug af en chat-funktion som omtalt i artiklen.

Minecraft kan endda skade elevers indlæring. Spillet har konstrueret en mytologi med navne på et stort antal virkelige stoffer, men med fiktive egenskaber, og jeg har oplevet hvordan elever har arbejdet aktivt med dem og lært dem bedre end meget af et almindeligt skolepensum. Hvis de senere skal lære fysik eller kemi, er de altså nødt til at aflære en stor mængde forkert viden fra Minecraft.

Hvis computerspil skal tages alvorligt i undervisningen, er det nødvendigt at stille de samme krav som til alle andre nye undervisningsmidler. Det skal være dokumenteret hvad eleverne lærer i forhold til med mere traditionelle midler. Og det skal vurderes hvor meget ekstra indsats de kræver fra læreren, og hvor stor risikoen er for tekniske problemer. Det sidste har jeg oplevet kan være betydeligt med Minecraft.

Fortalerne for computerspil må acceptere hvad Marc Prensky - måske den mest kendte fortaler for den pædagogiske værdi af computerspil - skriver. Børn og unge kan lære af computerspil, forudsat det er de rigtige spil, og at de er del af et liv i balance med tilstrækkelig tid til almindeligt skolearbejde, sport og læsning af bøger. Aktiviteter som mange svage unge bruger alt for lidt tid på i dag.

Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Torben Mogensen Blogger

Minecraft er helt klart et spil, og at anvende det som simulation med henblik på læring om den "virkelige" verden er ret optimistisk. Der er helt bevidst ikke gjort noget forsøg på at efterleve naturlovene -- hvis man for eksempel "fælder" et træ ved at hugge stammen over, bliver træet hængende i luften.

Det kunne være særdeles interessant at lave en mere rigtig simulation, hvor naturlovene i det mindste er tilnærmelsesvist korrekte. Selv med kubiske blokke som i Minecraft kan man komme ret langt, og man kan sagtens lave det så f.eks. (pixelerede) buer er mere holdbare end flade overliggere, og så materialers styrke overfor pres og træk er nogenlunde realistiske.

  • 3
  • 0
#2 Jacob Bang

Det lugter meget af folkeskolen forsøger alt hvad de kan på at få tidens største spiltendens til at kunne bruges til andet end det er tiltænkt. Senest så vi det også hvor Danmarks kortet blev lavet i Minecraft. De forslag som folkeskolen kom frem til var ikke ligefrem imponerende.

Derimod synes jeg mange glemmer at se på de ting der faktisk allerede er mulige når vi tænker Minecraft. Programmering er et ret godt område da der både er low-level programmeringsmuligheder i form af spillets egen "redstone" mens jeg også kender flere børn der forsøger at lære Java bare for at kunne lave noget i Minecraft i form af udvidelser til spillet. Fordelen ved Minecraft som miljø er at børn forholdsvis nemt kan ende ud med at se et resultat i det spil de allerede kender fra deres fritid.

At begynde at smide Danmarkshistorien ned over Minecraft er noget værre sludder og er dybt godnat fordi det på ingen måde gør spillet mere interessant end det er i forvejen. Men hvis vi derimod lærer børnene at udvide det spil de allerede kender og derved blive bidt af at tænke ud af boksen og derved blive mere kreative. Så tror jeg Minecraft er et ganske udmærket værktøj til formålet.

Jeg er i hvert fald ret sikker på at alle børn der har spillet Minecraft har tænkt "gid jeg kunne....". Hvorfor ikke udnytte denne drivkraft? Der er næppe nogen der har tænkt "Gid jeg vidste hvorfor man skal grave efter diamanter i undergrunden" mens de spillede Minecraft :)

  • 3
  • 0
#3 Elias Ringhauge

Der er da spil som der er bedre i forhold til simulering af det virkelige liv, og spil kan også være lærerigt. Men fordi IT er en støre del af hverdagen, så er det jo ikke ensbetydende med at læring i alle fag behøves at foregå på en virtuel platform.

Jeg vil ikke være konservativ og ignorere muligheden for at findes software der kan være super effektive i undervisning, for det er der. Men når det kommet til helt basalt læring, som findes i folkeskolen, så er det først og fremmest læring der skal være prioritet. Der mener jeg det er vigtigt at forholde sig til virkeligheden med dens fysiske redskaber, i stedet for computere og data behandling.

Lav da et kordineret mini projekt mellem sløjt og matematik, hvor ungerne kan lære at bygge en bue, en drage eller andet praktisk. Dertil indbyg matematisk viden, sådan at de kan opleve nogle praktiske anvendelses metoder.

Lav et kombineret Dask og Historie besøg på et vikingemuseum, og slip dem løs på en opgave jagt, så deres nysgerrighed kan give dem resultater. Børn lærer noget ved at bruge deres sanser, og det kan IT nemt komme til at begrænse. Der er jo også nogle der bliver tømrere og mekanikere, de får ikke noget ud af at virkelighedens undervisning bliver udskiftet med virtuel undervisning.

  • 1
  • 0
#4 Daniel Udsen

Er vi ikke tilbage i folkeskole IT's gentagende problem med at man i folkeskolen har den lidt modsigende holdning at det skal bruges men at man ikke skal presse pædagogerne til at tænke for meget over IT?

De tidlige amerikanske forsøg der vidste en stærk gavnlig effekt af IT brug omhandlede f.eks. helt regulær programmering og de tidlige spil var digitaliserede paratvidens brætspil. Og det er svjv de undersøgelser der ligger til grund for ideen om IT som indlæring.

Problemet her er at folkeskolen vil have et magisk værktøj der kan få IT til at passe ind i lige den kasse de vil have og her skulle børnene altså lære om stenalderen via et spil der ingen realle elementer havde hvor den slags viden var brugbar for "gameplay".

Der er ingen tvivl om at spil kan motivere hvis der er et metagaming lag oven over spillet hvor mere støvede fag spiller en rolle og det er ofte tilfældet at matematik og sprogkundskaber er en vigtig del af mere komplekse spil og MMO'er hvor man typisk skal forstå en række udregninger beskrevet på engelsk for at ligge en successfuld strategi.

  • 2
  • 0
#6 Mikkel Bruun

For et par år siden havde min ældste søn om vikingetiden i skolen... Da emnet var forbi lavede han og nogle andre en vikinge "film" i minecraft, de byggede en landsby med havn, et hav de skulle krydse, samt en fjende der skulle plyndres...

Jeg spurgte ind til forskellige detaljer, og de kunne bla forklare mig hvordan landsbyen var korrekte indrettet, ifølge datiden, osv...

De optog filmen, og viste den for deres klassekammerater...jeg synes det var en fin kreativ brug af minecraft...

  • 2
  • 0
#8 Kristian Lund

Det forekommer mig lidt sært at kritisere Minecraft på, hvorvidt det modelerer verden rigtigt. Det - og alle andre ikke-100%-abstrake spil jeg har hørt om nogensinde, i øvrigt - bruger dit kendskab til den virkelige verden til at lade dig påbegynde interaktionen med spillets regler og/eller lade spillet "skabe en historie".

(Hverken Risk til GTA prøver at være realistise, de prøver at fortælle en historie i en verden der ligner/er oversættelig til vores, og bruger din forforståelse af en hær og en bil til mere intuitivt at forstå reglerne.

Om Minecraft er godt til undervisning har nul ting at gøre med, om det følger de fysiske love. Medmindre du med vold og magt vil bruge det til at undervise i netop dét. Og det er ikke Minecrafts skyld, hvis det mislykkes at bruge det til noget det er dårligt til (ditto hvis du vil undervise i logistik med Risk, eller økonomi med GTA).

Men bruger man Minecraft til et udgangspunkt for en stil om overlevelse, får du pludselig et fælles udgangspunkt til at fortælle en kreativ historie om din egen oplevelse (man må ikke sende elever på overlevelsestur i weekenden ude i IRL - skal vi kritisere Minecraft for at være en dårlig modelering fordi spillet tillader dét?) http://saaminecraft.edublogs.org/2012/03/22/wonders-of-minecraft/

Andre lærer om samarbejde/teamwork, om at skabe en setting/et spil som andre kan undersøge (du skal skrive stil for at analyse andres skrift, måske skal man lave et mikro-spil for at forstå spil?), osv.

Så skæld ud på de lærere, der bruger Minecraft til at undervise i trekanter (hvis de findes), men skæld ikke ud på Minecraft for at være en dårlig modelering af virkeligheden. Det er ikke det, det skal bruges til...

  • 1
  • 0
#9 Georg Strøm Blogger

@Mikkel Bruun: Det lyder som en god brug af Minecraft. Det er min fornemmelse at eleverne især lærte noget, fordi de havde et formål med selv at sætte sig ind i vikingetiden, for at kunne lave filmen. Det betød nok at de undervejs i processen blev opmærksomme på begrænsningerne i Minecraft, og måske reflekterede over forskellen på virkelighed og model.

@Kristian Lund: Du skriver at GTA ikke kan bruges til undervisning i økonomi. Det er rigtigt, da der ikke er særligt meget om økonomi i det. Til gengæld er det så realistisk og detaljeret i sit udtryk, at det godt kan bruges i undervisning i engelsk eller i amerikansk kultur. Altså på samme måde som litteratur bruges i undervisning.

Brugen af Minecraft er anderledes. Her er mediet langt mere begrænset, og indeholder direkte fejl. Det er et pædagogisk problem. Dem der er fortalere for brug af Minecraft i undervisningen - som dig - må dokumentere at Minecraft er bedre end traditionelle metoder til den undervisning hvor de vil anvende det. Det er ikke nok at de kan vise at det er muligt at anvende den i undervisningen - og kommer med anekdoter som fortæller at eleverne har lært et eller andet. Det er ikke gjort med at sige det må være godt, når der ikke er andre som har bevist at det er dårligt.

  • 0
  • 0
#10 Kristian Lund

Georg, jeg tror du misforstår min kritik.

Du har i hvert fald ikke forstået min analogi, så der kan vi jo starte:

GTA har en elendig økonomi-model. Det er tåbeligt at bruge det til at undervise i økonomi. Det er tåbeligt at kritisere det for at være ringe til, at undervise i økonomi. Minecraft har en elendig fysik-model. Det er tåbeligt at bruge det til at undervise i fysik. Det er tåbeligt at kritisere det for at være ringe til, at undervise i fysik.

(I øvrigt ligesom jeg tidligere har påpeget overfor dig, at Counterstrike ikke skal bruges til at undervise i at skyde terrorister).

Fejlene, som du kalder dem, i Minecraft - at det ikke kan bruges til at forklare om fysik - er ikke fejl. Det er begrænsninger. Ligesom grammatik-bogen er en dårlig model over Danmarks geografi - det er ikke en fejl. Det er dig der med død og pine vil undervise i skydning med Counterstrike, og fysik med Minecraft. Jeg gav eksempler på andre ting man kunne undervise i med Minecraft, hvor disse begrænsninger ikke er relevante og derfor med al tydlighed ikke fejl.

Hvor godt det så faktisk er til det, skal vi selvfølgelig kigge nærmere på. Det kan da godt være Minecraft er elendigt til at lave små spil-fortællinger i, eller skrive en selv-oplevet Robinsonade som dansk stil ud fra. Det påstår jeg ikke at vide - men en lærer med bedre forstand på det end en interaktions-designer og en filosof mener det åbenbart er fint. Så når du skriver at:

"Det er ikke nok at de kan vise at det er muligt at anvende den i undervisningen - og kommer med anekdoter som fortæller at eleverne har lært et eller andet. Det er ikke gjort med at sige det må være godt, når der ikke er andre som har bevist at det er dårligt."

Så har du helt misforstået - eller med vilje fejlfortolket - hvad det er jeg siger. Jeg siger ikke at "fordi anekdote A er Minecraft godt til X". Jeg siger at "fordi du kan finde B (eg. trigonometri, for nu at tage dit mest overbevisende eksempel) som Minecraft er elendigt til at undervise i, så er Minecraft ikke nødvendigvis elendigt til undervisning som sådan - lad mig illustrere hvor tåbelig den påstand ville være, ved at fremvise anekdoten om A, som er uberørt af din kritik om firkantede trekanter, og kan være god eller dårlig irrespektivt af noget af det du har fremført".

Georg, det er dig der siger "Minecraft er dårligt, fordi dens trekanter er firkantede og derfor er dårligt til trigonometri". Jeg siger at der er andre ting at undervise i, og det handler om det rette redskab til det rette fag - mine eksempler er ikke bevisførelse, men modeksempler der viser at din kritik (mod fysik, trigonometri) kun - i bedste fald, forstås - rammer et lillebitte udsnit af målet (alle tænkelige emner der kan undervises i).

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere