Jesper sandal header

Kan THAC0-fans og Daily Power-spillere enes om den næste udgave af D&D?

Det ligner en opgave, som får finanslovsforhandlinger eller Windows vs. Mac til at blegne. Det kan nok bedst sammenlignes med at forsøge at sætte alle Star Trek-fans sammen og få dem til at forfatte manuskriptet til den næste tv-serie.

Alligevel har Wizards of the Coast begivet sig ud i et projekt, som allerede har sat sindene i kog blandt hardcore fans, nemlig udviklingen af den næste udgave af Dungeons & Dragons.

Men vel at mærke ikke som et hemmeligt internt projekt, men som en kæmpe betatest, hvor alle er inviteret til at deltage, prøve udkastet til de nye regler og give feedback til spildesignerne.

Her til morgen kunne jeg således finde et link til den seneste Playtest-pakke til D&D Next, som foreløbig er navnet på den kommende femte revidering af D&D.

Den store åbne spiltest er mulig takket være internettet. Spildesignerne kan blogge om deres idéer, spillerne kan downloade udkastet til reglerne som PDF, og spillerne kan give feedback på Wizards hjemmeside og ikke mindst via elektroniske spørgeskemaer. Det er noget lidt andet, end da Gary Gygax og Dave Arneson først skabte D&D.

Wizards of the Coast har ikke bare sat sig som mål at få rettet nogle småting i reglerne. Nej, den næste udgave af D&D skal forsøge at forene D&D-spillerne lige fra dem, der stadig holder fast i Advanced Dungeons & Dragons med THAC0 og negativ Armor Class over 3rd Editions power-gamere til de spillere, som foretrækker 4th Editions næsten overdrevent systematiske kampmekanik.

Det skal ske ved at bygge D&D Next op i moduler, som spillere og spilledere kan tilføje efter smag. Målet er at finde ind til essensen af D&D-spillene og så gøre det muligt at udbygge spillet derfra.

Imidlertid er der et meget stort spring især mellem de nyere udgaver, så det er svært at se, at Wizards of the Coast skulle have held med at få de spillere tilbage i folden, som er fans af 3rd Edition og sprang videre til Pathfinder-systemet, da D&D 4th Edition udkom.

Åbenheden i udviklingen af D&D Next er det våben, Wizards håber vil være nok til at ramme den høje AC, som 3E-spillerne har opbygget bag prestige classes og feats. Samtidig vil kernen af D&D Next minde meget om de tidlige udgaver som det for mange danske rollespillere af min generation velkendte røde bokssæt.

Den enkelhed ligger meget langt fra de to nyeste udgaver af D&D. Mine erfaringer fra spiltesten er indtil videre, at D&D Next ganske rigtigt fungerer i forhold til nostalgien, men alligevel lider lidt under samme kompleksitet som D&D 4E.

Spørgsmålet er, hvordan Wizards of the Coast kan håndtere tusindvis af spørgeskemaer og forumkommentarer og stadig stille alle spillere tilfreds.

Dagens friske Playtest-pakke kommer lige inden åbningen af Gen Con rollespilskongressen i USA, og den introducerer det nye system til skabelse af spilpersoner.

Det, der skal binde spillerne sammen på tværs af udgaver, den modulære opbygning, har vi imidlertid endnu ikke set noget til.

Spiludviklere ved, at det er nærmest umuligt at stille alle tilfredse, så derfor er en åben spiltest en stor udfordring, som kan ende med at give bagslag, hvis de mest højrøstede spiltestere repræsenterer dem, der helst bare ville beholde én bestemt udgave af D&D. Crowdsourcing er svært.

Og fra softwareudvikling ved vi også, at hvis man vil opbygge noget modulært med frit valg fra alle hylder, så er det et enormt arbejde.

Foreløbig kan vi dog blot more os med at rulle nogle d20'ere og kvase nogle orker, mens vi i en blanding af spænding fra duften af nye regelbøger (som godt nok lige nu blot dufter af PDF) og forvirring om regler, der ikke er helt klart formulerede, spiltester D&D Next.

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Morten Strårup

Jeg er ærlig talt dybt skuffet over hvad jeg har set af playtesten indtil nu, det virker bare som en gammel støvet udgave af spillet.

Alle de spændende tiltag de indførte med 4th edition er væk, såsom at alle har noget at byde ind med hver tur og ikke bare det samme gang efter gang og at reglerne er de samme for alle, så alle oplever spændingen i at rulle den tyvesidede terning.

Det er næsten til at tude over...

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere