jens andersen bloghoved

Kan SAP nå 1.000.000.000 brugere?

Ja det lyder af mange, men det er faktisk et af SAPs strategiske mål at have 1 mia. brugere i 2015. Kan det overhovedet lade sig gøre – SAP regnes jo normalt ikke ligefrem for at være let tilgængeligt – eller er det ren utopi?

I sidste uge afholdt SAP et nordisk Partner Summit, og jeg fik sammen med min kollega Lars Hvidegaard lejlighed til en snak med Eric Duffaut, der er medlem af SAPs direktion og den globalt ansvarlige for partnerrelationer.
Hans budskab var, at det i høj grad skal ske gennem en satsning på partnere. SAP vil øge samarbejdet med partnerne på alle fronter. Ikke kun for salg, men også for innovation og udvikling af produkter og de tilhørende markeder. En del af denne indsats handler selvfølgelig om teknologi, og specielt SAPs skifte fra at være et selskab som leverer ERP løsninger til at være et platforms selskab. Det er nye toner! Og mindst lige så bemærkelsesværdigt er det med SAPs ændrede holdning til partnerskaber.

Godt nok er ERP stadig et centralt element for SAP, men mere end halvdelen af firmaets omsætning (godt 16 mia. euro i 2012) kommer fra andre produkter, som f.eks. SAPs HANA in-memory database, BusinessObjects analytiske platform eller den mobile infrastruktur fra købet af Sybase. Mere og mere af den nye udvikling baserer sig på disse platforme, og mere og mere af udviklingen sker i samarbejde med partnere. Omsætningen fra OEM forretningen er tredoblet indenfor de sidste 2 år! Co-innovation og udvikling er en forudsætning for ”consumerization” af SAP og dermed muligheden for at nå målet med 1 mia. brugere.

Der er masser af udfordringer i dette for SAP. Hvordan vil SAP overbevise partnerne og kunder om, at de har de rigtige platforme til softwareudvikling i fremtiden? Det er jo tungt, dyrt og svært tilgængeligt…

Eric Duffaut ville gerne gøre op med disse myter, han ville gerne overbevise os om at det hele har ændret sig. F.eks. har SAP HANA jo lige fra starten af været kendetegnet ved at være dyrt. Men nu er der en ny prisstruktur. Og selvom det måske ikke ligefrem er blevet billigt, er det er i hvert fald blevet noget nemmere at lave en god business case. (Og nød lærer jo som bekendt nøgen mand at skifte forretningsmodel, når han jagter en mia. brugere.)
SAP satser også stort på at udviklingen af deres egne løsninger fremover primært sker i et cloud baseret miljø. Derfor har SAP lige åbnet for muligheden for at udvikle enterprise applikationer, som understøttes af deres PaaS løsning – det giver helt nye muligheder for at udvikle applikationer på en nemt tilgængelig platform.

Og der er mange andre tiltag på vej, der vil ændre SAPs forretning og dermed også partnernes. Det vil påvirke partnerne. Der vil komme nye krav til partnerne. Og der vil komme nye partnere! Vi skal lave co-innovation sammen med SAP, men hvordan ser en forretningsmodel ud hvor ligeværdige partnere udvikler software sammen? Hvordan skal vi dele vores IP?

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Andersen

Selvom SAP giver udtryk for at alt sker in-memory er det ikke tilfældet. Selve HANA boksen består udover en masse RAM også af SSD samt traditionelle harddiske til backup.

SAP satser desuden kraftig på udbredelsen af såvel Sybase ASE som Sybase IQ som er henholdsvis en traditionel database samt en kolonne baseret database. En in-memory teknologien vil aldrig kunne stå alene.

Desuden har SAP fokus på ILM. Da datamængder vokser hurtigt vil det betyde at det er svært at lave en god business case med mindre at der tænkes på en ILM strategi.

  • 0
  • 0
Jens Andersen

Hej Bruno,

det ville være rart hvis du ville uddybe din kritiske on-liner.

Jeg ved at SAP ikke anser en blog som forholder sig til deres strategi med kritiske øjne som værende reklame.

Jeg har arbejdet 20 år med SAP produkter men aldrig været ansat i SAP og udfører derfor ikke reklame for SAP.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere