Studiebloggen header 3

Kan man læse it uden at åbne en bog?

På væggen i klasseværelset hang et stort stykke farvet karton, påtegnet en tabel med to kolonner og en række til hver elev. Mit og alle mine klassekammeraters navne var skrevet i første kolonne af tabellen og i den anden kolonne skulle vi hver især sætte streger. Én streg for hver side læst i vores læse-let-bøger. Min klasselærer havde givet os rigeligt med plads til stregerne, idet hun havde store ambitioner på vores vegne.

I dag vil jeg afsløre en af mine største og mest velbevarede hemmeligheder, hvilket samtidig doubler som en af mit livs største fejltagelser.

Jeg snød på læse-let-tabellen. Jeg satte streger for sider jeg ikke havde læst og allerede da jeg modtog rosen for læsningen af tostavelses-lyrikken, vidste jeg at jeg havde bevæget mig ud i noget dumt. Jeg har lige siden haft oplevelsen af, at være langsomt læsende.

Efterfølgende har jeg modtaget specialundervisning i læsning og blev endeligt erklæret uegnet til gymnasiet på tiendeklassescenteret. Dog sidder jeg nu på DTU med et karaktergennemsnit i den øvre tiendedel og tænker hvordan kunne det lige lade sig gøre?

Tilbage til nutiden

Jeg fokuserer min energi på at være tilstede i forelæsninger, men læser ganske enkelt ikke til dem og det er der flere årsager til.

Først og fremmest er jeg doven af natur - de gange jeg har læst er jeg mødt op til forelæsningen og har set det samme materiale, som jeg har brugt timer på at læse mig igennem, gennemgået af min professor på 2 gange ½ time. Det kan ikke betale sig for mig.

En anden grund er, at jeg stadigvæk ikke har accepteret billedet af mig selv som akademiker. Jeg ser mit studie i Informationsteknologi på DTU som en af de fagligt mest udfordrende uddannelser, en aspirerende programmør kan involvere sig i. Men jeg ser først og fremmest min evne til at programmere som et håndværk. For en håndværker er det ikke vigtigt at vide alting, hvis blot han ved hvor han kan finde viden, når han har glemt den.

Let’s face it: Håndværkere læser ikke først manualer. Måske kigger de lidt på billederne, men det er kun hvis det er den absolut sidste udvej, at de tager brillerne ud af lommen på deres overalls og læser.

Men jeg har faktisk stadigvæk dårlig samvittighed, selvom jeg klarer mig fint ved blot at deltage aktivt i forelæsninger. Jeg kan ikke lade være med at tænke: “Hvor langt kunne jeg ikke komme hvis jeg også læste stoffet?”. Samvittigheden bliver ikke bedre, når jeg hører argumentet: “Hvis du først læser, så ser forelæsningen og derefter læser, så forstår du det hele meget bedre.

På den anden side, så kommer jeg til fornuft ved tanken om hvor lang tid det ville tage. I argumentets yderlighed kunne jeg læse det fire gange og i øvrigt få kursets pensum helt ind under huden, hvis jeg lod mig tatovere med lærebogens formler - men der må være en grænse.

Har vi brug for et læsepensum?

En RUC’er producerer tekster over halvdelen af studietiden, den anden halvdel bruger hun på sidde til forelæsninger og på at læse. Det giver mening at man skal tage stilling til andres tekster, hvis fremstilling af faglige tekster er studiets primære disciplin.

Er det altid nødvendigt at have læsepensum til tekniske kurser på DTU? Nogle har selvfølgelig let materiale, men der er altid sider jeg ikke har fået læst.

Hvad med dig? Læser du og er du stolt af det? Eller har du for længst langt bøgerne på hylden?

Relateret indhold

Kræn Hansens billede
Kræn er uddannet civilingeniør i informationsteknologi fra DTU. Han er medejer, rådgiver og udvikler i virksomheden Socialsquare, hvor han hjælper organisationer med at bruge open source løsninger hvor det giver mening. Kræn blogger om open source, IT-sikkerhed og livet som iværksætter.

Kommentarer (14)

Kommentarer (14)
Peter Lind

de gange jeg har læst er jeg mødt op til forelæsningen og har set det samme materiale, som jeg har brugt timer på at læse mig igennem, gennemgået af min professor på 2 gange ½ time. Det kan ikke betale sig for mig.

Hvis forelæseren gennemgår stoffet, der er læst, så er det ret ofte spild af tid. Medmindre stoffet er ualmindelig svært, så burde forelæseren forudsætte at stoffet er læst og så bygge videre på det. Pointen med viden i bøger er at folk kan tilegne sig det i deres egen tid - det er direkte idioti at have en dyrt-betalt forelæser læse op fra en bog.

Let’s face it: Håndværkere læser ikke først manualer. Måske kigger de lidt på billederne, men det er kun hvis det er den absolut sidste udvej, at de tager brillerne ud af lommen på deres overalls og læser.

Givetvis af samme årsag er der også klamphuggere blandt håndværkere: folk, der har taget en uddannelse og har tænkt "jeg behøver sku ikke læse, jeg kan bare finde ud af det ved at pille lidt ved det".

Der er klart forskel på den viden du skal have før du går i gang med noget og den viden du senere hen kan tilegne dig mens du er i gang med projektet. Og store dele af dette kan ikke bare googles. Der er så andre måder at lære det på hvor læsning ikke indgår (mesterlære eksempelvis), men den overordnede pointe består: learning by doing er ikke en mulighed hvis man er i gang med el-installationer, eksempelvis.

“Hvis du først læser, så ser forelæsningen og derefter læser, så forstår du det hele meget bedre.”

Hvis du først læser, og derefter får noget at bruge tingene til i praksis ved at du eksempelvis koder løs i en time med supervision af en forelæser, så forstår du det meget bedre - og husker det meget bedre.

Generelt:
Så længe universiteter og andre undervisnings-steder insisterer på middelmådige undervisningsmetoder, så er der ofte ikke grund til at læse på forhånd, hvis man kan finde bedre ting at bruge sin tid til.

Jens Rasmussen

En forelaeser kan ikke gennemgaa alt paa 2x45 minutter. Du er bare heldig (eller det er for nemt) at du kan faa det hele med (hvordan ved du om du faar det med, hvis du ikke aabner bogen?), men du ligger som du selv siger i toppen af holdet.

Det med at vide hvor du kan finde viden, det kommer ogsaa af at man har aabnet boegerne under uddannelsen, IMHO.

Michael Niebuhr

Det med at ligge i toppen af holdet, kan jo hænge sammen med, at forelæsere elsker at høre sig selv gentaget til eksamen. Det kan jo netop lade sig gøre, hvis man fokuserer sin energi på at følge med til forelæsningerne.

Om man så får et reelt udbytte af kurset, ud over karakteren, er en anden snak, som flere også er inde på.

Peter Makholm Blogger

Først og fremmest er jeg doven af natur - de gange jeg har læst er jeg mødt op til forelæsningen og har set det samme materiale, som jeg har brugt timer på at læse mig igennem, gennemgået af min professor på 2 gange ½ time.

Jeg kender oplevelsen. Det var netop den slags forelæsninger der i sin tid fik mig til at folde avisen ud istedet for at følge med. I dag ville jeg, stik imod Michael Niebuhrs ønsker, have fundet min bærbare frem og lavet andre ting (dog med et halvt øje på tavlen).

Så det der gør undervisningen mere tilgængelig for dig luller mig i søvn og reducerer min deltagelse. Det er en balancegang...

Kenneth Geisshirt

Jeg læser både bøger (også skønlitteratur), magasiner, artikler og blogs. Udover at eksperimentere med tingene, udgør de min løbende efteruddannelse. Jeg læser også gerne om ting, jeg ikke skal bruge - jeg er vidensjunkie.

Hvis du ikke læser bøger o.lign. har jeg svært ved at se hvordan du løbende kan holde dig opdateret. Bøger er en utrolig herlig kompakt form at formidle et emne (og ja, nogle skribenter er bedre end andre).

Mht. den gode forelæser: det er en person som forklarer det læste stof på to forskellige måder i løbet af forelæsningen. Jeg havde i min tid sådan en forelæser i kvantekemi og fysisk kemi og jeg tænker stadig tilbage på hans forelæsninger med glæde.

Jacob Rasmussen

Det at læse bøger er kun en fordel, hvis man får noget ud af dem. Jeg læser ligesom Kræn Hansen ikke specielt godt, men må tilegne mig viden på andre måder.
Hvis hver enkelt bog er en kamp, hvor du konstant læser de samme afsnit om og om igen, fordi du ikke opdager at være skippet i teksten, så er det mere spild af tid.
For mange emner kan man i dag finde interessante videoer, der giver indhold på samme niveau som forelæsningerne. Omvendt er der også emner hvor der simpelt hen ikke er andet end bøgerne at gå til, eller hvor videoerne er får dårlige til at man får nok ud af dem.

Jeg tror at man afskriver en del, ellers teknisk kyndige studerende, ved konsekvent at insistere på at alt læremateriale skal være på skriftform. Det er selvfølgelig heller ikke nogen gevinst at lave alting som video undervisning, da man så misser chancen for at de mere boglige får mest ud af materialet.

Jimmy Krag

Så det der gør undervisningen mere tilgængelig for dig luller mig i søvn og reducerer min deltagelse. Det er en balancegang...

Jeg er helt enig. Jeg kan udemærket forholde mig til det Kræn siger, jeg er nok selv lidt af samme type, men min erfaring er at det totalt set både er et spørgsmål om personlighed, samt en afvejning af kvaliteten af undervisningen og litteraturen.

Jacob Christian Munch-Andersen

Som autodidakt programmør er det tætteste jeg har haft på en lærebog manualen til en Ti-83 lommeregner, derudover er stort set samtlige mine kilder fundet på internettet.

Jeg kan ikke se hvad jeg skal med bøger, de giver generelt kun en enkelt forfatters perspektiv og har i reglen den relevante information spredt rundt imellem alt for meget ligegyldig tekst.

På internettet kan jeg finde et hav af forskellige kilder om de fleste emner og vælge og vrage imellem dem, ofte skrevet af folk som er tættere på lige præcis det emne de vælger at skriver om end forfatteren til en bredt favnende lærebog.

Selvfølgelig findes der også gode bøger som i visse situationer kan være en udmærket erstatning for internettet, der er bare langt flere dårlige bøger, så det kan være lidt af et lotteri at anskaffe en.

Hos WordMaps har vi lavet et værktøj der giver alle læsere samme muligheder som en ekspert-skimmelæser.


Det lyder godt nok langsomt, manuel tekstskimning er jo håbløst gammeldags, vi andre får bare computeren til at søge hvis vi vil finde noget i et dokument.

Michael Niebuhr

Forskrifterne på læring vha. videoer, fora og blogs, er jo virkeligheden for den autodidakte og den uddannede der er i arbejde. Det er et godt middel til ny viden.

Forskellen på den autodidakte og den uddannede, er til gengæld det fundament som de står på. Den autodidakte står måske stærkest på erfaring, mens den uddannede støtter sig til et bredt fundament, med områder som måske ikke har haft hans store interesse, men til gengæld er en del af hans samlede viden.

Det lyder til, at flere af kommentarerne argumenterer for, at man kan være autodidakt på en uddannelse. Altså komme igennem fagene, og kun lære det man har lyst til. Det kan man sikkert i praksis, da eksamen ikke er løsningen på alt og heller ikke det problem, men det undergraver idéen med at tage en uddannelse.

I stedet bliver en uddannelse vejen til et eksamensbevis, frem for vejen til en bred viden, der vil understøtte dit senere arbejde og virke. Den tendens ses over en bred kamp, hvor unge ønsker en uddannelse, men ikke er synderligt interesserede i uddannelsens indhold.

Daniel Madsen

Jakob: Jeg kan udmærket sætte mig ind i det du skriver, det var i høj grad sådan jeg selv lærte at programmere (omend det var før der var noget der hed google og mængden af information tilrådighed var begrænset). Men til konkret problemløsning er der ingen tvivl om at google og stackoverflow fungerer bedre i dag end at forsøge at slå op i en bog.

Siden da har jeg taget en datamatiker uddannelse og omend den ikke lærte mig meget rent teknisk jeg ikke kunne i forvejen, så følte jeg at den gav mig et bredere fundament og rustede mig bedre til erhvervslivet. Jeg må dog ærlig erkende at jeg stortset ikke læste nogen bøger i løbet af uddannelsen - 10 år efter endt uddannelse har jeg stadig bøgerne stående og er ikke kommet meget længere i dem. Et af de helt store problemer er at de bøger uddannelsen valgte var "røvkedelige" og jeg ville falde i søvn efter at have læst 3 sider.

Når det er sagt, så er jeg dog blevet rigtig glad for bøger siden og læser adskillige faglitterære bøger om året for at udvide min horisont.
Forskellen er at JEG har valgt bøgerne og emnerne interesserer mig - samtidig er internettet en god kilde til at finde frem til de rigtig gode bøger, så man undgår det store udvalg af elendige lærebøger.

Et godt sted at starte er f.eks. her:

http://www.codinghorror.com/blog/2004/02/recommended-reading-for-develop...
(Der er også mange gode forslag i kommentarene)

Det kan godt være listen er lidt gammel, men bøgerne er i den grad stadig relevante.

Jeg startede med at læse Mastering Regular Expressions i 2005 og den åbnede for alvor mine øjne for denne verden og jeg bruger det stortset dagligt idag - gode bøger kan gøre meget for din karriere :)

Kræn Hansen Blogger

Hvis du ikke læser bøger o.lign. har jeg svært ved at se hvordan du løbende kan holde dig opdateret. Bøger er en utrolig herlig kompakt form at formidle et emne (og ja, nogle skribenter er bedre end andre).


De amerikanske bøger er de værste. Jeg har hørt at forfatteren de bliver betalt pr. side. (kan nogle bekræfte det?)

Jacob Rasmussen rammer ret godt mit dilemma her

Hvis hver enkelt bog er en kamp, hvor du konstant læser de samme afsnit om og om igen, fordi du ikke opdager at være skippet i teksten, så er det mere spild af tid.

Jeg synes Daniel Madsen har fat i noget her

Et af de helt store problemer er at de bøger uddannelsen valgte var "røvkedelige" og jeg ville falde i søvn efter at have læst 3 sider.
...
Forskellen er at JEG har valgt bøgerne og emnerne interesserer mig - samtidig er internettet en god kilde til at finde frem til de rigtig gode bøger, så man undgår det store udvalg af elendige lærebøger.

Som jeg skrev fik min kontakt med bøger givet mig oplevelsen af, at være langsomt læsende. Og jeg falder tit i søvn før jeg har læst de første par sider. Jeg har sågar været til øjenlæge fordi jeg tænkte at det var noget med mine øjne der gjorde mig sløv.

Jeg har dog sidenhen indset at det ofte er fordi enten sproget eller indholdet ganske enkelt keder mig! Som oftest fordi det går for langsomt fremad imod pointen.

Jeg holder forresten meget af at læse codinghorror's blog (specielt dem om hvordan han byggede en pokerbot). Så det kunne være at jeg skulle dykke ned listen af "Recommended Reading for Developers". :)

Daniel Madsen

Jeg holder forresten meget af at læse codinghorror's blog (specielt dem om hvordan han byggede en pokerbot). Så det kunne være at jeg skulle dykke ned listen af "Recommended Reading for Developers". :)

Hvis jeg skal anbefale en bog på listen som et first read, vil det nok være Code Complete af Steve McConnell - god fornøjelse :)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer