Kan Facebook bruges til noget?

Det er nu omkring 3 uger siden jeg registrerede mig på Facebook på grund af en invitation fra en ven, men jeg har ikke rigtigt brugt meget tid på at sætte mig ind i det eller gøre noget særligt ud af det. Jeg har reageret på de invitationer jeg har fået og svaret på et par spørgsmål, men jeg har ikke udforsket Facebook-universet.

Grunden til min manglende handling er helt sikkert, at jeg ikke helt har gennemskuet, hvad jeg skal bruge min Facebookprofil til. Jeg har fundet ud af at opbygge min profil ved at svare på en masse spørgsmål, men pointen er vel at det skal være socialt og det handler jo om at samle venner. Jeg har ikke været ude og søge efter kontakter aktivt endnu, men alligevel har et par venner, tidligere og nuværende kollegaer fundet mig og det har betydet at jeg har kontakt med et par stykker, som jeg nok ellers ikke havde haft kontakt med jævnligt. Nu mangler jeg så bare at finde noget seriøst at bruge det til.

Microsoftblogger Robert Rebholz giver sit bud i blogindlægget "Facebook and Extraordinary Popular Delusions", nemlig at Facebook handler om at holde en personlig kontakt til sine venner og næsten-venner, men ellers kan det ikke bruges til noget.

Hvad mener du' Har du allerede fundet noget seriøst at bruge din Facebookkonto til' Kan det overhovedet bruges seriøst eller er det bare tidsfordriv' Er der en speciel værdi i den måde man kommunikerer gennem Facebook' Er det et modefænomen, som bliver afløst og dør?

Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Mikkel Meyer Andersen

Jeg er lidt i samme situation som dig. Jeg blev også inviteret for et stykke tid siden, og efter i lang tid at have gjort korsets tegn overfor MySpace og Facebook, valgte jeg alligevel at prøve at se, hvad det var for noget (også fordi at det er muligt at udvikle til det selv, og det ville jo også være interessant nok at prøve). Og med den initierende holdning, at det var noget fis på lige fod med Second Life og des lige, må jeg nok indrømme, at det faktisk er meget spøjst og fornøjeligt. Det giver nemlig netop mulighed for nem, hurtig og sjov kontakt med venner og næsten-venner -- geografisk nærværende eller ej. Om det så er et modefænomen på lige fod med internettet, automobilet eller hvad nu, må tiden jo vise. Jeg vil dog stadig betegne det som komplet unødvendigt, men sådan er det jo med så mange sjove ting :-).

  • 0
  • 0
#2 Thomas Wittenburg

Jeg oprettede mig på Facebook for nogle uger siden, efter at have fået en stak invitationer fra både nye og gamle venner. Som jeg ser det er det en fin måde at holde styr på nye og gamle venner, klassekammerater og andre man har kendt, men mistet kontakten med. Hverken Facebook, MySpace eller nogle af de andre sider synes at fungere specielt godt til at skabe nye netværk. Men det er en super måde at opretholde, eller genopfinde gamle netværk.

  • 0
  • 0
#3 Jens Rasmussen

Jeg har ikke fundet noget nyttigt at bruge det til. LinkedIn er lidt mere interessant i mine øjne. Men disse tjenesters værdi stiger jo utvetydigt med antal brugere. Jens Rasmussen

  • 0
  • 0
#4 Martin Kofoed

Fælles for alle disse tjenester er, at de kun har momentum indtil "the next big thing" dukker op. Jeg kunne eksempelvis godt tænke mig at se en erstatning for MySpace snart. Det ENESTE gode ved MySpace er dets mangfoldighed af brugere. Teknisk set er der ikke meget at komme efter. Ud over måske den teknik, de har lavet, som får alle brugernes sider til at ligne noget fra 1997. Det er som at gå ind i en tidsmaskine, og man ser næsten en messende Jakob Nielsen stå i en blå tåge og fable om usability.

Jeg stiller mig yderst tvivlende over for, om Microsoft opnår andet end kortvarig omtale (og bannerannoncer) på deres 1,6% ejerandel af Facebook indkøbt til hvad der kunne ligne "et godt tilbud" (Låsby-Svendsen style).

  • 0
  • 0
#5 René Løhde

Jeg tror spørgsmålet "Er der en speciel værdi i den måde man kommunikerer gennem Facebook?" er centralet og det er vigtigt at spørge hvem det er som opnår værdi.

De egenskaber jeg kan iagttage ved Facebook er -

  1. der er mange brugere, som er villige til at vedligeholde egne informationer og sociale netværk

  2. der er et stort api som Facebook synes interesseret i hele tiden at vedligeholde og udvide

Det værdiskabende sammenholdt med de to egenskaber for Facebook giver nogle muligheder for skalering i identitetsskabende netværk og integration til disse.

Så de, som er interesseret i Facebook - incl. Microsoft - er naturligvis ikke blinde for reklamer, meeeeeen der er langt mere værdi i de socialenetværk og brugernes ønske om selv at vedligeholde dem på Facebook.

Et eksempel på hvordan en hjemmeside kunne benytte sig af Facebook:

Reputation! - Lad os antage at vi vil lave en hjemmeside for afgangsklassen 2.A på Frederiksberg HF 1999 - vi etablerer sitet og i stedet for selv at vedligeholde medlemmer og oplysninger lader vi "2.A på Frederiksberg HF 1999"-Facebook netværket selv vedligeholde brugerne. Dvs vi kan få out-sourced hele udvikling og administration af vores medlemsmodul.

Jeg tror at det er den slags tanker, som gør Facebook interessant og som differentierer Facebook i forhold til alle de andre sociale netværkstjenester.

-René

  • 0
  • 0
#6 Therese Hansen

Jeg synes også umiddelbart at LinkedIn har mere værdi for mig - jeg har allerede brugt netværket til at kigge efter potentielle kollegaer og en af mine veninder blev forsøgt headhuntet via sin LinkedIn-profil af Google og andre, så der er værdien tydelig.

  • 0
  • 0
#7 Deleted User

Jeg oprettede mig også for 2 uger siden. Jeg er generelt lidt imod sådanne online sociale steder, men jeg tog mig sammen og oprettede mig, for hvad skader det egentligt? Ingenting. 2 dage senere, havde jeg fundet en gammel ven fra Australien, som jeg ellers ikke kunne komme i kontakt med, da han ikke brugte hans hotmail mere og havde fået nyt mobil nummer. Jeg havde mange gange tænkt "hvad mon der blev af ham", men jeg har nu kontakt med ham igen. Tak facebook :)

  • 0
  • 0
#8 Therese Hansen

Vedligeholdelse af gruppetilknytninger er så netop noget af det, som jeg ikke har kigget på i Facebook. Jeg er vist medlem af en gruppe og det er gruppen af danskere :-).

Jeg kan sagtens se det gode i at vi sammen vedligeholder gruppeinformationer og dermed kan lave applikationer med "outsourcet" medlemslistevedligeholdelse. Spørgsmålet er så bare om Facebook er det bedste forum til netop den vinkel - så skal jeg i hvert fald til at tænke nærmere over hvordan jeg bruger det - det er for tilfældigt lige nu.

  • 0
  • 0
#9 Mark Urup

Jeg kan godt se værdien af sådanne netværk, såfremt brugere kunne blive enige om at bruge én portal.

Jeg får ofte invitationer fra facebook, linkedin, meetmymesenger, netlog, m.f. (jeg har lige tømt mit spam-filter, så listen er lidt kort pt.)

Det er lidt som med IM klienter (selvom stortset alle idag bruger msn), da jeg først oprettede en konto fra det på icq, men sidenhen blev man nød til at have både aim, yahoo, msn, icq, gTalk og jabber for at holde styr på hele sin sociale omgangskreds, for der var selvfølgelig altid nogen som ikke brugte X, men kun ville bruge Y.

Min pointe er, at alle disse sites set fra mit synspunkt, dækker næsten samme behov, eller kunne gøre det, og indtil der kommer "one site to rule them all", er jeg tilbøjelig til ikke at oprette flere konti end den jeg allerede har på linkedin.

Alt andet lige, er det også irriterende at skulle opdaterer 5 konti, fremfor en. Og hvor mange af jer husker så at opdaterer jeres konti reglmæssigt?

  • 0
  • 0
#10 Jesper Lund Stocholm Blogger

En lille historie:

Jeg var med på orkut, da det startede og følte mig totalt med på bølgen og up-front med alt det nye. Desværre var der stort set ikke andre end jeg folk fra min DTU-tid, der brugte det og jeg endte med kun at få beskeder fra folk fra Sydamerika (dog flest piger?), der ville have at vide, hvordan det var at bo i den svenske hovedstad (go figure!).

Nå - men så begyndte folk at få øje på LinkedIn, og jeg tog den beslutning, at jeg kun ville bruge orkut, da jeg ikke kunne overskue at vedligeholde flere profiler. Til sidst bøjede jeg mig dog for emailpresset af LinkedIn-invitationer og skrottede orkut og begyndte på LinkedIn.

Der er jo (mindst) to slags profiler på LinkedIn - de der ønsker så stort et netværk som muligt og de, der ønsker et netværk med personer, som de kender personligt og har et forhold til i dag. Jeg tilhører den sidste profilgruppe.

Anyway - så kom Facebook, og det var jeg jo ligesom nødt til at prøve (jeg skulle jo være ven med Helle). Jeg ræssonerede mig frem til, at Facebook jo var socialt og LinkedIn var professionelt så skillelinien var skarp nok for mig. Facebook er fascinerende omend jeg allerede nu efter en måned er røvtræt af alle mulige application requests om varme kartofler, ninjaer, film etc. Til gengæld er jeg også fuld af benovelse over, når en ven fra USA jeg boede på kollegie med i nogle få måneder, pludselig skriver "Hi, are you Jesper from POP?".

Morale: der er vel egentlig ingen ... og i går fik jeg så en ny invitation ... denne gang fra Plaxo.

... here we go again ...

:o)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere