Kan du håndtere databølgen?

Jeg ved det. Den altædende bølge af data, der potentielt kan sende virksomheder på katastrofekurs har været oppe og vende før – også herinde på Version2. Men det gør ikke emnet mindre interessant eller relevant – tværtimod. Specielt ikke når demokratiseringen af Business Intelligence stadigvæk er på alles læber, og flere undersøgelser dokumenterer, at virksomheder har problemer med at håndtere de stigende datamængder – det gør det netop relevant at koble disse to emner.

Og derfor må spørgsmålet til en million være: Hvordan rider man med på databølgen i stedet for at blive revet omkuld af den?

En stor del af svaret skal i min optik findes inden for førnævnte Business Intelligence eller BI. BI er allerede anerkendt som et vigtigt redskab, der kan strukturere viden og data og klæde virksomheder på til at tage den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt og på det rette grundlag. Men skal man helt op og ride på databølgen, hvordan skal man så helt konkret udnytte sin BI-løsning?

BI til folket

Først skal man gøre op med ideen om, at BI er forbeholdt de høje herrer i hjørnekontorerne. Den tid er forbi. Nu skal BI forankres helt ud i alle kroge af organisationen.
Tag for eksempel den traditionelle salgsorganisation, hvor CRM-systemet er et uundværligt værktøj i dialogen med kunderne. Her registreres alle kundeinteraktioner, og derfor er CRM-systemet også en kilde til viden om kundeadfærd og købemønstre, der kan hæve bundlinjen betydeligt – og det er her, BI bør spille en hovedrolle, for det kan aktivere denne viden og ikke mindst gøre den brugbar.

Få styr på data

Denne præmis gælder for så vidt også alle de andre it-løsninger, som de fleste større virksomheder gør brug af i et eller andet omfang. ERP, SCM, ESDH, hjemmeside, intranet og sociale medier m.fl. udgør alle sammen vigtige videnressourcer men samtidig også potentielle producenter af uanede mængder data. Og derfor skal der hentes hjælp fra en effektiv BI-løsning, der netop kan omdanne en uoverskuelig tsunami af ubrugelig data til en relevant bølge af viden, der kan skubbe en virksomhed foran konkurrenterne.

It´s the usability and availability stupid!

Men for at etablere en effektiv BI-løsning, der faktisk bliver brugt af organisationen og ikke blot ledelsen, er der to altafgørende parametre, der skal tages højde for: usability og availability. Er løsningen bøvlet at bruge, falder dommen fra brugerne prompte, og så er man lige vidt. Det kan illustreres ved, at et BI-projekt ofte er 30-40 procent teknik, mens resten er forbeholdt brugerinddragelse og organisatorisk forankring. Derfor skal man, ud over at lægge en ambitiøs datastrategi, indtænke brugerne fra starten, og her er det oplagt at integrere BI-løsningen i eksempelvis et intranet, og definere roller for forskellige typer medarbejdere, så man sikrer en anvendelig løsning, der flugter med de overordnede forretningsmål.

Så hvis du vil ride oven på databølgen i stedet for at blive skyllet væk under den, lyder opskriften på en brugervenlig og tilgængelig BI-løsning, der omdanner data til viden, og gør dig og dine kolleger i stand til at tage den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere