Kære TDC, hvad skal jeg dog med en check?

I forgårs blev jeg overrasket over at få en check med posten. Sidst det skete var flere år siden, jeg kan dårligt huske hvornår. Checken lød på omkring 1000 kr. så det kommer til at lune i denne søde juletid, hvor hele lønnen ellers ryger direkte ind på pensionskontoen. Der bliver med andre ord råd til en ekstra julegave eller to.

Man skal ikke skue en given hest i munden siger det gamle ordsprog med henvisning til, at man ikke skal kritisere gaver, som fx uventede checks. Situationen er dog den, at det ikke er en gave, men restbeløbet fra et TDC internet-abonnement som jeg opsagde efter et jobskifte for nogle måneder siden. Derfor var det ikke helt uventet at jeg fik penge retur.

Overraskelsen var derimod at stå med et stykke perforeret papir i hænderne med underskrifter og beløb, der både var stavet og skrevet med tal. For hvad var det lige jeg forventedes at gøre med sådan en anakronisme? Checken havde været udskrevet, kuverteret, postet og leveret til min dør, og skulle nu igennem en tilsvarende proces: Underskrives, kuverteres, adresseres. frankeres, postes, bringes ud, åbnes og behandles hos banken.

Nu er det jo snart jul, så derfor havde vi frimærker og kuverter til vores julekort (fysiske julekort er ligesom pebernødder - en tradition, der er svær at slippe af med, uden egentlig at give megen nydelse). Heldigt, for ellers kunne jeg lægge frimærke- og kuvertindkøb til opgaven med at få checken vekslet til tal på min webbank-konto.

At nogen stadigt udskriver checks kan undre, for det koster en mindre formue. Så vidt jeg husker ligger omkostningen på 30-50 kroner pr. styk for check-udstederen. Hertil kan vi passende lægge min tid og bankens omkostninger til at behandle checken. Vi når samlet set sandsynligvis op over 100 kroner.

TDC kunne give mig en bedre kundeservice ved at lade mig oplyse min bankkonto, så de kunne overføre pengene direkte og så jeg slap for bøvlet. En anden mulighed er at bruge NemKonto til udbetalingen, hvis ellers de kender mit CPR-nummer, hvilket jeg mener de gør. Det koster nogle få kroner pr. transaktion.

En elefant skal spises en bid ad gangen, sådan er det nok også hvis selskabet skal forbedre sit image. Men her ligger en rigtig lækkerbisken inden for rækkevidde: Muligheden for med ét slag at give en forbedret service og samtidigt spare en pæn sum.

Der er dog ingen vej uden om med denne check, jeg må se at google adressen på min bank og få sendt den af sted.

Ah, nu kan jeg i øvrigt huske hvornår jeg fik min forrige check: Det var efter vi opsagde vores fastnettelefon forrige år ? hos TDC.

Kommentarer (16)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Schilling

Modtog også en check fra TDC i november 2008 da jeg lukkede mit fastnet - tror stadigvæk den ligger og roder rundt i bunden af min taske - gad vide om jeg stadigvæk kan få den indløst?
Har stort set aldrig et frimærke ved hånden så en check kan sendes til banken og har ikke været i min bank de sidste 4 år. Så måske har TDC bare gennemskuet os og vælger at sende checks ud fordi det i sidste ende bedst kan betale sig for dem, når vi ikke indløser dem :-)

Peter Nielsen

sagde jeg da jeg åbnede kuverten fra TDC og kunne konstatere at jeg skulle have kr. 16,- tilbage. Nu startede bøvlet med at få konverteret "slippen" til "elektronisk-mønt" i min "pengeløse" sparekasse filial...

Peter Andersen

Nu hvor virksomheder tager gebyrer for al betaling uanset hvor elektronisk og automatiseret det foregår, er det kun rimelig hvis du bonner TDC 50 kroner for besværet med papirlappen de sender dig.

Men jeg er enig. Virksomheder der alligevel kender ens CPR burde have mulighed for at føre penge til ens nem-konto. Jeg ville endda være villig til at betale et beskedent gebyr for ikke at skulle håndtere checks.

Flemming Jønsson

Da jeg for nyligt skiftede væk fra bibob fik jeg faktisk muligheden for at vælge en konto som mit indestående skulle overføres til. Hvis ikke jeg valgte en konto inden en fastsat dato ville de så sende mig en check i stedet.

Jeg var faktisk helt positivt overrasket over den service, for jeg havde forventet at skulle gennem bøvlet med en check.

Jeg tror faktisk jeg har 3-4 checks liggende i diverse gemmer jeg aldrig har fået indløst fra tidligere skift mellem mobilselskaber/internetleverandører. Beløbene har bare været så små at jeg ikke har gidet gennem alt det bøvl. Sidste gang jeg satte fod i min bank var i 2008 - og det med at sende et brev for at få 20 kroner indsat på min konto gider jeg ikke spilde min tid på.

Stig Robertsen

Min datter der er på frikort (hos SKAT) har flere år fået 'formeget indbetalt AM bidrag' retur som check's på 1 eller 2 kroner - Den største udgift i den forbindelse var til skifterammen de kommer i - hun har ikke meget til overs for det der gammelmands vælle :-)

Peter Nørregaard Blogger

ATP kunne godt finde ud af at bruge vores Nemkonti i stedet for checks.

TDC må da også have en del checks, der skal afsted hver måned ved opsagte aftaleforhold - nu hvor de fastholder at man skal betale forud hvert kvartal. Der må være en businesscase i det for TDC, skulle jeg mene.

@Stig, det undrer mig at SKAT gør det - de kender jo også udmærket vores CPR-numre ved jeg af bitter erfaring :-) Så en NemkKonto udbetaling ligger lige til højrebenet. Men måske er din datter under 18 (eller også ligger grænsen ved 16 år) og dermed uden en NemKonto?

Leif Neland

Storebælt kan ikke finde ud af at kombinere brobizz pendler med betalingsservice (eller blot at trække fra dankortet uden kode lige som de gør når man betaler med kort).

Så af nemhedsgrunde har jeg sat homebanking til at betale et fast beløb pr måned.

Det resulterer i, at der engang imellem kommer en check, efter måneder hvor jeg har "bro-et" lidt.

Dem plejer jeg at gemme til jeg har kørt over med trailer, og der derfor kommer en ekstra-regning.

Så smutter jeg bare forbi Sanne på bro-kontoret og udligner det der.

Jeg har en bank, der slet ikke har fillialer...

Log ind eller Opret konto for at kommentere