Kære Rejsekort(et)...

Jeg har fået en email fra Rejsekortet om at jeg for et par uger siden har glemt at checke ud.

Det meste af email'en er fyldt med truende paragraffer og anden skrankepaveri.

Når jeg går ind på "rejsekortet.dk" får jeg en blue-screen-of-incompetence om at domænet ikke er konfigureret i Azure.

Når jeg går ind på "rejsekort.dk" er der en tynd "notice-bar" i toppen, som visse farveblinde næppe opdager overhovedet.

Hvis man trykker på den forklarer at pga. tekniske problemer har de ikke kunnet sende disse emails ud og derfor kommer de nu, noget forsinket.

Ikke et ord om hvorvidt de tekniske problemer hos rejskortet spiller sammen med deadlines og andre trussler i email'ens vinkelskriveri.

Når jeg så trykker på "Indmeld Manglende Check Up" og derefter "Brug Check Udvej" sker der ... ingenting.

Hvid skærm.

Efter nogle minutter trykker jeg F12 og prøver igen.

Nogle minutter senere dukker der en besked op i min "developer-console" om at nogle API kald ikke kom igennem fordi de blev "Cross Origin Request Blocked".

Det er sikkert fordi jeg kører FireFox 92 som ganske langsomt er ved at stramme tommelskruerne på den unødvendige totalovervågning på nettet.

Eller noget.

Det kan jo også bare være Rejsekort der har "tekniske fejl".

Hvis man kunne få fat i en web-kompetent person hos Rejsekortet kunne vi snart have fået samlet de nødvendige logfiler/info til en kompetent fejlrapport.

Det er dog endnu aldrig lykkedes mig.

Jeg er faktisk ret sikker på at jeg checkede ud på standeren foran rulletrappen på Høje Tåstrup Station d. 2 september.

Anfører man det telefonisk overfor Rejsekortet, får man altid svaret "Vi har ikke registeret nogen teknisk fejl på den stander."

Jeg har flere gange tidligere forsøgt at gøre Rejsekortet opmærksom på tekniske fejl, f.eks når en stander ikke virkede.

Jeg har prøvet både email, telefonopkald og sågar snail-mail.

Kun telefonopkaldet var ikke forgæves: Efter to omstilinger og en del ventetid fik jeg at vide at "Vi har ikke registeret nogen teknisk fejl på den stander." hvorefter røret blev lagt på, inden jeg kunne forklare at det var sådan set præcis det jeg prøvede at få dem til at gøre.

Er der en pris for "Værste digitalisering" jeg ikke har hørt om ?

Får Rejsekortet lov til at beholde pokalen når de har vundet den 10 år i træk ?

phk

Kommentarer (86)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Anne-Marie Krogsbøll

... det burde være indlysende: https://dk.trustpilot.com/search?query=rejsekortet&search-button=

Jeg bøvler netop selv med Rejsekortschikane, i det jeg forsøger at hjælpe et gammelt familiemedlem (i 90-erne) med at kunne køre med Movia, uden at ende med at være ruineret af bøder, eller risikere spærret kort.

Indtil for et år siden kunne pensionister i HT-området investere i et mimrekort, som for mange fungerede uden problemer (bortset lige fra spærretiden). Det kostede mellem 300 og 400 kr. for et kvartal. Det er så afskaffet, og erstattet af et rejsekort, som koster nær 900 kr. for et kvartal. Det rene røveri, når man ikke har et meget stort kørebehov i den alder.

Ergo må et pensionistrejsekort forsøges (oprettet og vedligeholdt af familiemedlememr, derkan finde ud af den slags), og der igangsættes "hyggelige" træningsture med bus og tog, for det er jo noget nyt for de ældre, at man så skal huske at tjekke både ind og ud. Ikke helt let.

Det går så rigtigt godt - tror vi! Lige indtil der - efter reddefristens udløb- tjekker mail ind om, at der ikke er tjekket ordentligt ud. Meget mærkeligt, da jeg selv var med, netop for at sikre dette. Men opringning (flink kundesericemedarbejder) opklarer, at man i forbindelse med corona-krisen har opsat både ind- og udtjekkestandere ved midterdørene, hvor der kun plejer at være ud-standere. Og hvis man er gammel og ret syns- og hørehandicappet, er det stort set umuligt at afgøre, hvilken stander, der så er hvilken. Resultatet er manglende udtjek, selv om man tror, man har gjort det rigtigt.

Jeg har så forsøgt tjekudvej-funktionen for at få afsluttet turen for vedkommende. Den er godt nok svær at finde og tung at danse med - og der er ikke mulighed for at forklare den manglende tjek ud med standerforvirring. Forklaringsmulighederne er foruddefinerede Og man får ingen kvittering på, at man har indsendt et forsøg på at rette op på fejlen. Og sagen skal så vurderes - ingen siger, at forklaringen godtages.

Og jeg har sørme - efter indsendelse af tjekudvej-forklaring - fået endnu en påmindelse om, at samme tur ikke er korrekt tjekket ud. Med forklaring om, at de har tekniske probemer, så måske er det en fejl.

Jeg har så skrevet til administrationen via mailadresse, fundet af forskellige omveje (klageformuleraen på hjemmesiden kan ikke håndtere den slags uautoriserede klager) . Jeg har gjort opmærksom på, at man på den måde handicapper en del borgere mere end nødvendigt, og opfordret til at sikre, at også syns- og hørehandicappede har mulighed for at anvende standerne korrekt.

Jeg har fået et forholdsvis hurtigt, og bestemt venligt, "Det kan/vil vi ikke gøre noget ved, har du selv nogle forslag?"- svar. Angiveligt kan man ikke gøre standerne mere let genkendelige, da de skal kunne stilles om fra den ene funktion til den anden.

Dårlig undskyldning! Handicappede er også passagerer, og busserne skal indrettes så de også har en chance for at begå sig. - Sørg for, at displayet skifter farve efter funktion. Det kan være lettere at se, hvis man læser dårligt. - Opsæt store, MEGET STORE, tydelige skilte/pile, som viser, hvilken stander, det er. - Sørg for at lave MEGET TYDELIG lydmæssig forskel på ind- og udtjek- stander.

Der er garanteret mange andre gode løsninger. Men for Rejsekortet er det letteste selvfølgelig bare at sige "Det kan vi ikke gøre noget ved, og i øvrigt er passagerne jo til for vores skyld - ikke omvendt".

Så ja - Rejsekortet må være noget af det ringeste, og har store chancer for at vinde vandrepokalen til evigt eje i den katagori.

  • 68
  • 0
#7 Bjørn Agger

Hej PHK.

Har du en telefon med NFC eller kan du skaffe en? Det må ikke være en iPhone! Jeg har installeret "kortlæser", der kan aflæse rejsekortet, når NFC er tændt.

Jeg har selv brugt app'en i flere tilfælde, hvor jeg har været i tvivl, om jeg nu havde tjekket ind/ud.

Mvh Bjørn

  • 18
  • 0
#8 Per Dalgas Jakobsen

Har lige fået en tilsvarende mail, check-in 05-09-2021 kl 17:37 (check-ud ca. 30 min. senere). Er sikker på at den blev checket ud, men computeren har jo altid ret...

Gad vide om der har været uforholdsvis mange "manglende check-ud" deromkring? Kunne også være interessant at vide om der har været andre check-ud på standeren i et tidsrum deromkring...

  • 21
  • 0
#11 Ditlev Petersen

Dårlig undskyldning! Handicappede er også passagerer, og busserne skal indrettes så de også har en chance for at begå sig. - Sørg for, at displayet skifter farve efter funktion. Det kan være lettere at se, hvis man læser dårligt.

Bare tanken om et display der kunne aflæses i dagslys og hvis man her højere end 1 meter og 65 .... oh! Der er et bøjet stykke plastik, som garanterer, at man intet kan se, hvis man er "for høj" på grund af reflekser. Kontrasten er meget lille, baggrundslyset er af meget varierende kvalitet. Nogle steder er plasten brunfarvet (af baggrundslyset). Almindelig tjek-ind /tjek-ud kan jeg nogenlunde klare ud fra lyden (med en evig tvivl om hvad der egentlig sker bag lyden). At tjekke en cykel ind er svært, dels er logikken ikke videre gennemskuelig, dels er den meget afhængiug af, at man kan aflæse displayet.

Selv om det vil være frygteligt at høre på, kunne den egentlig komme langt ved at sige, hvad man gjorde.

1 voksen tjekket ind, kort tjekket ud, 1 cykel og en hund valgt, ...

Faktisk kunne den skrækkelige bavlen hjælpe til, at der var plads ved standerne. Altså i forvejen står de og snakker med sig selv. Når man nærmer sig tjek-ind på f.eks. Hornslet station, så kan den finde på at sige: Tjek ud! Og så ved man ikke, hvad man egentlig har gjort, for man kan ikke se displayet. Muligvis er det den stander med ryggen til, der sådan står og tænker højt.

  • 18
  • 0
#14 Anne-Marie Krogsbøll

Bare tanken om et display der kunne aflæses i dagslys og hvis man her højere end 1 meter og 65 .... oh! Der er et bøjet stykke plastik, som garanterer, at man intet kan se, hvis man er "for høj" på grund af reflekser.

Præcis, Ditlev Petersen. De nærmest effektivt anonymiserede - i hvert fald pseudonymiserede - standere er faktisk også et problem for ikke-handicappede (hvilket vist også blev heftigt debatteret ved indførelsen, men folk har nok resigneret nu, pendlere har nok i nogen grad fået sat gps-en på, hvilken der er hvilken), hvilket jeg netop også skrev tilbage til Rejsekortet.

Og ja - man nages af en evig tvivl om, om man mon nu fik gjort det rigtigt. Det er bare sværere/umuligt at håndtere for en 95-årig - eller alle over en alder, hvor diverse sanser ikke fungerer gnidningsfrit mere. Og i bussen skal man oven i købet samtidig klamre sig til stænger eller skyggende medpassagerer, når man skal af, mens bussen hakker sig afsted i mydldretidstrafik og vejarbejder, og man forsøger at afkode standernes "køn".

Her er, hvad svaret lød på:

*"Kære Anne-Marie Krogsbøll

Tak for din henvendelse. Jeg kan godt se, at hvis man er svært syns og høre handicappet, at så kan det være svært at finde ud af, om der er checket ind eller ud på rejsekortet. Umiddelbart ved jeg ikke, om der kan komme en løsning på det, så det bliver nemmere for de af vores kunder, som har begge dele, da vi har prøvet at tage hensyn til begge handikap hver for sig. Desværre er det ikke muligt at sætte blindskrift indikator på toppen af standerne, da de kan stilles om, så de ændres fra check ind til check ud. Du må meget gerne svare på denne mail, hvis du eller nogen du kender, har en ide til, hvad vi kan gøre, for at afhjælpe problemet. Men indtil vi finder en løsning, så er de nok nødsaget til at søge hjælp hos andre passagerer eller chaufføren, hvis de er i tvivl om, hvilken stander der skal bruges. Jeg beklager, at jeg ikke kan hjælpe dig yderligere lige nu. Med venlig hilsen XXXXXXX Rejsekort Kundecenter"*

Det er jo ikke den flinke dames skyld - hun har nok ikke meget magt. Men svaret er altså "Det kan vi ikke rigtigt tage os af, for vi vil ikke ofre noget på nogle bedre/flere standere". Og rådet om at bede chauffør eller medpassagerer om hjælp, er jo i praksis ofte urealistisk. Når man er ældre og handicappet, kan man ikke rende rundt i bussen for at spørge chaufføren, og det kan være for svært at kommunikere med medpassagerer i den ofte ret stressende situation med at skulle finde ud af bussen. Og mht. blindskrift: Hvis man er helt blind, så er man berettiget til kørsel med flexordning - men der er kriterierne så skrappe, at det ikke er aktuelt for mange med lettere, men alligevel rigeligt besværlige, handicap.

Mht. at skulle kunne omstille standeren: Det må være muligt at sætte en eller anden markering på standere - eks. en mærkbar hængelås - når man stiller om. Det kræver måske, at chaufføren rejser sig og går ned ad midtergangen - men kan det virkelig blokere for, at den løsning kunne bruges?

Eller kunne man evt. opsætte tjekud-standere ved stoppestederne? Sikkert urealistisk, men man kan jo godt finde ud af at opsætte el-bil-ladestationer alle mulige steder, ikke? Så det er nok mest viljen, det kniber med.

  • 15
  • 0
#16 Bjarne Nielsen

Det må være muligt at sætte en eller anden markering på standere - eks. en mærkbar hængelås - når man stiller om.

Jeg er sikker på, at der er mange løsninger - jeg mener, man kan få allehånde dimser til at modificere mobiltelefoners fremtræden - men den egentlige udfordring bliver at gøre det på en måde, så det ikke er muligt for en utrænet og/eller stresset medarbejder at gøre det ene og glemme det andet, når der stilles om. For så er Fanden først for alvor løs i Laksegade, og der er kun en til at betale for de fejl, og det er de uskyldige passagerer.

Men det er reelt symptombehandling, for de reelle problemer er, at det er tæt på umuligt at opdage fejl (både egne og personalets), at det er umuligt at dokumentere det faktiske forløb efterfølgende, og tilsvarende umuligt, grænsende til byzantisk kafkask at få ret, hvis man ikke opdager det i tide. Det er tæt på en perfekt storm.

Jeg indrømmer gerne, at jeg ingen erfaringer har med rejsekortet - jeg forlod offentligt transport på det tidspunkt at klippekortet blev udfaset med løftet om nemmere og billigere rejser til alle (og nej, det var ikke derfor, det var pga. af manglende flexibilitet og tidsmæssig konkurrenceevne - men rejsekortet er blevet en reel entry-barrier for min tilbagevenden).

Og klippekortet var ikke ideelt; jeg havde f.eks. i sin tid en større samling af kreative fejlafstemplinger, enkelte af dem lignende noget fra Mars. Men det var til at se, og det var til at få rettet, for der var folk, som var til at tale med. Eneste undtagelse var en konduktør i U-banen i Hamborg, som insisterede på at den billet, som perfekt var tidsstemplet præcist en måned inde i fremtiden, måtte være en, som jeg havde gemt fra sidste år! Han blev godt nok noget lang i ansigtet, da jeg gav ham et dansk pas, da han bad om Ausweis. Han var stadig hverken til at hugge eller stikke i, men det var deres kontor - så jeg fik mine penge tilbage.

Og jeg var dengang ofte i tvivl om jeg nu havde husket at stemple, men så var det nemt at checke (og havde jeg glemt det, så var det til at rette) - og så kunne man bruge resten af rejsen på at tænke på noget andet.

Så problemerne vil IMHO ikke forsvinde førend man som passager får en form for kvittering, som man så godt som øjeblikkeligt, men også efterfølgende, kan kontrollere - og som er i passangerens varetægt, så den ikke kan "blive væk i systemet". Men det vil selvfølgelig gøre at passagererne vil stå bedre, når der er fejl - og har man et system, som ikke er robust og enkelt i opsætning og brug, så er det nok det sidste man ønsker sig.

PS: Ja, en del af løsningen kan basere sig på smartphones og deres udbredelse - men husk at flere apps, i modsætning til Digst og KLs opfattelse, næppe hjælper den 1/5-del, som er digitalt udsatte. Vi søger som udgangspunkt ikke en løsning for dem, som kan lade bilen stå, men for dem, som ikke har andre alternativer.

  • 12
  • 0
#17 Henrik Christian Grove

Jeg er sikkert ikke helt vågen endnu, og tænker ikke helt klart... Men hvad ville der egentlig være i vejen for at flytte standerne ud på stoppestederne i stedet for i busserne?

Jeg synes jeg har hørt som argument for ikke at gøre det at der er mange flere busstoppesteder end busser så det ville nødvendiggøre mange flere "standere" (og dermed koste meget mere).

Der er vist også en udfordring med at skaffe internetforbindelse til alle stoppesteder i landet.

For nogle år siden gennemførtes der faktisk et forsøg med at have standere stående ved stoppestederne på den specielle (var det "plusway" de kaldte den) strækning i København, hvor busserne har et par specielle spor midt på gaden - De standere blev taget ned igen, men jeg kan ikke huske at have set en konklusion på forsøget, men det er måske bare fordi det ikke interesserer mig voldsomt, men jeg antager at de standere ikke gjorde livet meget nemmere for systemet.

  • 4
  • 0
#19 Jacob Nielsen

Jeg har engang oplevet, at en rejse blev afregnet til en standard sats, fordi jeg havde tjekket korrekt ind/ud, men tjek ind standeren havde en ukendt placering. Jeg meddelte kundeservice, at standeren formodentlig ganske ofte befandt sig på Østerport station, da den var fastmonteret på s-togs perron. De takkede for oplysningen, men den slags detaljer var åbenbart overflødige at rette for de rejser der allerede var gennemført/afregnet 😁

  • 14
  • 0
#20 Jens D Madsen

Kunne man fra Rejsekort ikke anvende neurale netværk, kombineret med ens rejsehistorik, til at automatisk tjekke ud hvis det glemmes?

Langt de fleste kunder, tager den samme bus, de samme ture hver dag eller jævnligt, og et neuralt netværk, eller anden algoritme, vil sandsynligvis meget nemt kunne finde ud af hvor der tjekkes ud, når tjek ud mangler.

Dertil kender rejsekort jo også CPR nummer, og ens addresse, samt nærmeste busstop, og det kunne også indgå i algoritmen. Er der ikke tjekket ud, og er man taget med en bus, der har busstop i gåafstand fra ens hjemmeaddresse, er stor sandsynlighed for, at man er stået af og gået hjem.

  • 1
  • 10
#21 Jens D Madsen

En alternativ løsning, kunne være billige zonekort, der kun må bruges indenfor de påstemplede zoner, og derfor ikke kræver tjek ud.

Man kunne ændre det, så der betales det normale rejsekort beløb, men automatisk stemples ud hvis bussen kører udenfor de påstemplede zoner, samt at kortet er ugyldigt udenfor de påstemplede zoner.

Når man kommer op på en månedlig pris, der er det samme som et zonekort koster er turene gratis, så det også fungerer som et zonekort, det ikke koster at have, når det ikke anvendes.

  • 2
  • 0
#22 Jens D Madsen

Man kunne lave det, så at personlige rejsekort kan bestilles med sammenhængende zoner. Stiges på udenfor zonerne, fungerer det som et normalt rejsekort, og der skal stemples ud. Stemples indnefor zonerne, vil den være gyldig på hele rejsen, med det pågældende transportmiddel. Og zonebegrænsningen kan laves sådan, at den først træder i kraft, når at man når det beløb som et zonekort med de pågældende zoner koster - det vil sige, at hvis man ikke anvender kortet meget, så fungerer det som et almindeligt rejsekort og der betales afhængigt af ind og udtjek. Først, når man når det beløb, som et zonekort koster med de pågældende zoner, så vil der kunne opnås ekstra besparelse, og der skal ikke tjekkes ud, hvis man står på i en gyldig zone. Er zonen hvor der stiges på ikke indenfor de påtrykkede zoner, så betales normal rejsekort pris, og derfor skal altid klippes ud.

  • 0
  • 3
#23 Jens D Madsen

Den simple løsning: Hvis der ikke er tjekket ud, så tjek automatisk ud samme sted, som der tjekkes ind næste gang, også selvom der er flere dage imellem - så er man fri for, at gå ind på nettet og stemple ud et par dage efter, men skal bare indenfor samme tidsfrist anvende kortet der hvor der stemples ud.

  • 2
  • 0
#24 Claus Hillker

Jeg har efter en periode med omkørsel konstateret at ca 50% af rejserne på mine to børns rejsekort, som de bruger til og fra skole i nabodistriktet, er registret forkert. Fejlene er virkelig spændende, som f.eks. at have stået på ca 2km fra bopælen, i retning væk fra skolen.

Alle rettelser er meldt ind, og lovet korrigeret, med orange, på rejseoversigten inden 30 dage. Det skal åbenbart hånd-hulles, indend et kan indlæses i deres datamat.

Jeg har ved samme lejlighed fortalt rejsekort A/S at fremditidige fejl udløser en kontrolafgift på kr 750.- Det vil de sjovt nok ikke godtage, men den sag er vi så bare ikke færdige med endnu.

  • 31
  • 0
#25 Sidsel Jensen Blogger

I løbet af sommeren var der strømafbrydelse på hovedbanen og samtlige rejsekortsstandere var ikke funktionsdygtige. Folk rendte op og ned af samtlige perroner for at se om de kunne finde bare én stander der virkede.

Hvad gør man så? Man går ind i Check Udvej for at checke korrekt ud - men ak nej - det kan man så ikke for der var endnu ikke gået 15 minutter fra jeg var steget af S-toget. Så i løbet af dagen kunne jeg så prøve igen og derefter få checket korrekt ud - latterligt system!

Den anden gang jeg stod og skulle bruge Check Udvej, havde jeg glemt en check-ud på kortet, på hjemvejen - hvorefter jeg registrer det manglende check-ud samme aften. Næste dag da jeg checker ind, brokker standeren sig over manglende Check-ud - for min registering i Check Udvej var SELVFØLGELIG ikke syncet ind i systemet endnu - ergo bøde for manglende check ud. Kæmpe suk! Og ca. 2 mdr. senere får jeg mail fra Check Udvej at de ikke har kunne matche min rejse med nogen uafsluttet rejse - det er skisme flot.

Lige nu bruger jeg min cykel til og fra arbejde - så slipper jeg for alt det pjat.

  • 25
  • 0
#29 Steen Thomassen

Jeg er sikkert ikke helt vågen endnu, og tænker ikke helt klart... Men hvad ville der egentlig være i vejen for at flytte standerne ud på stoppestederne i stedet for i busserne?

Det er ret dyr at udstyre en stop med udstyr, da det kræver en computer på stedet med strømforsyning og netforbindelse med træk fra terminalerne til stedets computer.

Prisen har været et problem flere steder. På Odderbanen var der et par små stop, som ikke fik det fra starten og Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbanen er udstyret i toget som i busser for at spare udgifter til installation, da man endelig fik rejsekort på den bane.

  • 2
  • 0
#30 Jan Larsen

Slår man "prygelknabe" op, får man forklaringen: "person der, ofte uretmæssigt, får straffen eller skylden for andres fejl"

I denne korte tekst er der tre interessante påstande.

  1. Andres fejl: Hvis du normalt rejser med DSB i Hovedstadsområdet, vil du bemærke at hver gang der er forsinkelser i togdriften, er det andres fejl. Det være sig signalproblemer, sporproblemer, sporskifteproblemer, blade på skinnerne, sne på skinnerne, sol på skinnerne eller problemer med udstyr, passagerer, medarbejdere osv.

- Det er faktisk aldrig DSBs problemer! Da jeg registrerede forsinkelser i 2019, oplevede jeg forsinkelser 2 gangen om ugen, men jeg oplevede aldrig de fortalte at de selv havde problemer.

  1. Får straffen/skylden: Jeg fatter muligvis ikke en sk.d men, jeg har aldrig hørt DSB/Rejsekortet har modtaget en straf, eller fået skylden for noget?

  2. Uretmæssigt: Der tror jeg nu nærmere det er dig der skal på banen og fortælle hvorfor kritikken er uretmæssig?

PS, jeg ignorerer med vilje ordet "Person".

  • 18
  • 0
#31 Peter Kyllesbeck
  • 7
  • 4
#32 Lars Andersen

Det er lidt sjovt (altså ikke haha sjovt) at efter signalopgradering til milliarder, så er der signalfejl flere gange i ugen. Det gamle signal system fra 1912 var bedre. Benefit af det nye system skulle angiveligt være tog med højere frekvens. Det er mig bekendt ikke sket nogen steder endnu.

  • 2
  • 1
#33 Anne-Marie Krogsbøll

Benefit af det nye system skulle angiveligt være tog med højere frekvens. Det er mig bekendt ikke sket nogen steder endnu.

Tvært imod - er løbet ind i signalproblemer på Østerport par gange indenfor et par uger - hver gang med aflyste - dvs. færre - tog til følge. Jeg ved ikke, om det bare er, hvad man må forvente, når så stort et system skal "løbes i gang".

  • 1
  • 0
#34 Aksel Koplev
  • 4
  • 1
#35 Christian Nobel

Det er ret dyr at udstyre en stop med udstyr, da det kræver en computer på stedet med strømforsyning og netforbindelse med træk fra terminalerne til stedets computer.

Mig bekendt lever vi i det 21'århundrede hvor hardware koster stort set intet, og både 4 og 5G er opfundet - men bevares rejselortet slæber stadig rundt på forældet MS teknologi fra sidste århundrede.

Og ellers, så har jeg oplevet i udlandet at man køber sådan et smart lille papkort med f.eks. 10 ture, som man så stempler når man stiger ombord i bussen.

Man er så sikker på man har rejsehjemmel, og man kan nemt se hvornår man skal købe et nyt - vældigt smart, men sådan noget nymodens skal vi nok ikke forvente her til lands.

  • 12
  • 4
#36 Ole Andersen

Og ellers, så har jeg oplevet i udlandet at man køber sådan et smart lille papkort med f.eks. 10 ture, som man så stempler når man stiger ombord i bussen.

Man er så sikker på man har rejsehjemmel, og man kan nemt se hvornår man skal købe et nyt - vældigt smart, men sådan noget nymodens skal vi nok ikke forvente her til lands.

Jeg købte en bil, da de lukkede for papkortet her til lands. Forsøgte med et rejsekort, som blev lukket efter 2 ture da jeg glemte at checke ud på de 2 første og eneste ture jeg tog. Og da jeg ikke har ambitioner om at påtage mig rollen som fjols i det kundeforhold, blev det altså en bil.

  • 17
  • 3
#37 Steen Thomassen

Og ellers, så har jeg oplevet i udlandet at man køber sådan et smart lille papkort med f.eks. 10 ture, som man så stempler når man stiger ombord i bussen.

Hvor har du set lige indført? Og jeg savner ikke det gamle klippekort, hvor jeg skullle have en flere kort, hvor nogle af dem binder en pænt beløb i ubrugt klip. Det er også bundet op på et zone-system, som bør nytænkes.

Når der kommmer nye billetsystemer, så er det enten mobiltelefoner eller kort som rejsekort tit supleret med trådløst betalingskort.

Jeg er ikke specielt glad for at flytte det over på mobiltelefoner, hvor man betaler via en app. Der skal være god mobildækning, det skal være en smarttelefon hvor app kører og det sker reelmæssigt nogle løber tør for strøm.... Og det man med en mobiltelefon ligner meget de gamle billetter og periodekort - ikke specielt nytænkende.

Noget jeg gerne vil se, at man samlede alle transationer ind og udregnede prisen på ens rejser samlet en gang om ugen og/eller måned. Hvis man rejse mere end hvad den koster for et månedskort, så betaler kun prisen for en månedskort. Og man skal kun bruge et "rejsekort" eller et betallingskort.

Jeg vil gerne hen imod noget, som er mere enkelt, så dem som ikke rejser så tit, kan nøjes med at bruge deres betalingskort. Hvis de rejser mere, så få de et rejsekort (evt. via app), som giver en god pris ud fra deres forbrug.

  • 1
  • 1
#38 Peter Kyllesbeck

Og ellers, så har jeg oplevet i udlandet at man køber sådan et smart lille papkort med f.eks. 10 ture, som man så stempler når man stiger ombord i bussen.

"Here we go again" - og dog fremhæver du:

Mig bekendt lever vi i det 21'århundrede hvor hardware koster stort set intet, og både 4 og 5G er opfundet - men bevares rejselortet slæber stadig rundt på forældet MS teknologi fra sidste århundrede.

Hvornår blev klippe-/stempelkort indført? Med de første billetter i 1800-tallet?

  • 0
  • 3
#39 Jan Larsen

Du har hørt om Banedanmark, ikk'?

Jo, men alle andre steder i denne verden er diverse underleverandører fuldstændigt ligegyldige. Det er kun i det Danske statstransportsystem, man, som serviceudbyder, ikke er ansvarlig for de underleverandører der er valgt.

  • 4
  • 3
#41 Martin Dahl

Jeg er kæmpe fan af digitalisering og et nationalt rejsesystem råber på at være mobilbårent med et solidt fall back for ikke digital-entusiaster.

Rejsekortet har fra dag 1. været omgærdet af så meget bøvl og eklatante UX fodfejl, at jeg aldrig har haft mod på at bruge tid på at få et rejsekort.

Hvis ikke man rejser tit, kan det anbefales at købe billet via SMS.

Der får man sjovt nok instant gratification og kvittering på sit eget device.

  • 5
  • 0
#42 Torben Mogensen Blogger

Men hvad ville der egentlig være i vejen for at flytte standerne ud på stoppestederne i stedet for i busserne?

Så kan rejeudbyderne ikke se, hvilken bus, du har kørt med. Da der er forskellige udbydere, er det vigtigt (for dem) at kunne skelne. De virkelige kunder til Rejsekortet er ikke passagererne, det er rejseudbyderne.

  • 16
  • 0
#44 Christian Nobel

Lidt OT, men PestNord burde også være kandidat.

Har lige spildt en time på at køre op til en "Nærboks" (burde hedde besværboks) for ellers at glo på at telefonen ikke kunne connecte til booksen via bluetooth.

Nu må jeg så vente et par dage på at pakken bliver redirigeret til et posthus.

Hele tankesættet som de "app" liderlige drenge hos PestNord har skruet sammen er så fjendsk, i stedet for at det fungerede på samme måde som den almindelige pakkeboks eller Swip, hvor der bare skal indtastes en adgangskode på selve boksen - ikke noget pis med at der skal blandes en telefon ind over.

  • 10
  • 0
#45 Anders Majland

Lidt OT, men PestNord burde også være kandidat.

Har lige spildt en time på at køre op til en "Nærboks" (burde hedde besværboks) for ellers at glo på at telefonen ikke kunne connecte til booksen via bluetooth.

Rigtig sjovt er det så også når de uden grund vælger at levere i en pakkeboks langt væk (istedet for hos den lokale købmand hvor udlveringen endda sker personligt) og man skal forsøge at give fuldmagt til en anden om at hente pakken.....

PS hvad er et posthus - eksisterer der stadig nogen af dem ?

  • 6
  • 0
#47 Otto Jørgensen

Tja, da man dekreterede anlæggelse af "mundkurv" i offentlig transport, aktiverede jeg boycot af denne transportform. Det synes åbenbart, at der ikke er noget at komme tilbage til med ovenstående beskrevne genvordigheder in mente. Det gælder om at holde sig i form, så man kan benytte sig af egne køretøjer, det være sig cykler, egen bil og øvrigt forekommende transport udstyr. Rask gang siges også at være befordrerende.

Hvem taler om højt digitaliserings niveau i dagens Danmark? Der er sandelig plads til forbedringer sine steder.

  • 2
  • 3
#48 Anne-Marie Krogsbøll

... fra min korrespondance med rejsekortet:

"Kære Anne-Marie Krogsbøll Tak for din tilbagemelding. Jeg er ked af, at du læser mit svar som, at vi ikke vil gøre noget. Realiteten er, at det er svært for os, at vide, hvad der vil være en god løsning for mennesker, der er ramt af både syns- og høre handicap, og derfor er det også svært for os, at komme op med løsninger. Derfor er jeg også glad for dine input, og har forhold mig til dem en ad gangen nedenfor."

I forhold til lydstyrken på check ind og ud standerne, så har vi desværre ikke mulighed for at skrue op for dem. Vi skal holde os under et vist db-tal, for at det ikke er skadende for chaufføren at sidde i det en hel arbejdsdag.

Samtidig vil en højere lyd på standerne bare danne yderligere forvirring, når mange skal checke ind og ud, fordi standerne vil kunne høres længere væk, og dermed vil flere standere kunne høres tydeligt samtidig.

De lyde, som standerne har nu, er sat til, at det er muligt at høre forskel på de forskellige standere. Jeg har sendt forslag videre, om det er muligt at gøre det endnu mere tydeligt, så det hjælper folk der har nedsat hørelse.

Desværre er det heller ikke muligt at sætte skilte op til standerne, da chaufføren skal kunne skifte mellem check ind og ud på de forskellige standere. For nogle busser sker det på rejsen, og derfor er det ikke muligt, at chaufføren skal stoppe og skifte skilt samtidig med det. Store skilte vil samtidig optage plads i bussen, som vil være uhensigtsmæssig i forhold til passagerernes plads især i myldretiden.

Jeg har sendt dit forslag om, at standerne får forskellige farver, når de stilles til check ind og check ud, så det vil være nemmere at se forskel på dem. Jeg ved ikke, om det er muligt, som standerne er nu, eller om det vil kræve at alle stander skiftes. Hvis det vil kræve skift af alle standerne, så vil det være en markant udgift til vores kunder, og jeg er ikke sikker på, at det vil blive vurderet som en rentabel løsning.

I forhold til check udvej, så ved jeg, at det allerede er foreslået, at der kommer en ændring til at man kan vælge, at der er checket ind i stedet for checket ud – om det bliver en løsning, kan jeg desværre ikke svare på.

Når du har foretaget en indmelding, så vil du få mail på svaret til den, når sagen er behandlet. Lige nu har der været en forsinkelse i udsendelsen af disse mails, så derfor er der gået længere end normalt, før denne mail bliver sendt ud. Hvis du er i tvivl om indmeldingen er registreret, så kan du altid ringe til os på telefonnummer 7011 3333 på hverdage mellem kl. 8-18 og lørdage mellem kl. 10-15, hvor en af mine kollegaer vil kunne se, om du har indmeldt din rejse. Du vil dog kun kunne få oplyst om der er indmeldinger til din fars rejsekort, hvis der er udfyldt et fuldmagtsskema fra ham, som giver dig lov til at få oplysninger om hans rejsekort.

Vi har længe bedt vores teknikere om, at se om det er muligt at sende mails ud i løbet af 48 timer efter et check ind, hvis ikke der er checket ud. Desværre bliver mailen lige nu først sendt ud, når rejsekortet benyttes igen. Derfor kan det ske, at det er efter perioden på de 14 dage, hvor du kan indmelde det manglende check ud.

Rigtig god dag. Med venlig hilsen XXXXXXX Rejsekort Kundecenter

Tja, hvad skal man sige....Stor ros til damen for meget venlige og hurtige svar. Men det ændrer jo ikke ved, at essensen er, at man ikke kan/vil løse problemet, fordi man har låst sig fast på, at standerne skal kunne omstilles, og at chaufførerne skal kunne gøre det under kørslen. Hvorfor det? Er det noget, VorHerre har bestemt? I min subjektive oversættelse (kan tage fejl): "Det må ikke koste noget. " Men hvis man gerne vil have befolkningen til at tage de offentlige transportmidler, så gælder det jo om at sikre så gnidningsfri funktion som muligt - og så må det koste,,,,

Der er en lille godbid i svaret i form af, at man trods alt vil se på, om man kan få displayet til at skifte farve ved funktionsskift. Bedre end ingenting, hvis det lykkes. Burde det ikke kunne lade sig gøre?

Mht. lydsignalerne så er det klart, at man ikke kan have et støjhelvede i busserne, men mit forslag var, at man gjorde dem meget markant forskellige - det er de ikke nu. "River Kwai March" og "Vi er røde, vi er hvide", eller "Vi' de vilde kaniner" f.eks. . Men som mange nok har erfaret, så kommer diverse lydsignaler i en lind strøm oven i hinanden, når der er mere end et par passagerer, der skal ud og ind, så det kan under alle omstændigheder være svært at vide, om det nu er ens "eget" lydsignal, man hører.

Jeg har netop talt med et yngre familiemedlemom problemet. I 30-erne, digitalt indfødt, skrap til al den slags. Og han sagde opgivende, at han også ofte har svært ved at være sikker på, om han har tjekket korrekt ud, efter at man har indført disse modstridende standere ved midterdørene.

Så hvis det ikke er vigtigt nok, når det bare er lidt handicappede ældre, der døjer, så kunne det måske blive vigtigt nok, når det dæmrer for Rejsekortet, at det med to slags standere ved midterdørene er en skodløsning, som mange andre også har det svært med?

Og så er der jo i øvrigt mindst 2 driftsforstyrrelser i øjeblikket i følge svaret: For sen udsendelse af "rykker-meldinger om manglende tjekud" og forsinkelse på kvitteringer for indmeldt tjekud...Oven i er der jo dem, som er kommet til syne her i kommentarsporet...

Til Torben Mogensen vedr. rejseudbydernes behov for at se, hvor man er stået på: Min tanke var egentlig, at det kun var tjekud-standerne, der skulle stå ved stoppestederne. Tjekind fungerer ved rimeligt i busserne - i hvert fald dem ved chaufføren ?

  • 7
  • 0
#50 Bo K

Hold da helt fast mand hvor i brokker jer. Jeg synes at rejsekortet fungerer super godt.

Ja det er irriterende når noget ikke virker, men det var fandme også noget bras med de klippekort som aldrig virkede, blev våde, kryllede eller væk. For slet ikke at tale om bøden hvis man havde talt zonerne forkert. Så er et glemt check ud jo småting ved siden af.

UX er svært, men det er dæleme lykkedes meget godt at lave et nogenlunde pænt og elegant system sammenlignet med så mange andre jeg har set.

Findes det perfekte system? Nej, for så havde man jo nok bare brugt det.

  • 6
  • 14
#52 Per Dalgas Jakobsen

Der er nok mange ting ved Rejsekortet der kunne laves om, måske endda bedre, men den største fejl mener jeg ligger i den manglende kvittering til den rejsende.

Mit bevis for at have indløst en billet? Centralt i Rejsekortets eget system, jeg kan blot håbe...

Min sikkerhed for at billetten kun er betalt til destinationen? Centralt i Rejsekortets eget system, jeg kan blot håbe...

Jeg ville være væsentlig mere tryg ved systemet om jeg havde en kvittering for at have checket ind når jeg checkede ind, og en kvittering for at have checket ud, når jeg checkede ud. Kvitteringen må for så vidt gerne eksistere på min telefon...

  • 11
  • 0
#53 Henrik Christian Grove

Systemet skuklle vel allerede vide hvad nuværende status er, og således blot lave en modtransaktion.

Hvad så hvis man følger den officielt anbefalede procedure (tjek ind i hvert transportmiddel, tjek først ud når rejsen er slut) for at skifte? (Der er flere ting der tyder på det er smartere at tjekke ud efter hver del af rejsen)

Historien om sidste gang jeg forsøgte at bruge CheckUdvej app'en, indeholder et andet eksempel på at en "modtransaktion" ville være et dårligt valg:

Sidst jeg forsøgte at bruge CheckUdvej-appen, var da jeg skulle til tandlæge for et par måneder siden. Kort efter at den bus jeg lige var stået af, var kørt fra stoppestedet indså jeg at jeg havde glemt at tjekke ud. På det tidspunkt rapporterede appen om en eller anden fejl, så jeg måtte håbe på at jeg kunne huske at tjekke ud efter jeg havde været oppe hos tandlægen. Heldigvis huskede jeg det også mellem et par af de indkøb jeg ordnede bagefter. Men mine indkøb tog ikke lang tid nok, så da jeg steg på en bus for at tage hjem så sagde standeren "Fortsat rejse" (her ville dit forslag have været ganske forkert) - standerne i busserne er offline og det tager typisk et stykke tid før et tjek ud via appen, bliver ehandler, så det undrede mig ikke synderligt. Da jeg så tjekkede ud fordi min rejse var slut, sagde standeren at rejsen havde kostet omkring det dobbelte af hvad de to ture burde koste, men det var igen forventeligt, og jeg tænkte bare at jeg måtte håbe på at det blev korrigeret. Efter en uges tid fik jeg så en mail om at mit tjek ud via appen var afvist fordi systemet ikke kunne finde et rejse der svarede til det. Så de vil åbenbart hellere afvise indmeldinger end splitte rejser. SUK. Så måtte jeg bruge tid på at ringe til deres kundeservice og brokke mig for at få den rejse splittet og få nogle penge tilbage. Og det er åbenbart så sær en proces at det ikke er integreret nok i systemet til at man rent faktisk kan se det i kortets historik.

  • 9
  • 0
#54 Henrik Christian Grove

Men det koster jo nok også at skifte ud...

Det bliver måske også argumentet for ikke at skifte displayet farve afhængig af om standeren er sat til ind eller ud.

Men der er forhåbentlig budgeteret med at det skal ske en eller anden dag? For som de blev påpeget højere oppe i debatten så slæber standerne jo allerede nu rundt på en gammel windows version.

  • 3
  • 0
#55 Henrik Christian Grove

fordi man har låst sig fast på, at standerne skal kunne omstilles, og at chaufførerne skal kunne gøre det under kørslen. Hvorfor det?

Det har jeg faktisk set en god anvendelse af. En kvinde manøvrede et barnevogn ind af midterdøren i en bus, og så stillede chaufføren kortvarigt den ene af standerne ved midterdøren om til "ind", så hun kunne tjekke ind uden at skulle kæmpe sig op til ind-standerne foran i bussen.

Men mere distinkte lyde for ind/ud (og måske forskellige baggrundsfarver - det forestiller jeg mig dog går ud over kontrasten) undrer jeg mig faktisk over at de ikke har gennemført for længst.

  • 3
  • 0
#56 Anne-Marie Krogsbøll

Det har jeg faktisk set en god anvendelse af.

Ja, ok - det lyder smart. Men passagerer med barnevogne og den slags stiger vel typisk først på, når alle afstigende passagerer er stået af, så hvis chaufføren alligevel gør den slags, så kunne det vel vente, til alle er stået af, og så kunne den stilles tilbage igen - hvilket vel også er sket i den situation. Det lyder ikke til, at den ene stander har været stillet om hele tiden?

  • 0
  • 0
#57 Aksel Koplev
  • 1
  • 5
#58 Christian Nobel
  • 1
  • 0
#61 Peter Kyllesbeck

Systemet skuklle vel allerede vide hvad nuværende status er, og således blot lave en modtransaktion. 2 forskelige standere virker direkte tåbeligt.

Man kan ikke slutte at et ind-tjekket kort skal tjekkes ud. ;-)

Det gentagne tjek-ind ved skift af transportmiddel kan være påkrævet. F.eks. ved skift fra S-tog til Metro i stedet for at fortsætte med S-tog skal der betales ekstra.

  • 0
  • 1
#64 Christian Nobel

Fravevalg er begrænset af sikkerhedsforskifter for jernbanetrafik. ;-)

Så pyt med at det blå lys kan forveksles med udrykningsblink.

Og bortset fra det, er det ikke lidt en pseudoforklaring man har valgt for at legitimere et dårligt valg/design - der er intet til hinder for at standerne står vinkelret på kørselsretningen, og dermed ikke kan ses af lokoføreren.

Og når man så i øvrigt taler farvevalg, så skal man altså ikke glemme at tænke på at små 10% af befolkningen er farveblinde, hvorfor det ikke kun drejer sig om farve, men generel omtanke om hvordan UI opbygges (men det er nok for meget at forlange).

  • 6
  • 2
#65 Christian Nobel

Jeg

Og hvem er så "jeg"?

Formelt set overtræder du Version2's debatregler:

"Du skal benytte dit rigtige fulde navn."

UX er svært, men det er dæleme lykkedes meget godt at lave et nogenlunde pænt og elegant system sammenlignet med så mange andre jeg har set.

Sålænge du ikke vil vedstå hvem du er, så er din holdning irrellevant.

  • 6
  • 0
#66 Torben Mogensen Blogger

De fleste problemer (for kunderne) med Rejsekortet skyldes, at det var et designkriterium, at Rejsekortet skulle give præcise data om, hvor mange passagerer, der rejser med bestemte busser, tog, osv. og hvornår. Det er derfor, at man skal checke ind ved hvert skift af transportmiddel (og hvorfor togkontrollen klager, når man checker ind på en forkert perron -- for så kan man ikke se, om man har taget S-tog eller regionaltog fra København til Valby). Rejsekortets optælling erstattede de "tælledage" man havde et par gange om året, hvor der stod folk med klikkere ved perroner og i busser.

Men der er måder at lave automatisk optælling uden at besvære de rejsende: Man kan installere følere over ind- og udgangsdøre på tog og busser. De kan tælle, hvor mange der stiger af og på ved hvert stop. De kan endda laves, så de kan tælle barnevogne, cyker, osv.

Når vi på den måde har afkoblet tællingen fra rejsehjemmelen kan man så overveje, hvordan sidstnævnte kan se ud. Der er flere muligheder:

  • Offentlig transport gøres gratis (betalt over skatten ligesom motorveje). Rejseudbyderne får refusion baseret på bl.a. optælling og for dækning af yderområder og -tidspunkter (hvor der ikke er så mange passagerer). Det er klart den nemmeste løsning, men den er dyrere for staten end den nuværende ordning.
  • Lokal trafik (S-tog, Metro, busser) er gratis, men længere togrejser koster noget. Knap så dyrt som helt gratis offentlig transport, men stadig dyrere end nu.
  • Genindførelse af klippekortet, men evt. i et forenklet zonesystem. Der kan være både papkort og mobilklippekort. Hvis man kender sin destination, er det ikke svært at bruge (farvekodede zonekort ved stoppesteder og i pegekort i appen), og man skal kun lave en aktiv handling ved rejsens start. Ikke noget med at glemme at checke ud.
  • Forenklet Rejsekort, hvor man kun checker ud ved rejsens afslutning. Betaling både for tid (per kvarter) og afstand (per km i fugleflugt). Altså ingen zoner.
  • App, som man aktiverer ved rejsens start og stopper ved rejsens slut. Måler rejsedata med GPS og afregner ud fra det. Det giver kun en anelse mere overvågning end det nuværende Rejsekort, og med streng GDPR-styring bruges data kun til afregning og optælling. Denne løsning kræver ikke udstyr til check-in og -ud og heller ikke sensorer til optælling. Klart den billigste måde at erstatte Rejsekortet med noget andet. Man kan endda lave det, så man ved glemt check ud kan checke ud senere, og GPSen kan se, hvornår man sidst var ved et stoppested eller station (da denne jo er aktiveret indtil check ud). Folk uden smartphone kan stadig købe gammeldags billetter.

Jeg er selv mest tilhænger af løsning 1 (gratis offentlig transport), men synes, at den sidstnævnte løsning er et o.k. alternativ til Rejsekortet i dets nuværende udforming.

  • 14
  • 3
#67 Kristian Rastrup

Forenklet Rejsekort, hvor man kun checker ud ved rejsens afslutning. Betaling både for tid (per kvarter) og afstand (per km i fugleflugt). Altså ingen zoner.

Jeg ville tilføje engangsbetaling ved busser (måske kun bybusser), så man trækkes et fast beløb for at køre med en bus uanset afstand og kun skal tjekke ind. Bruges i London. Det vil fjerne meget bøvl i busserne.

  • 4
  • 0
#68 Peter Kyllesbeck

Så pyt med at det blå lys kan forveksles med udrykningsblink.

Og bortset fra det, er det ikke lidt en pseudoforklaring man har valgt for at legitimere et dårligt valg/design - der er intet til hinder for at standerne står vinkelret på kørselsretningen, og dermed ikke kan ses af lokoføreren.

Eller parallelt - han kan vel stadig se dem, når han kører forbi. ;-)

Nu er det vist ikke almindeligt, at udrykningskøretøjer bruger Banedanmarks infrastruktur. Desuden er der jo netop ikke standere ved offentlige veje.

  • 0
  • 2
#70 Christian Nobel

Desuden er der jo netop ikke standere ved offentlige veje.

Nåeh ja, det er derfor at standerne på Pårup trinbræt er vendt sådan at når man kommer kørende i mørke på Pårupvej, så ligner det fuldstændig en udrykning, da lyset afbrydes at beplantning langs vejen.

Og det er sikkert ikke det eneste eksempel, ligesom det blå blink fra busser også kan distrahere.

Men nej, der er ikke nogen ske, for det siger Hr Kyllesbeck.

Og bortset fra det, hvis man skal forfølge vrøvlet, hvordan kan det så være at trafiklys ikke skulle udgøre noget problem?

  • 5
  • 2
#71 Ole Kaas

Men der er måder at lave automatisk optælling uden at besvære de rejsende: Man kan installere følere over ind- og udgangsdøre på tog og busser. De kan tælle, hvor mange der stiger af og på ved hvert stop. De kan endda laves, så de kan tælle barnevogne, cyker, osv.

Det kan helt sikkert nemt laves med video-overvågning smurt ind i ansigtsgenkendelse og AI. Skidesmart hvis nogen har lavet hærværk eller har forulempet andre passagerer - optagelser gemmes lokalt i en uge og kan findes frem om nødvendigt. Bagved ligger ansigtsgenkendelsen og kører... hvis man så kører det hele sammen, kan man kortlægge de rejsende fra A til B. Skidesmart igen når man skal planlægge og sammensætte hvornår og hvor tit der skal køres. Systemet må iøvrigt helst ikke være for dyrt - så minimumkravet er at det er godt nok til at afregne trafikselskaber og planlægge trafikken. Så enhederne sidder måske ikke altid i den rigitge bus, sd-kort bliver væk og andre bliver talt 2 gange o.s.v. Men det er altsammen fint nok til at planlægge og millimeterafregne +/- i træskolængder. Alle er glade - særligt dem der vandt kontrakten.

Efter nogen tid kommer der en overvågning-er-frihed-politiker på banen, som har lagt øre til politi og efterretningstjenester De har våde drømme om at få udleveret data til at jagte pædofile, terrorister og ubådskaptajner. Det er der jo bestemt ingen der kan have noget i mod.

Så er man pludselig sat i forbindelse med en kriminel handling fordi man var med en bestemt bus. Men der var byttet om på enhederne - så man var i virkeligheden med en anden bus.

Eller ens alibi bliver pure afvist - for den bus du hævder du var med var tom.

Men vi tilsætter bare noget mere AI og ML - så kan algoritmerne jo snildt lige repaprere data....

NB: jeg vil foretrække den slags persontællere der bruges i naturparker o.s.v. til at holde styr på hvor meget naturstierne anvendes. Men sandheden er nok at de overvågningsliderlige har været langt tidligere på banen og fået forpurret den slags løsninger (udbuddet siger det skal være video-baseret)

  • 1
  • 4
#72 Peter Kyllesbeck
  • 4
  • 1
#74 Christian Nobel

Har lige spildt en time på at køre op til en "Nærboks" (burde hedde besværboks) for ellers at glo på at telefonen ikke kunne connecte til booksen via bluetooth.

Nu må jeg så vente et par dage på at pakken bliver redirigeret til et posthus.

Og farcen fortsætter ..

Jeg bad PestNord om at redirigere pakken (det var i mandags), nu er det onsdag, og der er stadig intet sket.

Ringer man så til deres såkaldte "support" får man at vide at der godt kan gå 2-3 dage før der sker noget, så med andre ord er der en chance for at jeg torsdag eller fredag kan få en pakke som er sendt i fredags!

Det er fuldstændig uacceptabelt, og hvis man så beder om at tale med en leder, så kan man ikke det.

PestNord har opbygget en rent Kafkask konstruktion - hvordan trænger man igennem til dem?

  • 3
  • 1
#77 Carsten Thomsen

har man i længere tid kunne bruge eksisterende trådløse kontokort, og smartphones og Apple Watch til at betale. Det er hurtigt og smertefrit, men kræver fysikse barriere til at komme ind og ud. Og der er et maks på ca. 8 pund for pr. døgn for at køre på Underground.

Som nævnt er Rejsekortet lavet til at sikre millimeter retfærdighed til afregning til de forskellige trafikselskaber. Og human factors med læsbarhed af display i sollys, logik i indtastning af flere passagerer eller cykler er dybt godnat.

Problemet bundet i en elendig krav specifikation der også er overambitiøs.

Modellen med at gøre al offentlig transport gratis lyder som en enkel, tiltalende løsning. --Det ville selvfølgelig gå ud over de IT selskaber der skal lave rejsekort fremover, men forenklingen på de fleste fronter ville være betragtelig. Og det ville også hjælpe den grønne sag, og reducere trængsel på vejene.

Men hvem har mod til at foreslå så dramatisk en forenkeling??? Nej alt skal digitaliseres mere og mere.

  • 9
  • 0
#78 Jesper Frimann

Modellen med at gøre al offentlig transport gratis lyder som en enkel, tiltalende løsning. --Det ville selvfølgelig gå ud over de IT selskaber der skal lave rejsekort fremover, men forenklingen på de fleste fronter ville være betragtelig. Og det ville også hjælpe den grønne sag, og reducere trængsel på vejene.

Enig, men det mest tragiske er nok, at dette her er et glimrende eksempel på at man bruger enorme mængder af offentlige midler på at købe ‘magic pixie dust technology’ på at løse problemer, der ikke eksisterer for brugerne, ejerne og dem der betaler. Nemlig os borgerne.

Der er mangel på arbejdskraft og hænder i rigtig mange brancher og i de dele af det offentlige, der faktisk bringer værdi for os borgerne.

Ordet dekadent er efter min mening nok det rigtige at bruge…

// Jesper

  • 8
  • 0
#82 Peter Kyllesbeck

Ok, men så skal vi da også indføre betalingssygehuse, alle veje skal være betalingsveje,

Nu våser du - igen.

Adgang til syghuse er jævnt fordelt og betalt af alle.

Veje findes også i tyndt befolkede områder - betalt af alle og lidt ekstra af bilister, men det gør den offentlige transport ikke, og det gør den heller ikke - selv om den bliver såkaldt "gratis", og dermed er den uligt fordelt.

Jeg smener at huske, at du har bragt problemet med offentlig transport i "udkantsdanmark" op flere gange. Det bliver vist ikke bedre af at gøre den "gratis".

  • 0
  • 6
Log ind eller Opret konto for at kommentere