yoel caspersen blog bloghoved

Juleopgave del 2: Kan du få hurtigt internet?

I sidste afsnit af min juleføljeton gennemgik vi, hvordan man får identificeret en brugers adresse.

I dag skal det handle om, hvordan vi præsenterer de produkter, vi kan levere på den pågældende adresse.

Som udgangspunkt vil vi kunne tilbyde en eller flere af følgende teknologier:

  • DSL
  • Coax
  • Fiber

Hovedformålet med vores website er at konvertere besøgende til betalende kunder, og en vigtig pointe er, at et salg næsten aldrig bliver afgjort af rationelle kriterier.

Stort set alle mennesker tager i sidste ende beslutninger efter mavefornemmelsen, og derfor er det vigtigt, at vores website skaber tillid, tryghed og en generelt positiv følelse.

Alting kommer til den, der kan vente

... eller næsten, for her kommer det første dilemma: Skal vi vise et hurtigt resultat med det samme, eller et korrekt og forhåbentlig bedre resultat, som tager længere tid at hente?

Sagen er, at vi ligesom alle andre internetudbydere er nødt til at spørge TDC's system kaldet Netinfo. Det er et system, der real-time slår op i TDC's databaser og finder ud af, hvilken hastighed vi kan forvente på kobberkablerne på en given adresse.

Netinfo fortæller os noget om den estimerede dæmpning på kablet, hvilket typisk er baseret på historiske data og den beregnede længde af kablet.

Samtidig får vi også en oversigt over de trådpar, der findes på adressen, og hvorvidt vi kan tilbyde pair bonding, hvor man fordobler hastigheden ved at bruge to trådpar.

Opslaget i Netinfo tager typisk ca. 30 sekunder, og selv om det er ens for alle udbydere i Danmark, er det en af de ting, vi gerne vil undgå, da en ventetid på 30 sekunder kan få en bruger til at give op og fortsætte jagten på en konkurrents website.

TDC frigiver med jævne mellemrum en CSV-fil med data fra Netinfo, der kan bruges som fallback, men listen er sjældent up to date, så vi kan ikke tillade os udelukkende at bruge denne.

Vi har derfor valgt en mellemvej - brugeren bliver øjeblikkeligt præsenteret for vores fallback-oplysninger, mens systemet i baggrunden forsøger at hente de opdaterede data fra Netinfo, der præsenteres, så snart de er klar.

En hastighedstest - sådan da

Vi skal nu præsentere brugeren for de muligheder, der er. Vi har valgt en grafisk repræsentation, der til forveksling minder om en egentlig hastighedstest.

Illustration: Privatfoto

Speedometeret går op til den højeste hastighed, vi kan levere på adressen, med oprunding til nærmeste 10'er - hvis en bruger kun kan få 15 Mbit/s, er der ingen grund til at gnide salt i såret og indikere, at vi på andre adresser kan levere 100 Mbit/s eller mere.

Det handler igen om følelser - lykke er en relativ størrelse, og der er ingen der bliver lykkelige af at få at vide, at andre kan få en bedre deal end de selv kan.

Pair bonding - når to er bedre end en

De steder, hvor det er muligt, vil vi gerne præsentere brugeren for pair bonding, hvor man ved hjælp af to telefonkabler kan fordoble hastigheden.

Vores grafiker havde et rigtig godt input her - for almindelige mennesker uden for televerdenen lyder "pair bonding" som noget, der foregår i dunkel belysning i en swingerklub.

Vi har derfor valgt at kalde det for "Boost hastighed med dobbelt telefonstik" - det kan de fleste forholde sig til.

Når man tilvælger boost af hastighed, afspejles det også i animationen, så man får syn for sagen og kan se, hvad det i praksis gør for hastigheden.

Vi har valgt kun at vise de teknologier, vi faktisk kan levere - derfor vil man på nogle adresser se flere muligheder:

Igen handler det om ikke at gnide salt i såret - hvis man kun kan få DSL, har man ikke glæde af at vide, at andre kan få fiber eller coax med en langt højere hastighed.

Derudover har truffet nogle valg for brugeren og gemt dem væk under "Avancerede tilvalg".

De fleste kunder har ikke behov for at tage stilling til, om de skal have en fast IP-adresse eller om de skal have et 1-ports modem i stedet for en router.

Kan det gøres mere simpelt?

Vi barsler med en ide, der skal arbejdes lidt på. For mange almindelige mennesker uden IT-kompetencer giver det ikke den store mening at sige "20 Mbit/s" eller "40 Mbit/s" - de vil hellere have det oversat til "Kan jeg streame Netflix?" og "Kan ungerne spille samtidig?"

Det er en af de ting, vi skal have formidlet på en god og visuel måde, og jeg satser på, vores grafiker kan komme op med en god løsning på denne udfordring, samtidig med at vi bevarer de cool facts, som vi trods alt er nødt til at have med.

I næste afsnit gennemgår vi, hvordan vi identificerer kunden og lukker salget.

Relateret indhold

Kommentarer (48)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bo Simonsen

Jeg har fået en forbindelse hos dit udmærkede firma Yoel. Kundeservice og teknisk kvalitet må siges at være i højsædet hos jer. Jeg har før haft fullrate og der havde jeg 40/10. Hos jer fik jeg 30/10 formentlig baseret på netinfo data (under synkronisering sagde inteno routeren 33/13). Jeg ved min linje kan bære 40/10 (men har ikke ville beklage mig, da de sidste 10 mbit ikke gør det store), laver i regulære målinger for at sikre kunden altid får den højest mulige hastighed?

Yoel Caspersen Blogger

Jeg har før haft fullrate og der havde jeg 40/10. Hos jer fik jeg 30/10 formentlig baseret på netinfo data (under synkronisering sagde inteno routeren 33/13).

Tak for din ros og tilbagemelding - det er altid godt at få nogle konkrete data på.

Jeg kan se, at Netinfo i dit konkrete tilfælde har vist, at vi kunne levere 30/10. Vi ved, at andre udbydere af og til oversælger forbindelsen i håb om, at kunden ikke lægger mærke til det, eller at forbindelsen faktisk kan trække mere end forventet - men det er en strategi, vi indtil videre har valgt ikke at bruge, da vi hellere vil overraske kunden positivt og opgradere hastigheden, når først den er etableret.

Det gælder også TDC's brug af såkaldte "grønne" og "gule" hastigheder - grønne hastigheder er garanterede hastigheder, mens gule er "måske"-hastigheder. I praksis oplever vi dog, at gule hastigheder ofte medfører stabilitetsproblemer, og derfor vælger vi konsekvent grønne hastigheder, medmindre kunden insisterer på at gå til grænsen af det mulige.

Indtil videre har jeg identificeret i hvert fald en af vores konkurrenter, der konsekvent viser gule hastigheder og tager de tæsk, der efterfølgende kommer, når kunden bliver skuffet, ud fra en forventning om at kunden bliver hængende alligevel.

Det er et spørgsmål om strategi, og vi har valgt at satse på positivt overraskede kunder i stedet for skuffede kunder. Det koster måske en smule konvertering, men vi skal også kunne stå ved det, vi laver - ellers bliver det trist at gå på arbejde i længden.

Jeg ved min linje kan bære 40/10 (men har ikke ville beklage mig, da de sidste 10 mbit ikke gør det store), laver i regulære målinger for at sikre kunden altid får den højest mulige hastighed?

P.t. laver vi kun opfølgende målinger, når kunden lige er blevet oprettet, men vi har faktisk på tegnebrættet at lave løbende overvågning af, om vi kan skrue op for hastigheden.

Jeg vil foreslå, du lige tager fat i vores kundeservice og hører, hvor meget ekstra du kan få, både som generel opgradering og som evt. pair bonding.

Morten Toudahl

Mht Netflix og samtidig gaming.

Jeg har oplevet at min isp udleverede router gik ned pga torrents. Så i skal også lige huske at have kvaliteten af jeres router i mente, når i vil give en vurdering af hvor meget kunden kan på nettet på en gang.

Måske i også kunne gøre opmærksom på en fair use grænse, hvis i har en, når folk vælger en forbindelse med mere end XX upload.
Personligt gør det en forskel, da jeg hoster en del ting på en lokal server

René Nielsen

Jeg har oplevet at min isp udleverede router gik ned pga torrents. Så i skal også lige huske at have kvaliteten af jeres router i mente, når i vil give en vurdering af hvor meget kunden kan på nettet på en gang.


En anden detalje vedr. fart er DNS.

På samme udstyr har jeg - blot ved at anvende OpenDNS - fået sat betydelig mere skub i min fiberforbindelsen.

Det er er ikke sådan at hastigheden er steget, men svartiderne i alt fra browsing til spil/Netflix er markant mindsket og det er et forhold mine teenage børn kommenterede allerede samme aften, at nu kørte det hurtigere.

Min eneste forklaring er, at min udbyders DNS er dårligere end OpenDNS, men det er jo ikke sådan at min udbyders DNS ikke virker, det andet er bare hurtigere.

Jeg ved ikke om det er en ISP's måde at skrue "på farten", men jeg synes at det er påfaldende.

Yoel Caspersen Blogger

Den endelige hastighed vi kan tilbyde kommer an på kvaliteten af dit kabel. 10 Mbit/s afvigelse accepteres.

Ja, den er lidt tricky.

Ideelt set bør den lovede hastighed holde, og det gør den som regel også - men hvis vi lover en 100 Mbit/s, vil det ikke være urimeligt hvis linien pga. de fysiske forhold kun kan trække 90 Mbit/s.

Derimod er det åbenlyst urimeligt, hvis man bestiller 10 Mbit/s og får... 0 Mbit/s.

En fast procentvis accepteret afvigelse ville være bedre for høje hastigheder, men når vi taler lave hastigheder, er der som regel større procentvis usikkerhed forbundet med resultatet. Det skyldes, at lav hastighed som regel er en funktion af lange og gamle kabler, og der kan være alle mulige problemer med disse. Derfor skal man ikke blive overrasket, hvis en 10 Mbit/s forbindelse kun kan trække 8 Mbit/s, når det kommer til stykket.

Vi har overvejet flere alternativer, herunder at opstille en formel, men lige præcis den løsning er ikke brugervenlig, og mange har store problemer med procentregning.

En løsning kunne evt. være at bruge en formel "bag facaden", men kun vise resultatet - så en 10 Mbit/s garanterer 7 Mbit/s, mens en 100 Mbit/s garanterer 90 Mbit/s.

Yoel Caspersen Blogger

Opslaget i Netinfo tager typisk ca. 30 sekunder [...]

De knirkende gamle systemer skal jo lige op i omdrejninger... ;-)

Vi ser af og til, at vi skal spørge to gange for at få et fornuftigt resultat. Typisk vil det første opslag returnere en fejl, men hvis man gentager forespørgslen 10 sekunder senere vil man få et brugbart resultat.

Dertil skal lægges, at vi er nødt til at forbinde til TDC's systemer gennem en Java-proxy og en tunnel med flere lag kryptering - det hjælper heller ikke på hastigheden.

Vi har dog fået lovning på at det snart bliver bedre, så vi krydser fingrene og håber :-)

René Nielsen

Jeg prøvede lige at sætte min private adresse på jeres testværktøj.

Den lover mig 26/7 med mulighed for boost, men jeg har idag allerede en fiberforbindelse på 250/250, så jeg blev da lidt skuffet, jeg troede at jeg kunne spare lidt her og lidt der :-)

Leverer i kun kabelbaseret internet?

Yoel Caspersen Blogger

Jeg har oplevet at min isp udleverede router gik ned pga torrents. Så i skal også lige huske at have kvaliteten af jeres router i mente, når i vil give en vurdering af hvor meget kunden kan på nettet på en gang.

God pointe. Det er en kendt problemstilling med routere, der "sander til" når antallet af connections stiger. Det er dog ikke noget, vi har oplevet som et problem på vores Inteno-routere, men det er selvfølgelig noget der skal testes i bund, hvis vi direkte markedsfører os på det.

Generelt er udbydere lidt forsigtige med at markedsføre sig som "god til fildeling" - det skyldes, at der med fildeling (ofte) kommer en række problemer i form af DMCA-mails, dommerkendelser med krav om udlevering af identitet osv.

Måske i også kunne gøre opmærksom på en fair use grænse, hvis i har en, når folk vælger en forbindelse med mere end XX upload.

Det ville være fair at oplyse om det - men vi har faktisk ikke nogen fair use-grænse p.t.

Yoel Caspersen Blogger

En anden detalje vedr. fart er DNS.

På samme udstyr har jeg - blot ved at anvende OpenDNS - fået sat betydelig mere skub i min fiberforbindelsen.

I vores spæde start anvendte vi primært Googles DNS-servere 8.8.8.8 og 8.8.4.4 til vores brugere.

Det havde flere positive effekter - ingen censur, hurtige svartider og relevante Google-optimeringer (fx bliver opslag til google.dk ofte resolved til en server, der står i samme hostingcenter som vores routere).

Vi har nu indført vores egne DNS-servere, der er baseret på PowerDNS. Det er primært for at sikre hurtige svartider til vores brugere - for brugere bag CGN spares en tur gennem NAT-tabellen, og for alle brugere kan vi holde DNS-trafikken mellem brugeren og serveren i vores eget netværk, hvilket speeder tingene lidt op.

Yoel Caspersen Blogger

Den lover mig 26/7 med mulighed for boost, men jeg har idag allerede en fiberforbindelse på 250/250, så jeg blev da lidt skuffet, jeg troede at jeg kunne spare lidt her og lidt der :-)

Leverer i kun kabelbaseret internet?

Altså.. nu er fiber jo også en slags kabel, så ja, vi leverer kun kabelbaseret internet ;-)

Hvis du mener DONG-fiber, så er det noget, der kommer sidst på året eller i starten af januar.

Derudover leverer vi på fiber på vores eget netværk i udvalgte boligforeninger.

Elselskabernes fibernet er endnu ikke åbnet for trediepartsoperatører, men den dag det sker, kan du forvente at vi også kommer med, hvis business casen er rimelig.

Christian Nobel

Hej Yoel.

Hvis jeg tester min adresse får jeg et fornuftigt resultat, men hvor der sidst jeg checkede for nogle måneder siden var mulighed for pair bonding, ser det ud til den mulighed ikke eksisterer mere.

Der er masser af tråde inde, så er det et spørgsmål om, at for de ejendomme hvor opslaget ikke umiddelbart viser mulighed for pair bonding, skal man ind i en nærmere dialog (hvordan det så end gøres) med TDC?

Er det noget med en henvendelse til jeres kundeservice specifikt for adressen?

En anden ting, hvis nu man gerne vil have mere end en fast IP adresse, er det så overhovedet muligt (selvfølgelig mod erlæggelse af ussel mammon)?

Yoel Caspersen Blogger

Der er masser af tråde inde, så er det et spørgsmål om, at for de ejendomme hvor opslaget ikke umiddelbart viser mulighed for pair bonding, skal man ind i en nærmere dialog (hvordan det så end gøres) med TDC?

Er det noget med en henvendelse til jeres kundeservice specifikt for adressen?

Det kan være et udtryk for, at der ikke er nok ledige trådpar på den enkelte vej, selv om der ind til den enkelte husstand isoleret set er nok trådpar. I gennemsnit er der ca. 1,5 trådpar tilgængeligt pr. husstand, og derudover kan der være lokale forhold, der gør, at et trådpar er afsat til anden brug.

Men tag endelig fat i vores kundeservice, de vil typisk kunne give en uddybende forklaring eller kunne anvise en løsning sammen med TDC.

En anden ting, hvis nu man gerne vil have mere end en fast IP adresse, er det så overhovedet muligt (selvfølgelig mod erlæggelse af ussel mammon)?

Det er noget vi arbejder på. Målet er, at vi skal blive mere "erhvervsvenlige" fremover, og her er det en nødvendighed at kunne tilbyde flere IP-adresser. Vores setup er dog ikke gearet til det endnu, så der går nok en måneds tid eller to før det er muligt.

Michael Hansen

Elselskabernes fibernet er endnu ikke åbnet for trediepartsoperatører


Krydser fingre for det sker på et eller andet tidspunkt, de store elselskaber kan være ret arrogante og levere flere steder kun en one size fits all løsning, det ville være rart hvis man kunne vælge hvem der skal levere selve internet delen oven på fiberen.

Er fuldt ud klar over det ikke er gratis at rulle fiber ud, så ville have det fint med at have et decideret "fiber" abonnement hos mit el-selskab, og så et internet abb. af frit valg oven på det.

Mogens Ritsholm

Det kan være et udtryk for, at der ikke er nok ledige trådpar på den enkelte vej, selv om der ind til den enkelte husstand isoleret set er nok trådpar. I gennemsnit er der ca. 1,5 trådpar tilgængeligt pr. husstand, og derudover kan der være lokale forhold, der gør, at et trådpar er afsat til anden brug.

Siden 50'erne er der altid 2 par i stikledningen. Men ofte er det andet par ikke splejset ind i gadekablet, da dette ikke har ledninger til 2 par til alle. Man forventede, at mange med tiden ville have 2 telefoner - men ikke alle.

Selv om det andet par er indsplejset i gadekablet, er det ikke sikkert, at det er videreført gennem gadefordeleren eller den første fordeler op mod det fremskudte trin, der typisk kun kan videreføre en del af gadekablets par.

Konklusionen er, at man skal skynde sig at få pair bonding i områder med begrænset hastighed for XDSL, hvor der ikke er andre muligheder via fiber eller CATV.

For pair bonding bliver med stor sandsynlighed "udsolgt" i sådanne områder.

Johnny Olesen

Konklusionen er, at man skal skynde sig at få pair bonding i områder med begrænset hastighed for XDSL, hvor der ikke er andre muligheder via fiber eller CATV.

For pair bonding bliver med stor sandsynlighed "udsolgt" i sådanne områder.

Jeg er enig i betragtningen om pair bonding, men ligefrem at konkludere, at man skal skynde sig, det synes jeg er forkert.

Hvis man er tilsluttet en lille central eller fremskudt central så kan man selvfølgelig også bare vente på, at denne bliver opgraderet med vectoring og Vplus, så pair bonding ikke er nødvendigt.

Jeg er f.eks. tilsluttet en fremskudt central i dag, og der kan ifølge Kviknet.dk leveres 55/19 Mbit/s på min adresse eller 90/31 med pair bonding.
Men jeg ved også at den fremskudte central jeg benytter endnu ikke er opgraderet med vectoring og Vplus.

I det øjeblik at centralen bliver opgradet med vectoring, så nærmer min hastighed sig automatisk 100/30 Mbit/s helt uden pair bonding, og når TDC opgraderer med Vplus, hvilket nok sker samtidigt, så vil hastigheden blive endnu højere.

Yoel Caspersen Blogger

Jeg er f.eks. tilsluttet en fremskudt central i dag, og der kan ifølge Kviknet.dk leveres 55/19 Mbit/s på min adresse eller 90/31 med pair bonding.
Men jeg ved også at den fremskudte central jeg benytter endnu ikke er opgraderet med vectoring og Vplus.

Nu skal jeg nødig udtale mig på Mogens' vegne - men jeg tror ikke, vi skal betegne 55/19 Mbit/s som "begrænset hastighed for XDSL".

Om du får 100 Mbit/s eller 50 Mbit/s gør ikke den samme forskel som en opgradering fra 5 til 10 Mbit/s kan gøre.

Så for mange i landdistrikterne vil pair bonding være en afbødning af et reelt problem, mens det i bynære områder vil være "nice to have". Så hvis man bor derude, hvor kragerne vender, kan det godt være en god ide at skynde sig at få pair bonding.

Henning Wangerin

Hey.

Sad lige og testede et par adresser.

Et par steder fik jeg en lavere hastighed med bonding end uden?!?

Et eksempel:
Der tilbydes 25/5 og efter lidt tid 26/10 (sikkert efter at TDC har svaret), med når jeg klikker på binding vises 16/3.
Og i lejligheden nedenunder kan der leveres 42/5 ;-)

I sådant et tilfælde giver det jo ingen meming at tilbyde bonding,

/Henning

Baldur Norddahl

I det øjeblik at centralen bliver opgradet med vectoring, så nærmer min hastighed sig automatisk 100/30 Mbit/s helt uden pair bonding, og når TDC opgraderer med Vplus, hvilket nok sker samtidigt, så vil hastigheden blive endnu højere.

Det er desværre sådan at dem der i forvejen har høj hastighed får mest glæde af den nye teknologi. Med 55 Mbit/s er du på grænsen til at få gavn af det. Du kan ikke forvente mere end 60-70 Mbit/s med vektoring og du er ligeledes på grænsen af at v35b kobler ud og slet ingenting giver dig.

Det afhænger dog af om din hastighed er begrænset på grund af shaping ud over afstanden. Hvis der er shaping vil dette blive fjernet i forbindelse med vektoring og så kan det være at du kommer godt op i hastighed. Det øger på den anden side sandsynligheden for at din DSLAM bliver erklæret for vektoring uegnet, sådan som det er sket for "min" DSLAM.

Jeg er tilknyttet en DSLAM som er næsten fyldt. Der er en del kunder i området som får ADSL fra den bagvedliggende central. Hvis man vælger at vektorisere DSLAM'en, så skal alle kunder flyttes fra centralen til den fremskudte DSLAM. Men det er der ikke nok porte til. Så skal man opstille en ny og større DSLAM men den vil til gengæld få meget ledig kapacitet. Det vil TDC ikke investere i, så derfor har man i stedet sat min DSLAM på en blackliste og erklæret den "uegnet".

Jeg bor ellers 100 meter fra DSLAM og kunne forvente at komme helt op at ringe med hastighed. Men sådan bliver det ikke lige foreløbigt. Heldigvis har jeg allerede 70 Mbit/s (med shaping på grund af føromtalte ADSL linjer), så jeg overlever.

Man kan i det hele taget sige at DSL er temmeligt komplekst og der er mange faktorer der har indflydelse på om din adresse kan få mulighed for bedre net, og hvor meget, med de opgraderinger der foregår.

Brian Skov

Du glemmer vist også at fordi "din" hastighedsmåler skyder lavere end konkurrentens så får du også kunder. Jeg er kunde hos kviknet fordi jeg herude på markerne kun blev lovet 5/0,5 og alle andre sagde 20/5 eller 10/10. Det virkede ærligt, så jeg ved ikke om det var min mavefornemmelse.

/Brian

Benny Simonsen

Cacher i ikke opslag i TDCs DB (opdaterer jeres kopi af CSV filen)
... det kunne det se ud som om (tandhjulet er der ikke anden gang jeg tester en adresse), men I bør nok altid slå op (hvis cache er mere end nogle minutter gl.) i TDCs DB igen ... der kunne jo blive rettet fejl i DB.

Men CSV filen kan selvfølgelig være gammel hvis i får den som snail-mail som C-post.

Benny Simonsen

Jeg forstår ikke at teknikkerbesøg er nødvendigt ved pair-bonding. Da mine forældre fik ADSL på 2. par fordi de havde ISDN på 1. par var teknikkerbesøg ikke nødvendigt i huset; men i samtlige skabe imellem central og bopæl.

Hvem betaler for at etablere forbindelser i skabene imellem central og bopæl?

Skal teknikkerbesøg ved pair bonding være påkrævet, hvis begge linier har været i drift hos anden udbyder for nylig burde det ikke være nødvendig - men det kan jo nok godt give sure kunder hvis det ikke virker, og der ikke er informeret godt nok.

Yoel Caspersen Blogger

Jeg er kunde hos kviknet fordi jeg herude på markerne kun blev lovet 5/0,5 og alle andre sagde 20/5 eller 10/10. Det virkede ærligt, så jeg ved ikke om det var min mavefornemmelse.

Tak for din feedback Brian. Det er godt at få den vinkel med også - at man også kan vinde ved fair play.

Til gengæld håber jeg, vi i fremtiden kan levere en højere hastighed end 5 Mbit/s hos dig - du bor måske lige præcis et sted, hvor pair bonding ville gøre en forskel?

Yoel Caspersen Blogger

Cacher i ikke opslag i TDCs DB (opdaterer jeres kopi af CSV filen)
... det kunne det se ud som om (tandhjulet er der ikke anden gang jeg tester en adresse), men I bør nok altid slå op (hvis cache er mere end nogle minutter gl.) i TDCs DB igen ... der kunne jo blive rettet fejl i DB.

Vi cacher positive opslag i 7 dage, mens negative opslag ikke bliver cached. Det er ikke vores indtryk, at fejl i datasættet bliver rettet med det samme, og vi laver altid et ekstra check når vi bestiller en forbindelse til en kunde hos TDC. På den måde kan vi fange eventuelle ændringer før det bliver et issue.

CSV-filen udgives hver måned, så den er i gennemsnit 2 uger for gammel.

Yoel Caspersen Blogger

Jeg forstår ikke at teknikkerbesøg er nødvendigt ved pair-bonding. Da mine forældre fik ADSL på 2. par fordi de havde ISDN på 1. par var teknikkerbesøg ikke nødvendigt i huset; men i samtlige skabe imellem central og bopæl.

Der er to grunde til at et teknikerbesøg er nødvendigt. Som det første skal der installeres et særligt pair-bonding-stik, som i bund og grund er et kapstik med to stk RJ11-udgange.

Et kapstik er et lidt specielt telefonstik, da det mekanisk afbryder forbindelsen til telefonnettet i resten af huset, når man sætter et stik i RJ11-porten. Det gøres bl.a. for at undgå en såkaldt stub, dvs. en blindtarm på telefonkablet, som kan ødelægge performance for især VDSL.

Derudover kan man vha. kap-stikket sætte et skillefilter på forbindelsen, så man kan bevare den analoge telefonlinie selv om der kører en DSL-forbindelse ovenpå. Det er de færreste af vores kunder, der har brug for den funktion i dag, da fastnet-telefoner er en uddøende race og primært findes hos TDC-kunder i den meget trofaste aldersgruppe.

Den anden grund til at et teknikerbesøg er nødvendigt, er at TDC endnu ikke har indrettet deres systemer, så vi kan genbruge et eksisterende pair-bonding-stik hos en kunde, der allerede har pair bonding hos en anden operatør. Det skyldes sandsynligvis, at pair bonding endnu er et niche-produkt, men vi forventer, at TDC i en ikke alt for fjern fremtid vil gøre det muligt.

Hvem betaler for at etablere forbindelser i skabene imellem central og bopæl?

Det gør internetudbyderen, der bestiller forbindelsen. En almindelig eBSA-forbindelse med gør-det-selv-oprettelse hos kunden koster internetudbyderen 441 kr. i oprettelse ekskl. moms, og det dækker over, at en tekniker i mange tilfælde skal ud på en central og montere en stump telefonledning fra kundens trådpar over til en DSLAM.

Nogle gange skal teknikeren også ud i et gadeskab og lave en lignende forbindelse, og det er med i prisen.

Det er således en bekostelig affære at starte en internetkunde op, og man skal som operatør ikke forvente at tjene penge på kunden før der er gået minimum et års tid.

Yoel Caspersen Blogger

Tilbyder i IPv6 til jeres kunder?

Efter at have læst indlæg og folks kommentarer regner jeg med at i bliver min næste udbyder.

Dog har jeg brug for IPv6.. :)

Du skal være hjertelig velkommen. Vi uddeler et /48 delegated IPv6-prefix til alle kunder på DSL, der ender på en Alcatel-DSLAM - og det gør næsten alle. På coax har TDC endnu ikke gjort det muligt for os, men vi kommer til at tilbyde det lige så snart TDC åbner for det.

Jesper Hartoft

Hej Yoel,

Jeg skrev nedenstående i del 1, men der er vist ikke så meget liv i den tråd mere, så det kommer også her:

jeg ville lige prøve med en adresse - Engelsborgvej i Lyngby.
Jeg beynder at skrive adressen og ved "engelsb" er der kun Engelsborgvej tilbage i listen under indtastningsfeltet.
Hvis jeg (af vane) trykker "pil ned" og derefter enter, for at vælge forslaget, springer den direkte til resultatet for Engelhøj 1, 3210 Vejby....
Hvis jeg klikker på forslaget med musen, kommer listen med de enkelte husnumre på Engelsborgvej ganske rigtigt frem :)

Mads Bendixen
Yoel Caspersen Blogger

Hvis jeg (af vane) trykker "pil ned" og derefter enter, for at vælge forslaget, springer den direkte til resultatet for Engelhøj 1, 3210 Vejby....

Godt set, og tak for feedback. Det skyldes, at vi har lavet vores system, så det kan håndtere hvis brugeren taster noget andet end det, der står i autocomplete-listen. Når brugeren POST'er adressen til serveren, men der ikke er supplied et address ID fra DAWA's autocomplete-komponent, vil serveren tage teksten i feltet og lave et adressevask-opslag hos DAWA.

I din konkrete case vil serveren således konvertere "engelsb" via DAWA's adressevask til det første match på resultatlisten for adressevask, dvs. Engelhøj 1, 3210 Vejby. Hvorfor det første match er Engelhøj 1 og ikke Engelsborgvej 1 ved jeg ikke, der må vi næsten have Anders Jensen fra DAWA på banen, hvis han læser med her.

Hvis du i stedet for at trykke pil ned blot trykker enter, mens du er i tekstfeltet, vil det virke som du forventer - mus er ikke nødvendig.

Der er dog en risiko for at andre falder i samme hul, så vi bør nok ændre systemet, så Enter i forslags-listen ikke submitter formen til serveren. Den skal vi lige have analyseret lidt på, så det kommer til at virke optimalt ;-)

Anders Jensen

Hej Yoel,

Datavask og autocomplete anvender to forskellige algoritmer til at prioritere adresser.

Datavask-algoritmen er skruet sådan sammen, at den helst skal have en komplet (men ikke nødvendigvis helt korrekt) adresse for at give et godt resultat, hvorimod autocomplete-funktionaliteten er lavet sådan, at den fungerer godt med delvist indtastede adresser.

Datavask og autocomplete er altså rettet mod to forskellige brugsscenarier, og giver to forskellige resultater.

Prioriteringen, der anvendes i autocomplete er af nyere dato. Det kunne muligvis godt give mening, at anvende nogle af principperne fra denne nye prioriteringsalgoritme i datavask-resultaterne også, men det er altså ikke noget vi lige har aktuelle planer om at gøre.

Datavask-svaret indeholder i øvrigt information om hvor godt adressebetegnelsen matchede den fundne adresse. Kategori A og B er gode matches, men hvis kategori er angivet til C, så bør du formentlig ikke sende kunden videre til næste side, da der er stor risiko for at det er en forkert adresse som datavasken har fundet.

Anders Jensen

Et quick-fix til jeres løsning kunne måske være, at lade være med at submitte på <enter>.

Et knapt så quick fix kunne være at checke, at adressen ser nogenlunde komplet ud (dvs. minimum et vejnavn, et husnr og et 4-cifret postnummer) inden man får lov til at submitte via <enter>.

Men hvis datavasken ikke svarer med en kategori B eller bedre, så bør man give brugeren besked om at adressen ikke kunne findes og man skal prøve igen eller kontakte jer pr. mail/telefon.

Yoel Caspersen Blogger
Brian Skov

Nej der er nok ingen chance for pair bonding her, da vi havde fået kaffen, det har TDC manden nemlig tid til her, så måtte vi finde en ledning fra et par, og en ledning fra en anden så vi kunne komme over i boksen længere nede af vejen, herfra var der tre ledere til centralen, han fandt de to bedste og kørte ned og sløjfede det.
Realiteten på Møn og mange andre steder i det sydsjællandske er at det kobber TDC har fået forærende er alt for ringe vedligeholdt. xDSL har vi kun for den korte svartid, så hjemmearbejde foregår ved at skifte imellem DSL til dataudveksling og 3g når der skal uploades filer, de store CAD tegninger downloader jeg men nogen gange kommer de først på serveren når jeg forbinder på LAN i KBH.

Anders Jensen

For at lande i kategori B skal der være eksakt match på husnr, etage, dør og postnummer. Desuden må der kun være små afvigelser på vejnavn, og der må ikke være andre vejnavne i postnummeret der matcher bedre end vejnavnet for den fundne adresse.

Dette er fastsat ud fra en betragtning om, at afvigelser på husnr, etage, dør eller postnr betyder, at der er en meget stor risiko for, at det er en forkert adresse der er fundet.

Afvigelser i brug af whitespace, punktum og komma mellem de forskellige adresseelementer tæller ikke med.

Lars Jensen

Godt nytår!

Foranlediget af at Nordjyske har fundet DKs billigste internet, https://nordjyske.dk/nyheder/saa-meget-kan-du-spare-paa-internet-om-aare... så måtte jeg da lige se om det også kan leveres her hos mig.

Det kan det godt, 45/4 er vidst meget godt herude i det mørke Jylland. Jf. Nordjyskes tekst, så er Kviknet billigst, da de ikke tager oprettelsesgebyr.

Men hvad er nu det? Under avancerede tilvalg, så er der en boks som default er vinget af. "Teknikerbesøg, tjek af stik og kabler" står der. Det kan jeg vidst godt selv finde ud af, særligt da vi faktisk har fungerende internet i forvejen. Men jeg, boksen kan ikke cleares. Dvs. et oprettelsesgebyr på 499

Så hvad er nu det? Tror I ikke på at man selv kan sætte det op (alligevel)? Eller er der en god forklaring?

Hilsen Lars

Yoel Caspersen Blogger

Det kan det godt, 45/4 er vidst meget godt herude i det mørke Jylland. Jf. Nordjyskes tekst, så er Kviknet billigst, da de ikke tager oprettelsesgebyr.

Godt nytår Lars!

45/4 er vores fallback-hastighed, hvis opslaget i TDC's system fejler. Uden at vide præcist hvorfor, vil jeg gætte på at der i din case er et mismatch mellem TDC's adressedatabase og den offentlige af slagsen.

Har du mulighed for at sende os din adresse på kundeservice@kviknet.dk? Så kan vi lige checke hvad vi reelt kan levere (og hvorfor vores website viser 45/4 med obligatorisk teknikerbesøg). Normalt er gør-det-selv en mulighed, især hvis der er internet via DSL på adressen i forvejen.

Johnny Olesen
Claus Nørgaard Gravesen

Lige et kort spørgsmål.

Hvorfor koster pair bonding ikke blot teknikerbesøg, men også en merpris om måneden? Det virker umiddelbart en anelse urimeligt, at man i nogle tilfælde skal betale 249,- pr. måned for e.g. 25/2.

Lars Jensen

45/4 er vores fallback-hastighed, hvis opslaget i TDC's system fejler. Uden at vide præcist hvorfor, vil jeg gætte på at der i din case er et mismatch mellem TDC's adressedatabase og den offentlige af slagsen.

Har du mulighed for at sende os din adresse på kundeservice@kviknet.dk? Så kan vi lige checke hvad vi reelt kan levere (og hvorfor vores website viser 45/4 med obligatorisk teknikerbesøg). Normalt er gør-det-selv en mulighed, især hvis der er internet via DSL på adressen i forvejen.

hej Yoel,

tak for dit svar, undskyld at mit har været længe undervejs.

Når du så skriver som du har skrevet, så kender jeg godt forklaringen; det gør du også, da vi allerede for nogen tid siden skrev sammen, om samme "adresse"-sag. (-:

For I andre:
Det er TDCs systemer der ikke er opdateret. For nogen tid siden fik vi nye husnumre her på vejen, efter lidt flix-flaks frem og tilbage med posten, diverse kort-databaser osv, så er alt gået i orden på nær to ting:

1: Google Maps, de insisterer på at alt er ved det gamle, så hvis vi venter besøg, så skal vi nu oplyse om begge adresser, da mange bruger Google Maps til at finde vej. Jeg har, ad to omgange, benyttes Google Maps værktøjer til at indberette rettelser )-:

2: TDC tekniske systemer, de er har stadig de gamle adresser og kan/vil ikke lave dem om. Men jeg skal nok skrive til jeres kundeservice og bestille, som du venligt henviste mig til sidste gang. Jeg skal bare lige have overbevist en husfælle om at hun skal droppe sit Telenor-"fastnet"-nummer...

Yoel Caspersen Blogger
Simon Jensen

Jeg synes det er interessant at bemærke den gode udvikling der har været på bredbåndsmarkedet, siden denne artikel blev skrevet for omkring 1 år siden.

Dels når det kommer til hvad man får for pengene og dels når det kommer til de mulige internet hastigheder som mange kan opnå (særligt via fiber).

Jeg er selv involveret i sammenligningstjenesten http://dit-bredbånd.dk hvor vi tydeligt har kunnet se den positive udvikling og hvor Kviknet i øvrigt er én af dem, der generelt giver mest hastighed for pengene. Så lidt ros herfra.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize