yoel caspersen blog bloghoved

Juleopgave del 1: Find din adresse

Nu er det lidt over et år siden, jeg begyndte at berette om Kviknets vej fra iværksættervirksomheden med to mand hjemme i kælderen, til den virksomhed vi er i dag og gerne vil være i fremtiden.

Jeg inviterede dengang Version2's læsere med ombord, og det har været fantastisk at se den opbakning, der har været til vores projekt.

I gør en forskel!

Undervejs har læserne bidraget aktivt med gode råd, opmuntring og sågar aktiv fejlfinding, og I har støttet os i vores kamp for et bedre internet, lige fra vores forsøg på at påvirke Energistyrelsen og tjekditnet.dk til vores kamp mod monopolerne - herunder i særdeleshed Nets og TDC.

Det er få forundt at have så aktiv og engageret en læserskare - og jeg er dybt taknemmelig over den feedback, der kommer.

Vi kan også se, at mange IT-folk rundt omkring i landet af egen drift anbefaler Kviknet til deres kunder, og jeg har længe spekuleret over, hvordan vi kan honorere den tillid.

Derfor er vi p.t. i gang med at opbygge et ambassadørnetværk - det består af mindre IT-virksomheder, som får adgang til en lang række af de værktøjer, vi selv har, og derved kan assistere deres egne kunder bedre.

Det er lige fra opsætning af reverse DNS for IP-adresser til opslag i Netinfo på specifikke adresser.

Mere info om vores ambassadørnetværk kommer senere - i dag skal det handle om teknik, og jeg indbyder igen læserne til at deltage i debatten og gøre os klogere.

Bestillingsflow step 1: Find din adresse

Som en virksomhed, der primært sælger via nettet, er en af vores vigtige opgaver at konvertere besøgende på vores website til kunder, og vi er derfor i gang med at give vores website en overhaling.

I bund og grund er vores webshop ikke så forskellig fra andre webshops. Vi har nogle få, vigtige produkter, og vi skal sikre, at kunden bliver præsenteret for det bedste produkt, vi kan levere.

Det er dog stærkt afhængigt af, på hvilken adresse kunden bor, og derfor er vores første opgave at få en adresse ud af brugeren.

Ved du, hvor du bor?

Vores allerførste website blev udviklet som en captive portal til vores bolignet. Det var nemt, for her kunne vi kigge på brugerens IP-adresse og derved finde den præcise adresse.

Næste version af websitet blev udviklet, da vi skulle i gang med TDC's landsdækkende DSL-netværk. Nu blev det pludselig vigtigt, at vi kunne lave et 1:1 match mellem kundens adresse og TDC's systemer.

I TDC's systemer er adresserne splittet op i følgende felter:

  • Gadenavn
  • Husnummer
  • Bogstav
  • Etage
  • Dørnummer
  • Postnummer

Den oplagte løsning var derfor at lade brugeren indtaste disse oplysninger direkte på vores website. Alle kender jo deres egen adresse, ikke?

Vi blev hurtigt klogere. Der er nemlig rigtig mange måder at stave en adresse på - og samtidig har TDC en begrænsning i feltlængden, hvilket gør det endnu sværere.

Det fandt vi ud af, da vi fik vores første kunde på Kronprinsesse Sofies Vej på Frederiksberg - det viste sig, at vejen i TDC's systemer skrives som KRPSSE. SOFIES VEJ - og det kunne hverken vi eller kunden gætte.

Efter en del snak med TDC fandt vi ud af, at nogle ganske få medarbejdere i koncernen har til opgave at få de offentlige adressedatabaser til at passe ned i TDC's legacy-systemer.

Vi kunne derfor ikke forvente, at vejnavne stemte overens med det som stod på gadeskiltet eller i BBR-registret.

Den første optimering blev derfor at lade kunden indtaste sit postnummer først, og herefter begynde at skrive gadenavnet. Så kunne vi slå op i TDC's adresseliste og give et bud på, hvad gadenavnet skulle være.

Illustration: Privatfoto

Ikke optimalt, men bedre end før - kunden skulle stadig skrive husnummer, bogstav, etage og dørnummer i separate felter.

Løsningen: Autocomplete

Vi havde dog længe ønsket os en bedre løsning, og den kom i form af DAWA's autocomplete-API.

Nu kunne vi blot have et enkelt felt til adressen, og kunden kunne begynde at skrive sin adresse som normale mennesker nu gør den slags - med mellemrum, stavefejl, kommaer og punktum og hvad der nu ellers hører til.

Så vil DAWA via API'et foreslå en adresse, og brugeren bliver holdt i hånden under processen, så vi får den korrekte adresse ud i sidste ende.

Kort sagt, barrieren for at blive kunde sænkes, og vi sikrer, at vi leverer til den korrekte adresse efterfølgende.

Vejen fra en DAWA-adresse til en TDC-adresse er dog ikke altid helt simpel - der sker nemlig jævnligt opdateringer af danske adresser, men der går noget tid, fra DAWA har fået disse ændringer til de lander i TDC's adressedatabaser.

Det kan betyde, at visse borgere i landet har svært ved at bestille internet, da TDC tror de bor på adresser, der officielt ikke findes længere.

Næste step: Vis produkter

I bestillingsprocessens næste trin skal vi præsentere kunden for de produkter, der kan leveres på den specifikke adresse.

Følg med næste gang, hvor vi gennemgår denne del af processen.

Kommentarer (53)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Lasse Mølgaard

Jeg slås til hverdag med at finde ud af hvilket telefonnummer hører til en bestemt adresse.

Hvis jeg f.eks. skal søge på "H. C. Ørsteds Vej 5", kan denne adresse staves på temmelig mange måder på diverse hjemmesider:

HC Ørsted Vej
H.C Ørsteds Vej
H. C. Ørsteds Vej
H C Ørsteds Vej
H C. Ørsteds Vej

Det "bedste" af det hele? Man skal død og pine stave vejnavnet på den korrekte form, for ellers får man svaret "adressen findes ikke."

Samme drillerier findes for: Sct. vs Skt. vs Sankt blot for at nævne nogle fælder.

  • 2
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Det "bedste" af det hele? Man skal død og pine stave vejnavnet på den korrekte form, for ellers får man svaret adressen findes ikke.

Vi fandt også ud af, at man i TDC-verdenen ofte bruger vejkode og kommunekode, når man udveksler adressedata ved API-opslag - netop for at undgå problematikken med stavemåden.

De færreste normale mennesker kender deres egen vejkode eller kommunekode, men den kan vi få fra DAWA - og DAWA's API tillader stavefejl, alternative stavemåder etc. De har en funktion, som de kalder "Adressevask" - den tager brugerens input og prøver at konvertere det til en brugbar adresse.

Er I stødt på en bedre metode derude, når man skal have en bruger til at angive en specifik adresse?

  • 4
  • 0
Lasse Mølgaard

Så avanceret værktøjer har jeg ikke engang.

Mine hedder blot: 118.dk / Eniro.dk og så videre.

Jeg håndtere pakker til hverdag, hvor kunderne er ikke hjemme for at tage imod deres pakker. :-)

Efter TDC solgte "De Gule Sider" har kvaliteten på data kun gået en vej - nedad.

Selv hvis jeg finder et nummer, så oplever at nummeret eksistere ikke længere.

  • 1
  • 0
Anders Jensen

Hej Yoel,

Jeg er glad for at høre, at DAWAs autocomplete-funktionalitet skaber værdi for jer.

Har du set DAWAs datavask API? Her kan du levere en adressebetegnelse, og så søger vi igennem både aktuelle historiske adresser for at finde et match. F.eks. er Rådhuspladsen 75, 1550 København skiftet til at hedde Regnbuepladsen 5, 1550 København. Datavask-API'et finder den historiske adresse og giver dig adresse-ID'et samt den aktuelle adresse:

http://dawa.aws.dk/datavask/adresser?betegnelse=r%C3%A5dhuspladsen%2075,...

Hvis du står med en aktuel adresse som du ikke kan finde i TDCs system kan du benytte historik-API'et til at finde de tidligere betegnelser for adressen og så prøve at slå dem op i TDCs system:

http://dawa.aws.dk/historik/adresser?id=0a3f50a0-7b71-32b8-e044-0003ba29...

  • 6
  • 0
Ditlev Petersen

uden at jeg helt ved hvorfor. Jeg har ikke fået hemmeligt nummer, måske er jeg død? Jeg skulle i øvrigt engang bestille en flekstur til en bestemt adresse. Den fandtes ikke (stavningen var korrekt), i stedet foreslog systemet mig at søge på den samme adresse, som den nu kunne finde i anden omgang. Jeg gætter på noget med segmenter i vejregistret, men jeg har aldrig kunnet gentage det problem, ikke engang på den adresse.
Jeg husker også fra Kommunedata, at vi havde problemer med en adresse på en person. Det viste sig (så vidt jeg husker), at lige netop det ene husnummer på en vej med konstant postnummer lå i en anden kommune. Hvad forklaringen var, aner jeg ikke.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Jeg er glad for at høre, at DAWAs autocomplete-funktionalitet skaber værdi for jer.

DAWA's system er noget af det mest kompetente arbejde, jeg har set inden for offentlig IT nogensinde.

Jeg har kun fundet to mangler indtil videre:

  • Dokumentationen er kun på dansk (vi havde for nylig et projekt hvor en samarbejdspartner skulle bruge adressedata, og de havde outsourcet deres webudvikling - en engelsksproget dokumentation havde været rigtig godt)

  • Vi har set, at enkelte adresser har skiftet ID, uden at vi har kunnet finde ud af hvorfor. Det kan vi måske finde i datavask-systemet?

Og så en enkelt skønhedsfejl: Der er ingen AAAA-record for dawa.aws.dk. Men bortset fra det, så er det et rigtig godt værktøj, og vi bruger det aktivt.

Hvis du står med en aktuel adresse som du ikke kan finde i TDCs system kan du benytte historik-API'et til at finde de tidligere betegnelser for adressen og så prøve at slå dem op i TDCs system:

Det er et rigtig godt tip, og det er skrevet på to-do-listen.

Spørgsmålet er så bare, hvad vi gør, når vi skal sende udstyret ud til kunden. Skal vi satse på, at GLS har den gamle eller den nye adresse i deres systemer? ;-)

  • 2
  • 0
Anders Jensen

Tak for roserne!

Vedrørende adresser der skifter ID uden grund, så er det formentlig fordi en kommunal medarbejder har slettet den gamle adresse og oprettet en ny i stedet for at ændre adressen. Der er et nyt administrativt system på vej til adressedomænet. Forhåbentlig vil det være lettere at undgå at lave sådanne fejl i det nye system, så der ikke sker så mange af dem. Så vidt jeg er orienteret kommer dette system dog først i drift om et års tid.

Slettede adresseid'er kan slås op på historik-API'et, hvor det vil fremgå af adressens statuskode at den er nedlagt.

Vedrørende AAAA-records, så er det også på vej. Vi er hostet på Amazon, og det er rimeligt nyt at Amazon har fået IPv6 support. Vi skal lige være sikre på at vores logning og overvågning fungerer hensigtsmæssigt med IPv6-klientadresser, men det er noget vi forventer at have aktiveret i starten af næste år.

Vedrørende GLS, så ville jeg nok satse på de gamle adresser ;-)

  • 5
  • 0
Anders Jensen

Hej Kenneth,

Tinglysning.dk anvender DAWAs autocompletefunktionalitet, så det burde ikke være et problem med manglende apostroffer.

Vi er meget interesserede i at høre om adresser der var vanskelige at finde via autocompletefunktionaliteten, så hvis du har et konkret eksempel vil vi meget gerne kigge på det.

  • 2
  • 0
Anders Jensen

Hvis jeg f.eks. skal søge på "H. C. Ørsteds Vej 5", kan denne adresse staves på temmelig mange måder på diverse hjemmesider:

HC Ørsted Vej
H.C Ørsteds Vej
H. C. Ørsteds Vej
H C Ørsteds Vej
H C. Ørsteds Vej

Det "bedste" af det hele? Man skal død og pine stave vejnavnet på den korrekte form, for ellers får man svaret "adressen findes ikke."

Hvis du skal bruge den nøjagtige, officielle adressebetegnelse, og du står på adressen, så er det nemmeste nok at gå ind på http://hvor.aws.dk . Så behøver du ikke engang taste noget, adressen findes ud fra telefonens GPS.

Hvis det ikke rammer rigtigt, så kan du taste adressen ind på http://dail.aws.dk . Så får du den korrekte adressebetegnelse.

  • 4
  • 0
Claus Andersen

Hvis du bruger "navigator.geolocation.getCurrentPosition" vil du i tilpas mange tilfælde kunne få en længde- og breddegrad. Den kan du også fodre DAWA med.

Får du et godt nok hit, så kan du præsentere gade og by under indtastningsfeltet. Klikker man der, så kan man helt slippe for at taste adresse. Bor man mere landligt eller provinsielt, så kan man være heldig at få den præcise adresse. Rammer man etageejendomme, så vil der naturligvis være flere muligheder. Er der få, kan de stå på samme linie. Er der for mange, så kunne der komme en pop-op. I den kunne man have 3 huse med etager - så er man inden for usikkerheden og det er nemt og visuelt at vælge for brugeren.

Afviser brugeren at afgive geolokation i browseren, så vis blot en diskret "tegnestift", som man så kan klikke på hvis man alligevel vil lege med. Dette er langt mere elegant end mange af de klumpede fejlmeddelelser man ofte ser.
Og er man helt ude i skoven (eller på arbejde), så har man stadig indtastningsfeltet.

Herved vil man have sænket barrieren yderligere - uden at have kompromitteret den eksisterende gode løsning

Man kan meget - hvis man bare har tiden :-).

  • 2
  • 0
Finn Jordal

Mange tak for de pæne beskrivelser af DAWA, som egentlig burde stå alene, men da jeg kunne ikke modstå fristelsen til at informere (reklamere) får I lige dette reklameindslag.

Danmarks Adressers Web API (DAWA) udstiller data og funktionalitet vedrørende Danmarks adresser, adgangsadresser, vejnavne, postnumre samt en lang række andre data. Læs mere på http://dawa.aws.dk.

DAWA tilbyder adresse autocomplete funktionalitet, som gør det let for en udvikler at lave en løsning, som gøre det let for en bruger at indtaste en gyldig adresse i løsningen. Du kan læse mere om autocomplete API'et, som kan anvendes i alle applikationstyper, på http://dawa.aws.dk/autocompletedok og autocomplete komponenten, som går det let at implementere adresseautocomplete i web applikationer, på http://autocomplete.aws.dk/.

Hvis du har ideer, kommentarer eller spørgsmål kan du kontakte os på Twitter (https://twitter.com/AWS_Suiten), Digitaliser.dk(https://digitaliser.dk/group/334445) eller mail (awssuiten@sdfe.dk).

Som du kan se på mailadressen er det Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, SDFE, der står bag DAWA.

  • 3
  • 0
Anders Jensen

Vedrørende de forkortede vejnavne, så er det formentlig de såkaldte adresseringsvejnavne, som TDC anvender i deres database. De har en maksimal længde på 20 bogstaver. Det er kun ~1% af vejnavnene, hvor det forkortede vejnavn er forskelligt fra det fulde vejnavn (som dog ofte også indeholder forkortelser).

Adresseringsvejnavnet er ikke med i DAWAs autocomplete-svar, men det er med i de fulde adresser.

  • 3
  • 0
Hans Schou

Hvis jeg f.eks. skal søge på "H. C. Ørsteds Vej 5", kan denne adresse staves på temmelig mange måder på diverse hjemmesider:

HC Ørsted Vej
H.C Ørsteds Vej
H. C. Ørsteds Vej
H C Ørsteds Vej
H C. Ørsteds Vej


Du manglede den kombination hvor der ikke er mellemrum i mellem H og C, som man bruger det på tinglysning. Sådan skal det skrives, og ingen andre kombinationer duer:

H.C. Ørsteds Vej 5 1879 Frederiksberg C
  • 0
  • 0
Anders Jensen

Faktisk er det følgende kombinationer, som er i brug som officielt vejnavn:

H.C.Ørsteds Vej
H.C. Ørsteds Vej
H C Ørsteds Vej
H. C. Ørsteds Vej
H.C. Ørstedvej

Den eneste stavemåde, som er i overensstemmelse med de officielle retningslinjer er ganske rigtigt H.C. Ørsteds Vej (uden mellemrum mellem H og C).

Jeg tror, at den kære H.C. Andersen byder på flest stavevariationer:
H. C. Andersens Vej
H.C.Andersens Vej
H.C. Andersensvej
H C Andersens Vej
H.C. Andersens Vej
H. C. Andersensvej
H C Andersensvej

Har man en sær interesse for korrekt stavning af vejnavne kan man læse den officielle vejledning her: http://danmarksadresser.dk/file/383079/ds-vejledning-retskrivning.pdf

  • 2
  • 0
Maciej Szeliga

...og forstår ikke en disse.
På nogle adresser får man optionen "brug ekstra linje" og på andre (som jeg ved 100% sikkert har mere end 1 trådpar ind) får man ikke denne option.

Når det gælder om at finde adresser man taster virker det rigtigt godt omend noget langsomt.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

På nogle adresser får man optionen "brug ekstra linje" og på andre (som jeg ved 100% sikkert har mere end 1 trådpar ind) får man ikke denne option.

Om man kan få pair bonding eller ej afhænger ikke kun af, om der er 2 trådpar ind til bygningen, men også om der er ledig kapacitet i gadekablet og på centralen.

Vi viser pair bonding (boost af hastighed) som en option, hvis TDC fortæller os, at det er muligt på en adresse, men det er langt fra alle steder, det kan lade sig gøre.

Hvis du sender os de pågældende adresser på kundeservice@kviknet.dk kan vi dobbeltchecke, om vores website viser det korrekt.

  • 2
  • 0
Tine Andersen

Men jeg har fået Kasper Wiltons kloakrensning, hans breve/postkort- og engang næsten hans blomster. Han boede L...H..Vænget. Vi bor L...H... Kasper Wilton var dengang leder af Odense Teater.

Sidst jeg kørte fra dyrlægen (i Otterup), var taxachaufføren også ved at køre ned om stranden fordi, vores adresse ikke er på alle GPS-guides. Det er lidt bedre!

Men selv en unik adresse- er svær at finde. (Ok, vejforløbet er mærkeligt. Men jeg bor nede af den blinde vej- og man kan vende på min nabos gårdsplads)

Mvh
Tine
Der måske får fiber- via Wao. Der er da 70 %, der vil. Men jeg stemmer ikke i i begejstringen- endnu. Der skal jo lige falde nogen gysser fra det offentlige.

  • 1
  • 0
Tine Andersen

Nu har jeg Falck's dyreabonnement: Og jeg har kørt i alle mulige køretøjer, og i taxa- og alle mulige omveje til Otterup.
Og mine katte vræler og kradser hele vejen. Derfor er den korteste vej, den allerbedste.

Men, det har ikke noget, med net at gøre..!

Mvh
Tine- der vil foretrække at fiberet- tager den korteste omvej. I sidste uge havde vi ustabilt/ingen net i to dage fordi, TDC skulle lappe på kobberet. Det kunne Telenor- iøvrigt ikke oplyse om!

  • 1
  • 0
Kenneth Myren

Til Anders Jensen, her er adressen men husnummer erstattet af et nul og med anførselstegn...
'Chr. Lunds alle 0, 5250' med svaret 'Ingen resultater fundet.'
hvorimod
'Chr. Lunds allé 0, 5250' giver svaret 'Chr. Lunds Allé 0 Dyrup 5250 Odense SV'
også her er husnummer dog erstattet med et nul. Udklip forefindes...

  • 2
  • 0
Henrik Biering Blogger

Vi forventer at implementere funktionen, men har også behov for validering af svenske adresser.

Er der nogle her der kender en svensk pendant?

Sverige har ikke åbne adressedata, som i DK. Og ansvaret for adresser og geokodning er spredt ud på flere myndigheder. Vi har købt adressefiler fra Postnummerservice og selv bygget autocomplete funktion til (som vi også har gjort for DK, da DAWA den gang var meget eksperimental)

  • 3
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Så vidt jeg ved er der IKKE sket nogen opgraderinger af dette siden, men alligevel lover i mig en 29/7 mbit forbindelse? Kan dette passe?

Det er de tal, vi får oplyst fra TDC, så umiddelbart burde det kunne passe. Hvis du sender din konkrete adresse til kundeservice@kviknet.dk kan vi dog dobbeltchecke, hvis du er i tvivl om det er rigtigt.

Der kan være sket mange ting, du som kunde ikke har fået noget at vide om - TDC kan have indført vectoring på den pågældende central, og de kan have fremrykket teknikskabet. Det er ikke noget, kunderne automatisk bliver orienteret om, men det vil give udslag i en højere hastighed næste gang man bestiller.

  • 1
  • 0
Anders Jensen
  • 1
  • 0
Mads Hjorth

Det ser sgu' godt ud. Elegant og velbeskrevet!

Hvis man må komme med lidt ønsker, så mangler der måske lidt semantik. Ord som 'bebyggelse' og 'valglandsdel' er desværre ikke selvforklarende. Og hvis man for alvor ønsker at bruge API'en er det også vigtigt at forstå den præcise betydning af det beskrevne.

Og den kan man formentlig finde i lovgivning, så man kunne jo lige smide en European legislation identifier (/eli/lta/2016/416) på og et link til retsinformation.

Men så vil man måske bare opdage at det svært at finde en god definition eller endda en beskrivelse af 'valglandsdel'. Vi har tre af dem, og det ser ud til at de følger regionsgrænserne.... men det er lidt svært at se i loven :-)

  • 0
  • 0
Finn Jordal

Tak for god feedback. Du kan have ganske ret i at dokumentationen af data kunne være mere fyldestgørende. Det er altid en balancegang, hvor man vil bruge ressourcerne. Til ny funktionalitet, bedre driftsmiljø, dokumentation eller andet? Din ide med at linke til retsinformation, synes jeg, er god. Den vil vi forsøge at bruge fremover.

Du kan finde beskrivelsen af valglandsdele i §8 i "Bekendtgørelse af lov om valg til Folketinget"(https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=180149#idcd3d30f7-2dc...). En bebyggelse er en samling af bygninger.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Tak for god feedback. Du kan have ganske ret i at dokumentationen af data kunne være mere fyldestgørende. Det er altid en balancegang, hvor man vil bruge ressourcerne.

Det er helt sikkert en balancegang, og I har ramt det ret godt indtil nu - det virker som et godt valg at anbringe jeres system på en platform, der skalerer, og det er jo en forudsætning for at systemet kan integreres til andre platforme, både i privat og offentligt regi.

Når I ikke har en engelsksproget dokumentation p.t., er det så et bevidst fravalg, eller er det et prioriteringsspørgsmål - og er det på tegnebrættet?

Ved at fravælge engelsk dokumentation bliver det sværere for the usual suspects (IBM, KMD, CSC osv) at outsource de opgaver, der involverer DAWA.

Det kan man både se som en fordel og som en ulempe, afhængigt af hvem man spørger ;-)

  • 0
  • 0
Finn Jordal

Vi ved at engelsk dokumentation af DAWA efterspørges. Der er to grunde, som har afholdt os fra at lave den: 1) Mange af de anvendte begreber stammer fra dansk lovgivning. 2) Det er en stor opgave at etablere og vedligeholde to udgaver af dokumentationen.

Vi har overvejet at lave en kort, engelsk guide, som indeholder en indføring i centrale danske adressebegreber samt en introduktion til API'et. Vil det gavne ikke-dansk sprogede udviklere?

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Vi har overvejet at lave en kort, engelsk guide, som indeholder en indføring i centrale danske adressebegreber samt en introduktion til API'et. Vil det gavne ikke-dansk sprogede udviklere?

Det ville det sandsynligvis. De pågældende udviklere har næppe brug for den dybe indføring i dansk lov, det handler mere om lavpraktiske ting, såsom hvad er en KVH-nøgle, hvordan henter man en CSV-fil med alle adresser i, hvordan anvendes datavask etc.

I et konkret projekt havde vi brug for at forklare nogle kinesere, hvordan jeres autocomplete-komponent skulle implementeres på et website. Her ville en kort, engelsksproget introduktion til dette have hjulpet.

Jeg har dog fuld forståelse for, at det kræver ressourcer at vedligeholde dokumentation på flere sprog, og det står ikke øverst på min personlige ønskeliste.

  • 0
  • 0
Lasse Mølgaard

Det er lidt hønen og ægget problemet med IPv6.

Internetudbyderne vil ikke udrulle IPv6 til private, før efterspørgslen er der. Så hellere carrier grade NAT.

Men her og fru Jensen ved ikke hvad IPv6 er, så de spørger ikke efter det.

Spørgsmålet er hvor meget "Internet of Things" kommer til at tvinge udbyderne til at indføre IPv6?

Men dette spørgsmål er mere relevant for et separat blog indlæg. :-)

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Så er AAAA-records på plads for dawa.aws.dk. Man må dog konstatere, at Danmark er lidt af et IPv6-uland. Omkring 1% af forespørgslerne kommer ind via IPv6.

Fedt - så mangler vi kun at få vores betalingsgateway til at køre IPv6, før vi har pladen fuld og kan tilbyde et helt bestillingsforløb over IPv6.

Internetudbyderne vil ikke udrulle IPv6 til private, før efterspørgslen er der. Så hellere carrier grade NAT.

Psst... vi tilbyder faktisk IPv6 til de fleste kunder, uanset om de har carrier grade NAT eller ej ;-)

  • 2
  • 0
Christian Nobel

Dejligt at se noget som DAWA, som vitterlig giver glæde af offentlige data.

Kunne I så ikke også prikke til banditterne som er ansvarlige for CVR registret, og fortælle dem at blande C/O navn ind i adressen er rigtig dårlig karma.

Eksempelvis et privat firma, Haps&Gransk ejet af Anders And har følgende navn/adresse kombo:

Haps&Gnask__C/O Anders And, Paradisæblevej 111__ 1313__Andeby

  • 0
  • 0
Jesper Hartoft

Hej Yoel,

jeg ville lige prøve med en adresse - Engelsborgvej i Lyngby.
Jeg beynder at skrive adressen og ved "engelsb" er der kun Engelsborgvej tilbage i listen under indtastningsfeltet.
Hvis jeg (af vane) trykker "pil ned" og derefter enter, for at vælge forslaget, springer den direkte til resultatet for Engelhøj 1, 3210 Vejby....
Hvis jeg klikker på forslaget med musen, kommer listen med de enkelte husnumre på Engelsborgvej ganske rigtigt frem :)

  • 0
  • 0
Kasper Holm-Jørgensen

Er I stødt på en bedre metode derude, når man skal have en bruger til at angive en specifik adresse?

Altså, nu tænker jeg bare sådan hurtigt på en bruger der har indtastet sit postnummer, og forsøgt med sit vejnavn, hvor systemet svarer:"Vi kan desværre ikke finde vejen du søger, prøv at sætte en nål i vores kort!"
Bum, videre til et Google maps-udsnit, kunden placerer nålen, systemet svarer:"Mente du <Paradisæblevej 111>?" Ja/Nej...

Brug den hvis du vil.. den første er altid gratis! ;-)

  • 0
  • 0
kenneth krabat

Hej Yoel, vi har været i (god) samtale omkr. fiber og hastighed i fritidshusforening.

Vil bare sige, at jeres hastighedsmåler for vejen stadig viser 45/4, på trods af at samtale med supportere helt tydeligt angiver, at adressen kun kan findes ved personlig kontakt til TDC, da den ikke findes i deres database. Så, selvom I har forhåndsafkodet deres database, er hastighedsangivelsen stadig (stærkt) ukorrekt. /Bjarkesvej/Skovlunde

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Vil bare sige, at jeres hastighedsmåler for vejen stadig viser 45/4, på trods af at samtale med supportere helt tydeligt angiver, at adressen kun kan findes ved personlig kontakt til TDC, da den ikke findes i deres database.

Det er åbenbart et generelt problem som jeg også har oplevet ved vores sommerhus, hvor vi ikke har telefon indlagt.

Der kommer der er tilsvarende 45/4 op som resultat, mens det er markant lavere for de huse der vitterlig har fået telefon indlagt.

Så åbenbart slynger TDC et forvalgt tal ud i de tilfælde hvor der ingen kabling er på adressen.

Det lyder jo også meget bedre at slynge et højt tal ud på forhånd - kunden skulle jo gerne blive skuffet når først de har besluttet sig </sarcasm>.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Så åbenbart slynger TDC et forvalgt tal ud i de tilfælde hvor der ingen kabling er på adressen.

Hvis ret skal være ret, er det en fallback-hastighed vi viser, hvis TDC's system melder en fejlkode ud til os, og vi ikke kan finde en brugbar hastighed i den statiske adresseliste.

Det skyldes, at vi gerne vil have en chance for at undersøge sagen og tage en dialog med kunden - hvis vi afviser kunden allerede ved indgangen, kan en simpel stavefejl fra kundens side eller en fejl i TDC's systemer medføre at vi taber salget.

Det var et tiltag, vi indførte i en erkendelse af at det er dyrt konsekvent at stole på TDC's systemer. Når de opgraderer deres software, er det ikke ualmindeligt at Netinfo svarer forkert i halve og hele weekender, også i dagtimerne.

Gode ideer til denne del modtages gerne.

  • 0
  • 0
Yoel Caspersen Blogger

Dvs at 0Mbit/s ligger indenfor tolerancen ;-)

Ja, det må det jo betyde - og hvis du er rigtig uheldig får du en negativ hastighed, helt ned til -6 Mbit/s, hvor vi suger data ud af din harddisk og tømmer din computer ;-)

Vi skal nok have ændret den, så tolerancen bliver en funktion af den foreslåede hastighed i stedet for et absolut tal. Men når vi er nede at tale 4 Mbit/s, vil den procentvise tolerance blive ret høj under alle omstændigheder - all bets are off når der er så langt til centralen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere