Julegaven til hende, der har alt

Flere leverandører arbejder på at fremstille det såkaldte smartwatch. De første prototyper har været vist på udstillinger rundt omkring, og det tyder på, at denne nye gadget vil nå frem i butikkerne til årets julehandel. Markedet for smartwatches spås et potentiale op mod 400 mio. solgte enheder inden udgangen af 2020. Det er ganske pænt, og derfor er der mange som vil være interesserede i at få en bid af kagen. Udover Apple, Samsung og Google har en underskov af mindre og nye firmaer meldt sig på banen med deres version af et smartwatch. Umiddelbart er der ikke noget der tyder på, at de traditionelle ur-leverandører ser smartwatchet som et nyt forretningsområde, hvilket måske kan undre.

Konceptet i smartwatchet er at bringe brugeren tættere på at være ’always on’. Uret er en kropsbåren ting, som ikke skal hentes frem fra lommen eller tasken og tændes eller startes op. I den henseende er det skridtet efter smartphonen. Du kan cykle over Knippelsbro og samtidig lige se på håndleddet, hvem der har sendt dig en mail, tage et stemmestyret billede af solopgangen over Amager og ringe til onkel Peter for at udsætte weekendens tur i Zoologisk Have. Sådanne operationer er bøvlede at udføre med en telefon, der ligger i lommen eller rygsækken. Smartwatchet skal være en informationscentral, der holder dig connectet til omverdenen og giver dig alle de relevante realtime informationer, som du måtte ønske.

At dømme efter de første udstillingsversioner vil smartwatchet i første omgang være et vedhæng til smartphonen, som den kommunikerer med via Bluetooth. Urets største svaghed bliver formentlig batteritiden. Måske endda værre end for smartphonen. Og selvfølgelig skal vi igen, igen have særlige opladere.

Udover diskussioner om, hvad det i det hele taget går an at vise og håndtere ordentligt på en så forholdvis lille enhed som et ur, vil der givetvis være mange holdninger til selve relevansen af et smartwatch. Men der er nok ingen tvivl om, at en del af os vil falde for den nye gadget alene for dens trendyness.

Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Jacobsen

Sony er allerede ved version2 af deres og pebble (typisk kickstarter projekter) har også været ude et godt stykke tid. Der skal ikke herske nogen tvivl om at det smarte vil være interaktionen med andre enheder eller som dataopsamler der kan sende videre. I sportens verden går man allerede meget tæt på, men mangler stadig en del. Der er endnu ingen grænser for hvad vi kan bruge dem til. NÅR vi får de buede glas så vil det helt sikkert skabe nogle markant anderledes brugsscenarier, men fokus vil helt sikkert være som en eller anden form for mellemled mellem flere typer af enheder, og ikke mindst datahub/opdsamler til livsstilsapplikationer. (laserpulsmåling live hele døgnet frem for at bruge bælte om brystet, måling af blodtryk etc vil helt sikkert finde vej også på et tidspunkt) Det er ikke kun et spørgsmål om bare at være på og at kunne se når der kommer en mail. De udgaver jeg har set fra adidas, sony og andre er det faktisk egentlig den mindste del. Apple kommer helt sikkert til at spille en rolle. Prøver man at tyde en smule af hvad der sker så vil vi helt sikkert komme til at se mere til "coprocessor" de har introduceret i deres nye 5s.

Vi venter på armudgaven af Tricorderen :-)

Claus Jacobsen

hmm det virker ikke altid ligegodt det her kommentar system.

Som situationen er nu vil der være 2 lejre som udvikler de smarte ure. Der vil komme en konvergens på sigt, men som det er lige nu vil det være garmin, nike, adidas etc på den ene side til livsstils delen og så google, apple, samsung, MS til den teknologiske del.Samsung er sådan set allerede på vej. De har annonceret integrationen af ANT+ teknologien i alle deres fremtidige smartphones så de kan fungere som dataopsamler og visualiserings/kontrol enhed til pulsmåling, GPS poweroutput etc. Og jeg kunne forestille mig at Apple nok også vil kigge i den retning på deres ure, når de dukker op.

Log ind eller Opret konto for at kommentere