Jo, det sker igen

En IT-chef er enten meget hårdt presset (på sin ansættelse!) eller også er han direkte uklog, hvis han efter et nedbrud i sin drift påstår, at det aldrig vil ske igen.

Det er ikke desto mindre det udsagn, som IBM idag går ud med til pressen og kunderne efter det katastrofale nedbrud i onsdags i sidste uge.

IBM har idag lettet lidt på sløret for, hvad der gik galt i onsdags. At det var en switch, der fejlede. Og at det undrer de professionelle teknikere hos IBM, at en enkelt switch kunne forårsage så meget ravage.

Lyder det som om, at det er noget der ikke kan ske igen'' Har IBM's teknikere fuldkommen kontrol over adfærden i enhver Cisco-switch, enhver Seagate-disk, enhver Intel-processor?

Selvfølgelig får IBM - og alle andre - problemer med driften igen. Det er der ingen tvivl om. Det budskab, som man hellere skulle være gået ud med, burde være, hvad man gør for at komme op igen så hurtigt og smertefrit for kunderne som muligt.

Hvordan vil det mon gå med IBM's troværdighed og alle kundernes tillid til firmaet, når man garanterer, at det ikke sker igen - når det så sker en dag alligevel?

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Sjang Davidsen

Jeg er fuldstændig enig. Det er tåbeligt at stå frem og garantere at sådan noget ikke vil ske igen. Det er hørt så mange gange før, og hvordan havde de lige tænkt sig at håndhæve det? Jeg er af den overbevisning, at så længe der er mennesker involveret, så vil fejl ske... og så længe der er maskineri involveret, ja så vil fejl ske :)

  • 0
  • 0
#2 Peter Hansen

Det er supermodigt, og uden hold i nogen som helst form for virkelighed.

Men mon ikke IBM tænker på sine kundekreds, som nok ikke vil høre "Vi forventer at gå ned igen, men vi skal nok komme hurtigt op igen".

Opgaven er klar: IBM skal indrømme deres skyld, og føre bevis for, at de kan komme op igen hurtigt.

Jeg er sikker på, at alle kunderne, da de valgte IBM som leverandør, bad om en restore-test samt indblik i de planer som forelægger for sådanne ting...eller?

Peter Hansen IT-chef

  • 0
  • 0
#3 Claus Nielsen

Jeg har svaert ved at forbinde ord som dum eller modig med en IBM direktoer. Min mistanke ville naermere vaere at han allerede staar i doeren til at forlade IBM Danmark.

@Peter Jeg er sikker paa at der findes en saadan overskrift i kontrakten, men i praksis har det lav prioritet. Kundens prioritet er altid funktionalitet foerst. Stabiliteten diskuterer vi foerst naar den ikke er til stede.

Mvh Claus

  • 0
  • 0
#7 Ole Bech

Godt ord igen. Jeg kunne ikke lade være med at drille dig for dit indspark i debatten. Vi er nemlig nogle it-chefer, der efterhånden er temmelig trætte af leverandørernes netop ofte halv-juridiske bortforklaringer på egne fejl og mangler.

Du har da fuldkommen ret i, at Cisco switch med serienr. ditten-dutten-datten ikke kommer til at fejle over for IBM's kunder igen. Men det er en melding, der lissom ikke batter så meget. Er vi ikke enige om det?

  • 0
  • 0
#8 Lars Balker

Joda. Men det ændrer ikke på at det efterhånden er de mest groteske småting der kan vælte de sindsygt komplekse it-systemer vi sætter vores lid til.

Nu er det jo nærlæggende at trække en parallel til PBS, hvor der jo HELT TYDELIGVIS er tale om grov inkompetence og kriminel ligegyldighed, hvor jeg har tillid til at IBM blot har lavet en bøf.

En tekniker kan have sat et kabel i det forkerte stik, en anden tekniker kan have glemt en konfigurationsparameter, et overvågningssystem kan kigge på den forkerte ip-adresse. Det er den slags det er nemmere at have med i overvågningssystemerne / verifikationsprocessen, når skaden er sket.

Derfor tror jeg på at DET aldrig sker igen. Men jeg tror også at det sker igen :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere