Jeg bliver sgu så vred!

Peter Hesseldahl skriver i dag på bagsiden af Computerworld om, hvordan det har taget ham to år at få pengene retur for hans datters defekte Apple computer.

Den havde en power cycling-fejl (måske er der en ingeniør, som i en kommentar kan forklare, hvad det er), som var alment kendt på nettet, men som Apple og forhandleren EU-computer afviste som en fabrikationsfejl. Og da den bærbare var mere end seks måneder gammel, skulle Peter selv dokumentere, at der var tale om en fabrikationsvej.

Det kan man som almindelig forbruger selvfølgelig ikke.

Heldigvis er Peter stædig og klager til Forbrugerklagenævnet. Apple og Eu-computer taber sagen, men anker den alligevel. De taber også anken, men nægter at følge Forbrugerklagenævnets afgørelse. Først da Peter tager skridt til civilt søgsmål, giver EU-computer op.

To år efter sin konfirmation får datteren pengene tilbage.

Hvor er det bare for dårligt!

Senest har vi også set, at forhandlerne tager et gebyr for at undersøge et problem, som de efterfølgende afviser eksisterer. De reparerer fejlen, men opkræver gebyret hos kunden med henvisning til, at fejlen ikke findes. Kunden betaler dermed selv for en reparation, som der egentlig var garanti på.

Nu har jeg altid været heldig med mine hardware-køb. Og de to gange, hvor der var problemer, fik jeg det lavet eller byttet på garantien.
 
For en del år siden havde jeg en sød lille Sony Vaio, som fik et problem med batteriet i BIOS?en. Det krævede en kort diskussion med med fyren i ComputerCity, hvor de først henviste til, at batterier ikke var dækket af garantien, før de tog imod reparationen.
 
En anden gang fik jeg først ombyttet en fladskærm hos Zitech, der så havde samme feature (en gul hvid i stedet for en blå hvid), hvorefter jeg fik lov at bytte til et andet mærke.
 
Desuden har jeg jo altid haft den trumf i baghånden, at jeg de sidste mange år har kunnet skrive om den dårlige behandling i først Alt om Data og senest her i bloggen. Det har hjulpet mig et par gange, fx da min telefonlinje og dermed også ADSL gik ned.
 
Sjovt nok var det ikke tilstrækkeligt for Peter, der jo er fast skribent på Computerworld.
 
Men jeg bliver sgu så vred, når forhandlerne behandler kunderne dårligt.
 
Vi kan altså konkludere, at Apple og EU-computer sutter. Især Apple, som jo har mange af den slags sager på samvittigheden.
 
Men hvem sutter ellers?
 
Og hvem er de gode forhandlerer?

Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Chrestensen

Jeg må indrømme at zepto er røget på min sorte liste over forhandlerer jeg ikke handler med. Som de eneste.

Jeg havde købt min fine bærbar i august 2007. Fik den, 3 uger efter de sagde de ville leverer den. Bevares jeg rykkede for den 2 gange og fik svar: "Vi sender den i morgen".

Da jeg så endelig fik den kørte den som en drøm, indtil lige efter jul hvor skærmen blev sort, som om der var skruet helt ned for lysstyrken. Jeg fejlmeldte den pr. mail hvor jeg beskrev fejlen og sagde at det nok var den ting der styrede lysstyrken. Zepto var hurtig til at tage den ind til reparation. 4 uger senere da jeg fik den igen var jeg glad. Mit studie var færdig med eksamen og nu havde jeg faktisk for alvor brug for en bærbar. Glad var jeg da jeg åbnede boksen, mindre glad da jeg tændte computeren. Der var INTET lavet på den.

Jeg fejlmeldte igen, pr. telefon, og sagde det var den. Zepto kunne oplyse mig at de havde diagnoseret fejlen. Men åbenbart intet lavet. Ind igen og 4 uger senere kom den igen. Jeg åbnede hurtigt, skærmen virkede!

Dagen efter hvor jeg kom ind på mit studie og tændte computeren. Samme fejl igen. Jeg sendte nu en email om at jeg var træt af fejlen og nu ville have en ny bærbar. 3 uger senere havde jeg en ny model. 3 måneder efter fejlen var indrapporteret.

Dette var i marts, jeg var nu lykkelig indtil juli hvor computeren brændte af i sommervarmen. Den kunne ikke holdte det danske sommervejr... Heldigvis var zepto bedre til at lokaliserer fejlen, det tog kun 4 uger indtil jeg havde en bærbar der virkede igen...

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Loven burde forbyde reparetionsforsøg på forbrugerelektronik. De kan flytte harddisken over i en ny computer og så ellers more sig med at forsøge at reparere stumperne af den gamle når kunden har fået en der virker.

Det kunne man godt gøre men hvem kommer til at betale for det? Det gør forbrugerne via højere priser, eller vendt om så er situationen som den er fordi at de fleste forbrugerne ikke vil betale for ordentlig service men fokuserer udelukkende på pris.

Men dem der gerne vil betale for det har jo også mulighed for det (i hvert fald hvis de handler de rigtige steder). Jeg er f.eks. en af de forbrugere der gerne vil betale for det så jeg har Next-Business-Day On-Site service på mine computere. Det koster mig selvfølgelig en del, men det er også fair nok.

Så jeg siger bestemt ikke at Zepto ikke kunne havde gjort det bedre, og at Apple/EU Computer ikke kunne havde gjort det meget bedre uanset om der er tilkøbt ekstra service eller ej, men hvis man forventer så god service som at defekte dele udskiftes på stedet uden reparation så må man altså også som forbruger være parat til at betale for det.

  • 0
  • 0
Anders Gregersen

Nu har jeg kun oplevet den slags serviceproblemer i forbindelse med mit arbejde. Den manglede kvalitetskontrol og kompentence i forbindelse med fejlmelding er skræmmende og kan kun være bevidst. Det sker tit at man sender noget udstyr til reparation og får det tilbage i nøjagtig samme stand som da det blev sendt af sted eller at udstyr man køber slet ikke virker. Mange af de virksomheder som udfører denne service er jo ikke nyopstartet enmands firmaer. Hvis man følger pengene ville vi sikkert opdage at problemet måske ligger hos producenterne, som jo skal kompensere serviceudbyderen i tilfælde af fejl på produktet, hvor kompensationen sikkert er symbolsk og garantien er væsentlig kortere end de 1-2 år. Men så kunne de idet mindste være ærlige og sige det.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Men hvordan skal man vide hvor servicen befinder sig? Den reelle pris for at servicen sker indenfor nogle få dage i stedet for en måned er meget lav, de skal bare lige sørge for at have lidt ekstra kapacitet så der ikke opstår noget videre kø.

Får man den 'ekstra' service ved at betale en 50er ekstra for computeren, eller har man bare valgt en forhandler som er præcis lige så dårlig og bare lidt dyrere?

  • 0
  • 0
Henrik Jensen

Men hvordan skal man vide hvor servicen befinder sig? Den reelle pris for at servicen sker indenfor nogle få dage i stedet for en måned er meget lav, de skal bare lige sørge for at have lidt ekstra kapacitet så der ikke opstår noget videre kø.

Får man den 'ekstra' service ved at betale en 50er ekstra for computeren, eller har man bare valgt en forhandler som er præcis lige så dårlig og bare lidt dyrere

Det er faktisk ikke så billigt igen at tilbyde så hurtig service, fordi at det jo også stiller helt andre krav til din logistik, da du jo er nødt til at sørge for hele tiden at have reservedele på lager. Med mindre du rammer 100% i dinne beregninger af hvad du skal havde liggende af reservedele så ender du ofte op med:

  • Reservedele som ligger lang tid på lager og taber værdi
  • Mangel på reservedele som gør at du må skuffe kunden med din service eller tilbyde ombytning til større/bedre/hurtigere (men også dyrere) end den reservedel du faktisk burde havde ombyttet til
  • Reserverdele som kommer tilbage fra reparation men som du nu ikke længere kan sælge som nye men må sælge med tab (fordi du byttede kundens brugte til nyt)
  • Reserverdele der aldrig når at blive benyttet til ombytning og når du ikke har behov for dem længere er deres producentgaranti udløbet og du må så sælge dem med den risiko at hvis de går i stykker så må du selv bekost reparation/ombytning.

Det koster alt sammen.

Jeg betaler typisk omkring kr. 1500 hos Dell for 3 års Next-Business-Day on-site service på en bærbar eller workstation. Det synes jeg er ganske rimeligt, men situationen er også at disse maskiner er vigtige for min virksomhed, så det kan hurtigt koste mig langt langt mere hvis jeg bare en enkelt gang ryger ud i problemer og ikke kan få hurtig hjælp til at få dem løst.

Hos f.eks. Zepto kan du også købe et lidt billigere alternativ i form af '2 års KvikRep' service som koster omkring kr. 900, så går der maksimalt 2 dage fra indlevering til udlevering i forbindelse med reparation.

  • 0
  • 0
Carsten Sonne

Uden af gå i dybten vil jeg klart fremhæve CompuMail.dk som dem jeg har bedst erfaring med at handle hos.

MM Vision har jeg fået noget defekt hardware fra, men de byttede det uden problemer.

getmore.dk derimod kan jeg ikke anbefale. De er tunge at danse med. Måske det er derfor alting er så billigt hos dem. Der er simpelthen ikke budget til reklamationer og den slags.

-Carsten Sonne Larsen

  • 0
  • 0
Jarnis Bertelsen

Jeg har brugt Mac de sidste ca. 15 år, og er en stor fan af Apple's prouduter, både hardware og software.

Jeg er derimod langt mindre begejstret for Apple som firma. Der er andre områder, hvor de opfører sig mindre end eksemplarisk, men lad mig holde mig til emnet og nøjes med at snakke om deres reperationspolitik.

Apple's produkter er som sagt fantastiske og det er relativt sjældent de fejler noget, men selvfølgelig sker det, og dér knækker filmen. Apple har haft mange forskellige ordninger vedr. deres reperationer, bl.a. at sende samtlige reperationer til et center i holland. Jeg er ikke sikker på hvad de gør i øjeblikket. Med mindre noget er sket indenfor de sidste par år (og på mystisk vis er gået min opmærksomhed forbi) så findes muligheden for day-2-day eller on-site reperationsgaranti slet ikke. Du kan købe en ekstraforsikring, men den dækker kun omkostningerne og giver dig ikke bedre service end hvis den normale garanti dækker eller du selv er villig til at betale for reperationen. Det er undtagelsen at en reperation kan klares på under 14 dage og det tager ofte over en måned.

Jeg køber gerne argumentet om at man får hvad man betaler for, og forventer også en middelmådig eller dårlig service, hvis jeg køber en discount pc. Dette er dog bestemt ikke tilfældet med Apples produkter, da prisen bestemt ikke er i den lave ende. Hvis folk betaler kassen for et kvalitetsprodukt, bør den service der følger med naturligvis også passe sammen med produktet. Mit indtryk er at servicen i USA er langt bedre, men Apple Danmark er desvære lige til at lukke op og skide i, undskyld udtrykket. Jeg mener de har en stor del af æren for at et firma med det bedste hardware og den bedste software kan formå at have en markedsandel på langt under 5%, og at de i Danmark har under halv så stor en markedsandel, som i USA.

Jeg har ingen anden løsning, end at blive ved med at kræve sin ret hos Apple, og samtidig udstille deres service i medierne. Det piner mig, men hvad er alternativerne? Måske vågner de op til dåd på et tidspunkt.

Det eneste lille råd jeg kan give virker kun, hvis maskinen er defekt når du modtager den: Kodeordet DOA (dead on arrival) giver adgang til at få en ombytning i stedet for en reperation. Det er langt hurtigere, og du slipper for at sidde med en mandagsmodel, der muligvis skal repereres i flere omgange. Jeg har endnu ikke mødt en forhandler, der ikke respekterede det, og ordet DOA viser at du kender dine rettigheder, så du slipper normalt for enhver diskussion.

  • 0
  • 0
Anders Norgaard

Jeg har brugt min Dell XPS 1330M intensivt som laptop. Og resultatet har været et par reparationer.

Men jeg ringer bare til service. Og så dukker der en reparatør op 1-2 dage efter.

En gang blev jeg bedt om at fejlsøge med en tekniker over telefonen. Det var dog mere sjovt end produktivt. Men Dell har også fine skill-ad/samle vejledninger på nettet.

http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/xpsM1330/en/sm/index.htm

Så den næste laptop jeg køber skal klart have samme garanti.

  • 0
  • 0
Michael Zetlitz

Jeg havde engang for en del år siden en oplevelse med en Philips computerskærm, købt i Computercity. Skærmen gik i sort efter 1½ år, jeg kontaktede CC hvor jeg fik at vide at der ville blive opkrævet et gebyr, hvis nu det viste sig at det bare var mig der ikke kunne betjene skærmen, og desuden ville der gå 3-4 uger inden jeg fik skærmen tilbage. Når man har brug for skærmen er det bare ikke godt nok.

Jeg ringede til Philips egen support i Danmark, jeg ved ikke om de stadig har en sådan, og fik kontaktoplysninger til et firma i Albertslund, samt et sagsnummer som jeg skulle oplyse. Jeg afleverede selv skærmen, og kunne hente den 2 dage senere, alt repareret på garantien.

  • 0
  • 0
Frithiof Andreas Jensen

Mit gamle Canon Powershot A30(?) digitalkamera gik i stykker. Da det var over garantien søgte jeg på nettet for at finde noget sjovt man kunne gøre med det og fandt ud af at der var en recall på nogle Canon kameraer p.g.a. en fejl i image sensoren.

Så, jeg ringede ind til Canon, gav serienummeret på kameraet, fik et RMA nummer, sendte det ind og fik et nyt kamera (Powershot A70) OG et nyt SD memory card fordi det gamle brugte Compact-flash.

Ingen ævl, bævl og pladder her!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere