JAOO: Kan vi SaaS'e vores gamle applikationer op?

SaaS (= Software as a Service) har været et af de store buzzwords de seneste par år. Mange virksomheder ønsker i stigende grad at slippe for selv at have ansvaret for driften af ekstern software, og håbet er derved både at slippe for besværet men også at kunne reducere IT-omkostningerne.

Og hvad gør man så som softwareleverandør, når kunderne efterspørger, at ens eksisterende produkter af ovennævnte årsager ønskes leveret som en SaaS-løsning' Kan man lige ompakke de eksisterende applikationer, eller hvad skal man tænke på' Doug Wilson fra IBM har stået med netop de udfordringer i forbindelse med skabelsen af LotusLive, der leverer en række af de kendte IBM Lotus-produkter som en service.

Ved mandagens JAOO-foredrag "Adapting Software for the Public Cloud" præsenterede Wilson en række spørgsmål, som enhver, der påtænker at levere et eksisterende produkt som en SaaS-løsning bør overveje:

  • Er du klar til at fungere som system administrator, system integrator og support-leverandør?
    Som SaaS-leverandør får man en langt mere direkte kontakt til kunden - både på godt og ondt. Hvis organisationen ikke er klar til det, så glem alt om en SaaS-løsning!

  • Hvordan skal det tilbydes, hvem er kunden og hvordan skal de købe det?
    Hvis drømmen om de lave omkostninger skal føres ud i livet, er en høj grad af self-service (bare kør kreditkortet igennem her) ønskelig - men der den realistisk?

  • Hvor vil data befinde sig?
    Her taler vi både om privacy-issues, separation af data mellem kunderne, samt geopolitiske overvejelser om placering af data i
    bestemte lande. I nogle lande kan myndighederne have vidtgående beføjelser til at have snablen nede i kundernes data, hvilket kan være uacceptabelt.

  • Skal der være en eller flere kunder per instans?
    Få instanser, der betjener mange kunder giver de største besparelser - ledig kapacitet for en kunde kan anvendes af en anden kunde. Til gengæld kræver dette store tilpasninger af den eksisterende applikation.
    Nøjes man med at køre en enkelt kunde på hver instans, er der ikke så store bekymringer i forhold til deling af data; hver instans
    kører helt uafhængigt af de andre - men til gengæld høster man færre af fordelene ved en SaaS-løsning.
    Man skal med andre ord tage stilling til graden af deling: Skal kunderne dele hardware, middelware eller endda applikation?

En vigtig feature ved SaaS-løsninger er, at nedetid i praktis ikke tolereres. Altså skal vedligeholdelse helst se "on the fly" - inklusive OS patches og applikations-opgraderinger. Og de udfordringer kan ikke løses af ops-holdet (ops = operations, altså dem, der har ansvar for den daglige drift) alene; det skal tænkes ind i arkitekturen. Dermed kan det kræve store ændringer af eksisterende applikationer, hvor kritiske arkitektur- og middlewarevalg allerede er truffet for længe siden.

Altså svære udfordringer for leverandører af eksisterende applikationer. Men Wilsons pointe er også, at det måske slet ikke er nødvendigt at gå "all in" med en fuld SaaS-løsning, men - afhængigt af behovene - kan høste mange af fordelene med en løsning med en højere grad af isolation mellem kunderne end den fulde SaaS, eksempelvis ved brug af vitualisering.

Så: Del - af hensyn til omkostningerne - så meget, du kan, men forvent ikke mirakler, når en eksisterende applikation skal passe ned i SaaS-skoen. Hug en hæl og klip en tå - du kan ikke få det hele.

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere