georg strøm bloghoved

IT-temaer som politikerne burde diskutere

De fleste politikere holder sig fra IT, selvom den giver de fleste mennesker daglige lettelser og frustrationer. Her er nogle bud på temaer. Kom med nogle flere. Måske er der en politiker som er så trængt, at han eller hun vil tage IT op i valgkampen.

Vi er alle sammen i berøring med IT. Det er ikke længere en niche for nørder, så der skal gælde præcis de samme regler, som for alt andet det offentlige og firmaer foretager sig. Derfor er det ikke nogen undskyldning for fejl, at der er problemer med IT. Det er muligt at lave systemer som fungerer, og at lære ansatte reglerne for korrekt håndtering af data. Lad os diskutere om der skal være erstatning til dem der bliver ramt, selvom de ikke umiddelbart kan dokumentere et tab, eller krav om større sanktioner til firmaer og leverandører som ikke leverer hvad de skal.

Jeg har i denne uge oplevet at det var nødvendigt med snydekoder for at systemet ville acceptere min udvidede selvangivelse, og at en standardservice hos Nets har været nedbrudt i flere dage, uden at de kan løse problemet. Nu er den slags anekdoter ikke noget bevis, men de tyder på at standarden er for dårlig.

I vores samfund skal offentlige services principielt være tilgængelige for alle som har brug for dem. Det er de bare ikke længere, efter indførelsen af digital selvbetjening. Man har indført nye løsninger uden at sørge for en velfungerende adgang for dem der af en eller anden grund ikke kan bruge de digitale løsninger. Det kan være ældre som har problemer med at bruge en computer eller den sjettedel af den øvrige befolkning som behøver personlig assistance til at finde ud af hvad de fine ord betyder. Familie som bruger tid og kræfter på at hjælpe med nem id kan endda i værste fald ryge ud i en anklage for bedrageri eller andre juridiske genvordigheder.

Vi har fået computere i skolen, og alle politikere lader til at synes det er pragtfuldt, uanset hvordan de bliver brugt. I dag bliver mange elever i folkeskolen vænnet fra at bruge blyant og papir, så de har svært ved at lave en hurtig skitse eller skrive et regnestykke, uden en computer med indbygget formelbygger. Resultatet er at det tager dem dobbelt så lang tid at løse fysik- eller matematikopgaver.

Vi er nødt til at diskutere, hvordan vi fastholder de færdigheder der stadig er brug for, selvom vi har computere. Vi er også nødt til at diskutere hvordan computere for alvor kan bruges til at fremme elevers evne til tænkning og problemløsning, og derefter bruge nogle milliarder på at videreuddanne lærere, så de kan lære eleverne at bruge computere på en konstruktiv måde. Ellers vil computere i skolerne gøre mere skade end gavn.

Her er tre punkter, der burde være vindersager for politikere. Lad os håbe der i det mindste er et par stykker som vil tage fat på dem. Ellers kom med andre bud på store sager – hvordan Google og kineserne skal dele vores private oplysninger, konsekvenserne af at forkerte oplysninger om vores privatliv bliver spredt, eller noget sjette, syvende eller ottende som politikerne også kunne tage op.

Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Hans Henrik Jakobsen

at IT i dag er lige så vigtig som biler og busser.

Vi bliver nød til at have en infrastruktur sørger for at de livsvigtige funktioner fungere 100%.

Lige som at lyskryds skal være uden fejl skal vores IT infrastruktur også være fejlfri når det handler om liv og økonomi.

Derudover er de nye regler om digital kommunikation simpelthen ikke fleksible nok.

Det nytter ikke, at en stor del af befolkning ikke kan være med fordi der er lavet løsninger som ikke fungere for alle.

Det skal være sådan, at kan du ikke finde ud af, at betjene en computer så er du fritaget for de digitale kommunikations regler.

Det nytter ikke noget at jeg som barn skal have adgang til mine forældres personlige data for at de skal kunne kommunikere med staten.

Der kan være mange ting i feks. CPR registeret som en forælder ikke ønsker at deres barn skal have adgang til.

Mange mennesker må have store problemer med den digitale kommunikation, simpelthen fordi de ikke forstår at bruge en computer.

Men jeg er uenig med dig om at skolen igen skal til at bruge blyanter og papir.

Eleverne kan sagtens skitse noget simpelt på en computer uanset om det er en tablet eller bærbar.

I de fleste tilfælde er programmerne også gratis og det må være lærerernes pligt at finde og undervise i disse programmer. Blyant og papir er dødt og bør glemmes ligesom fjer og blæk.

Vi skal ikke tilbage til en skole hvor børene skal kunne alle hovedsteder i Europa, eller skal terpe stupide regler som nemt kan slås op.

Børnene skal lære at løse opgaver ved at analysere sig frem og de skal bruge de forhåndenværende værktøjer.

Der er dog nogle børn som ikke vil kunne lære at bruge en computer så avanceret som andre og der må løsningen være at graduere de programmer som børnene skal lære at bruge.

For vi har bedre mulighed for at lære de svage noget på en computer end de kan lære med blyant.

En ting jeg syntes mangler i skolen er håndtering at informationssamfundet.

De lærer intet om hvilke konsekvenser deres færden har på på nettet og hvad de skal passe på.

Ligesom de skal have undervisning i færdselsregler, skal de også have undervisning i internets muligheder og farer.

Og så kan de politikere godt se at få set på vores borger rettigheder.

I den digitale tidsalder som vi er på er i, er vores borger rettigheder fuldkommen ved at blive taget fra os.

Vi må få lavet nogle regler som sikre os, at vi kan bevæge os neutralt på internet og skal ikke erhvervslivet have rettigheder til at del oplysninger med alt og alle.

Vi bliver jo i dag overvåget af erhvervslivet i sådan en grad, at vi ikke nogen som helst privat liv.

Der må simpelthen laves nogle restriktioner.

  • 2
  • 3
Ditlev Petersen

Jeg er enig i, at vi som samfund ikke kan tillade os at kassere en stor (eller lille) del af befolkningen med flovser om "at de skal komme ind i kampen", "tage sig sammen" eller få et familiemedlem til at lære dem kunsten. Den gamle, syge vittighed om "Ingen arme - ingen kager!" er pludselig normen. Det er ikke informationssamfundet men eksklusionssamfundet. Og hvis man lavede it-systemerne ordentligt fra starten, ville andelen af folk, der skulle bruge personlig betjening eller papir, være lille. Man ville stadig spare en masse, og man ville undgå en masse vrede mennesker. Det kunne ligefrem være et mål for et offentlig it-system. Men nej, det er billigere at punke brugerne.

Jeg er helt med på papir og blyant. Og pen. Til mange opgaver ER det bare det nemmeste og mest fleksible. Man skal ikke tænke over en blyant, huske at skifte mode og hvad man nu ellers kommer ud for.

Vi skal ikke tilbage til udenadslæren, siges der. Men man slår jo ikke noget op, som man ikke aner findes. Man er nødt til at have et stillads af viden for at kunne søge oplysninger. Og for at være bare lidt kritisk over for de interessante oplysninger om at Hitler ledede Tyskland i 1864 eller at vikingerne var de oprindelige beboere på New Zealand. Hvis man ikke kender Konstantinopel og ved, at den blev erobret, slår man jo ikke op, at det skete netop i dag i år 1453.

  • 5
  • 0
Jens Dalsgaard Nielsen

helt enig med Ditlev. Viden er intuitions fundament. Der er forskellige måder at lære på, men der er intet der erstatter viden. Man kan ikke analyserere mm uden at vide hvad man har med at gøre. Der er altså ingen "free meals" i processen at opnå forståelse og indsigt. Det er en myte at IT er genvejen til viden, indsigt og forståelse. Tavlen er uundværlig både os gamle men faktisk også for vores studerende.

vil du ... - lære at læse så slå røven i sædet - lære at regne så ................ - lære at programmere så .......... - lære at modellere dynamiske systemer så ....

og for at blive god til det så skal der trænes og trænes.

  • og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med det gamle terperi hvor man terper uden at få forståelse. Den slags undervisning ligger vist +50 år tilbage i Danmark... så det kort er lidt slidt at spille igen og igen :-)
  • 4
  • 0
Jens Dalsgaard Nielsen

helt enig med Ditlev. Viden er intuitions fundament. Der er forskellige måder at lære på, men der er intet der erstatter viden. Man kan ikke analyserere mm uden at vide hvad man har med at gøre. Der er altså ingen "free meals" i processen at opnå forståelse og indsigt. Det er en myte at IT er genvejen til viden, indsigt og forståelse. Tavlen er uundværlig både os gamle men faktisk også for vores studerende.

vil du ... - lære at læse så slå røven i sædet - lære at regne så ................ - lære at programmere så .......... - lære at modellere dynamiske systemer så ....

og for at blive god til det så skal der trænes og trænes.

  • og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med det gamle terperi hvor man terper uden at få forståelse. Den slags undervisning ligger vist +50 år tilbage i Danmark... så det kort er lidt slidt at spille igen og igen :-)
  • 0
  • 0
Hans Henrik Jakobsen

Jeg er enig i at visse discipliner skal øves og de skal oven i købet øves rigtigt meget, men at blyant skulle gøre det bedre, nej, den tror jeg ikke op.

Jeg er selv af den gamle skole hvor blyant/papir og bøger var det eneste rigtige.

Efter jeg fik en computer ved hånden gik der mange år hvor jeg kun brugte den til det færdig resultat, simpelthen fordi jeg ikke var trænet nok i at bruge den.

Nu er tingene dog helt anderledes. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har åbnet en fysisk bog og der er ligger hverken blyanter eller kuglepen på mit skrivebord.

Det samme har jeg oplevet med mine børn, de vil simpelthen ikke løfte en blyant hvis de kan blive fri for det.

Så I bliver simpelthen nød til at løfte for, at der er nogle som er mere erfarne med at bruge computer i deres hverdag og det skal børnene også have lov.

De skal ikke spilde deres tid på at skulle udføre den samme opgave 2 gange (først med blyant og derefter indskrive det på computeren).

Derudover påstår I at man bliver en bedre programmør ved at skrive mange programmer.

Der er jeg også fuldkommen uenig, du gentager jo bare de samme fejl igen og igen.

Programmering er et håndværk som man bliver bedre til ved at lytte og se hvad andre har gjort og kan forklare hvad der er hensigtsmæssigt.

I de ca. 25 år jeg har programmeret har jeg lært meget lidt af mig selv. Selvfølelig har jeg lært af mine simple stupide fejl, men de store ting som design, strukturering etc. det er inspireret af andre og deres erfaring.

Så derfor mener jeg det stupidt, at blive ved med at repetere de samme ting igen og igen, hvis man ikke bliver klogere af det.

Og derfor vil jeg lige omskrive Jens ord: For at blive god, skal du lære af andre.

Så tilbage til folkeskolen, hvis børn skal blive dygtige så skal de lære af løsninger og ikke ved selv at finde deres egne fejl.

Lad mig give et eksempel: Hvordan lærer jeg at plukke den rigtige frugt fra træerne?

Jeg kan selv prøve og finde ud hvad der en moden frugt, men det tager lang tid. Hvis jeg derimod får en erfaren til at hjælpe mig, så kan vedkommende lynhurtigt fortælle hvad jeg se og mærke efter.

Da jeg gik i folkeskolen brugte jeg uendelig lang tid på matematik uden at forstå hvad det gik ud på andet end man kunne flytte x og y rundt om et ligheds tegn.

Det var først da jeg started min tekniske uddannelse at jeg kunne bruge det til noget. For mig var de 10 år i folkeskolen fuldkommen ubrugelige, der var ingen som forklarede mig hvad jeg skulle bruge det til, jeg spildte min tid.

Jeg er sikker på at rigtig mange skole børn stadig har som et stort problem og de derved spilder deres tid. De lærer ikke hvor spændende det er at lære matematik, fysik og hvad de kan bruge det til i deres hverdag etc.

Jeg er klart af den overbevisning at en computer med gode programmer kan gøre det både meget nemmere, forståeligt og hurtigere for børnene i folkeskolen.

Så kan vi forkorte processen til forståelse og læredom ved hjælp teknologi, så lad os dog bruge det i stedet for at holde fast i gamle ideer om hvad der er den bedste måde at lære på.

  • 0
  • 2
Jimmy Christiansen

Det samme har jeg oplevet med mine børn, de vil simpelthen ikke løfte en blyant hvis de kan blive fri for det.

Mon ikke det skyldes at de ikke er trænet nok i det. Det er ikke meget jeg selv skriver i hånden. Men hurtige og midlertidige noter har jeg papir og blyant til på skrivebordet.

Og der er emner hvor det er bedst at vise at man har forstået et emne på. Eksempelvis hvordan man læser en teknisk tegning: korrekt forståelse af retvinklet projektion læres bedst ved at tegne nogle simple skitser. Andet håndskrift bruges til: udvekslning af ideer/information, det er hurtigst at tegne/skrive noget på whiteboarden i en mødesituation.

De skal ikke spilde deres tid på at skulle udføre den samme opgave 2 gange (først med blyant og derefter indskrive det på computeren).

Det er bestemt ikke nødvendigt, der er adskillige nemme løsninger på det: Afleverer opgaven i "hardcopy", hvor svært kan det være. Tag et billede af opgaven med mobilen. Indscanning af "hardcopy" på eksempelvis en kopimaskine, direkte e-mail fra kopimaskine til lærer. Brug en eWriter/digitizer så håndskriften kommer direkte ind på computeren.

Håndskrift og computere er ikke en modsætning: http://www.myboogieboard.com/na/ Man behøver ikke at BASHe håndskrift bare fordi man har fået computer ;o)

Fokus bør være på at bruge IT der hvor det giver mening og værdi, men samtidigt huske at det ikke er en magisk pille/slangeolie.

  • 2
  • 0
Hans Henrik Jakobsen

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men jeg har arbejdet i virksomheder med teknisk dokumentation (CAD) de sidste 30 år og det da over 25 år siden jeg har set et tegnebord hvor nogle laver opslag.

Hvis det du skriver er sandt ville der da stå tegnebord alle vegne, jeg er da sikker på en professionel virksomhed vil bruge det der er mest rentabelt.

Et whiteboard er måske noget som nogle kan have brug for, jeg finder det dog mest effektivt at skrive det på computeren med det samme, så er fri for at skulle tage et billede og derefter skulle skrive det ind engang til.

Nej, I får mig ikke overbevist om at en blyant er bedst til noget som helst.

Selv til tegning vil jeg heller bruge en tablet og et tegneprogram. Det er simpelthen hurtigere at lave nye forslag og ændringer end med den gode gamle blyant.

Jeg ser blyanten som den gammel fjerpen, den er overgået af nyere og bedre teknologier.

Det værste ved blyanten er, at børene spilder enormt med tid på at skulle lære, at skrive bogstaver i stedet for at lære noget de kan bruge.

I skal dog ikke tro at jeg tror et tastetur er det evigt rigtige, input kan også være finger, en pen eller tale, men input skal være på et digitalt device.

  • 0
  • 2
Jens Dalsgaard Nielsen

I skal dog ikke tro at jeg tror et tastetur er det evigt rigtige, input kan også være finger, en pen eller tale, men input skal være på et digitalt device.

hehe - Hvis man skriver med en finger ("tegner" bogstaver ligesom med en blyant) skal det vel læres på samme måde som hvis man skriver med en blyant - eller hyr ??

Så ord som spilder enormt megen tid ...

  • 2
  • 0
Gert Madsen

først med blyant og derefter indskrive det på computeren

Dit udgangspunkt er forkert. Målet er at lære regning og matematik - ikke at fylde det i en computer.

Min egen vurdering af min datters skolegang er at ca. en tredjedel af tiden, der burde bruges på at lære matematik, spildes på at håndtere IT-værktøjerne.

Nu har du selv budt op: Det værste er at børnene spilder enormt meget tid på at skulle lære IT værktøjer, i stedet for at lære noget de kan bruge.

Vi kan alle have gavn af matematik, men vi skal ikke alle være tekniske tegnere.

  • 3
  • 0
Jimmy Christiansen

Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men jeg har arbejdet i virksomheder med teknisk dokumentation (CAD) de sidste 30 år og det da over 25 år siden jeg har set et tegnebord hvor nogle laver opslag.

Rigtigt at tegnebord er væk fra tegnestuen. Men den dag i dag opstår mange gode ideer via en hurtig håndskitse, eventuelt på en serviet i baren. Senere tegnes det så op på CAD, men som kommunikationsværktøj er det vigtigt at kunne lave en skitse.

Så sent som i dag har jeg to gange brugt en hurtig håndskitse til at forklare hvad jeg mente til en kollega. En ting var noget rent teknisk udformnings-mæssigt, den anden var hvordan nogle ting hang sammen i virksomhedens SAP-system.

Et whiteboard er måske noget som nogle kan have brug for, jeg finder det dog mest effektivt at skrive det på computeren med det samme, så er fri for at skulle tage et billede og derefter skulle skrive det ind engang til.

De fleste mødelokaler jeg er stødt på har et whiteboard. Om det så er en et procesdiagram til noget software, skitse af noget teknisk. Eller noget andet man debatterer i et arbejdsmøde der ikke er forberedt på powerpoint. Så er der ofte en hjælp at kunne tegne/skrive noget i hånden.

Vi kan alle have gavn af matematik, men vi skal ikke alle være tekniske tegnere.

Rigtig det var bare det bedste eksempel jeg lige kunne komme på, på stående fod. Et matematisk skitseeksempel der vil vise om en elev har forstået et par begreber: Tegn en skitse der forklarer begreberne: Fællesmængde og delmængde.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere