Gæstebloggen

It-primadonnaen – skideirriterende og uvurderlig

Primadonna er et ord, der bruges lettere nedsættende om en person, der er selvoptaget, krukket, og som kræver særbehandling. Og lad os sige det, som det er: De fleste virkeligt dygtige it-specialister er primadonnaer.

De seneste år er der kommet fokus på at fremelske virksomhedens primadonnaer og passe godt på netop denne type medarbejdere. Der er udgivet bøger om såkaldt primadonna-ledelse, for verden skriger på de dygtigste medarbejdere. Det er dem, Danmark i stigende grad lever af og skal leve endnu mere af i fremtiden.

Louise Sparf er direktør i Nine. Illustration: Privatfoto

Ifølge Helle Hein, der er forfatter til bøger om såkaldt primadonna-ledelse, er primadonnaen en medarbejder-type, der ser sit arbejde som et kald.

En der føler pligt til altid at stræbe efter den højeste standard inden for sit felt. Arbejdet skal have mening – livsmening.

Modsat fx lønmodtager-typen, der ser arbejdet som en straf, der skal udstås, for at han/hun kan tjene penge og have det godt i fritiden.

Udfordringerne med primadonnaen

En ægte it-primadonna er typisk en erfaren udvikler lidt oppe i årene, som er helt klar over, at der findes uhyggeligt få med hans kompetencer. Han ved, at han kan få et velbetalt job med store frihedsgrader med et fingerknips.

Han gider ofte ikke engang åbne LinkedIn, fordi indbakken er fyldt med mails fra headhuntere og virksomheder, der gerne vil have fingre i ham.

Han har et stort behov for at føle sig fri, og hans eget moralske kodeks vejer tungere end organisationens regler, love og dogmer.

It-primadonnaen er ikke corporate-smart, men typisk en særdeles samfundsbevidst borger, der vægter det ordentlige, gennemtænkte og moralsk forsvarlige højere end noget andet.

De deltager ikke rigtigt i det politiske spil om stjerner på skuldrene og fine titler uden indhold, som kan præge mange organisationer. De er substans.

It-primadonnaen er ofte virksomhedens faglige fyrtårn – det er ham andre medarbejdere søger, fordi han har erfaringen, den tunge faglighed og det forkromede overblik. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre at udvikle geniale produkter og løsninger uden it-primadonnaen.

Men primadonnaer giver ofte udfordringer, fordi andre medarbejdere opfatter deres form for meget selvcentrerede og brysk. Primadonnaer taler ofte meget, er urokkelige i deres sag og kæmper hårdt – meget hårdt – for at få ret. Ofte fordi de har ret.

Det kan få andre medarbejder-typer til at gå lidt uden om primadonnaen og undlade at indgå i diskussioner.

Lad dig ikke distrahere af formen – indholdet er uvurderligt

Som ny medarbejder kan en rigtig it-primadonna måske virke lidt utilnærmelig, fordi han gerne vil se dig an:

Er du dygtig, effektiv, logisk eller varm luft og for meget snak? Og er du en leder uden kode-erfaring, er du allerede massivt bagud på point. Arbejder du med markedsføring eller andet 'fluffy', har du det heller ikke nemt med primadonna-typen. Og hører du ikke dødsmetal, kan du lige så godt glemme det.

Når man skal lede dygtige og eftertragtede it-primadonnaer, må man ikke lade sig distrahere af form. Det kan godt være, du ikke bliver modtaget med åbne arme eller dyb interesse.

Men indholdet er uvurderligt, og it-primadonnaerne får organisationen til at gøre sig umage og lave gennemtænkte løsninger til kunderne.

De udfordrer status quo, og får os andre til at tænke dybere og grundigere – og det er der behov for, hvis vi skal konkurrere på et marked med hastigt accelererende teknologi.

Så næste gang, du får en får kritik fra din it-primadonna og føler dig truffet, så lyt ekstra godt efter, for mon ikke han har en god pointe.

Og vær aldrig bange for at tage en diskussion med dine primadonnaer – de elsker at diskutere.

Men lav din research og forbered dine argumenter inden, for de er ikke lette at overbevise.

Relateret indhold

Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

Flere øgenavne?

Primadonna er hunkøn. Hvis det skulle være hankøn, så ville det være en ... primodon? Nej, det kan man ikke sige, men som hankøn kan man være en silverback eller ronkedor. Men det signalerer måske for meget styrke ... det skal jo være en, som er kørt mere ud på et sidespor, sådan "mostly harmless" og brug for en stor krammer, så hvad med det kønsneutrale "hystade"?

Ja, jeg vil forslå, at vi taler om IT-hystader.

Magnus Jørgensen

Fra wikipedia:

Primadonnaen var typisk en sopran, der fik hovedrollerne i operaensemblets opsætninger. Primadonnaer blev ofte anset for at være egoistiske, urimelige og irritable personer med meget høje tanker om sig selv.

Det er et lidt nedladende ord at bruge om ens kolleger.
Der kan selvfølgelig være noget om sagen, men der er ofte tale om en person der har brugt en anseelig mængde af sit liv på at dygtiggøre sig. Når "Primadonnaen" så oftest har ret, som Nina nævner, vil jeg mene at ordet er brugt forkert. Så er der ikke tale om en person med høje tanker om sig selv, men sandsynligvis en person som er vant til at blive ignoreret, af folk der går i lidt for pænt tøj til en arbejdsplads.

Desuden bemærker jeg det helt utrolige omfang af objektificering af kompetente mennesker.

Povl H. Pedersen

Er det vel rockstar developers. De vil behandles som sådan, men leverer også det der forventes.

Eksperter findes alle steder, ikke kun i IT branchen, og ikke kun som udviklere. Det er de erfarne folk med masser af viden. Og ofte en type der kan tænke, og dermed har en holdning til alt.

De er ikke nødvendigvis svære at overbevise, for den objektive sandhed overtrumfer personlige holdninger. Jeg vil kalde dem pragmatikere, fremfor medløbere. De slås for deres holdning men er sjældent bange for at indrømme at de har taget fejl.

De findes helt sikkert på de fleste lidt større arbejdspladser. I gamle dage var IT ordet Guru.

Bjarne Nielsen

Hvis det skulle være hankøn, så ville det være en ... primodon?

Jeg måtte selvfølgelig slå det op. Prima donna kan bedst oversættes til førstedame. Det modsvares indenfor opera af en primo uomo, eller førsteherre, især i betydningen mandlig førstetenor. La donna betyder "kvinde", men Donna kan også bruges som titel, mon ikke lidt ligesom det engelske "Lady"; "Don" bliver af og til brugt om mænd som titel.

Kenneth Geisshirt

I de to årtier hvor jeg har haft min indtægt som programmør, er der sket et skifte fra enkeltmandspræstationer til team work. Tiderne er ikke som da etc blev skabt.

Jeg har svært ved at se hvordan it-primadonnaer (eller skal vi kalde dem I-shaped developers i modsætning til T-shaped developers?) har meget at tilbyde. Det kan godt være at de har dybt teknisk forståelse men hvis det ikke kan kommunikeres til andre, er den ikke meget værd. Tag nu bare Karl Koder.

Lad mig også stille spørgsmålet om it-primadonnaer er produktivitetsdæmpende for resten af et team med deres evige lyst til at diskutere om koden er formatteret korrekt, om std::vector har den rette performance, osv.

Yoel Caspersen Blogger

hvad med det kønsneutrale

Et tu, Brute?

Primadonna er et fantastisk ord, som dækker den nævnte personlighedstype perfekt. Det er OK at være primadonna, hvis man har noget at have det i.

Hystader er derimod psykisk uligevægtige personer, som er træls at være i nærheden af.

Som arbejdsgiver har jeg gennem tiden haft fornøjelsen af at have et par primadonnaer ansat. De er high-maintenance, idet de kræver megen opmærksomhed, men til gengæld er de også højtydende, og det er korrekt set af Louise Sparf, at de får hele holdet til at gøre sig mere umage.

Yoel Caspersen Blogger

Det kan godt være at de har dybt teknisk forståelse men hvis det ikke kan kommunikeres til andre, er den ikke meget værd.

Enig - der er nødt til at være et match mellem primadonnaen og kollegerne. En primadonna på højt niveau skal ikke matches med kolleger på lavt niveau - det gavner ingenting, og primadonnaen vil blive frustreret over at kollegerne ikke kan bidrage med noget, mens kollegerne vil blive frustreret over, at primadonnaen kører sit eget ræs uden at inddrage dem.

Hvis der derimod ikke er alt for langt mellem primadonnaen og kollegerne, kan det give nogle fantastiske løsninger at have en person på holdet, som forstår problemerne en tand bedre end de andre og med det samme ser løsningerne for sig.

Lad mig også stille spørgsmålet om it-primadonnaer er produktivitetsdæmpende for resten af et team med deres evige lyst til at diskutere om koden er formatteret korrekt, om std::vector har den rette performance, osv.

Det er min observation, at diskussionerne, selv om de kan ses som tidsspilde, egentlig bør skrives på kontoen for videreuddannelse. Der kan komme mange guldkorn, hvis en primadonna diskuterer med en person på samme niveau.

Inden for min branche møder jeg af og til nogle hardcore nørder, jeg vil gætte på har primadonnastatus i deres respektive virksomheder. Når de diskuterer indbyrdes, lukker jeg som regel munden og lytter, for selv om jeg i mange tilfælde ikke selv kan bidrage med noget væsentligt, er det fascinerende at få indsigt i de problemstillinger, der diskuteres.

Søren Pilgård

Åh forstå dog at det er en model.
En måde at lave en summering af en type af medarbejder på for bedre at kunne sammenligne hvordan folk spiller sammen.
For at kunne gøre dette på under 700 ord og gøre det forståeligt og brugbart er man nødt til at lave nogle forsimplinger, nogle stereotyper. Ligeledes må man bruge nogle ord der kort og koncist beskriver grundessensen.
Indlægget er jo tydeligvist ikke skrevet for at nedgøre den dygtige medarbejder men for at beskrive en type af medarbejder. På den måde kan en leder bedre forstå ham/hende og måske kan man som kollega se hvorfor Kurt ved naboskrivebordet er som han er. Og måske kan nogle spejle sig lidt i beskrivelsen, selv om det ikke er sikkert at de har læst så langt før de mistede interessen eller blev fortørnede over hvad der stod.

Gert Madsen

Men uanset hvad, så vil jeg ikke bryde mig om at arbejde et sted, hvor ledere tænker på dygtige medarbejdere som "primadonnaer", endsige siger det højt. Det er respektløst uanset hvor mange smileys man sætter på.


Egentlig har du ret, men det betyder dog, at lederen ser det som sin opgave at skabe rummet til at medarbejderen kan udfolde sit potentiale.
Det er et klart fremskridt i forhold til de mange steder, hvor lederen mener at fedteri kommer før arbejdets udførelse. Ofte omskrevet til krav om at menige medarbejdere skal kunne "få ledelsen i tale", "tale ledelsens sprog" etc.

Bjarne Nielsen

Indlægget er jo tydeligvist ikke skrevet for at nedgøre den dygtige medarbejder men for at beskrive en type af medarbejder.

Men demonstrerer samtidig mangel på forståelse. Som Magnus så rammende udtrykker det, så er det et eksempel på den omsiggribende objektificering.

Bevares, det kunne være værre. Mit personlige lavpunkt blev nået, da salgschefen til et personalemøde i et større IT-firma brugte betegnelsen "kvæg" om udviklere!

Anders Jensen

Indlægget blander en række positive og negative egenskaber sammen, selvom disse egenskaber udemærket kan forekomme adskilte.

Passionerede, kompentente og erfarne IT-folk der stræber efter den højest mulige professionelle standard er ikke nødvendigvis "primadonnaer". Stereotypen findes bestemt, og den er måske også ganske udbredt fordi medarbejdere med centrale kompetencer kan slippe afsted med at opføre sig som primadonnaer, men der er også masser af eksempler på sindssygt dygtige og centrale IT-folk som ikke opfører sig som primadonnaer.

Men det er klart, at dygtige IT-folk stiller store krav til den virksomhed de arbejder i, både i forhold til ledelsen, kollegerne, kulturen og arbejdets indhold. Det gør de fordi de kan, i modsætning til den almindelige lønmodtager som er mere eller mindre tvunget til at finde sig ledelsens luner. Det er uvant for mange virksomheder at lønmodtagere uden ledelsesansvar i så høj grad skal forkæles og lyttes til for at man kan fastholde dem. Man er vant til, at det er ledelsen der kan slippe afsted med primadonna-opførsel.

Men selvcentrerede, bryske primadonnaer skaber jo netop ikke et fedt arbejdsmiljø omkring sig. De skræmmer andre dygtige folk væk.

Og den vigtiste opgave for de dygtigste og mest centrale IT-folk er jo tværtimod, at gøre sig selv undværlige ved at løfte deres kolleger og i det hele taget bidrage til en virksomhedskultur, der er attraktiv for dygtige medarbejdere.

Jesper Frimann

... at det er IT-primadonnaen, der beskrives i artiklen.
Det virker mere bare som den kompetente medarbejder.

Måske er det bare fordi, det er nemt at kategorisere engagerede, vidende og kompetente medarbejdere i den kattegori ?

For så behøver man jo ikke lytte til dem.

Man er ikke i tvivl om når man møder IT-primadonnaen.... det er heller ikke en label jeg vil beskrive som særlig positiv.

// Jesper

Frank Vilhelmsen

Enig med Jesper Frimann.

Det ville være pragtfuldt at besidde alle de skønne og eftertragtede egenskaber som som Louise Sparf skriver om. Hvis man ovenikøbet kunne udføre sit job på en samfundsnyttig måde ville det sætte endnu en fjer i hatten..

Men jeg ville tage det som personlig nedtur at blive kaldt primadonna!

For mig er en primadonna noget singulært, noget kedelig, en mislyd,, og synonymordbogen siger da også fx "diva".. Jeg taler ofte med primadonna'er og typisk høre de ikke efter, det er slet ikke nødvendigt fordi de har allerede bestemt sig.. :-)

Bjørn Damborg Froberg

"It-primadonnaen er ikke corporate-smart, men typisk en særdeles samfundsbevidst borger, der vægter det ordentlige, gennemtænkte og moralsk forsvarlige højere end noget andet."

Jeg bryder mig generelt ikke om at omgås mennesker der ikke opfylder ovenstående kriterier. Uagtet om jeg arbejder sammen med dem eller ej.
Så jeg må have en udtalt primadonna præference.

I det hele taget finder jeg generelt at folk som er meget fagligt kompetente ofte ikke er bange for at lade sig overbevise af andres synspunkter, når blot disse er funderet på solide argumenter. Man kommer til at argumentere for sin sag, men man kan sagtens overbevise mennesker som ikke har brug for at hævde sig selv eller have ret for enhver pris.

Log ind eller Opret konto for at kommentere