per andersen bloghoved

It-ledere bliver koblet af den digitale transformation

Ja, ja, det er den tid af året, hvor man læser de mange artikler om, hvad der er it-chefernes agenda for det nye år. Og der er mange – sikkert gode – bud på dette. Begreberne flyver gennem rummet – er det big data, er det cloud, er det ERP, er det mobile løsninger osv.

Hvor bliver den digitale transformation af på denne agenda for næste år? Den digitale transformation, der for alle organisationer, virksomheder og brancher betyder, at de digitale løsninger og platforme grundlæggende vil forandre forretningsmodellerne. Det handler ikke om teknologi – det handler om at se og forandre forretningen gennem en teknologi-linse.

Hvordan prioriterer it-ledere dette område? Gartners årlige gennemgang af CIO’ernes prioriteter for det kommende år viser, at kun omkring en tredjedel af næsten 3,000 CIO’ere opfatter sig selv som leder af den digitale transformation (se den globale undersøgelse her.) Selv om Gartner noterer sig, at der synes at være en øget forståelse af dette, anfører de også, at virksomhedens topledelse kun ser it-ledelsen som en del af arbejdet med den digitale transformation. Gartner mener – med rette – at det er et emne for hele virksomhedens ledelse.

Hvis it-ledelsen derfor skal gøre deres indflydelse gældende, må de fokusere mere på den digitale transformation – og forholde sig til, hvad de digitale muligheder betyder for virksomhedens forretning. Ellers ender de – som Gartner udtrykker det – ”med at falde under den digitale bus”.

Gælder også Danmark

Også i Danmark er der tegn på, at it-ledere stadig mangler et stykke vej, før end de er parate til at deltage i den digitale transformation. Årets undersøgelse ”IT i Praksis” viste, at en digital forretningsstrategi kun var nummer 8 på it-chefernes prioriterede liste – lavere end emner som sikkerhed, effektivisering og governance.

Samtidig viser de senere års ”IT i Praksis” rapporter, at der er stor vilje hos it-cheferne, men evnen til at rykke sig er relativt begrænset. Igen i år siger 75% af it-cheferne (undersøgelsen dækker mellemstore og store virksomheder), at deres arbejde primært understøtter virksomhedens dagligdag og processer. Det har ikke rykket sig meget de senere år, selv om et meget stort flertal – 75% - mener at om blot 3 år ser verden helt anderledes ud. Da vil deres arbejde bliver et strategisk våben og direkte indgå i forretningsstrategierne.

Hvor troværdigt er det så lige – når det reelt ikke har udviklet sig de senere år!

It-cheferne bliver parkeret i garagen

Det virker unægtelig som, at it-cheferne har travlt med dagligdagen – sikkerhed, brug af nye teknologier, mobile løsninger, renovering af gamle platforme, driftssikkerhed osv. osv. – og at de ikke har noget at have deres god vilje i.

Dermed risikerer it-cheferne (som generel betragtning) at blive parkeret i busgaragen, når virksomheden sætter blus på den digitale transformation eller er i gang med denne. Så bliver de, meget imod deres udtalte ambitioner, betragtet som dem, der sørger for at ”skidtet kører” og ikke så meget andet.

Også for virksomhedens ledelse er det problematisk. For selv om de forskellige dele af forretningen og organisationen i stigende grad forstår digitaliseringens betydning for deres områder, så er der fortsat behov for den solide og fundamentale viden om teknologiernes muligheder og ikke mindst begrænsninger, som it-afdelingen bidrager med.

4 råd til det store kørekort

Hvis dette skal undgås, må it-cheferne i gang med ikke bare at tænke på digital transformation men også at arbejde aktivt med, hvordan deres organisation adresserer den digitale udvikling. Her er 4 råd til, hvad it-chefer kan gøre for at styrke deres position og indflydelse og den digitale strategi:

  • Vær tæt på forretningen. Det er næsten blevet en kliche, men it er nødt til ikke bare at snakke lejlighedsvis med forretningen, men er nødt til at tænke som forretningen.
  • Definer et pilot-projekt, der tager et hjørne af virksomhedens aktiviteter, og ser på, hvad den digitale transformation kommer til at betyde for denne del
  • Find ressourcer og kompetencerne – alle organisationer har medarbejdere, der er mere tilbøjelige til at tænke innovativt, forstå teknologiernes muligheder og se de nye muligheder for forretning. Udnyt (tag alvorligt) disse medarbejdere og involver dem
  • Bliv inspireret af andre – hvis organisationen bliver udsat for den digitale udvikling gør andre i samme branche eller sammenlignelige virksomheder det også. Hør på, hvad de har at sige, deltag i netværk, lær af case-studier og lær mere gennem uddannelser i emnet

Relateret indhold

Per Andersens billede
Per blogger om digital transformation - teknologi, forretning og ledelse.

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer