per andersen bloghoved

It-chefer mangler selvforståelse!

IT chefer i Europa er slet ikke så gode, som de selv går rundt og tror. Det siger i hvert fald virksomhedens ledelse.

I USA – hvor man ellers har indtryk af, at man ikke sætter sit lys under en skæppe – er der god overensstemmelse mellem IT chefers selvopfattelse og hvad deres chef siger. Underligt nok. Deres chefer synes faktisk, at IT cheferne gør et bedre stykke arbejde, end de selv tror.

Helt modsat er det i Europa. Her er der ikke bare forskel – der er markant stor forskel – på hvor dygtige IT cheferne selv tror de er, og hvad deres chefer siger. Man siger jo ellers, at vi er så beskedne! Tendensen er udpræget i IT chefernes vurdering af egne evner til at bidrage med innovation, understøtte forretningens behov og være fleksible over for forretningen.

Disse resultater fremgår af en analyse, som Gartner har udarbejdet, ”CIO and CEO Tactical Perception Gaps on IT Performance, 2011”.

Gælder det også i Danmark? Ja, det siger analysen ikke noget om. Men analysen dækker kun store virksomheder og i den private sektor (så resten kan ånde lettet op, måske).

Gad vide, hvorfor der er så stor forskel? I Danmark har vi i en række år netop fokuseret på den gode integration mellem forretningen og IT i de store virksomheder. Og her gik vi rundt og troede, at IT cheferne gjorde det så godt – og så lever de måske slet ikke op til ledelsens forventninger.

Under alle omstændigheder peger det på, at IT cheferne skal blive bedre til at benchmarke deres arbejde og forretningens tilfredshed, bedre til at kommunikere med forretningen og forventningsafstemning i forhold til klare mål.

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Frimann

Der er efter min mening nok ikke helt forkert, med CIO'er. (Min egen chef undtaget)
Nej, spøg til side for jeg har lige været sub for min i ferien.. og jeg er glad for jeg har mit job og han har sit. Puha det var hårdt.

// Jesper

  • 0
  • 0
Anders Poulsen

Skal jeg tage udgangspunkt i min nuværende virksomhed, hvor jeg for nylig flyttede fra marketing til it, så er det ikke kun it-chefen, dermangler selvforståelse, men hele it-faget. Jeg bliver igen og igen overrasket over hvordan en stor it-afdeling opfatter sig selv som virksomhedens mest centrale funktion, omkring hvilken resten af virksomheden (marketing, produktudvikling, forskning, produktion osv) er små mus, der render forvildet rundt og mest af alt går i vejen eller er til besvær. Blandt mine kolleger er redaktionen enten at "det er da blevet meget bedre end det har været" eller "jamen det ER jo os, som harstyr på hvordan alting skal være. Det må de andre altså bare lære at indordne sig under'".

  • 0
  • 4
Jens Henriksen

Kunne forklaringen være, at der i nogle store organisationer er forventninger til IT-funktionen som er enten totalt umulige at realisere, eller umulige med de budgetter og den bemanding der gives?
Jeg kender fx til flere eksempler på, at de forretningskrav der stilles er i fundamental modstrid med hinanden og it derfor, uanset hvad der leveres, er i uundgåelig konflikt med de dele af organisationen som ikke fik det som de ville.
Måske er de amerikanske CEO's bedre i kontakt med den tekniske virkelighed og de krav den stiller?

  • 2
  • 0
Jesper Frimann

I de fleste virksomhedder i dag er IT jo 'bare' en del af 'produktionen'.
Derfor skal en menig IT medarbejderen jo heller ikke forstå hele virksomheden og hvordan den hænger sammen, hvis der er tale om en virksomhed af en vis størrelse. På samme måde som truck føreren der læsser paller heller ikke behøver at forstå hele virksomheden. De skal begge bare forstå hvad de har behov for at vide, og så helst lidt om alle de grænseflader de har med at gøre.

Der hvor jeg derimod gennem min karriere i IT har set problemerne, er som Jens Henriksen skriver, i grænsefladerne mellem IT og især mellem salg, marketing og produktudvikling og så IT.
Det er som regel fordi der er en kultur/paradigme forskel af format, mellem disse dele af virksomheden, der ofte fører til ret store clashes.

Det beat, den hastighed og lets "wing it" mentalitet der typisk tit er i en salgsafdeling, (har selv arbejdet i salg), hører typisk ikke hjemme i en IT-afdeling, og du skal slet slet ikke have den mentalitet ind i en IT afdeling, for det kan få tingene til at gå grueligt galt.
Husk på at de fleste virksomhedder i dag ikke kan overleve en uge uden IT, mange virksomhedder vil simpelt hen ophøre med at eksistere uden IT i en uge.

Dermed ikke sagt at man ikke godt kan have en person/afdeling inden i IT, der feks. kan støtte salg/marketing med udtræk fra databaser, og skrive kravspecifikationer til f.eks. ændringer til systemer etc etc. En der har et ben i begge lejre. Det kan f.eks. virke.

// Jesper

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere