per andersen bloghoved

IT bliver drevet ”udefra ind” i fremtiden

Det er svært at snakke om mega-tendenser – der er altid nogen, der mener, at der ikke er noget nyt under solen. Ikke desto mindre er opfattelsen af IT under konstant forandring, og ”udefra ind” er en af de nye måder at se dette på.

Traditionelt har IT været noget, som virksomheden skulle udvikle for at møde brugernes behov. Så IT har spurgt brugerne, hvad de ville have, og så har man efter bedste evne forsøgt at udvikle det. Man har i IT-afdelingen så påtaget sig det tunge åg at sørge for integration, sikkerhed og infrastruktur inden for husets egne rammer.

Lad os kalde det for ”indefra-ud”. IT-afdelingen skubber services ud til brugerne.

Men der går en rød tråd igennem nogle af dagens hotte tendenser:

  • brugen af sky-services: Ikke alene leveres sådanne IT services ikke længere af IT-afdelingen – men det sker også langt mere på brugernes vilkår. Mange virksomheder opdager, at deres brugere faktisk selv kan finde ud af at købe og bruge sådanne services, uden at IT er ind over.

  • brugen af apps: Samme tendens med brugen af apps på mobile enheder. Det kan selvfølgelig være apps udviklet af IT-afdelingen, men i høj grad finder brugerne selv de apps, som giver mening i deres hverdag – også i forbindelse med deres arbejde

  • sociale medier: De fleste medarbejdere bruger sociale medier, også i forbindelse med deres arbejde (og glem alt om at forbyde det, det sker alligevel). De vælger selv form, medie og niveau af aktivitet. Og man vil opleve, at de gængse samarbejdsværktøjer glider over på eksterne sociale medier, uden for IT’s direkte indflydelse

  • BYOD: Mange virksomheder forsøger at understøtte, at medarbejderne vil bruge deres egne enheder og ikke den forrige generation, som virksomheden stiller til rådighed

  • information uden for virksomheden: Det er ikke gået op for alle virksomheder endnu, men fremover vil det meste information om virksomheden befinde sig UDEN for virksomheden, bl.a. på sociale medier. Og flere og flere af medarbejderne vil bruge DENNE information i stedet for at forsøge at finde informationen i virksomhedens egne, bedagede systemer (eksempel: brug Linkedin til at se, hvem dine kolleger er)

Hvad har alle disse tendenser til fælles? Blandt andet at ”magten” skifter fra IT-afdelingen til brugerne og kontrollen ligger i hænderne på brugerne. IT’s rolle ændrer sig fra at tilbyde IT services til brugerne til at understøtte de IT services, som brugerne nu selv vælger at bruge. Det er brugerne, der leverer IT services til IT afdelingen, og ikke omvendt!

Ja, faktisk vil man se mere og mere peer-to-peer IT services, hvor IT foregår i et netværk helt uden for virksomhedens rækkevidde. Kun i mere begrænset udstrækning vil medarbejderne have behov for at have forbindelse med virksomhedens centrale systemer.

IT skal stadig forholde sig til, hvordan sikkerheden håndteres og hvordan integrationen kan lade sig gøre. Men integrationen af services sker nu i høj grad i bruger-enden og ikke i det centrale datacenter.

Lad os kalde det for ”Udefra ind” IT. Ved ”Udefra ind” er alle vigtige karakteristika ved IT vendt 180 grader rundt mellem virksomheden og brugeren.

Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jonas Midstrup

Hvad mener du med "brugerne"? Er det medarbejdere eller kunder vi taler om?

Jeg er fuldt ud enig i at verden uden for sætter sit præg på it indenfor organisationen, men det er slet ikke noget nyt og at påstå det modsatte bare fordi der er kommet nye buzwords som cloud computing er direkte naivt.

IT-strategi modeller har siden slutningen af 90'erne beskrevet hvordan omverden har indflydelse på både organisationens strategi, it-strategi samt ikke mindst it-porteføljen. Det er bestemt ikke nytænkning.

Det er klart at når mange af de services it-afdelingen tidligere skulle stille til rådighed er blevet commodity uden for organisationen så er der andre krav til denne, men at sige det som en fremtidsvision holder umiddelbart ikke.

Man kan så sige at det er et kæmpe problem for organisationen hvis man ikke kan styre hvilken it medarbejderne benytter rundt om i afdelingerne men det sker vel allerede i mange organisationer og det handler vel om i sidste ende at lytte til og have processer der indfanger de idéer og ønsker som både medarbejdere og ikke mindst kunder har i forhold til it? Det hedder bl.a. it-governance og it-porteføljestyring.

  • 0
  • 1
Per Andersen

@Jonas Midstrup

Med "brugere" mener jeg en virksomheds ansatte.

Vi er på vej mod et IT-forbrug, hvor en større og større del af medarbejdernes IT services og data ligger helt uden for IT afdelingens rækkevidde. Det er som sagt en tendens - ikke noget der er sket, når du står op i morgen.

Man kan til nød sige, at det samme skete med PC-revolutionen i 1980erne, men siden da har IT-afdelingen fået trukket det "ind igen". Forskellen i dag er både ITs og brugernes modenhed, og det er derfor et stort spørgsmål, om IT-afdelingen kan gentage stunten.

Hvis man opfatter det som, at omverdenen har indflydelse på, hvad IT-afdelingen skal levere, har man ikke forstået pointen.

Under alle omstændigheder re-definerer det, hvordan en IT afdeling kommer til at fungere - da der, som du skriver, kommer nye udfordringer.

Resten har jeg da vist nok kommenteret allerede i blog-indlæggets første sætning.

  • 0
  • 0
Jonas Midstrup

Umiddelbart er der flere ting der springer i øjnene i forhold til de tendenser du skriver om. Hvis alle medarbejdere i organisationen selv får lov til at benytte det it de vil (sociale medier, apps på mobiltelefoner osv.) er der nogle seriøse sikkerhedsissues som man bliver nødt til at håndtere.

Desuden, hvis alle afdelinger i organisationen uden om it-afdelingen selv får lov til at vælge hvilke it-services de vil benytte vil resultatet blive et kaos af it i organisationen: manglende fælles standarder (med alt hvad der hører med af problemer), uoverskuelig økonomi ift. hvad organisationens budget bliver benyttet til, problemer med at servicere det it der er anskaffet (ligegyldigt hvilken "form" det har), osv. osv. osv. Det er vigtige elementer man i organisationen bliver nødt til at håndtere, for hele organisationens bedste (bl.a. ift. accountability, sikkerhed og arkitektur).

De it-services du beskriver, bl.a. cloud computing og online apps (og til en hvis grad vel også nogle af de funktionaliteter du beskriver omkring sociale medier), er måske ting der er blevet så meget commodity it at det ikke giver nogen mening selv at drive og håndtere det indenfor organisationen. Derfor rykkes det ud til eksterne udbydere, hvor det kan betale sig (læs Nicholas Carrs nyeste bog "The Big Switch" og se hvad jeg mener). Men det er vel bare en almindelig del af udviklingen indenfor it?

Tror (og indrømmet håber) på at når disse trends/tendenser har bundfældet sig, så har man konsolideret dem som en del af organisationens it. Er det så stadig at se som udenfor organisationen? Selvom cloud services fx. fysisk ligger udenfor "rammerne" af organisationen kan man vel egentlig argumentere for at hele essensen af disse services er at selvom de fysisk er eksterne så fungerer de som om de bliver benyttet og drevet in-house? Det betyder jo så også at der netop sker det samme som du selv er inde på ift. PC-revolutionen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere