iPhone 5, mere evolution end revolution?

Jeg er i Washington D.C. og i dagevis nu har jeg med min ældste søn gjort den som turist i nationens hovedstad, set utallige monumenter og besøgt stort set hele sættet af Smithsonian museer, hvor klimaks klart var NASAs Air and Space Museum; stedet, hvor Apollo 11 landingsmodulet møder den besøgende i indgangen, hvor Spirit of Saint Louis hænger fra loftet som en anden modelflyver og hvor et arsenal af satellitter, raketter og alskens flyvende isenkram tilfredsstiller drenge i alle aldre.

Med Apples annoncering af den nye iPhone 5 forleden havde jeg satset på at kunne få fingrene i dyret før alle andre eller i det mindste få et glimt af den formodentlig lange kø af soveposearmerede nørder, der i dagevis vil ligge i ufrivillig ske på Amerikas fortove foran Apples butikker i dagene op til lanceringen.

Det blev dog hurtigt klart, at den amerikanske lancering først sker om en uges tid, men det forhindrerede os selvfølgelig ikke i at begive os ud til Apples butik i forstaden Georgetown - bare for en sikkerheds skyld. I hovedet havde jeg et ekko af mit besøg i den elegante butik under jorden på New Yorks 5th Avenue i januar, men det blev også demonteret, for den i D.C. er mærkbart mindre og anlagt i gadeplan.

Apple butikkerne i USA er noget anderledes end de danske butikker, der vist bare skal signalere dyrt design og udmærker sig ved også at tilbyde undervisning i produkterne, samt on-site opsætning i selskab med en af de mange nørder, der er ansat til at fremme salget. En sådan fyr stillede sig op ved siden af os i butikken, mens vi stod klikkede løs på en MacBook Pro med Retina skærm. "Let me know if you need a drool bucket", var indgangsbønnen, hvorefter han forsøge at sælge os en.

Der var absolut intet i butikken der indikerede, at der snart kommer en ny iPhone og besøget var derfor temmeligt uforrettet. På vej tilbage til D.C. var det bedste vi kunne gøre derfor at filosofere lidt over fænomenet iPhone og hvad den nye version bringer. Den første version bragte en revolution af mobiltelefonmarkedet med sig, men hvad med den nye?

Den primære salgsparameter for alle Apples enheder lige nu er en højere skærmopløsning og det er da helt sikkert lækkert at få flere detaljer. Telefonen er tyndere og lettere, har mere batterilevetid og en lidt større skærm, så konkurrencen fra de andre smartphoneproducenter bliver imødekommet. Apple har udviklet sin egen chip til telefonen, der er hurtigere og enheden har angiveligt også hurtigere WIFI forbindelse, samt 4G - hvis det da ellers virker i Danmark. Simkortet er mindre og enheden forbindes med et nyt stik, begge irritationsmomenter for teleselskaber verden over og alle de, der har accessories med det gamle stik, men mere elegant er det bestemt. Endelig er der en lang række softwareforbedringer med iOS 6, hvor Apple nu har vredet sig fri af Googles kort, forbedret Siri, mm.

iPhone 5 lyder som en rigtig lækker oplevelse, men den er vist næppe revolutionerende og jeg spekulerer på om den nye telefon distancerer sig nok fra konkurrenterne til at Apple kan holde kadencen som trendsættende i et turbulent og stærkt konkurrencepræget marked. Hvad mener du?

Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Piotr Czarny

iPhone 5s har stort set intet nyt i sig. Det handler om en stille og rolig bevægelse mod lettere, tyndere og hurtigere. OS'et byder hellere ikke på det helt store.

Spørgsmålet er, om Apple kan blive udfordret på deres image af coolness, de har oparbejdet gennem mange år. iPhone er på 5 år gået fra at være en telefon, alle de seje, hurtige og smarte mennesker ejer, til at være en telefon, din mor ejer. Og hende den blanke blondine fra salg. Og ham håndværkeren. Ikke et ondt ord om mødre og håndværkere, men det er ikke dem, man forbinder teknologi fra den blødende kant.

Der er også sket et markant skift i Apples marketing af de seneste to modeller af iPhone. Hvor de før i tiden gjorde verden opmærksom på den unikke oplevelse af deres produkter, handler det nu mere om tekniske specifikationer. Vi har en hurtigere CPU. Vi har en mere højopløselig skærm. Vi har hurtigere netværksforbindelse. Vi vejer mindre.

Det er mindre coolness og mere teknokrat, hvilket svarer meget godt til udskiftningen af en ekstremt karismatisk CEO med en lettere model.

Alt det der gør det muligt for konkurrenter at få foden indenfor. De er allerede indenfor. Der bliver aktiveret 1,3 million Android devices om dagen. Nokia og Microsoft har nogle ret stærke bud på håndsæt og OS.

Men de to platforme har også visse problemer. Androids problemer relaterer sig først og fremmest til meget svingende kvalitet hos de forskellige producenter, fragmentering af platformen og den crapware, operatørerne lægger ind. Android er i virkeligheden en kæmpe bunke rod. Software, hardware, producenter operatører blandet sammen i mere eller mindre skønne og uskønne produkter. De er faktisk lidt som Windows var for PC'erne for nogle år siden.

Nokia og Microsofts problem består først og fremmest i, at de er kommet meget sent i gang og at Microsoft inde i folks hoveder er lig med noget dødsygt office-software, som der altid er problemer med.

  • 6
  • 0
Aki Bjørnsson

Hvad sker der nu med udseendet, som var jo patenteret som Iphone, firkant med runde hjørne ? så vidt jeg kan forstå begynder den at ligne Samsung Galaxy S3 lidt mere, ikke at det nødvendigvis er dårligt. Gad vide om Apple overhoved kan revolutionere designet og stadig kalde det for Iphone. ;-)

  • 1
  • 0
Kåre Kjelstrøm

Præcis min pointe! Coolnessfaktoren ved en iPhone er helt klart udfordret og der skal mere til at være markedsledende end blot en større skærm og mindre chassis.

Det store spørgsmål er så hvad der sker nu og om denne trend kommer til at smitte af hele vejen rundt i Apples produktportefølje.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere