georg strøm bloghoved

iPad, e-bøger og et halvt år ekstra

Der er klare fordele ved iPads og e-bøger på gymnasier. Eleverne kan lide iPads, de vil slippe for at slæbe på tunge bøger, og de kan altid bruge et eksternt tastatur, hvis de synes det er for besværligt at skrive på det virtuelle tastatur på skærmen.

Eleverne opdager ikke altid ulemperne, de har en imponerende evne til at acceptere at tingene bare er sådan. Til gengæld kan jeg som lærer se, at elever med en iPad og elektroniske bøger får problemer.

Skærmen på en iPad svarer til omkring halvdelen af arealet i en opslået bog Det er hvad de kan se på en gang. Hvis de skal lave noget arbejde i timen, og måske endda bruge to bøger, er de nødt til hurtigt at kunne skifte frem og tilbage.

Det kan de med bøger på papir, hvor de kun skal flytte blikket mellem bøgerne og skærmen. Når de bruger en iPad og e-bøger, skal de i stedet trykke på en mekanisk tast, flytte blikket og finde en bestemt ikon, og derefter flytte fingeren, så de kan trykke på den. Det skal de gentage, når de har fundet det de skal bruge, og tilbage og fortsætte arbejdet.

Jeg kører en undervisning i fysik som er baseret på at eleverne læser hjemme, og bruger det meste af tiden i klassen på at løse opgaver. Fordelen er at jeg så er der, når de har brug for hjælp med det de laver.

Opgaverne står på et ark til lektionen, som eleverne kan hente og derefter skrive deres egne svar direkte ind i. Hvis de gemmer det, har de deres egne personlige noter om det de har lavet, og de slipper for at skrive på papir, hvad en del af dem er uvant med.

Jeg kan se, hvor besværligt det kan være, selv for elever med en almindelig bærbar og elektroniske bøger. Ofte er konsekvensen at elever ikke slår noget op, og enten spørger mig eller eleven ved siden af, da selve det at slå noget op i bogen er besværligt.

Eleverne får mindre træning i at bruge sammenhænge til at finde information, eller blot at finde information og sikre sig at den er korrekt. Den udvej nogen vælger, er at bruge Google. Det er til gengæld et problem, når de skal finde rundt i en langt større mængde information, og ikke har nok viden til at afgøre, om de har fundet hvad de rent faktisk skal bruge. Det har de ofte først når de har lært om emnet.

Eleverne er dygtige nok, men elektroniske bøger og en iPad er en dårlig kombination. De fleste voksne vil nok forlange at have en stationær computer med en stor skærm ved deres arbejdsplads, hvis de samtidig skal arbejde og finde information, og de ville nok mene at chefen lavede grin med dem, hvis de skulle nøjes med en iPad på kontoret.

På et gymnasium er konsekvensen at elever med en iPad og elektroniske bøger ikke kan lave og lære så meget på den samme tid. Derfor titlen, hvis eleverne skal bruge iPads og e-bøger, er det muligt de skal bruge et halvt år mere på at lære det samme.

Hvis en skole vil udstyre eleverne med iPads og elektroniske bøger, så giv dem også en e-bogslæser.

Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Gundtofte-Bruun

...har fået ry for at være distraherende, men her tænker jeg netop på vinklen at samtidigt kunne se på flere sider i samme bog (eller flere) - og det giver altså produktivitet. For it-forblændede kunne man sammenligne med at have flere skærme. ;-)

Jeg har endda prøvet at sidde med en online-reference, som via javascript i stedet for almindelige "a href" links med al vold og magt prøvede at undgå at man kunne have flere faneblade åbne på samme tid. Man må ryste på hovedet af den bagvedliggende tankegang.

  • 1
  • 0
Gert Agerholm

for mig viser det at problemet måske ligger et helt andet sted. Jeg kan godt følge det med at have flere bøger åbnet på samme tid, men det problem han beskriver bærer for mig præg af at eleverne ikke forstår at bruge værktøjet som det skal. Der er selvfølgelig ulemper, det er helt korrekt at det ville være hurtigere med et stykke papir og 2 åbne bøger foran sig på bordet. Men det tager så ikke højde for den hurtigere søgning der kan foregå når tingene er i elektronisk form. Det vil være noget hurtigere målrettet at finde svar i en bog når den er i elektronisk form. En anden fordel er at man har ikke lige "glemt bogen" der hjemme, alt er altid tilstede, mulighed for "aktive bøger" i form af roterbare billeder (f.eks. et DNA), video illustrationer osv som gør ting meget mere illustrativ og nye muligheder, (hurtigere indlæring?) så der er både fordele og ulemper ved ny teknologi.

Jeg synes at man skal fokusere på de nye muligheder og fordele. Og ja, det har i starten ulemper. På den måde vil ulemperne blive synlige, jeg er sikker på at så kommer der også løsninger til det problem så som flere samtidige åbne bøger. Løsninger kommer når der er et behov.

Den første bil havde nok også mange ulemper i forhold til en hestevogn, men det stoppede ikke brugen og der med udviklingen af bilen :-)

  • 1
  • 0
Thomas Jensen

Den første bil havde nok også mange ulemper i forhold til en hestevogn, men det stoppede ikke brugen og der med udviklingen af bilen :-)

Jo, det gjorde det. Når det var hurtigere og/eller nemmere at tage hestevognen, så gjorde man det. Heldigvis. Situationen lige nu er, at "hestevognen" er "bilen" så overlegen, at en student skal bruge et halv år mere, hvis man insisterer på at han skal køre i bil. Det er ikke sund fornuft, og vi riskerer at ofre vores uddannelsesniveau på fremskridtets alter.

  • 3
  • 0
Christian P. Broe Petersen

Så kan man have en stak ultra tynde tablets med og strø ud eller bordet kan vise billeder i sig selv, og man kan flytte rundt på siderne. Men ja - lige nu er det i sit spæde stadie. På mit job har jeg normalt 3 skærme til min direkte arbejdsplads. En hvor jeg arbejder på, en hvor jeg finder/læser information/dokumentation og en til kommunikation - mail/lync/skype. Den ene har jeg på højkant, så det er nemmere at læse f.eks. bøger eller mails. Men det er nok i dag urealistisk med et sådant setup til hvert barn desværre. Over tid skal det nok blive realistisk.

Personlig får jeg fniller af tablets. Der er nogle ting de er ok til, men jeg bliver hurtig træt af dem, og i arbejdsbrug synes jeg de er næsten ubrugelige.

  • 3
  • 0
Jørgen Henningsen

Der hvor jeg er træt af e-bøger er når de er forsynet med password o.a. Interaktive bøger (i-bøger) kunne også være smart, men der er ikke noget godt format endnu. Det meste kører fra et åndsforladt web-interface. Grunden til at vi har kastet os over tablets (i mangel af bedre) er, at det frigør underviseren fra tavlen. Hele turen over interaktive projektor systemer var pædagogisk en brøler. De kostede en formue, ingen kunne finde ud af at bruge dem rigtigt og de låste underviseren fast til tavlen. Så er et whiteboard med + en projektor langt mere anvendelig. Ideen med at anvende tablets i undervisningen er jo god nok. Underviseren kan gå rundt med det interaktive whiteboard i hånden og alle elever kan koble sig på for at vise deres arbejde, men nu slås vi bare med at får de trådløse projektor systemer til at spille med. Vi skal jo også gerne have muligheden for at koble en PC på, så der slås vi også med umodne og lukkede standarder.

  • 1
  • 0
Jesper Kleis

Jeg har lidt den samme holdning - jeg har selv været stor fortaler for kun at bruge ebøger. Og det fungerer,hvis man kun skal en ting. Men hvis man skal flere ting, er det temmelig besværligt.

Selv ville jeg sætte pris på at man kunne bruge et keyboard, få spotlight ned vha af keyboardet og søge - hvor man ville få svar på sidder. Og derefter gå direkte tilbage til dokumentet.

Mht roterende dna etc. Det er rigtigt svært at lave interaktive applikationer der ikke begrænser folk. Fedt, jeg kan rotere et dna, men hvad får jeg ud af det. Selv har jeg ikke fået meget større forståelse for dna'et end hvad jeg har set i en bog.

Til gengæld har vejrkort med en roterende klode, og vindhastigheder gjort mig klogere.

Men al den interaktivitet og spil hvor reglerne er fastsatte ser jeg mere som hæmmende for læring end for udviklende.

I hvert fald er mine ungers iPad tid kraftigt begrænset - og de leger i stedet for med lego og andet. Og det synes både de og jeg er ganske fedt.

  • 0
  • 0
Christoffer Kjeldgaard

Der tages heller ikke højde for at man kan dele bøgerne mellem flere personer og få flere forskellige vinkler med ind.

Jeg læser cand. IT på 7 semester, og min studiegruppe har mange forskellige baggrunde. Der er både HA, naturvidenskabelige, og humaniora-bachelorer. Så vi har e-bøgerne liggende i Mendeley, som gør at vi kan dele noter og skrive vores egen fortolkning af teori, og tit lave links til andre tekster, der måske endda beskriver lige netop dette emne bedre eller mere detaljeret. Vi kan også meget nemmere lave referencer i vores eksamensopgaver til specifikke citater, end hvis vi alle sammen skulle sidde med den samme bog.

Derudover kan du nemt søge i PDFer efter nøgleord. JEg vil godt indrømme, at mange af disse aktiviteter foregår med en laptop, da informationsinput er relativt kompliceret på tablets.

Jeg bruger mest tabletten til at læse på, og jeg kan læse på den selvom der er dårlig belysning, jeg kan selv vælge om mine øjne har det bedst med hvid tekst på sort, eller sort på hvid, eller en anden farvekombination. Jeg læser væsentligt hurtigere fordi det at bladre en side er vitterligt bare at trykke på en knap fremfor at skulle lave noget fingermotorik.

  • 0
  • 0
Georg Strøm Blogger

Jeg er delvis enig med Christoffers betragtning. Det er muligt at søge i pdf efter nøgleord, men min erfaring er, at det tager elever længere tid, end hvis de skal finde en formel i en lærebog på papir.

Jeg er enig i, at e-bøger og muligheden for at samarbejde om at skrive på elektroniske dokumenter giver nogle væsentlige fordele. Problemet er, som Christoffer også omtaler, at det kræver et større arbejdsareal, end der er til rådighed på en tablet, og selv en laptop kan være i underkanten, når der både skal søges oplysninger og arbejde.

Derfor er min konklusion da også meget lig Christoffers. E-bøger og tablets kan være gode værktøjer, men der er som minimum også brug for en e-bogslæser, hvis arbejdet skal foregå nogenlunde ubesværet.

  • 0
  • 0
Peter Kyllesbeck

Problemet er, som Christoffer også omtaler, at det kræver et større arbejdsareal, end der er til rådighed på en tablet, og selv en laptop kan være i underkanten, når der både skal søges oplysninger og arbejde.

Og så har du ikke medtaget den ergonomisk håbløse, sammenbøjede stilling man skal indtage for at arbejde på tablets og laptops. Skærm og keyboard skal kunne skilles fra hinanden, og et større keyboard var ikke at foragte.

  • 1
  • 0
Christoffer Kjeldgaard

Georg skriver: Derfor er min konklusion da også meget lig Christoffers. E-bøger og tablets kan være gode værktøjer, men der er som minimum også brug for en e-bogslæser, hvis arbejdet skal foregå nogenlunde ubesværet.

Jeg er ikke helt enig i den betragtning. Jeg mener istedet at tablets kan erstatte e-bogslæsere. Jeg har også en Kindle, men jeg må ærligt indrømme jeg ikke bruger den til andet end let læseligt stof. Det er bl. A. Pga den lille form faktor og behovet for ekstern lyskilde.

E-bøger er hurtigere at søge i end en bog. Det er den samme diskussion om igen med ordbøger og digitale ordbøger - det er bare hurtigere at søge.

Jeg er heller ikke enig i betragtningen omkring det kræver ekstra plads. Mendeley og mange andre læse apps er bygget sådan at bøger er faneblade så du nemt kan skifte mellem dem og lave referencer, det er notetagningen der er begrænset. Til dette åbner jeg enten bogen på min PC og dropper tabletten, eller bruger en kombination af tablet og papir/hæfte. Et tastatur til tabletten hjælper med at få teksten op i den rette vinkel og gør input lettere. Og så skal der også lige en blændfri plastikbeskytter på, så skærmen ikke giver genskin. Det største problem for mig er at når der ikke er strøm på tabletten kan jeg ikke arbejde. Der er bøger bedre.

Skrevet fra min tablet.

  • 0
  • 0
Jesper Jepsen

En kindle kræver ikke ekstern lyskinde i de nyere udgaver og læse uden belysning fra andet end skærmen er ikke godt for øjenene i længden. Ang. Mendeley( kender det ikke ) men det lider jo af samme problem som alle andre programmer på en skærm, nemlig at du ikke kan have dem fremme i en størrelse som du kan læse på en gang, du skal bladre mellem faner ikke bare dreje hovedet for at se, det betyder en masse ekstra klik med mus eller tastatur. Største problem med e-bøger og andre typer af dokumenter/information på en skærm er at skærmen ikke er stor nok til at vise alle informationer på samme tid. (Mangler en 3D skærm på størrelse med mit skrivebord for at kunne matche min træbordplade og A4 papirer ) Desuden er det da tankevækkende at uanset hvor meget der bliver postet i teknologi så er et ganske alm stykke A4 og en blyant ganske vanskelig at slå i bruger venlighed og muligheder for ikke at sige pris.

  • 0
  • 0
Christoffer Kjeldgaard

En kindle kræver ikke ekstern lyskinde i de nyere udgaver og læse uden belysning fra andet end skærmen er ikke godt for øjenene i længden.

Snakker du om Kindle Fire? Det har jo ikke noget med en e-bogslæser og gøre - det er en almindelig tablet, så du kan ikke sammenligne Kindle Fire med eksempelvis Kindle Touch med e-ink display.

Ang. Mendeley( kender det ikke ) men det lider jo af samme problem som alle andre programmer på en skærm, nemlig at du ikke kan have dem fremme i en størrelse som du kan læse på en gang, du skal bladre mellem faner ikke bare dreje hovedet for at se, det betyder en masse ekstra klik med mus eller tastatur.

Det ofrer jeg gerne for at få muligheden til at indeksere og fremsøge viden let. Det tager relativt lang tid at bladre i en bog, og hvis jeg skal bruge en anden bog har jeg den altid ved hånden. De fleste som kritiserer tablets og e-bogslæsere har aldrig arbejdet med dem, de kender derfor ikke de rigtige værktøjer til den rigtige sammenhæng, og kan slet ikke vurdere på svaghederne og styrkerne. Nu siger du jo selv du ikke har prøvet værktøjet. Når jeg skal til eksamen i januar er mine noter kategoriserede, og jeg kan fremsøge specifikke modeller. Hidtil lavede jeg alle noter i hånden, og eksamensforberedelse fyldte typisk en 15-20 sider med komprimeret viden.

Desuden er det da tankevækkende at uanset hvor meget der bliver postet i teknologi så er et ganske alm stykke A4 og en blyant ganske vanskelig at slå i bruger venlighed og muligheder for ikke at sige pris

Igen, situationsbestemt. Til en pris af 1 - 4 KR for sort, 4 - 7 KR, for farve pr print alt efter om man regner serviceaftale med eller ej (jeg er gammel printadministrator, så jeg kender priserne), så skal du ikke printe ret meget før du er oppe på hvad en Tablet koster. Hvis du kun printer 30 sider om året, ja så er det billigere, printer du 500 sider - mere realistisk set - så er prisen stort set den samme. Forudsat du udskifter tabletten hvert år vel og mærke!

Og så har vi ikke snakket om det miljømæssige aspekt heller. Det gemmer vi til en anden dag.

Prøv også at tænke over hvor meget af den information du printer, som du rent faktisk anvender til noget. Tit skal der kun bruges en enkelt eller 2 oplysninger i en hel sag med sagsakter ad gangen, og så er det nemmere hvis løsningen er digital

  • 0
  • 0
Lars Bendix

E-bøger er sikkert godt for mange ting, men når man nu ved at studerende lærer mindre, når de læser fra en skærm end fra papir

(se f. eks. her: http://sciencenordic.com/paper-beats-computer-screens - men der er også andre der kommer til samme resultat),

så er der nok nogle ting som E-bøger ikke er godt for - sådan for den statistisk gennemsnitlige studerende.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere