Hype eller revolution: 3 myter om Consumerization

Consumerization – smag på ordet, for du kommer til at støde på det mange gange i løbet af 2012. Året er knapt nok gået i gang, og allerede nu har IDC og Gartner været på banen for at kåre Consumerization til årets vigtigste it-trend. Jeg stiller skarpt på Consumerization og nogle af de myter, der allerede er opstået i kølvandet på denne interessante trend.
Men inden vi går et spadestik dybere, så lad os lige slå fast, hvad Consumerization eller Forbrugerliggørelse, som man elegant kan kalde det på dansk, egentlig dækker over:
Consumerization betyder, at udbredelsen ny teknologi flytter fra virksomheden til forbrugerne. Det er her, nye produkter og trends dukker op for så at finde vej til virksomhederne.

»Consumerization driver den teknologi, der ultimativt havner i virksomhederne.
Sagt på en anden måde, så invaderer personlige gadgets som iPhones, Androids, tablets og personlige webtjenester som Dropbox og SlideShare arbejdspladsen, fordi vi gerne selv vil bestemme, hvilke værktøjer vi bruger til at udføre vores arbejde.

Conzumerization = anarki?

Men hvad kommer det til at betyde for virksomhederne og deres it-afdelinger i særdeleshed? Nogle frygter kaoslignende tilstande, hvor alverdens gadgets og webtjenester skaber et kludetæppe af teknologier, der fuldstændig underminerer både sikkerhed og drift i it-organisationen.
Personligt tror jeg ikke, det går så grelt. Og husk nu, at skeptikerne også trak sikkerhedskortet, da Cloud Computing-hypen var på sit højeste, selvom sikkerhed aldrig nåede at blive et stort problem. Hvis vi skal blive helt skarpe på den reelle sikkerhedsudfordring, der er forbundet med Consumerization, bliver vi nødt til at lade teknologien modne lidt endnu.

3 myter om Consumerization

Der er altid mange myter, når en ny teknologi er i sin spæde ungdom, og det gælder selvfølgelig også Consumerization. Oftest handler disse myter om manglende parathed og er gennemsyret af en generel skepsis. Men en ny undersøgelse, gennemført af min arbejdsgiver (konsulenthuset Avanade), punkterer faktisk en række af de gængse myter om Consumerization:

Myte 1: Virksomhederne er tilbageholdende, når det gælder Consumerization
Forkert! Avanades undersøgelse viser, at 60 procent af de adspurgte ledere lige nu er ved at tilpasse virksomhedens it-infrastruktur medarbejdernes egne gadgets og teknologi.

Myte 2: Virksomhederne har ikke ressourcer til at understøtte Consumeraztion-bølgen
Forkert! 75 procent af de adspurgte it-chefer mener, at deres it-afdeling allerede nu har de nødvendige ressourcer til at understøtte medarbejdernes personlige gadgets og teknologi.

Myte 3: Personlige enheder (tablets, smartphones m.m.) bruges kun til e-mail og Facebook
Forkert! Næsten halvdelen af de adspurgte brugte virksomhedsapplikationer som CRM, ERP og tidsregistrering på deres personlige enheder – og det er jo her, at Consumerization kommer til sin ret og potentielt styrker virksomhedens produktivitet og konkurrenceevne.

Ovenstående var blot et lille udsnit af en stor undersøgelse, der belyser en masse spændende ting i forbindelse med Consumerization. Jeg synes godt, at vi kan gå så langt som at kalde Consumerization en reel tendens og måske endda en revolution, der kan ændre måden, vi arbejder på. Men det er samtidig en fredelig revolution, der kommer til at ske over en længere periode – og ifølge førnævnte undersøgelse er virksomhederne allerede nu nået et stykke vej.

Hvad mener I derude? Er Consumerization hypet eller en reel revolution, der kommer til at ændre virksomhederne og i særdeleshed it-afdelingen og hvad med it-sikkerheden?

*Undersøgelsen omfatter 605 topledere og it-chefer fra store virksomheder fordelt på 17 lande inkl. Danmark.

Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Karsten Zetterlund

Det er selvfølgelig meget hypet, men hvis det bliver gennemført, som det bliver hypet, bliver det en revolution - hvilket gælder for det meste hype ;)

Vi har jo været igang længe. De fleste virksomheder accepterer vist at man læser mail på sin egen mobiltelefon, men det svarer jo også nærmest bare til at man læser mail på den webbrowser man har på sin private computer.

I sin yderste konsekvens må consumerization/BYOD betyde at virksomheden slet ikke stiller en "front-end" til rådighed for den ansatte. Den ansatte kan eventuelt få et tilskud til indkøb, men det er op til den ansatte selv, hvad han ønsker at bruge som "front-end" - om det skal være iPad, Windows, LINUX, Android eller HAL.

Det lyder som noget der bliver umuligt at styre. Eneste metode er nok at alt kører på terminalservere og/eller virtual desktops, og så er det nærmest slut på pc-revolutionen.

Log ind eller Opret konto for at kommentere