Hvorfor sutter alle ADSL-udbyderne?

Hvorfor går ADSL-linjen altid ned?

En, jeg kender, har for nylig haft følgende dårlige oplevelse med JayNet:

Efter 14 dage med uregelmæssig internet-forbindelse ringer min bekendte til JayNets support. Først taler min bekendte gentagne gange med en kvinde, der forsøger forskellige ting, som tydeligvis er beskrevet i en manual. Efter to timer giver hun op, og afleverer sagen til en rigtig teknikker.

Teknikkeren ringer, men han kan ikke love noget, da de har travlt, og i øvrigt lukker de snart, da der er et arrangement i firmaet. Men han kan da sende en e-mail med en vejledning. Der var jo bare lige det, at fejlen var at forbindelse var nede. Ok, men om min bekendte så kan ringe på mandag, når supporten åbner igen?

Teknikkeren lover at ringe igen, men telefonforbindelsen, som også er en JayNet-løsning, afbrydes, og teknikkeren ringer ikke igen. Min bekendte ringer op gentagne gange, men kommer ikke til at tale med teknikkeren igen.

Til sidst giver min bekendte op, da arrangement jo nu er startet, og JayNets telefoner er lukkede. Klokken er endnu ikke 16.00 på en hverdag.

Til JayNets forsvar skal dog sige, at forbindelse kom op igen to timer senere.

Hvorfor skal der være så svært at holde vores ADSL-forbindelse i luften, og hvorfor får vi så dårlig support?

Jeg har selv været Cybercity-kunde siden de som de første indførte ADSL-linjerne. I den tid har jeg haft tre nedbrud af betydning.
Første gang fik jeg en fantastisk service. Allerede samme aften (kl. 23.30) fik jeg besøg af en TDC-teknikker, som var nede og rode med forbindelsen nede i ejendommens kælder.

Anden gang var jeg uden forbindelse i tre uger i forbindelse med en flytning. Efter sigende pga. manglende udstyr på TDC's central. Jeg havde bestilt flytning i tide, men i dette 'sær?tilfælde var det altså ikke nok.

Tredje gang døde min telefonforbindelse og dermed også min ADSL-linje. TDC oplyste, at de havde 17 arbejdsdage til at gå i gang med at reparere telfonlinjen, hvis jeg da ikke ville betale kr. 2.000,- for en hastereparation. Jeg tog fat i Cybercity, der beklageligvis måtte meddele, at de måtte vente på TDC, men jeg fik dog godskrevet mine nededage.

Min forbindelse kom dog allerede op igen to dage efter, da jeg havde talt med TDC?s servicedirektør. Han prøvede efter bedste evne at forklare mig, hvorfor det, at en række teknikkere, der lavede hastereparationer om natten, ikke betød, at vi andre kom til at vente endnu længere (op til 17 arbejdsdage). Jeg blev ikke overbevist, men det er det fede ved at være freelance journalist. Virksomheder bliver pludselig så medgørlige, når de risikerer at få deres dårlige kundeservice beskrevet i pressen.

Jeg betaler nu i øvrigt kr. 25,- om måneden, så TDC nu har tre arbejdsdage, før de skal begynde at se på min telefonlinje. Men hvorfor skal jeg overhovedet betale ekstra for at få en ordentlig service?
Jeg var for en del år siden med til at konvertere omkring 100 ADSL-linjer til Cybercity fra forskellige andre leverandører. Omkring 10 % gik galt med hovedsagelig kortere nedetid til følge.

Jeg forstår ikke, hvorfor det skal være så svært. Men jeg har da overvejet at gøre som Poul-Henning, der jo, så vidt jeg forstår, har to forskellige linjer, så han kan være endnu mere sikker på, at han har forbindelse.

Men det bliver nok ikke bedre lige med det samme, så lad os i mellemtiden svælge lidt i historier om dårlig service og manglende ADLS-forbindelser.

Hvad er din værste historie?

Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Søren Juul

Jeg bestilte cybercity forbindelse, deres solo løsning som blandt andet betyder man ikke har ret til så meget gratis support, som ellers (dog også billigere). Da dagen kom hvor min forbindelse skulle aktiveres kunne jeg ikke komme på, og jeg prøvede alt muligt, og ventede flere timer efter det tidspunkt hvor den senest burde være åben. Til sidste prøvede jeg så at ringe ind, efter at have været i gennem en manual af tests fik jeg indelig dommen, din telefon har ikke været i brug i lang tid, derfor bruger TDC forbindelsen til noget andet på centralen, det koster 750 kr (så vidt jeg husker). Nå ja, det var da træls, men lad os få det overstået, jeg fik en tid hvor teknikeren skulle komme (noget i stil med mellem kl 12 den ene dag og kl 17 den næste), jeg blev lovet at han ville ringe inden teknikeren kom, men hvis jeg ikke var der, så er det bare tough luck og et gebyr for forgæves fremøde, så jeg sider hjemme to dage og venter, til sidst ringer jeg så igen til CC og spørg hvor han bliver af, supporterens svar er "Jamen han har da været der". Det viser sig at teknikeren har skrevet i en forkert fil/rapport/fejlmeddelelse og han er blevet sendt til en forkert adresse, som plaster på såret får jeg tekniker besøget gratis og lov at side hjemme endnu to dage.

  • 0
  • 0
Jørgen Ramskov

Jeg fik mine forældre med på adsl + telfoni fra CyberCity og det fungerede også uden problemer i et godt stykke tid, indtil deres linie lige pludseligt ikke fungerede. Min far ringede selvfølgeligt til deres support og fik at vide at det var fordi de havde bestilt flytning!? De har overhovedet ikke nogen planer om at flytte så det kom som lidt af en overraskelse for min far, hvilket han også pænt fortalte dem og spurgte hvornår deres linie ville blive åbnet igen. Han får så at vide at siden der var bestilt en flytning så ville der gå ca. 3 uger!

Mine forældre har nu TDC ADSL...

Jeg fatter ikke hvordan deres support kan være så dum? Fejlen er helt klart deres, så det korrekte for dem at gøre i den situation ville da være at løse problemet ASAP. I stedet mistede de en ellers tilfreds kunde - flot klaret CyberCity.

  • 0
  • 0
Martin Kofoed

Min ADSL-linie er ALDRIG gået ned. Jeg mener det. Aldrig.

Min router er stået af en 2-3 gange (hver gang efter en strømafbrydelse). Nu har jeg selv købt én efter eget valg, siden har der ikke været problemer.

Har TDC erhvervsabonnement. Måske er der stadig noget om, at man får, hvad man betaler for?

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Ja, sutter...
Selvf. for man hvad man betaler for problemet er bare at det som før var incl. i abonnementet er stille og roligt blevet lusket ud af det... ofte uden at kunderne er blevet oplyst om det dvs. man fik at vide at prisen blev laver men ikke at man skulle betale ekstra for service.
Når jeg var barn i 70'erne var der en teletekniker på stedet samme dag eller senest dagen efter, hvordan er det nu ?
I dagens Danmark er service ikke engang en by i Rusland, det er en flække i Sibirien.

  • 0
  • 0
Thomas Alexander Frederiksen

Jeg må nok tilslutte mig Martin Kofoeds erfaring med TDC Erhverv, rent privat - men...

I firmasammenhæng har jeg haft fornøjelsen af både Cybercity og TDC Erhverv, og som privat af TDC privat. Ingen af de tre steder har det været uden problemer. Retfærdigvis har de to af stederne ret ringe kobber (kabler fra ca. 1920), men derfor bliver det jo ikke mindre enerverende at der hver gang skal gå 10-15 minutters snak med supporteren før vi når til "Nåeh ja, det er vist sket før, kan jeg se" og den sædvanlige linie-reset fra centralsiden.

Jeg overvejer lidt, når jeg en eller anden gang flytter i hus, at se på det lokale energiselskabs fibernetværk - men der går nok nogle år endnu.

/Thomas

  • 0
  • 0
Jens Fallesen

Det kunne godt tænkes, at der var en sammenhæng.

Min historie:

Havde oprindeligt World Online. Som nummer to koblet på deres ADSL-net, hvilket vel også var fair nok, når jeg nu havde leveret løsningen – den første røg til en af deres egne folk. :-)

Anyway, det fungerede jo sådan set meget godt, og var der noget, der ikke virkede, ringede jeg bare til en af de folk, jeg kendte, og så blev det hurtigt løst. Sådan blev det også ved, da de blev til Tiscali, så jeg mærkede ikke rigtigt, at kundeservicen her var ringere end i "gamle dage".

Nå, så blev det til Tele2. Det var jo ikke så godt, for her var kundeservicen endnu ringere, og alle de folk, jeg kendte, gik deres vej. Oh well – det kørte jo stadig fint, så det var jo sådan set OK.

En dag gik det så galt. Linjen gik ned. Jeg prøvede alt og konstaterede, at det ganske rigtigt var linjen. I øvrigt en erhvervslinje. Ringede til deres kundeservice, der meddelte mig, at de forventede at kunne påbegynde fejlsøgning 6-7 dage senere. Say what? Jo, den var god nok, for de havde travlt. Jeg spurgte så, om jeg havde den forkerte type abonnement, siden der ikke var mulighed for hurtigere fejlretning, men det havde jeg ikke, for sådan et abonnement havde de ikke.

Der mistede Tele2 så sin første (formodentlig endda Danmarks første) betalende ADSL-kunde.

Prøvede at bestille hos CyberCity, men de kunne ikke levere, da de ikke har eget udstyr på min central, og jeg havde ISDN i stedet for en analog linje. TDC ville jeg af en række grunde ikke være hos, så hvad kunne jeg så gøre?

Det viste sig så, at Webpartner (nu Ventelo) havde eget udstyr på min central, så jeg prøvede at bestille hos dem. Hvilken fornøjelse! Fantastisk kundeservice i forbindelse med bestilling og levering, tilmed levering til tiden, og for de samme ca. 25 kr/måned skal fejlretning (inkl. hos TDC) påbegyndes inden for tre timer døgnet rundt.

Og linjen? Den kører generelt godt. Det samme kan desværre ikke siges om routeren, men det går over, når jeg får tid til at skifte den ud.

  • 0
  • 0
Jesper Villekjær

Jeg har efterhånden opgivet at få en ADSL forbindelse med god hastighed hvor vi bor nu.
( med god hastighed forbinder jeg upstream større end 512kbit, downstream på 4Mbit er for mig fint på nuværende tidspunkt ).
Vi skiftede fra Tele2 ( er tidligere Tiscali kunde ) til CC på et tidspunkt og gik samtidig op i hastighed. Linien var dog yderst ustabil fra dag ét og jeg har i løbet af et års tid haft 4-5 kontaktforløb med CC som har kostet mange opkald og ofte varet i flere dage. Hver gang har jeg måttet starte forfra i support kæden og vi er aldrig kommet videre. Hastigheden bliver sat (tidsbegrænset) ned og så kører forbindelsen lidt bedre.. Lige indtil tidsbegrænsningen udløber, CC skruer på forbindelsen fordi de ændrer deres priser eller jeg begynder at bruge linien til formål der afslører dens ustabilitet ( jeg spiller gerne lidt online - men det kræver en stabil linie.. )
Forbindelsen kører lige nu på en 4M/768k og den falder stadig ud ind imellem.
Signal Støj forholdet hintede at det var på downstream sidne at der er problemer da linien var på 6M/1M og 5M/1M men jeg er nu ikke helt sikker mere.
Jeg vil virkelig ikke ned på 512k i upload da det er uholdbart at leve med ( nu har vi også lige fået skiftet fastnet abonnementet hos TDC ud med IP telefoni hos en uafhængig udbyder ). Jeg havde håbet en lille smule at det ville forbedre ADSL kvaliteten på linien da vi har kørt på delt kobber ( vi har dog 2x kobberpar ind i huset men CC ville partout oprettes på den med TDC selvom jeg kunne fortælle dem EN nummeret på den anden linie - hvor der i forvejen kørte Tele2, men det er en anden historie ) men det ser ikke sådan ud.
Jeg overvejede på et tidspunkt fullrate - men hvis forbindelsen ikke er stabil hos CC hvorfor skulle den så blive det hos fullrate.. Eller en hvilken som helst anden ADSL udbyder.
TDC har jeg flere gange tænkt på - for da det er "deres kobbernet og centraler" så må de have bedre mulighed for at levere noget der fungerer - eller komme ud og checke forbindelsens kvalitet.
De har blot været for dyre og ja - den ligger lige for - "man får hvad man betaler for". Men er græsset virkelig grønnere på den anden side..?
Gider man betale de penge og bruge al den tid hvis det nu ikke viser sig at være grønnere på den anden side..

Jeg tror det er kobberkvaliteten der ikke kan bære hastigheden. Og da jeg hverken er journalist eller har kontakt til nogen med gennemslagskraft inden for CC kan jeg næppe gøre noget som helst.
Jeg kan kun ringe til første level supporten igen og startet et support forløb forfra..

Nej tak - jeg har mistet troen.

Vi kører med egen router - men jeg har hver gang der har været problemer haft udskiftet routeren med CCs router ( og de har endda sendt en erstatning for hvis det nu var den der lavede problemer.. ).
CCs router udviser samme stabilitetsproblemer.

Næste skridt må være internet fra yousee - de har nye priser her pr 1/2 og det ser rimelig attraktivt ud.
Men da vi går med flyttetanker skal det også ind i overvejelserne.
Så lige nu holder jeg blot øje med om der er ofte udfald og forbander de høje huspriser langt væk :-)

  • 0
  • 0
Anonym

Elselskaberne - guds gave til mennesket:O)

Jeg underer mig lidt over, at der er nogen der tror at fiberselskaberne, på magisk vis, kan løse alle de problemer alle teleselskaberne engang imellem har med økonomi, teknikere osv. Måske er der en årsag til de priser der er på markedet idag, og en årsag til at teknikerne ikke ånder dig i nakken når din ADSL linie ikke virker. Måske er det fordi du ikke betaler nok?

"Hvorfor skal der være så svært at holde vores ADSL-forbindelse i luften, og hvorfor får vi så dårlig support?" Fordi ingen udstyr på centralen har evighedsgaranti selvfølgelig. Ligesom en Router kan gå ned, kan en DSLAM på centralen også gå ned!

Hvorfor er service aftaler ikke inkluderet i prisen? - fordi det ikke er alle der har brug for dette, og hvor skulle de betale ekstra for noget, de ikke bruger - så DU kan få en tekniker med det samme. Hvis der er noget der er dårligt, er det at kunderådgiveren ikke informerer om dette når du køber din forbindelse!!!

Peter

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Ja, det er de... de har nosser nok til at prøve at banke kabelmonopolet (aka. TDC) af pinden.

80% af alle ADSL problemer (på alm. telekabler) er TDC's fejl. Hver gang vi ser en TDC vogn ved siden af teleskabet (som er 20 m fra huset) vædder vi om hvorvidt det er en af vores ADSL linjer eller vores ISDN linje som ryger. Sjovt nok er antallet af fejl (på samtlige linjer) faldet drastisk efter vi har fået en TDC-ADSL i huset, mærklgt.

  • 0
  • 0
Emil Begtrup-Bright

Er du ikke lidt blåøjet? TDC og andre firmaers opgave er ikke at være fair. Det er at hive så mange penge ud af dig som de kan slippe af sted med, uden at få et dårligt renommé og dermed færre kunder etc.

Derfor forekommer det mig lidt naivt at du får det til at lyde som om de metoder der bliver brugt er fair - nej, det er optrækkeri, og de udnytter groft at folk flest ikke har forstand på det her område.

  • 0
  • 0
Anonym

Det er jo altid dejligt at slå de store i hovedet. Holder man i grunden ikke altid med "the underdog" der tager kampen op. Jeg mener bare det er naivt at tro elselskaberne ikke også har aktionærer og at de ikke også driver en virksomhed for at tjene penge. De er på sammen måde nød til at følge konkurrencen, også selvom det kan gøre ondt nogen steder.

Og til Maciej Szeliga.
Hvis din adsl, pstn eller isdn ryger, er det jo ikke altid teleselskabernes fejl. Der findes desværre entreprenører eller private der er lige lovlig hurtige med deres gravko. Og det har INTET at gøre med hvilken udbyder det er. Tror i virkelig selv at elselskaberne er hurtigere til at slejse et kabel sammen end eks. TDC eller andre udbydere?

Peter

  • 0
  • 0
Niels Elgaard Larsen

Min historie ligner Jens Fallesens. Bortset fra at Jeg (min andelsforening) var smarte nok til at skifte fra Tiscali til Webpartner allerede da de blev købt at Tele2. Dels fordi jeg trods ihærdigt anstrengelser ikke kunne få Tele2 til at sige om de ville lukke for port 25, dels fordi de havde nogle fjollede kundevilkår, der ikke gjorde det muligt at dele forbindelsen i vores lille andelsforening, heller ikke en erhvervsforbindelse.

Og ja Webpartner var bare en ny oplevelse: Vi fik fx uden problemer 16 faste IP-adresser og da jeg spurgte om vi kunne få ordentlig reverse DNS, bad mig bare sende en email med listen og det var klar næste morgen.

Men jeg er lidt nervøs efter at de er solgt igen, denne gang til Skipti. Jeg har prøvet at opgradere vores forbindelse i over en måned, og det er de meget sløve til. Det er godt nok kun salgsafdelingen, og det er jo ikke så kritisk, men alligevel.

Vi har ikke haft brug for teknisk support siden vi fik Tiscali forbindelsen i 2001.

Jeg tror det sikreste bare er at købe en backupforbindelse. Man kan få en Clearwire forbindelse til 69 kr/måned (plus wimax boksen).

Der skulle være en god chance for at en trådløs forbindelse vil køre, næsten uanset hvad der fik hovedforbindelse til at fejle.

Men alle ADSL udbyderne sutter ved at de ikke vil give mig IPv6 adresser.

  • 0
  • 0
Kristian Thy

I vinteren 2006/7 fik vi lagt fiber ind i ejendommen (det stod mig i knap 6000 kr), og nu deler vi en 100/100 linie i hver opgang á 10 lejligheder. Hele herligheden koster os uhyrlige 60 kroner om måneden, og efter de forudsigelige børnesygdomme på en ny installation kører det upåklageligt. Private internetforeninger længe leve :-)

  • 0
  • 0
Lasse Hillerøe Petersen

Min erfaring med TDCs Bredbånd Prof svarer til Martins, ingen problemer ud over SpeedStream routeren som åbenbart ikke kan lide at blive slukket og tændt, og brænder af for et godt ord.

Men det er slut nu. Jeg flytter - ca 500 meter, samme central, vist mindre end 100 m væk - og TDC Erhverv vil have 3500,- for fornøjelsen af at opsætte en bærelinie (i stedet for fastnettelefonen, som min fhv samlever skulle have beholdt) og flytte ADSLen. Det kan jeg få meget ADSL for hos Fullrate. Så vil det vise sig om det er lige så pålideligt. Nåja, i øvrigt: TDC kunne få det til at ske en gang sidst i februar. Fullrate siger at min forbindelse kører på torsdag. Temmeligt Dumme Charlataner.

-Lasse

  • 0
  • 0
Finn Andersen

Stort set samme oplevelser med teleselskaberne.
Dårlige ping tider, ventetider, nedbrud og dårlige undskyldninger. Og ikke mindst 0 service. Jeg kan f.eks. fortælle at 2 gange er tdc dukket uanmeldt op og har byttet rundt på ledninger i den lille udvendige box på huset. undskyldningen var fra deres side, at min meget hurtige forbindelse, forstyrrede andres signal i området. Det er jo på sin vis fair nok, men hvad der ikke var fair, var at de havde trampet mine nye blomster og stauder ned for omkring 800 kr. Jeg opdagede dem den ene gang, ved at de brugte en borehammer på min husmur, mens jeg sad på den anden side af muren.
Som følge deraf farer jeg ud og ser ødelæggelserne og spørger dem, om de ikke kunne ringe på inden de øver vold på min mur og ødelægger mine furer, blomster og stauder.
Men det står nok ikke i håndbogen for korrekt opførsel hos kunderne, for de havde ikke svar på tiltale. Jeg fik kun et forfjamsket "vi troede ikke der var nogen hjemme". Jamen så er det da ok ikke at ringe på og helt i orden at øve hærværk.
Alle trængsler og problemer blev dog løst, da jeg fik en linie hos struer.net
Upåklagelig service og fejlfri internet.
Kan ikke anbefale worldonline tiscali, tdc, tele2 og specielt telia.
Ydermere har vi nu fået tilbudt fiber 3 gange. 4 gange har jeg henvendt mig for at høre mere om deres tilbud og aftalt et møde. De kan hverken svare på spørgsmål eller møde til aftalte tid. Derudover er deres produkter endnu for dyre i forhold til konkurrenterne eller andre produkter.
Men alene det at der nu kommer alternative produkter på markedet, vil jo rydde ud blandt selskaber der ikke kan levere et godt slutprodukt.
Ydermere er jeg ikke tvivl om at supportere der sidder med et givent problem i første række, bare læser op af deres udleverede liste. Min erfaring er, at skal man have noget løst, skal man have fat i chefen.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Nu er jeg som sagt 30 m i lige linje og 45 ad kabelvejen (som jeg tilfældigvis kender fordi TDC skulle grave det hele op pga. ekstra kabel til mig) fra "kassen", det er det stykke en entreprenør kan ødelægge kablet så det kun berører mig.
Som sagt det er serviceniveauet hos udbyderen som afgør hvor hurtige de er til at reparere det da bruddet kan findes på få minutter med en nøjagtighed på ca. 2 m ved hjælp af det rette udstyr... jeg tror mere på elselskabernes service end på TDC (som jo har mere eller mindre monopol på alle telekabler).

  • 0
  • 0
Thomas Ehler

Jeg kender kunder hos CC der slet ikke har kunnet bruge deres (ip)telefon i ugevis over flere gange.

Jeg har selv CC 3/512 med IP telefoni til 299,- og kører med deres egen Zyxel box. Telefonien fungerer perfekt og ADSL'en ligeså. Intet udfald i ½ år.

Det er tilfældigheder der gør om man får en god eller dårlig oplevelse men én ting er et faktum;
At jeg i dag bruger samme beløb på telefon + samtaler OG ADSL som jeg før betalte alene for telefon + samtaler...

Til sommer pløjer Østjysk Energi/Profiber en 10/10 fiber med IP telefoni ind... til 299,-

Uanset hvad - jeg glæder mig :-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize