Martin Ernst bloghoved

Hvorfor kommer der ikke en business case til mig – rød eller grøn hvad rager det mig? Vol III

Illustration: ACS

Den tredje blog i serien om, hvorfor der ikke kommer en business case til mig. Forklaringen om Tuborg sangen kan du læse i den første blog, som handler om, at business casen faktisk ikke eksisterer. Den er siden blevet fulgt op af en blog, som handler om at man ikke lyst til at vise sin business case.

Men… Lad os komme til sagen (og læs gerne de to første).

Tredje problemstilling …

Denne blog handler om, at man har svært ved at høste det, som står i business casen. Det kan foregå inden for ens egen organisation – og det er rimeligt pinligt, hvis man ikke kan realisere de gevinster, som man har spået. Men sværere er det, hvis man skal have en business case til at spille på tværs af organisationer. F.eks. organisationer i stat, regioner og kommuner.

Problemstillingen er overalt. Det er næsten alle de store offentlige projekter, som er berørt. Det er min opfattelse, at de projekter (eller nærmere programmer), som giver super meget værdi for os i den danske befolkning, kræver en optimering på tværs af organisationer. Og så har vi balladen.
Derfor er det lettere at finde eksempler på, hvad der er gået galt, end hvor det er gået godt.

Men vi ønsker Danmarks bedste business case. Vi ønsker at hylde de gode eksempler og på den måde gøre de knap så gode eksempler bedre. Bare for at gøre det klart.
Men vi står med denne udfordring overfor, at der i de berørte organisationer bliver brugt penge på at etablere løsninger, men den efterfølgende ændring i organisationen (adfærd, strukturelle etc.) sker ikke. Man bliver ikke tvunget til at stoppe den gamle måde at gøre tingene på eller sikre en ramp-up over i det nye paradigme. Dvs. man pludselig står med to eller flere versioner af de samme systemer, de samme arbejdsgange etc. Forskellen er bare, at det er dobbelt så dyrt, som det man havde før.

**Denne problemstilling har jeg blogget om før … **

Men jeg forsætter kampen og leder efter de gode business cases til ”Danmark bedste business case”, fordi jeg ved, at de findes derude.

Hvis du har en god business case, så tip mig på mje@1stroke.dk

Relateret indhold

Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere