Hvorfor er alle (andre) bilister på vejene nogen idioter?

For lige at slå én ting fast først: En promille af bilisterne er idioter som enten aldrig skulle have haft deres kørekort eller skulle have haft det inddraget for flere år siden. Jeg har et par eksempler fra min seneste tur til jobbet: Den åbenbart meget nærsynede gamle dame, der med hovedet helt oppe i forruden i midterbanen på motorvejen lå og kørte 85, hvor fartgrænsen var 90. Idiot. Eller familiefaren i sin Fiat multipla, som for øvrigt er en ret grim bil, der trak ind så tæt på den bagvedkørende, at de næsten fik kofangerne viklet ind i hinanden. Idiot!

Men hvis vi nu renser vores sample for den slags bilister, så tror jeg at fire mekanismer bestemmer vores fornemmelse af det afsindigt høje antal bilist-idioter på vejene:

1) Du bemærker ikke de 1.000 biler der kører pænt. De 5 idiotiske bilister på vejen får næsten hele din opmærksomhed. Idioterne fylder meget i din hverdag.

2) Du kører altid selv pænt, det ved vi. Undtagelserne er sjældne, som da du opdagede en afkørsel for sent og pludseligt måtte skifte vejbane - og hvor en idiot ikke gav dig plads, selvom du blinkede to-tre sekunder i forvejen. I de tilfælde har du brug for lidt overbærenhed og solidaritet fra de andre trafikanter. Frekvensen er vel 1-2 gange for hver 1.000 biler du møder.

3) Når du en sjælden gang har behov for overbærenhed og solidaritet, ser det for dine medbilister ud til at du er idiot.

Og så er der, som punkt 4, de tilfælde hvor idioten lige skal have en lille straf med på vejen, nu hvor politiet alligevel ikke har tid til den slags: Det lange lys, fingeren, eller 'pres ham lidt ' for sjov? så han forhåbentligt erkender sine fejl. Så kan han lære det. Det kaldes opdragelse, on-the-job training, kontant afregning ved kasse 1 eller altruistisk straf. Konteksten er naturligvis en ganske anden end under punkt 3, men konsekvensen er den sammen: Du ser ud som en idiot.

Min fornemmelse siger mig, at de fire mekanismer i kombination kan forklare idiot-produktionen i bilist-populationen. Jeg har en lumsk mistanke om, at der må være en klasse af algoritmer, der kan beskrive den slags systemer. Men hvordan sætter man dem på formel, og har den slags systemer et navn?

Og kan den ene promille ægte idioter på vejene måske betragtes som en slags 'starter-kultur' for idiotproduktionen?

Måske skulle jeg bare tage cyklen på arbejde i stedet for.

Kommentarer (34)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Henrik Schmidt

Du mener altså, at andelen af idioter er mindre på cykelstien? Eller måske at de firhjulede idioter ikke kan genere dig, når du er på cykel?

Du bliver klogere, gør du. Du bliver klogere...

  • 0
  • 0
#3 Poul-Henning Kamp Blogger

... er det her et af de mere idiotiske :-)

Dilberts far, Scott Adams, har selv argumenteret for at vi alle er idioter en vis procentdel af tiden.

Hans illustration handler om en sikkerhedsvagt der helt uden at kigge, vender polariteten rigtigt på batteriet i Scott Adams personsøger, nærmest som i søvne.

Men kig omkring jer på kontoret, hvor mange kolleger har i lige nu der har brændt sig under madlavning, er faldet i badeværelset eller af cyklen ?

Kunne vi bare få en bedre SLA fra vores hjerner...

Stort set alle ulykker på atomkraftværker indtil nu har handlet om mennesker der var idioter et kort øjeblik.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
#4 Torben Mogensen Blogger

(af Piet Hein, selvfølgelig):

To gyldne regler i Trafikken.

Til hver, som griber rattet til en motor, er her to gyldne regler at annamme: Regn med, at andre folk er idioter - og håb på, at de andre gør det samme.

  • 0
  • 0
#5 Peter Nørregaard Blogger

Måske er fordelen ved at cykle at du rent faktisk kan råbe ad idioterne med en uddybning af lige præcis hvorfor de er idioter. Et dyt i hornet er sværere at tolke.

Min primære aversion blandt idiotiske cyklister: De sløve padder på gamle cykler som, mens jeg holder for rødt BAG ved stregen, tuller ud over fodgængerfeltet og holder dér. De burde jo vide, at det første der sker når lyset bliver grønt er at de bliver overhalet af mig. Specielt slemt er det når det samme sker ved næste lyssignal...

  • 0
  • 0
#8 Jens Fallesen

Måske er fordelen ved at cykle at du rent faktisk kan råbe ad idioterne med en uddybning af lige præcis hvorfor de er idioter.

Her vinder bilen klart i mit tilfælde. Jeg kan sidde i bilen og sige min uforbeholdne mening om personen – uden risiko for at blive hørt af en rocker, der har en rigtig dårlig dag.

Det tog godt nok min kæreste noget tid at vænne sig til det, men jeg tror personligt, at det er bedre at få det ud end at brænde inde med det.

  • 0
  • 0
#9 Morten Fordsmand

ens egen bil fordi man selv kører alt for lidt for stærkt til deres smag.

Dit problem er måske at du stoler lidt for meget på dit speedometer. Det er jo et instrument, der med fuldt overlæg er designet til at vise for meget.

Man kan jo levende forestille sig at du haren misvisning på 10 km/t i din bil, mens "idioten" bag ved kun har 3 km/t.

  • 0
  • 0
#10 Jakob Hansen

Det havde ihvertfald været en dårlig idé her til morgen, hvor en anden bilist pressede sig ind bag mig og kastede bilen til højre og venstre over striberne, for til sidst at overhale indenom oppe på cykelstien. Ved næste kryds satte vedkommende så bilen i bakgear for at fuldende fremvisningen af sin personlighed - dog uden at bakke.

Så cykelstien er heller ikke altid sikker....

  • 0
  • 0
#11 Jacob Christian Munch-Andersen

Ja, misvisende speedometre burde forbydes. Jeg kender godt nogenlunde misvisningen og kører efter den for nu ikke at gøre flere mennesker til idioter end højest nødvendigt. Ikke at der er nogen som helst undskyldning for at køre for tæt, det er farligt uanset hvordan bilisten foran opfører sig.

  • 0
  • 0
#12 Peter Nørregaard Blogger

En tidligere kollega kom hver morgen rød-spruttende på arbejde og skulle liiige fortælle om alle de idioter der havde forhindret ham i at komme på job 2-3 minutter tidligere end han gjorde. Han var godt nok arrig og skulle bruge den første halve time på at køle ned.

Han aktiverede mekanisme 4, omtalt ovenfor, rigtigt mange gange på hver tur (han havde endda fået installeret tågelygter til formålet).

Jeg oplevede nok de samme typer på vejen, men lod mig ikke gå på af det og startede dagen i godt humør.

Det er måske bare et spørgsmål om Zen og om at sprede god karma?

  • 0
  • 0
#13 Jan Keller Catalan

Ja, misvisende speedometre burde forbydes. Jeg kender godt nogenlunde misvisningen og kører efter den for nu ikke at gøre flere mennesker til idioter end højest nødvendigt.

Bare pas på, hvis du skifter imellem sommerdæk og vinterdæk.

Jeg har (ret præcist) 10% fejlvisning på vinterdækkene - på sommerdækkene passer speedometeret med både min GPS og diverse "Din Fart"-tavler.

Så jeg skal kun omregne, når jeg er på vinterdækkene.

  • 0
  • 0
#15 Thomas Ammitzbøll-Bach

Det er et spørgsmål om at bekæmpe sin indre hulemand. Der er nemlig tale om en følelse, der minder om klaustrofobi. Hvis man sidder i sin bil og er forhindret i at køre frem (i en hastighed, man selv synes er passende), så stiger adrenalin-niveauet i hjernen. Men i modsætning til neurotiske fobier, så rettes følelserne mod de andre trafikanter.

Det forunderlige er, at med selv meget kortvarig assertiv træning, kan man lære at få kontrol over hulemanden. Men i vores kultur betragtes det som nedværdigende at modtage den form for terapi. For 4-5 år siden etablerede man en (gratis) telefonrådgivning, som lukkede efter 6 måneder med et relevant opkald.

Jeg har aldrig selv været i terapi, men jeg blev klar over problemet hos mig selv, og min "hulemands-kur" var at pålægge mig selv at køre i inderste spor i en måned og bare holde hastigheden der. De første to dage var meget angstprovokerende, men derefter gik det den modsatte vej: Jeg slappede af, når jeg kørte bil, jeg var i stand til at give plads, og jeg var gladere hele dagen.

Prøv at spørge dig selv: Hvilken oplevelse gjorde dig gladest (gav dig den største lykkefølelse) i trafikken her til morgen? Da du "vandt" en overhaling, eller da du gav plads for en højresvingende fra en sidevej? Kunne du tænke dig at være så glad på hele turen?

Thomas

  • 0
  • 0
#17 Morten Fordsmand

Et andet trick er at fokusere på noget adet end at komme frem et minut før. Efter jeg har fået en bil med computer fokuserer jeg min kørsel meget mere på brændstofforbrug end på at komme frem i en ruf.

  • 0
  • 0
#18 Peter Nørregaard Blogger

For nu at forsøge at komme tilbage på vejen, er der så nogen her der ved, hvilken klasse af system jeg har skitseret her? Det må være en slags rekursivt et-eller-andet eller noget der udvikler sig over tid.

Har vi en algoritme-ekspert herinde der kan hjælpe? Tænk hvis idioter kunne sættes på formel :-)

  • 0
  • 0
#20 Deleted User

Er det forstået rigtigt, at du efterspørger en computer genereret model for antallet af idioter på vejene. Det vil sige givet et tidspunkt og et geografisk punkt, kan et program forudsige hvor mange idioter man vil møde pr. tid?

I så fald, ville jeg pege i retning af den slags simuleringsprogrammer der bruges til forudsigelser af vejret. Istedet for tryk, varme, havstrømninger, fugtighed og årstidernes gang, skal der regnes på andre parametre som f.eks. idioter (formodentligt selvforstærkende), stress, tæthed på vejene, tid på dagen, særlige begivenheder, antal ældre og cyklister i populationen i området osv. Årstiderne skal vel også tages i betragtning - vi kender vel alle idioterne der kører fast i en snedrive? ;-)

Man må kunne opsamle et empirisk grundlag der gør det muligt at opstille en model for vekselvirkningerne, som kan puttes ind i simulationen, og herefter forfines løbende via observationer i marken.

Outputtet ville jeg mene kunne være lige som et vejrkort, med farvekoder for tætheden af idioter pr. område, og fronter i form af vejrforhold eller andre påvirkninger som kan forklare hvordan tætheden af idioter kan forventes at udvikle sig hen over ugen.

  • 0
  • 0
#21 Peter Nørregaard Blogger

@Jakob, ja, noget i den retning men måske lidt mere simpelt :-)

Det kunne i øvrigt være en værdifuld ekstra service som GPS-udbyderne sikkert kunne tjene millioner på at sælge: "Der er idiot-varsel for moterring 3, specielt mellem afkørsel 17 og 22, nordgående - din rute omdirigeres"

Rasmus har måske et bud, men det kræver nok lidt uddybning før jeg forstår det.

  • 0
  • 0
#25 Peter Nørregaard Blogger

Idiotisk kørsel har tre hovedelementer: - Af man ikke er for sikker i sin håndtering af bilen - At man ikke har for meget styr på færdselsloven - og at man befinder sig inde i en boble, hvor der ikke er nogen kontakt til den øvrige trafik.

Det står der i bogen Mænd og Biler af Christian Grau, som Henrik Dahl anmelder i weekendavisen nr 1/2010

Standardidioten er faktisk ikke en kvinde men ofte et ældre menneske, som Grau døber Sinke Godtfredsen. Idioten kan ofte kendes ved at have fast bopæl i motorvejens yderspor eller ved at han trækker ud i den uden at overveje om der kommer nogen bagfra.

Dahl supplere med et par personlige erfaringer, som jeg lige må dele med dig, da de er ret relevante for emnet i denne gamle blog.

De jyske moterveje er kronisk overbelastede. Ikke fordi der er særlig mange biler, men fordi jyder har en dyb, dyb aversion med inderbaner. De frygter dem mere, end mine børn frygter et rum fyldt med edderkopper og kommer der tilsvarende nødig.

Kjøvenhavnerhumor :-)

  • 0
  • 0
#26 Niels Didriksen

De jyske moterveje er kronisk overbelastede. Ikke fordi der er særlig mange biler, men fordi jyder har en dyb, dyb aversion med inderbaner.

Det gælder altså ikke kun i Jylland. Det er vist et nationalt fænomen efter min vurdering. Glemmer ikke for nogle måneder tilbage på vej fra Kbh til Århus over Fyn. Der lå bogstaveligt en kø på flere kilometer i venstre spor, mens inderste højre var frit. Jeg smed mig ind i højre og overhalede omkring 100 biler indenom i den tomme bane. Jeg kunne i bagspejlet se flere blænde op/give finger/ryste hoved ect. Men helt ærligt... Hvem var idioterne?

  • 0
  • 0
#27 Peter Nørregaard Blogger

Den går også tit galt ved indfletninger ved vejarbejde hvor bilerne fletter sammen flere km før vejen gør det. Kun asociale banditter kører frem i den frie bane, har jeg altid syntes.

Men det viser sig at det mest optimale trafikmønster er at bruge alle baner så længe som muligt. Så nu gør jeg det med god samvittighed - og synes at det er de [i]andre[/i], der er idioter :-D

  • 0
  • 0
#29 Deleted User

Det var/er såmænd dig. Det er ikke tilladt at overhale indenom - heller ikke selvom den yderste vognbane er fyldt. Så kan jeg såmænd godt forstå folk var negative.

Nej. Ved langsom og/eller tæt kørsel hedder det en "forbikørsel", og er ikke ulovligt. Ellers kunne det med rette betragtes som cikanekørsel at blokere den ene vognbane flere kilometer i forvejen, fordi man måske skal flette engang om lang tid senere.

Det er ekstremt irriterende med disse køer der er flere kilometer lange i ét spor, og det er rart at man med god samvittighed kan og bør køre i det ledige spor.

  • 0
  • 0
#30 Deleted User

Det er ud fra Niels Didriksens indlæg ret svært at bedømme situationen. Men jeg har svært ved at se den opstå, ja, til tider er indersporet hurtigst når der er kø, men forskellen når ikke at blive særligt stor før folk begynder at rykke ind for at udnytte det, og det udligner forskellen.

Men i den teoretiske situation, kø i ydersporet og god plads i indersporet bør man ikke køre for hurtigt, vel maks omkring 20 km/h (jeg er ikke sikker på præcis hvor jeg skal sætte tallet) hurtigere end ydersporet, ellers risikerer man at en bil fra ydersporet trækker ind uden at have set en komme bagfra.

  • 0
  • 0
#32 Michael Mortensen

Hvordan skal jeg som billist forholde mig, såfremt nedenstående udsagn gør sig gældende:

På en to-sporet motorvej på vores venstre side køre 9 biler som alle venter på en forankørende idiot, som ikke vil køre hurtigere end 90 km/t. Personen ønsker ikke at holde til højre og har fortsat sådan adskillige kilometre, på trods af en ellers fuldstændig fri motorvej.

På vores højre side køre ligeså 10 biler, men disse køre alle 110 km/t og har kun hovedrysten tilovers for den førnævnte som de før eller siden vil passere, da de blot ønsker at køre det tilladte uden at være til gene for den øvrige trafik.

For tankeeksperimentets skyld, så har ingen af bilerne har på noget tidspunkt skiftet vognbane.

Er der så tale om en forbipassering eller overhaling?

De fleste vil nok vortere for overhaling, men er det fair i fht. førnævnte idiot?

(det tænkte scenarie kan let forekomme i den danske trafik - med et par enkelte modifikationer)

  • 0
  • 0
#33 Niels Didriksen

Det var/er såmænd dig. Det er ikke tilladt at overhale indenom - heller ikke selvom den yderste vognbane er fyldt. Så kan jeg såmænd godt forstå folk var negative.

Ja, jeg havde regnet med den reaktion :-) Og jeg ved at det havde været et problem hvis politiet havdet stoppet mig. Men eksemplet er reelt. Der var en smule diset og vejen kurver svagt, så man kunne ikke se hvor langt "venstre-køen" strakte sig. Jeg formåede at overhale (underhale?) rigtig mange biler på en strækning på over en km.

Jeg er egentligt ikke interesseret i at diskutere om det var smart af mig eller ej (ved godt at det ikke var lovmæssigt korrekt). Mere at situationen opstod. Og her er min holdning at den opstod pga. et forankret idiotisk reaktionsmønster hos danske bilister (holde sig i venstre bane uanset hvad).

Måske opfordrer færdselsloven til det. Kør egoistisk mht. vognbane, men kør 5 km/t for hurtigt og du får en bøde. I tyskland er det nærmest omvendt. Kør så hurtigt du vil, men trækker du ikke ind til højre når nogen vil overhale, risikerer du en (ret stor svjv) bøde...

  • 0
  • 0
#34 Henrik Handberg Andersen

Svar til bl.a. Daniel angående fortolkning af forbikørsel vs. overhaling:

Faktisk har domstolene (vist både byret og landsret) for nyligt fortolket dette, og jeg mener atlså umiddelbart at domstolene er ret uenige i din udlægning. I det konkrete tilfælde som beskrevet af Niels:

Der lå bogstaveligt en kø på flere kilometer i venstre spor, mens inderste højre var frit. Jeg smed mig ind i højre og overhalede omkring 100 biler indenom i den tomme bane.

er der vist ikke så meget tvivl om at det er en overhaling og normalt straffes med et klip.

Sagen er bl.a. omtalt i FDMs blad medlemsblad Motor nr 7 2009: http://www.fdm.dk/motor/tidligere-udgaver-af-motor/overhaling-eller-forb... men online-adgang til artiklen kræver FDM medlemsskab.

I et citat fra artiklen konkluderer en af FDMs jurister på baggrund af dommen: "Det er ulovligt at køre i højre bane og 'lukke hullet' op til den forankørende, hvis man overhaler en bil i venstre bane. Man må dog godt køre forbi bilerne i venstre bane, hvis man følger efter en forankørende." Så for at bruge 'undskyldningen 'tæt trafik', så er der altså ifølge dommen tale om tæt trafik (kofanger ved konfanger) i dit eget spor.

Jeg mener at have læst en mere uddybende artikel med konkrete citater fra dommen, men den reference er desværre borte.

  • 0
  • 0
#36 Niels Didriksen

@Thomas

Jeg tror dog aldrig, vi kommer til at køre ligeså pænt som tyskerne gør. Det er vi simpelthen for egoistiske til. :/

Jeg tror desværre du har ret.. Men jeg tror også det kan have rødder i en form for umyndiggørelse. Eller rettere, at ansvaret systematisk bliver frataget danskerne i mange sammenhænge, bla. trafik-lovmæssigt. Som jeg antyder ovenover; dansk lov på området betyder at du kan kører så egoistisk og idiotisk du vil (110.00 km/t i venstre spor) hele vejen fra København til Esbjerg, så længe du ikke kører en kilometer i timen for meget, for så falder hammeren.

Der er gjort mange forsøg med trafik-lovgivning, der viser, at øget ansvar til trafikanter får dem til at være meget mere opmærksom på at udvise hensyn (bla. hollandske rundkørsler, tyske motor-trafikveje). Samt at det modsatte også gælder.

  • 0
  • 0
#38 Deleted User

Generelt synes jeg nu ikke at der er specielt store problem med folk som ikke trækker ind, selvfølgelig er der en gang imellem en trafikal "morfar" som ikke rigtigt har forstået konceptet med overhalingsside osv. Men langt de fleste billister kan godt finde ud af at trække ind.

Det er klart at der opstår en smule problemer når lastbilerne må køre 80 og andre billister 130, det sender nogle billister i en fart et sted midt imellem ud i yderbanen.

Ved hjælp af min 7. sans fornemmer jeg, uden at kunne komme med nogen navne, at der måske kunne være en enkelt eller to personer i denne debat som for det meste kører for stærkt og føler sig generede af alle de "idioter" som overholder hastighedsgrænserne. Jeg vil gerne bede sådanne eventuelle personer om at forsøge den kunst at stikke deres penis op i deres eget rectum.

Mht. Tyskland, kører de virkeligt så meget pænere? De burde få hastighedsgrænser over det hele, de tyske motorbøller kører jo endnu mere skudt i låget hurtigt end de danske.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere