jens andersen bloghoved

Hvordan ville dansk foldbold have klaret de sidste dage med HANA

Jeg må indrømme, at jeg har haft et par kedelige aftener med FCK, ÅB og FCM i de Europæiske ligaer. Jeg lod tankerne flyve til fodbold WM i Brasilien, hvor Tyskland var suveræne og kom dermed til at tænke på et seminar jeg var til forleden hos SAP Danmark. Her præsenterede de et nyt produkt kaldet Match Insights.

Det virkede som ren magi med *Match Insights *Teknologien er baseret på, at kameraer placeret på stadium opsamler 5.000 data registreringer i sekundet om de enkelte spillere. Dataene bliver så overført til et SAP HANA system, som udregner KPI’er for hver enkelt spiller, der efterfølgende bliver behandlet af SAP Analytics. Det havde Joachim Löw og hans team umiddelbart adgang til. Der findes også klubhold, der anvender den samme grundlæggende teknologi baseret på kameraer fra firmaet Amisco uden HANA.. Senest har Bayern München dog valgt et strategisk samarbejde med SAP - som om de ikke var gode nok.

Amisco og SAP hævder selv, at teknologien vil ændre hele det grundlæggende i såvel fodbold som rugby. Spørgsmålet er om vi overhovedet er interesseret i denne ændring?. Jeg kan tydelig huske at se Morten Olsen stå med en magnettavle og flytte rundt på spillerne manuelt. Selv hold som Brasilien er på den, for i 2010 havde de en boldbesiddelse på 3,4 sekunder i gennemsnit og er nu katastrofalt nede på 1,1. Ikke underligt at det gik dem som det gik.

Kan dette overføres til forretningsverden – eller er det en hype som tidligere nævnt i en anden blog på dette site i denne uge. I fodbold er svaret nok nej. Hvem vil ikke helst se Tyskland spille godt end at se Spanien tabe på grund af dårligt spil ved det sidste WM.

Så i min verden er svaret ja BIG data er ikke en hype. Men brugen og finansieringen flyttes væk fra IT og Finansdirektøren og ind i marketing. Gartner har spået, at i år 2017 vil Marketingsdirektøren bruge flere penge på forretningssoftware end IT direktøren. Ja lidt skræmmende da vi i marketing taler om en agil verden, som ikke gider høre om storage, lan etc., men forventer cloud baserede løsninger som virker her og nu. Rent faktisk ønsker marketing slet ikke IT indblandet, da de opfattes som et forsinkende led.

Betyder det at traditionel forretnings IT forsvinder fra IT afdelingen– nej men budgetterne flyttes gradvist. Der vil opstå et behov som traditionelle IT folk ikke er vant til. IT decentraliseres og bliver til forskellige systemer som LoB har ansvaret for. Så IT skal være parate til en forandring – kodeordet hedder integration, samarbejde og hastighed for at opnå målene. Det skal Ståle Solbakken vist også vende sig til.

Hvad er så essensen af BIG data. Det er at bringe beslutningstiden ned, således at der er kortere tid fra data observeres til der handles rationelt på dem. Det er også hurtigere at opdage sine fejl og ikke gentage dem. Kunsten at selektere og behandle BIG data, således at de kan sammenstilles med struktureret information. Amazon er vel bedste eksempel på dette. Ud fra et transaktionsvalg af kunden bruges udvalgte og strukturerede oplysninger sammen med ustruktureret data til at skabe en samlet struktureret information.

Det nye er, at værktøjerne der understøtter BIG data nu er blevet hyldevare – senest set med værktøjer som InfiniteInsight fra SAP. Værktøjer som gør det muligt for forretningsbrugere at anvende BIG data. BIG data er ikke nu kun for aktuarer, statistikere m.v. mere. Værktøjer der hjælper forretningsbrugeren med at finde nålene i høstakken og dermed en signifikant forretningsværdi.

Lad os håbe på deltagelse af danske klubhold i den absolutte verdensklasse og det samme med danske virksomheder. BIG data vil kunne give denne komparative fordel – se bare Tysk fodbold eller McLaren.

Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jn Madsen

Jeg skal ikke gøre mig klog på det jer,- jeg kender kun SAP som noget irriterende noget man er tvunget til i forbindelse med arbejdet. (tilgiv mig :) )

McLaren er ikke just kendt for effektivitet,- deres resultater taler vist også for sig selv. McLaren er kendt for et konstant rend af klogeåger der render rundt og forstyrrer teknikerne i en uendelighed. McLaren producerer nok den dyreste/langsommeste racer i feltet lige nu. Men det er sikkert fantastisk godt dokumenteret i deres databaser.

Det mest beundrede team i F1 er Red Bull. Teamet har opnået sine fantstiske resultater ved at lade teknikerne lave sit arbejde i fred. Uden process-eksperter/coaching/klogeåger/mellemledere/statistikere konstant skal blande sig i ting de dybest set ikke ved en dyt om.

Den ramte lige min ømme tå,- F1. God weekend :)

  • 2
  • 0
Jens Andersen

Undskyld din tå (også min) - men du har ret. Desværre er jeg McLaren fan :)

Jeg tror at desværre at alle administrative forretningssystemer er en irriterende nødvendighed for brugerne. Hvorfor skal man registrere og planlægger sit arbejde. SAP er tiltænkt til at mellemstore og store virksomheder hvor systemer som SAP og lignende giver ledelsen det som de har brug for - "trans færdig" information. Jeg giver mig med at Red Bull er langt bedre. Men det var en bisætning med McLaren. Du må medgive at Bayern München pt. er Europas bedste hold og Tyskland er verdensmestre.

Det som er min point er den betydning BIG data får for marketingsafdelingerne når IT afdelingerne ikke står for implementeringerne. LoB kommer til at betyde mere og mere i valg af system og IT afdelingerne ikke har den nødvendig agilitet til at udnytte dette. Og ja Vettel bliver verdensmester ...

God weekend til dig Jørn

  • 0
  • 3
Nikolaj Brinch Jørgensen

Der er absolut intet nyt i det du beskriver - overhovedet.
Heller ikke BIG data (det hedder Big data, BIG er ikke en forkortelse). SAP har ganske vist købt Business Objects (een af de absolut største leverandører af BI software) i 2007.

Men både SPSS (Nu IBM), Cognos (Nu IBM), Hyperion (Nu Oracle), SAS og Business Objects (Nu SAP) og danske Targit har arbejdet med Big data i årevis, og leveret hyldevarer BI Analytics software. Der er også det glimrende Open Source foretagende Pentaho

At Business Intelligence/Data Warehouse/Analytics/Big data firmaerne nu hopper på den nyeste hype, og også vil have en bid af den kage, er vel bare meget naturligt. De har jo skiftet navn på deres produkter gennem tiderne, kun for at hæve priserne.

Det mangler bare at der også står at den tyske landstræner nu selv kan opsætte analysealgoritmer i et eller andet 4G værktøj.

Opsamling af data, og sammenstilling af mange datakilder, analyser af kæmpe datamængder på rekordtid mv. er netop det en virksomhed som SAS har lavet de sidste 30-40 år.

Business Objects er vel også det det kommer tættest på noget der ligner turn-key fra SAP :-) Men hyldevarer i Analytics verdenen findes ikke. Officepakken er en hyldevare.

Jeg ser dit indlæg som et forsøg på at sælge konsulenttimer fra CIBER og SAP løsninger. Intet andet - der er i hvert fald ikke meget nyhed i det. Og fordboldanekdoten er da meget sjov. Blot er der flere elementer i den artikel du skriver af fra, du ikke har forstået.
Artiklen findes her: http://www.theregister.co.uk/Print/2014/07/22/germany_worldcup_sap_hana/.

Selv hold som Brasilien er på den, for i 2010 havde de en boldbesiddelse på 3,4 sekunder i gennemsnit og er nu katastrofalt nede på 1,1. Ikke underligt at det gik dem som det gik.

Det handler altså ikke om holdet Brasilien, men om at Tyskland i 2010 havde en boldbesiddelse på 3.4 og nu i Brasilien var den nede på 1.1.
Det handler om at hver spiller har bolden i så kort tid som muligt.

By the time of Brazil, average ball possession was down to 1.1 seconds compared to 3.4 seconds at the time of the World Cup in 2010.

Altså at Tyskland var det hold, hvor spillerne havde bolden kortest tid i gennemsnit inden de afleverede videre, og derfor vandt de (påstår de og SAP - but who knows). CL finalen var jo rent spansk. Bayern fik læsterlige klø af Real Madrid.

  • 5
  • 0
Lars Hvidegaard

Det mest beundrede team i F1 er Red Bull. Teamet har opnået sine fantstiske resultater ved at lade teknikerne lave sit arbejde i fred. Uden process-eksperter/coaching/klogeåger/mellemledere/statistikere konstant skal blande sig i ting de dybest set ikke ved en dyt om.

Øhm... jeg forstår ikke helt den kommentar. Red Bull Racing har brugt HANA til live dataopsamling og analyse siden 2011. Og de var med på scenen som SAPs store showcase på TechEd konferencen i oktober 2011 som første live kunde med BW on HANA.

Jeg tror ikke Red Bull kommer til sejrene ved bare at lade drengene køre bil...

  • 1
  • 1
Jens Andersen

Kære Nikolaj,

Jeg tror du har misset pointen med mit indlæg. Det drejer som om nye kommercielle anvendelser af Big data (Ja, jeg skrev BIG for at understrege at det var det som der var tale om).

Der er ikke nævnt SAP BusinessObjects (staves i øvrigt sådan) da de oprindelige produkter fra dette opkøb slet ikke indgår i den nævnte løsning. Det drejer som om streaming af store mængder af ustruktureret data (og produktet kommer fra opkøbet af Sybase) ind i en appliance baseret på HANA teknologi. Dertil er så udviklet et specielt analyse værktøj til lige denne industri (og ja fodbold på det plan er en industri) som overskueliggøre den store mængde realtids information på én, i dette tilfælde Joachim Löv og hans team, til at få en indsigt som de ikke kunne få bare ved at stå på sidelinjen. Det er her jeg så drager en parallel til det mere traditionelle erhvervsliv. Vil Big data og de rigtige værktøjer gøre at ledelsen ikke bare kigger på fra sidelinjen?

Jeg bliver nok også nød til at rette et par andre ”misforståelser”.

Det er naturligt at forretningsapplikationer altid vil være bagefter den mere teoretiske udvikling af systemer og dermed at Big data nu begynder at blive en økonomisk attraktiv ting at kigge selektivt på. At software firmaer vil tjene penge bør jo ikke være en overraskelse. SAP f.eks. har erkendt at man ikke bare sælger HANA som en in-memory database. I stedet deler de den op i appliances som løser specifikke forretningsmæssige udfordringer – i øvrigt med en væsentlig lavere pris på HANA end oprindeligt.

De produkter som du nævner, er i øvrigt alle gangske udemærkede BI produkter. Men at sammenligne det med en appliance er som at sammenligne en værktøjskasse som man kan bygge sin egen el-bil med og en færdig Tesla. Og ja umiddelbart er en Tesla dyrere – men hvem ved hvad det koster at bygge og vedligeholde sin egen el-bil. Derfor tillader jeg mig at kalde det en hyldevare.

Jeg tror også at vi skal definere boldbesiddelse. Der er ikke hvor lang tid den enkelte spiller har bolden men hvor lang tid holdet har bolden i gennemsnit. Og i samme moment bør jeg nævne at jeg ikke har skrevet at Bayern München vandt CL i år – det må stå for din egen regning. Boldbesiddelse er i øvrigt en lag indikator. Men lead indikatoren mellem Tyskland og Brasilien (6 – 0) viser vist min pointe.

Endelig har mit ansættelsesforhold ingen indflydelse på min blog. Mit blog område er SAP og dermed emnet. Store konsulenthuse satser ikke kun på SAP men også produkter som dem du nævner til BI løsninger. Og ja er da kun glad for at SAS nu har valgt et samarbejde med SAP om at anvende HANA som platform.

Jeg er meget glad for dit indlæg for det har vist mig at jeg bør uddybe et antal områder i et efterfølgende antal blogs. Så jeg mener stadig der er meget nyt.

  • 0
  • 0
Jn Madsen

Nej,- det er noget med fokus.
Såvidt jeg forstår,- så er dagligdagen for testere og udviklere hos Red Bull helt anderledes end hos de andre teams. De er selvfølgeligt stinkende rige og har næsten uendelig adgang til ressourcer. Nogenlunde som de andre top-teams.

Forskellen er,- at alle har arbejdsro. Ingen kommer rendene hver halve time med nye visioner og koncepter, nye buzz ord eller geniale Lean tiltag.

Hvis man vil have den mest geniale aerodynamik på sin bil, (eller bremser, motorstyring, elektronik, osv osv) så ansætter man de bedste folk og giver dem arbejdsro og uendelige midler.

Det var lidt i lyset af det jeg skrev min kommentar. En eller anden snedig database er bare et værktøj der også hænger på tavlen. Det er ikke oraklet der garanterer verdens bedste bil.

Det er den ånd der vist nok hersker hos Red Bull,- lad racer eksperterne lave racerbiler i fred,- og skån dem for alt ævlet (og hvis de har brug for noget database ... så har de nok også de rigtige folk til det):)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere