Gæstebloggen

Hvordan påvirker corona-krisen internettet? Et sikkerhedsperspektiv på Covid-19

Hvordan påvirker ny coronavirus internettet? Hvilke udfordringer står vi overfor? Hvordan kan du arbejde sikkert hjemmefra? Og hvordan får vi uddannet den næste generation?

David Jacoby er Senior Security Researcher og har siden 2010 arbejdet for Kasperskys Global Research & Analysis Team (GReAT), hvor han er ansvarlig for sårbarheds- og sikkerhedsforskning i Norden og Baltikum. Illustration: Privatfoto

Vi lever under usikre forhold, især nu hvor vi står midt i en global pandemi. Den nye coronavirus, COVID-19, påvirker hele verden på en måde, vi aldrig før har oplevet, og det kræver, at vi alle står sammen, hver for sig og tager et ansvar.

Det er på ingen måde en nem opgave, og det kræver, at vi alle gør vores del. Men med alt, hvad vi gør, følger en række udfordringer; alt fra at holde internettet kørende, hvilke tjenester vi forventer fungerer, og hvordan du som leder eller medarbejder bedst håndterer det.

Udover de finansielle udfordringer, som mange virksomheder står overfor, så forventer de også nogle særdeles ubehagelige tekniske udfordringer. I langt de fleste lande anbefales det, at man arbejder hjemmefra og bliver mest muligt indendørs.

Sidstnævnte lægger et stort pres på underholdningssektorens video on demand, streamingtjenester, online fællesskaber, dating- og sociale apps, spil-sites og websteder til de voksne (I ved, hvilke jeg mener).

Det er ikke let at have en stor del af sine medarbejdere til at arbejde hjemmefra. Det kræver en masse planlægning, infrastruktur, netværkssegmentering, sikkerhedspolitikker og kapacitet, som måske ikke var planlagt forud for virussen. Som rådgiver lægger jeg øre til utallige udfordringer, som virksomheder oplever i øjeblikket.

Udfordringer ved at arbejde hjemmefra

Her er de typiske udfordringer, når medarbejdere skal arbejde hjemmefra:

Mange netværk er ikke dimensioneret til at bære VPN-service til alle, og mange mangler både licenser og båndbredde.

VPN-brugere har ikke netværksadgang til alle de ressourcer på netværket, som de har brug for. Og mange VPN-tjenester giver kun begrænset adgang til simple tjenester såsom e-mail, kalender, Office 365 m.fl.

At arbejde med følsomme data udenfor arbejdspladsen kan i visse tilfælde endda være ulovligt eller imod virksomhedens politik.

Hjemmefra får medarbejderne ikke den samme beskyttelse, som de ville få på virksomhedens netværk. Mange har ikke sikkerhedssystemer i hjemmet såsom:

  • Backup
  • Opdateringer af antivirus-løsninger og software
  • Indholdsfiltreringssystemer og proxyservere
  • Konto- og adgangsstyring

Hjemmefra har medarbejderne måske ikke al den hardware, de har brug for, såsom printere, skærme, netværkstjenester osv.

Det er værd at pointere, at det ikke kun er et lokalt problem for hver enkelt virksomhed, coronavirussen lægger også pres på hele den globale infrastruktur.

Uddannelse online

Der er mange, der diskuterer, hvordan vi får uddannet den næste generation online? Hvordan vi bedst muligt støtter forskningsprojekter og medicinske institutter med ’ubrugte’ computerressourcer til forskning?

I øjeblikket støtter jeg Folding@Home-projektet med mine ubrugte computerressourcer. Hvordan sikrer vi os, at livsnødvendig kommunikation fra regeringer og nyhedsbureauer når ud til alle? Tekst-tv? Har vi den globale båndbredde til at støtte alle, som spiller videospil og streamer videoer i øjeblikket?

Vi har nyligt set, hvordan underholdningsleverandører, som Netflix, tager ansvar i denne krise. For ikke at forårsage mangel på båndbredde har Netflix valgt at reducere sin HD-kvalitet ned til ’normal kvalitet’ ved at reducere båndbredden med 25 pct. i Europa.

Jeg har været i kontakt med Patrik Fältström, som er Technical Director og Head of Security i den nordiske internet exchange Netnod. Han fortalte, at Sverige ikke rigtig er påvirket af den høje efterspørgsel efter båndbredde (de har en daglig blog om situationen i Sverige).

Han fortalte, at situationen i andre lande, f.eks. Italien, ikke er god, måske fordi der spilles chokerende meget Fortnite for tiden, hvilket også har fået CNN til at spærre øjnene op.

Der er mange lande, der ikke har den samme udviklede infrastruktur, som vi har, og indbyggerne har måske ikke engang internetforbindelse i hjemmet. Hjemmearbejde og online-undervisning har svære tider her.

Fjernundervisning

Heldigvis er der en masse uddannelsesinstitutioner, der fint støtter fjernundervisning

En af mine nære venner arbejder som lærer, og jeg har stillet ham nogle spørgsmål om, hvordan de løser problemet:

Du er lærer på LBS Kreativa Gymnasiet i Lund, Sverige. Ud fra hvad jeg ved, så var du i gang med fjernundervisning, lige så snart skolerne lukkede i Sverige. Hvordan bar du dig ad, og hvilke råd kan du give til andre skoler, der ikke er i gang med fjernundervisningen endnu?

Svar: »Min opfattelse er, at de fleste svenske gymnasier var hurtige til at få fjernundervisning til at virke. Vi har en lang tradition for digitalt undervisningsmateriale og -platforme i Sverige, og de fleste lærere i dag er trods alt internetkyndige.«

»Måske har LBS den fordel, at vores uddannelsesretninger (spilgrafiker, spiludvikler m.m.) gør at både studerende og lærere har computer- og netværkserfaring, og er vant til at arbejde i Google Classroom.«

»Vi håndterer i forvejen det meste digitalt. Alle vores studerende har bærbare computere til det skolerelaterede arbejde, hvilket er en standard i Sverige. At gøre brug af digitale tjenester, som lærere og studerende kender i forvejen er vigtigt, og det samme er at sikre at alle har adgang til en computer.«

Hvilke tekniske tjenester, værktøjer og applikationer har du brugt for at kunne gennemføre fjernundervisning?

Svar: »Vi har brugt Google Classroom i et stykke tid til at kommunikere med de studerende og har tilføjet Google Meet og Google Hangouts. I nogle fag er det lettere at bruge Discord – fx i fag, hvor de studerende skal kunne dele deres skærm med læreren og arbejde i grupper.«

»Jeg vil dog mene, at de fleste bruger Google-tjenester lige nu. Som lærer i historie og litteraturhistorie gør jeg brug af Google Meet til forelæsninger, hvor de studerende slukker for deres mikrofoner og i stedet lytter til mig, og stiller spørgsmål i chatfunktionen.«

»Til øvelser, opgaver og essays, håndterer vi den individuelle kommunikation i Google Hangouts, hvor vi kommunikerer skiftligt eller gennem individuelle videomøder, hvor vi kan arbejde med dokumenter i Google Docs sammen.«

»Det hele ville have være mere vanskeligt, hvis vi ikke kendte eleverne så godt, som vi gør, fra vores klasseundervisning de foregående seks måneder.«

»En udfordring er, at vi ikke kan sikre, at de studerende faktisk arbejder på det, som de skal. Derfor er fælles regler, rutiner og pauser i løbet af dagen vigtige. Hvis man i forvejen har et godt forhold til eleverne før fjernundervisningen, så burde det ikke være et problem.«

»Et andet åbenlyst problem er de studerende med særlige behov. Der er en risiko for, at de føler, at de ikke får den hjælp, de har brug for. Men støttelærere er også involveret i fjernundervisningen, så det er fint. Vi lærer alle undervejs i denne proces.«

Hvad siger de studerende til fjernundervisningen?

Svar: »Efter lidt over en uge med fjernundervisning er de studerende stadig tilfredse. Men det skal siges, at vi har et stort antal studerende, der er klassiske 'gamere' med stor computererfaring. Nogle har for sjovt sagt, at de blev skabt til fjernundervisning. Så længe rutinerne omkring skoledagen bliver fulgt, skal det nok gå godt. De studerende siger, at noter og kommunikation er blevet klarere.«

»Selv synes jeg, at det kan være problematisk, at de studerende ikke bevæger sig så meget, så jeg opfordrer dem til at bevæge sig i pauserne, gå ud og få frisk luft, spise ordentligt og prøve at opføre sig og klæde sig på, som til en rigtig skoledag.«

Hvad er de største udfordringer, du ser, vi har foran os, når det kommer til at uddanne vores fremtidige generation?

Svar: »At huske, at skolen som et fysisk sted, stadig er ekstremt vigtig for at pleje sociale væsener, og at digital fjernundervisning på ingen måde er bedre end traditionel undervisning. Og at det ene ikke udelukker det andet. Det er dejligt at kunne bruge teknologien som et supplement til traditionel undervisning, men jeg savner mine studerende.«

»Som lærer vil jeg gerne kunne undervise mine studerende i et klasselokale, hvor man kan skabe gode relationer til de unge mennesker. Herefter kan du tænde for den digitale tilstedeværelse og hjælpe dem der, hvis de har brug for det. Vi skal huske, at vi uddanner folk til at arbejde i samfundet, og samtidig skal vi sikre, at de unge bedst muligt kan håndtere den stadig mere digitalt indlejrede fremtid, som venter os.«

Gode råd til at arbejde hjemmefra

Her er mine gode råd til folk, der arbejder hjemmefra, hvordan du passer på din virksomhed og hvordan du gør dit digitale liv mere sikkert

  • Husk at have alle de nyeste sikkerhedsrettelser installeret på din computer.
  • Husk at have de nyeste antivirusdatabaser installeret.
  • Der er en bølge af phishing-angreb og online-svindel i gang, så vær forsigtig med, hvad du klikker på.
  • Husk den gode kommunikation med jeres lokale it-afdeling og forstå, at de muligvis er under STOR belastning i øjeblikket og gør deres allerbedste.
  • Hvis du ikke har det rigtige netværksudstyr til at arbejde hjemmefra, skal du tale med din it-afdeling og se, om de kan låne dig noget.

Ovenstående er meget vigtigt, fordi vi har set, at cyberkriminelle udnytter folks nysgerrighed efter nyt om COVID-19-virusset. Svindel, phishing-forsøg og endda kompromitterede COVID-19 infektionskort er derude, så vær forsigtig og hav et stærkt sikkerhedsmæssigt tankesæt. Og pas på al den fake news, der spredes.

Nye måder at arbejde på

Hvis der er noget positivt at sige om den aktuelle situation, er det, at vi er tvunget til at være kreative og innovative. Der er mange virksomheder, der har været i stand til at udvikle nye rutiner og ny teknologi til at løse deres daglige opgaver. De begrænsninger og udfordringer, som COVID-19 har forårsaget, har også tvunget mange til at udvikle nye måder at arbejde på, fx:

  • Fjernundervisning af vores unge.
  • Fjernidentifikation/autentificering/validering af varer og leveringer for at undgå fysisk kontakt.
  • Fjernarbejde, f.eks. scanning og signering af dokumenter.
  • Robotter og droner, der kontrollerer for infektioner.

Det er vigtigt at pointere, at der er masser af udfordringer, der ikke er blevet dækket her.

Dette skal ikke ses som en guide, men mere som et initiativ til at starte med at dele erfaringer, tips og tricks og udfordringer.

Jeg tror aldrig at verden bliver den samme igen, men det er ikke ensbetydende med, at den skal være dårligere.

I disse tider er vi nødt til at lægge alt andet til side og gennem solidaritet og empati arbejde sammen, så vi kan nyde livet med vores familie, venner og medarbejdere og komme tilbage endnu stærkere, og med mere erfaring og kærlighed.

Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
René Nielsen

Med hjemmearbejdede hustru og to hjemme studerende teenagere iht. 9.kl og 3G udover mig selv, er at det er nødvendigt at komme op morgenen og have et fælles morgenmåltid, for ellers kniber det gevaldig for de unge mennesker at komme op og ud af nattøjet.

Mine hustru som er i det offentlige, fik kun fået en låne laptop med hjem uden tastatur, mus, head set osv. Så disse ting forsvandt fra mit hjemmekontor.

Det samme gjorde mit Jabra head set (til sønnike) og min Jabra USB 510 skildpadde (til min datter). Så da jeg skulle arbejde hjemmefra, var der visse mangler i fars hjemmekontor: Manglerne nu er udbedret efter besøg i den lokale computerbutik.

De unge mennesker modtager undervisning via MS Teams og de meget lærenemme. F.eks. smider de MS TEams op på deres fjernsyn så de kan hører og se hvad der sker.

Det kniber mere for lærerne ift. fjernundervisning med at arbejde struktureret. Man kunne f.eks. starte med at sige, at læreren som iflg. skoleskemaet har klassen også i samme tidsrum har klassen til fjernundervisning!

Jeg ved godt at det er naivt – men for at være kynisk, så tror jeg at en del ældre lærere er meget udfordret over at de ikke bare kan ”sætte strøm” til 10-15-20 år gamle papirnotater men rent faktisk er nødt til forberede undervisningen til en anden platform.

Når man nu som skole bruger MS teams så kunne man passende starte med at booke klassen til fjernundervisning og der oprette skærmdeling, mødenotater mv. iht. skoleskemaet.

Eller som skole – starte med at undervise lærerne i MS Teams og her udtrykke forventninger til både elever og lærere.

I en af de første fjernundervisningslektioner som jeg overværede, startede tysklæreren gudhjælpende med at ville havde alles mikrofoner var tændt. Det varede ca. 3-5 minutter før læreren (plus de 25 elever) konkluderede at det var en dårlig ide med grædende børn, gøende hunde, musik og lign. i baggrunden.

Man kunne også som lærer insisterer at de unge mennesker henter MS Teams til deres mobil og at de kun anvender MS Teams til deres indbyrdes skole kommunikation. Så slipper man også for det der med Grete og Per (eller GDPR på nudansk) da man kommunikerer i MS Teams uden brug af adresser, telefonnummer med mere.

Men ser vi bort fra de sociale aspekter hvor man er afskåret fra fysisk kontakt med andre end familien, så er det da hyggeligt at mødes som familie til efterdagskaffe – selvom efterdagskaffen løbende må flyttes ift. undervisning, videomøder og telefonsamtaler.

Heldigvis har vi fiberbredbånd, men min internetperformance er faldet. Min vurdering er at performance er faldet med ca. 20%. Med en 500/500 fiber betyder det ikke noget, men performance er altså faldet og kynisk set, så får jeg jo ikke det jeg har betat for.

De unge mennesker klager derimod over at deres internetaktiviteter og især deres internetspil sker på overbelastede servere og der tror jeg ikke at 20% drop holder.

  • 1
  • 1
Jan Ferré

Virker MS Teams på andet end Windows? Hvis det ikke er tilfældet, udelukker man en lang række studerende - for der er jo ikke nogen med respekt for sig selv, der har installeret Windows på deres pc.

Heldigvis har de danske universiteter nu købt licenser til Zoom, der virker på langt flere platforme. Nogle har også opgraderet deres Adobe Connect-licenser - men her er der det problem, at Adobe Connect kræver Flash, der i snart mange år har været NoGo for sikkerhedsnørder.

  • 0
  • 0
Jesper Frimann

@Jan Ferrè
Teams kører rigtig godt på min Ubuntu, der er nogle småting, men ting som webkonference mv kører fint.
Jeg vil faktisk sige, at jeg hellere vil køre det på Ubuntu end under windows. Men det hænger nok sammen med personlige præferencer mht. operativsystem.

// Jesper

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere