- Log ind eller Opret konto for at kommentere
- Anmeld denne kommentar
Med hjemmearbejdede hustru og to hjemme studerende teenagere iht. 9.kl og 3G udover mig selv, er at det er nødvendigt at komme op morgenen og have et fælles morgenmåltid, for ellers kniber det gevaldig for de unge mennesker at komme op og ud af nattøjet.
Mine hustru som er i det offentlige, fik kun fået en låne laptop med hjem uden tastatur, mus, head set osv. Så disse ting forsvandt fra mit hjemmekontor.
Det samme gjorde mit Jabra head set (til sønnike) og min Jabra USB 510 skildpadde (til min datter). Så da jeg skulle arbejde hjemmefra, var der visse mangler i fars hjemmekontor: Manglerne nu er udbedret efter besøg i den lokale computerbutik.
De unge mennesker modtager undervisning via MS Teams og de meget lærenemme. F.eks. smider de MS TEams op på deres fjernsyn så de kan hører og se hvad der sker.
Det kniber mere for lærerne ift. fjernundervisning med at arbejde struktureret. Man kunne f.eks. starte med at sige, at læreren som iflg. skoleskemaet har klassen også i samme tidsrum har klassen til fjernundervisning!
Jeg ved godt at det er naivt – men for at være kynisk, så tror jeg at en del ældre lærere er meget udfordret over at de ikke bare kan ”sætte strøm” til 10-15-20 år gamle papirnotater men rent faktisk er nødt til forberede undervisningen til en anden platform.
Når man nu som skole bruger MS teams så kunne man passende starte med at booke klassen til fjernundervisning og der oprette skærmdeling, mødenotater mv. iht. skoleskemaet.
Eller som skole – starte med at undervise lærerne i MS Teams og her udtrykke forventninger til både elever og lærere.
I en af de første fjernundervisningslektioner som jeg overværede, startede tysklæreren gudhjælpende med at ville havde alles mikrofoner var tændt. Det varede ca. 3-5 minutter før læreren (plus de 25 elever) konkluderede at det var en dårlig ide med grædende børn, gøende hunde, musik og lign. i baggrunden.
Man kunne også som lærer insisterer at de unge mennesker henter MS Teams til deres mobil og at de kun anvender MS Teams til deres indbyrdes skole kommunikation. Så slipper man også for det der med Grete og Per (eller GDPR på nudansk) da man kommunikerer i MS Teams uden brug af adresser, telefonnummer med mere.
Men ser vi bort fra de sociale aspekter hvor man er afskåret fra fysisk kontakt med andre end familien, så er det da hyggeligt at mødes som familie til efterdagskaffe – selvom efterdagskaffen løbende må flyttes ift. undervisning, videomøder og telefonsamtaler.
Heldigvis har vi fiberbredbånd, men min internetperformance er faldet. Min vurdering er at performance er faldet med ca. 20%. Med en 500/500 fiber betyder det ikke noget, men performance er altså faldet og kynisk set, så får jeg jo ikke det jeg har betat for.
De unge mennesker klager derimod over at deres internetaktiviteter og især deres internetspil sker på overbelastede servere og der tror jeg ikke at 20% drop holder.