henrik knopper bloghoved

Hvordan kommunikerer du?

Indrømmet; det lyder som emnet på en gymnasiestil, men derfor kan det jo godt være en tanke værd. Tingene er under hastig forandring.

En ting er at fax'en dårligt nåede at blive voksen før den var forældet.

Men at det at ringe til folk er ved at gå af mode kom alligevel bag på mig. Men da jeg læste dette indlæg om emnet, måtte jeg erkende at det var en præcis beskrivelse af mig.

  • Jeg skriver så vidt muligt i forvejen før jeg ringer, fordi jeg synes telefonen er så anmassende.
  • Jeg synes telefonsnak på kontoret er vildt forstyrrende.
  • Jeg kan være timer eller dage om at aflytte min voicemail.
  • Men jeg ringer til min mor. På fastnettet fordi det stresser hende at tale til mobilpriser.

Men hvad gør jeg så?

SMS når jeg bare vil give en besked.

Mail når der skal udtrykkes lidt dybere tanker. Og ved at bruge mail til andet end registrering af facebook-kontoen har jeg vel så stemplet mig som værende ikke-indfødt i den digitale tidsalder.

Skype? Kun når min søster er i Malaysia. Ellers er det jo ikke prisen for at tale der er afskrækkende, men det forstyrrende element i sig selv.

Facebook - kun som mit private sladderblad og til fødselsdagshilsner. Der er lang tid imellem at jeg skriver noget personligt. Det er jo alligevel en konstrueret virkelighed, hvor man f.eks. ikke skriver at man har været på kirkegården.

Twitter er sjovt, og giver nogen gange nogle interessante indfaldsvinkler på ting jeg ikke vidste jeg interesserede mig for. På den anden side lever vi i et overflodssamfund, også når det gælder information, og al den information står i vejen for fordybelse, hvilket af samme årsag er ved at blive en mangelvare.
Så største fordel er at du som aktiv twitter bliver en del af et eksklusivt netværk. Der er under 1000 af dem i landet.

Foursquare er godt til det 90% af al privat-kommunikation handler om: Hvor er du og hvad laver du? Men egentlig vil jeg hellere høre hvad folk har på hjerte end hvad de laver. Så jeg har glemt at bruge Foursquare i meget lang tid. Men det var også sjovt engang.

Så selvom jeg nu omgiver mig med personlige devices der tillader folk at komme i kontakt med lige præcis mig på alle tider og alle steder (og vice versa), så er det som om fascinationen ved at kunne det er aftagende (omend teenagerne stadig har det som en udviklingsfase).

Jeg vil selv styre hvornår jeg har tid til at blive forstyrret.

Hvordan kommunikerer du?

Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Thomas Elsgaard

Hej Henrik

Jeg har samme mønster, dog har jeg lagt mærke til at jeg sommetider for at få opmærksomhed omkring en email, først ringer til vedkomne som jeg vil sende en mail til, og herefter sender jeg den.

Thomas

  • 0
  • 0
#2 Deleted User

Jeg må nok sige at mit mønster er meget omvendt, på en del punkter.

Skype bruges til chat, video og alm. snak med vennerne rundt om i verden -- i den digitale tidsalder, er der mange af os som har netværk på tværs af grænser, og derfor giver Skype rigtig god mening.

Facebook bruges til kommunikation med naboer og venner, arrangementer, og til at dele billeder -- hvilket er super, da det tillader at man holder kontakt med folk man ikke ser til dagligt.

At kalde Facebook for "konstrueret virkelighed", fortæller jo mere om ens egen brug af netværket, end hvad Facebook faktisk kan anvendes til.

Det er et genialt medium til deling af information for forskellige grupper, f.eks. spejder, motionsklubben, strikkeklubben, osv. -- alternativet har jo i mange år været besværlige mailing lister, eller egne hjemmesider, hvor folk så ikke får informationen som en del af deres daglige feed. (RSS feeds er for nørder, ikke alm. dødelige).

Twitter bruger jeg til professional networking, hvor jeg som software udvikler har mulighed for direkte at kommentere, debatere, og dele viden med alt og alle, ligesom man tit kan få direkte hul til udviklere hos store firmaer, hvis man har opdaget en fejl, eller vil have afklaret noget teknisk.

Alle der arbejder inden for IT, bør tage Twitter seriøst. Specielt under jobsøgningen. Men jeg kan godt forstå at det er noget moderne.

Modsat så mener jeg overhovedet ikke at Foursquare giver mening. Det er meningsløst spam. Det eneste form for check-ins jeg bruger er Facebook Places, men det er mest til at dele en "wauv" eller "ah-ha" oplevelse.

... men da der ikke var 3g dækning i Pripyat, kunne vi ikke lave et check-in fra Chernobyl kernekraftværket :(

  • 1
  • 0
#4 Anonym

Jeg benytter næsten ikke Sociale Netværk. V2 er nok det jeg kommer nærmest på et socialt netværk over Nettet.

Hverken Facebook, Tvitter eller lignende, har min interesse. Jeg forstår at andre kan føle et behov for en sådan kommunikation, men livet er for kort til Sociale Netværk :D , så det bruger jeg ikke tid på. " Konstrueret virkelighed " er en velformuleret term, som jeg er helt enig i ;)

Skype / messenger, benyttes som min personlige "tavle", hvor familien kan bimle mig.

E-mail, er ved at fade lidt ud for mig, og jeg sender gerne et brev frem for at sende en E-mail, især hvis det har personligt indhold foretrækker jeg almindelig post. Det meste af det jeg for få år siden skrev på mail, er i dag afløst af SMS og Skype/messenger, hvilket ikke har samme sårbarhed over for Spam.

SMS er en god måde at fange mig på, og jeg foretrækker at sende en SMS til andre, inden jeg ringer dem op. Det forstyrrer ikke at sende en SMS, men hvis man ringer så tvinger man modtageren til at forholde sig til kommunikationen, her og nu.

Generelt om nettet, er man ikke personligt beskyttet. Ens personlige integritet tilgodeses ikke. Dataopsamling, er almindeligt udbredt, tilsvarende er fortolkningen af det man skriver åben for syntaks og mistolkning.

  • 0
  • 1
#6 Morten Marquard

På min arbejdsplads har man besluttet at januar er "email fri måned" - for interne emails. Baggrunden er at emails ofte medfører stress og kaos da medarbejdene skal "forlade deres arbejde" for at læse og skrive emails, for derefter at finde tilbage til deres arbejde. Disse "context swicth" tager tid - hvilket betyder lavere produktivitet og mere stress.

Erfaringerne fra de første dage er gode. Jeg "faldt kun i" selv to gange. I begge tilfælde svarede jeg hurtigt og uden at tænke mig om (suk) og spildte derfor både min såvel som mine kollegers tid.

Fremfor at bruge interne emails har vi de sidste 2-3 år anvendt "sociale medier" for den interne såvel som for dele af den eksterne kommunikation. Over det sidste år er antallet af interne mails faldet, men med ovenstående initiativ forsøger vi nu at fjerne de sidste. Formålet er at afsøge mulighederne i de sociale medier og se om de ikke helt kan erstatte emails, og få alle til at bidrage med ideer for at øge produktiviteten og nedbringe stress. Allerede efter 3 dage er der kommet adskillige gode ideer som vi er ved at realisere.

Vi bruger online chat, både Skype og andre ting, for kommunikation med kunder og partnere. Ifm support af vores kunder tilbyder vi naturligvis online chat som er populært og sparer tid - både for os og vores kunder.

Jeg finder det interessant at mange beskriver brugen af telefonen som værende faldende. Jeg har samme erfaring - men har dog lært at små opfølgende samtaler kan have stor færdi for at undgå misforståelser.

Twitter er en af mine favoritter. En af de største fordele ved SMS og Twitter er (eller måske var) at man skulle udtrykke sig på blot 140 tegn. Det at fatte sig i korthed er en fordel for specielt læseren - men kræver langt mere af forfatteren hvilket egentlig er ok.

Beklager så at jeg har overskredet de 140 tegn.

I kan iøvrigt læse mere om vores sociale medier her http://exformatics.dk/produkter/mikroblogging.aspx

  • 0
  • 0
#7 Deleted User

Hvordan vil du bruger twitter under jobsøgningen? Mener du for at få en idé om virksomheden, eller for at gøre opmærksom på sig selv?

Som alt andet networking, er det for at skabe dig et kontaktnetværk som gør opmærksom på præcis de job du er kvalificeret til, i samme øjeblik de er opslået.

Eller om virksomheder som "søger" uofficielt.

Jeg har set massere af jobopslag på Twitter, og hvis man er kvalificeret og kender nogle der arbejder i virksomheden, er det jo nemt at få en fod inden for.

Men det er ikke meningen man skal profilere sig selv. Du kan godt bruge Twitter fuldstændig read-only, og stadigvæk få værdi ud af det (igen, gode IT-jobs er næsten altid annonceret på Twitter, af entusiatiske medarbejdere). Man behøver ikke Tweete dagen lang.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere