Hvordan kører din ADSL-linie?

Jeg har problemer med min ADSL-linie. Den er ustabil som ind i ...
Jeg kører ca. en 5 Mbit/1Mbit og jeg oplever at forbindelsen dør jævnligt, hvor min man ikke kan få fat i min Linux-box med mail-server og web-server, som kører på samme linie - æv!

Nogle gange ryger forbindelsen flere timer, andre gange et par minutter. Min ADSL-udbyder Cybercity har været søde til at måle på linien osv og det er med stor sandsynlighed mit kobber, som er skod - dvs. det er gode gamle TDC, jeg sikkert skal rette min diskussion imod.

Jeg synes, at det er dybt kritisabelt at TDC kan sidde på kobberet, så Telia, Cybercity osv ikke har mulighed for at lave samme forretingsopsætning som TDC har det. At TDC både har kobber og ADSL-salg, mens de andre operatører ligger under for TDC, synes jeg er meget uheldigt. Egentlig burde det være et firma ala DK-Hostmaster som styrede kobber-adgang neutralt og sobert.

Mine stabilitetsproblemer kan muligvis kobles til regnvejr i området, hvilket i praksis vil sige at isolering osv nok ikke er i orden på mit kobber.

Kan man/vi/jeg i praksis få hjælp til at få en stabil ADSL-linie' Via Cybercity' Via TDC?

Hvorfor er det lige, at jeg tror det ender med at Cybercity må spørge TDC om hjælp hvilket ikke sker?

Jeg er meget interesseret i jeres erfaringer med jeres kobber til ADSL. Skriv meget gerne nedenfor!!

/pto

P,S. Jeg ved godt at jeg kan få skuet hastigheden ned og nok få bedre stabilitet - men linien har kørt perfekt i et lille års tid indtil for en måned siden ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d75edb5e.gif" alt=")

Kommentarer (36)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Falck-Hansen

jeg har det samme problem med Cybercity med en 2/1Mbit forbindelse. Min forbindelse falder også ud engang i mellem og så skal jeg vente noget tid inden den kommer på benene igen. Problemet opstår oftest om aftenen så jeg mistror at det er når der er for mange på - eller at switchen i deres POP bliver træt.

Jeg tror dog at mit problem er at jeg ligger i yderkanten af et område. Min ide til en løsning er at jeg vil installere "smokeping" og så få nogle data for hvor tit forbindelsen er nede og så kan jeg gå Cybercity på klingen. Tobias fortalte faktisk i et foredrag på linuxforum (RIP) at han havde lavet smokeping fordi hans ADSL-forbindelse var ustabil og han gerne ville kunne bevise det overfor hans udbyder.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Jeg vilel også have foretrukket at man havde liberaliseret telesektoren efter en Banedanmark-ligende model, hvor selve den faste infrastruktur var blevet udskildt i sit egen virksomhed. Og til forskel fra Banedanmark tror jeg det ville have været en stor success.

MEN ... jeg tror ikke det ville have haft den store betydning for selve kobberets kvalitet. Så du ville stadigvæk have en dårlig forbindelse, hvis der er tale om et reelt kobber-problem. Men muligvis ville det være lettere (for din udbyder) at få den nødvendige service for at lokalisere problemet.

  • 0
  • 0
Henrik Kirk

Det hjælper nok ikke direte til de beskrevne problem ovenfor, hvor linien faktisk har fungeret.
Men jeg ved at både CC, Telia og Fulrate mv, har nogle centraler hvor de selv har manskab repræsenteret og så centraler hvor de lader TDC gøre arbejdet. Priserne er selvfølgelig højerer for udbyderen hvis de ikke selv er repæsenteret på centralen og da kunden ikke skal mærke noget, bliver løsningen enten at der går meget lang tid inden udbyderen begynder at tjene penge på kunden. Eller det der som regel sker, nemlig at kunden bliver sat på en central, hvor udbyderen selv er repræsenteret. Dermed er problemmet med ustabile ADSL linier som regel at afstanden fra kunden til centralen er alt for lang.
Så en model hvor TDC ikke står for kobberet og centralerne ville klart være at foretrække. Selvom det nok, som Peter M skriver, ikke ville have den store betydning for kvaliteten af kobberet.

  • 0
  • 0
Jens Fallesen

Der er desværre ganske mange steder, hvor kobbernettet er af en ret dårlig kvalitet. Det går egentlig fint nok, så længe man taler om almindelig telefon, men når ADSL kommer på banen, begynder det at betyde noget.

Problemet er, at det næppe kan betale sig at gøre noget ved det. Hvis du bor i et område med gamle kobberkabler, der måske var lidt for billige, da de blev lagt, vil en renovering af disse kunne gå hen og blive voldsomt dyrt – en udgift, som TDC formodentlig aldrig vil være i stand til at hente ind igen med de aktuelle bredbåndspriser (i dette tilfælde deres wholesalepriser mod CyberCity).

Du har helt ret i, at det er problematisk, at den største udbyder af bredbånd også ejer de kobberforbindelser, som de andre er afhængige af. Men det er nu en gang resultatet af en kortsigtet politisk beslutning om at få mere i kassen her og nu, da man i sin tid solgte selskabet. Og hvis det er nogen trøst, lader det til at være lige så tæt på umuligt at få forbedret sin linje som TDC-kunde.

I nogle tilfælde kan det fungere at bestille en ekstra telefonlinje og herefter få sin bredbåndsforbindelse etableret på denne. Det kommer man dog selv til at betale, og der er ingen garanti for, at man kan få linjen flyttet.

Jeg har heldigvis haft ADSL på mit kobber i fem år, de sidste par år hos Webpartner/Ventelo/Simmin, hvilket har fungeret upåklageligt. Alt over 4 Mbps har været umuligt grundet afstand til centralen, men jeg har fra naboer erfaret, at jeg var heldig at opnå så høj hastighed. Til gengæld har den udleverede router været knapt så stabil. :-(

Nu har jeg så til gengæld fået fibernet – det er altså den eneste vej frem. 20/20 Mbps symmetrisk internet samt digitalt tv i topkvalitet. Jeg ved godt, at der argumenteres for, at man kan lave de samme ting på VDSL, men jeg tør godt komme med en forudsigelse: Det bliver dels rigtig dyrt at etablere infrastrukturen i form af (meget) fremskudte centraler, dels kommer vil til at se mindst lige så mange tilfælde, hvor varen ikke kan leveres på grund af for dårligt kobber.

  • 0
  • 0
Claus Jul Larsen

Jeg havde også præcis det samme problem via Cybercity. Jeg har på papiret en 1/20 mbit/s forbindelse, men den kan klare 10 mbit/s med mange udfald. Og efter en måneds fejlsøgning, hvor teknikeren har været ude på centralen og hjemme hos mig, så fik jeg stadigvæk disse udfald. Konklusion: Kobberet kan kun klare max. 8 mbit/s hvilket ikke er nok for mig som udvikler.

CC lod TDC finde fejlene, men jeg har bare en grim smag i munden over, at TDC bevidst trækker sagen ud, så kunden bliver sur og forlader CC.

CC's kundeservice er også en helvede. Det tog ofte op til en halv time for at komme igennem deres fejlmelding. Så jeg har spendret en del telefon på det.

Løsningen blev så, at jeg bruger YouSee bredbånd, hvor jeg får 1/15 mbit/s til samme pris og jeg får faktisk leveret 1/18 mbit/s stabilt - så kabel tv er i hvertfald en seriøs konkurrent til kobber-nettet.

  • 0
  • 0
Claus Jul Larsen

Jeg havde også præcis det samme problem via Cybercity. Jeg har på papiret en 1/20 mbit/s forbindelse, men den kan klare 10 mbit/s med mange udfald. Og efter en måneds fejlsøgning, hvor teknikeren har været ude på centralen og hjemme hos mig, så fik jeg stadigvæk disse udfald. Konklusion: Kobberet kan kun klare max. 8 mbit/s hvilket ikke er nok for mig som udvikler.

CC lod TDC finde fejlene, men jeg har bare en grim smag i munden over, at TDC bevidst trækker sagen ud, så kunden bliver sur og forlader CC.

CC's kundeservice er også en helvede. Det tog ofte op til en halv time for at komme igennem deres fejlmelding. Så jeg har spendret en del telefon på det.

Løsningen blev så, at jeg bruger YouSee bredbånd, hvor jeg får 1/15 mbit/s til samme pris og jeg får faktisk leveret 1/18 mbit/s stabilt - så kabel tv er i hvertfald en seriøs konkurrent til kobber-nettet.

  • 0
  • 0
Michael Coene

Jeg fik 8 MBit Cybercity. Den kørte kun 3. TDC teknikkeren kom forbi og fortælte mig at kun 1 tråd var tilsluttet. Jeg viste ikke man kan køre ADSL på 1 tråd! Nu virker den på fuld hastighed men den er pokkers ustabilt. Og det er ikke forbindelsen jeg snakker om, men routeren. Jeg skal genstarte den mindst en gang om dagen, ellers bliver den langsomt som en 1400 baud modem. Det er firmabetalt, ellers vil jeg haft sent hele lortet tilbage med det samme....

  • 0
  • 0
Klavs Klavsen

Jeg har nok godt kobber, for fullrate 10mbit har været ganske stabilt - og ligeledes i de par måneder jeg havde 20mbit. Jeg fravalgte dog 20mbit, da jeg sjældent fik en download over 14mbit, og sjældent havde behov for at at kunne downloade så hurtigt - det kan dog sagtens have været den anden ende der var problemet :)

Tilgengæld har jeg 2mbit upload - det kan jeg godt nok ikke leve uden. Alene når man vil sende billeder til fremkaldelse eller lign. er det såååå rart :)

  • 0
  • 0
Steen Poulsen

Hej, Jeg har p.t. Fiber, og er heldigtvis sluppet af med alle de problemer som i skriver om.

Men - de sidste 2 måneder før jeg fik Fiber, havde jeg ustabilitets problemer med min ADSL (8Mbit) Når jeg fejl meldte den, sagde de at det virkede, de havde kontakt med min firewall, og kunne pinge udstyret. Ikke desto mindre manglede jeg ofte forbindelsen til min server. Efter 1 måned med palementering ringe ringe frem og tilbage, valgte jeg at fejlmelde den ISDN ledning som ADSL ligger på. 3 dage senere kunne en tekniker fortælle mig at der var kommet vand i ledningen, og han havde udbedret fejlen. Og vupti, min ADSL virkede perfekt igen. - Min lektie var at ADSL kan sagtens "pinges" og "måles" uden at de kan se at der er en fejl. Derfor - fejlmeld den telefon forbindelse som i forhåbentligt har, det virker meget bedre, end at kime Internet fejlmeldingen ned.

Steen. ;-)

  • 0
  • 0
Claus Jul Larsen

Kobber er et lev fra sidste årtusinde og har svært ved at bære høje hastigheder.

Det siger min forbindelse fra YouSee - 18 mbit/s stabilt - og jeg betaler for 15 mbit/s. Jeg bor 2 km fra centralen og det ser ikke ud til at påvirke via kabel tv nettet.

Fremtiden er:

1) Fiber
2) Kabel TV (hvis man ikke har fiber, som mig)
3) Clearwire løsninger
4) 3G løsninger (nok for dyrt i forhold til hastigheder)

  • 0
  • 0
Jeppe Toustrup

Jeg har også en Fullrate forbindelse, dog 20/2 Mbit, og den kører rigtigt godt. I det godt halve år jeg har haft forbindelsen, vil jeg tror der har været problemer 1 eller 2 gange, hvilket jeg sagtens kan leve med.
Jeg får også de hastigheder jeg betaler for, hvertfald så vidt jeg kan se når jeg holder øje med dem.

Jeg er mest imponeret over at den Zyxel router jeg fik med kan klare det, jeg har ellers tidligere haft problemer med en anden Zyxel model da jeg havde en 4 Mbit CC forbindelse, hvor jeg også blev nød til at genstarte den engang i mellem. Måske har stabiliteten noget at gøre med jeg sådan set kun bruger modem funktionen i den, og lader min egen server varetage NAT, DHCP, DNS osv.

  • 0
  • 0
Jens Fallesen

Fremtiden er:

1) Fiber
2) Kabel TV (hvis man ikke har fiber, som mig)
3) Clearwire løsninger
4) 3G løsninger (nok for dyrt i forhold til hastigheder)

Efter min mening er der kun fremtid i fiber til faste installationer.

Kabel tv kommer sandsynligvis også til at løbe tør for kapacitet, der er bare mere tilbage end på traditionelle telefonkabler.

Trådløse løsninger vil altid halte bagefter fiber på båndbredden, og de fleste trådløse løsninger er ude af stand til reelt at garantere en bestemt kvalitet, hvilket vil være meget væsentligt til tv, video on demand og telefoni.

De trådløse teknologier har deres primære berettigelse til mobile applikationer.

  • 0
  • 0
Peter Makholm Blogger

Claus, som du selv er inde på så findes alternativerne., så der er ikke noget behov for at lede efter dem.

Problmet er dog at det ikke altid er helt billigt at skifte infrastruktur. Det er dyrt at grave nye kabler ned til den sidste kilometer så der skal noget af en investering til bare lige at skifte til fiber.

Langt de fleste private fiberforbindelser i dag skykldes vist nok at el-distributørene alligevel havde en god grund til at tage ud for at pille i jorden og så kunne de lige så tage den ekstra indtjeningsmulighed med.

Clearwire har jeg næsten hørt lige så meget dårligt om som kobberforbindelser rent stabilitetsmæssigt. Men jeg har ikek selv prøvet det.

  • 0
  • 0
Kenneth Geisshirt

Jeg har samme oplevelser af stabiliteten af min ADSL-linje hos Cybercity. Stabiliteten er blevet meget ringe efter at Cybercity opgraderet fra 2 Mbps til 8 Mbps (hvor jeg reelt kun får ca. 6 Mbps da jeg bor ude på landet).

For at kunne dokumentere (manglende) stabilitet, har jeg sat Smokeping op på en server ude i byen (hos NGDC i Glostrup). I kan se ping-tiderne (og pakketab) på http://eagle.zigzak.net/cgi-bin/smokeping.cgi?target=ADSLs.MajbolAlle.

Dog skal det nævnes, at Cybercitys tekniske support ikke har gjort noget da jeg henvendte mig. Svaret var at jeg skulle ringe til dem - men efter 10 min. i deres telefonkø, gad jeg ikke mere.

  • 0
  • 0
Erik Trolle

Jeg bor i Sverige og har det samme problem med Telia. Det var en fugtigheds problem. Jeg kæmpede med dem i 2 år. Og så har jeg tilsidst selv gennemgået linjen. Jeg gad ikke at vente længere, teknikerne har vel været hos mig 10-20 gange i tørvejr. Jeg har fundet fejlen og det var en samling der fik vand i regnvejrs dage. 2 års kamp er ovre, nu har jeg god og stabil linje. Jeg tænker bare på hvordan fr. Hansen skulle have klaret det?

  • 0
  • 0
Kasper Grubbe

Vi bor langt ude på landet i nordsjælland. Vores installation er registreret i firmaet. Og vi driver en del administration på linjen, så vi betaler skat, betaler løn til ansatte og lignende hjemmefra. Det giver en god frihed i dagligdagen, hvis det ikke var for forbindelsen.

Vi har været ude for at TDC "opgraderer" vores linje til 8 Mbit en gang hvert halve år. Vores kabler er for dårlige til at trække så høj en forbindelse, så vi får jævnlige timeouts. Når vi snakker med support fortæller de os at deres målinger altså viser at det er muligt at trække en så høj en forbindelse. Alligevel må vi ringe ind hver gang de føler sig godhjertede og opgraderer os til en linje der forårsager os problemer.

Vi fik en tekniker ud, og fik afvide at vi skulle være hjemme, og være parat på at vente på en tekniker. Da der opstod en forglemmelse på hvornår vi havde mulighed for at vente på en tekniker ringede vi til TDC. Vi spurgte dem om hvornår teknikeren kom, de sagde vi ikke havde bestilt en tekniker. Alligevel fik vi afvide at der havde været en tekniker forgæves. Jeg tror de har kommunikationsproblemer internt hos TDC.

Sidste gang forbindelsen røg (ikke pga. TDC men en entreprenør der gravede), skulle vi vente 5-6 hverdage for at få fejlen udbedret. Det faldt så uheldigt ind at det lå til slut på måneden, lige hvor der skulle betales løn.
Vi prøvede at gøre det gennem et mobilmodem, men vi bor lige op af en skov som tager de fleste signaler så det var simpelthen for langsomt og ustabilt.

Som nødløsning har vi set os nødsaget til at få oprettet en 00-24 plus-løsning som indbefatter alt inkl. kabelbrud. Og vi skal have en nødløsning etableret inden for 3 timer. Vi fik god hjælp af en flink supporter kaldet Anne. Hun undersøgte reglerne og vilkårene og ringede tilbage over en 3-dages tid, og vi fik løsningen etableret. Dette koster os 99 kroner om måneden.

  • 0
  • 0
Poul Pedersen

Jeg havde en udemærket forbindelse fra CC via et kabelstræk på 5,5km. Ok det voksede ikke ind i himlen, men det virkede.
Efter et par år, så blev adsl så udbredt at antallet af frekvensbånd blev tabt et efter et til naboernes TDC-forbindelser til en central under 500meter væk.
Til sidst var link umulig på CC-kobberet pga. støj, og et skift til TDC uundgåeligt.
CC kunne godt levere en videresolgt TDC-adsl, men man skal da være godt dum at vælge to leverandører frem for en på det samme produkt.
At CC så valgte at være trælse ved ikke at informere om noget som helst, og generelt være umulige at få i tale er så en anden sag. (tror egentligt ikke at nogen isp'er er bedre end andre mht. kundefjendskhed)

  • 0
  • 0
Niels Kristian JENSEN

Statistik på eet eksemplar... det er hvad købere kan få.

Vi mangler en service, der måler oppetid på folks forbindelser og publicerer resultaterne. Diverse hastigsmålere giver kun øjebliksbilleder og der er ikke til nytte. Hvem har en god forbindelse og lidt tid til overs?

Min egen CC forbindelse i Trørød er klippestabil, (ZyXEL) routeren derimod kan godt lide at myrde min IP telefon. Og da CC ikke ville give en SIP-venlig router, så blev jeg sur og skifter nu til en konkurrent. Alternativt kunne jeg have købt min egen router med nul support til følge.

  • 0
  • 0
Lars Bjerregaard

Der skal årelange sager til. Jeg startede hos TDC med en simpel ADSL for 5 år siden, da de ikke kunne levere tilstrækkelig vare! skiftede jeg til TELE2, det viste sig at de jo heller ikke kunne levere varen (og træls er det jo at man kan se opgrader til dobbelt hastighed for samme pris, når den højere hastighed ikke kan leveres!). Nå så for et år siden bestilte jeg en ny linie hos TDC, med garanteret båndbredde på en ny bærelinie, det tog flere teknikere og endelig skifter en kvik mand en boks i fordelingscentralen og vupti så virker det.

  • 0
  • 0
Michael Vorre

Jeg tror desværre tit at centraler bliver "oversolgt" i forholdt til den eksisterende båndbredde der er til rådighed.

Specielt hvis man som jeg ligger i et område, hvor man stadig ikke har ført fiber ud til centralen, og udbyder (i dette tilfælde monopolet selv) fortsætter med at fordoble hastighederne hver år.

Det kan oplyses at der fra min sub-central ca. er 2-4 kilometer maks ned til den nærmeste central med fiber.

Mine hastighedsproblemer har i denne måned 1 års jubilæum - hurra for det...

Hvis du vil se hvor sløv en 8 Mbit forbindelse kan blive så se mine målinger her :

                                          http://mivo.dk/

Siden er lidt hurtigt sat op - men der skal nok komme flere forklaringer og målinger løbende.

Bemærk den perfekte måling i bunden af siden, blot for lige at afvise alt muligt ævl om at de 200-400 meter jeg har til centralen er for langt. At mit modem skal skiftes ud med en nyere model, eller at myrene har sat bo i telefonkasserne - hvis ellers båndbredden er tilstede - virker det også...

  • 0
  • 0
Jan Skinnerup

Jeg har en 6Mbit ADSL fra TDC... og den kører uden problemer. I de snart seks år jeg har haft den kan jeg ikke huske nogen nævneværdige nedbrud. Og når de endelig har været der, så har det været noget generelt som også har generet en hel masse andre.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Min egen CC forbindelse i Trørød er klippestabil, (ZyXEL) routeren derimod kan godt lide at myrde min IP telefon. Og da CC ikke ville give en SIP-venlig router, så blev jeg sur og skifter nu til en konkurrent. Alternativt kunne jeg have købt min egen router med nul support til følge.

Det vil da være fjollet at droppe noget der er klippestabilt, bare fordi man er mopset over man ikke får den router man lige vil have.

Køb dog din egen router, de koster ikke ret meget, og besværet ved at flytte kan sikkert sagtens opveje prisen.

Bruger selv en Draytek router på CC, og er yderst tilfreds, selv en flytning gik smertefrit, trods TDC først hævdede der ikke var kobber på adressen (der er 2 linier ført ind!), så TDC insisterede på at sende en tekniker ud.

CC accepterede at betale regningen for dette, selv om det egentlig ikke er deres skyld at TDC bliver ved med at trække dem rundt i manegen, så alt i alt meget god service fra CC.

/Christian

  • 0
  • 0
Peter Toft

Laver Fullrate ikke samme stunt som f.eks. Cybercity - dvs. render til TDC som lejer sig ind på en TDC kobbertråd og leverer så ADSL. Clearwire har klart en anden distribution via Vimaxx - men jeg bor i Greve hvor Clearwire ikke er så det er ikke relevant.

  • 0
  • 0
Magnus Lund

Vi havde oprindeligt 4 mbit - hvilket senere blev til 1 mbit - og til sidst til 3... telefonselskabet :).

Det startede med at vi flyttede på landet, hvor der var omkring 6 km til nærmeste central (sælgeren som vi spurgte inden vi flyttede nævnte det ikke - han mente sagtens den kunne trække 8 mbit.) Så vi blev nødt til at nedgradere til 1 mbit.

Det kørte så fint i et halvt år - herefter begyndte linjen at fejle meget ofte - tab af forbindelse til centralen mindst en gang om dagen - og op mod 3 timer før den fik forbindelse igen.

Efter meget ringeri fik jeg til sidst fat i en, der lød til at have forstand på det. Hans forklaring var at dagen før vi begyndte at have problemer, blev en stor del af deres kunder opgraderet til den dobbelte hastighed (den her "gratis" opgradering de ofte laver) - og det havde skabt så meget støj at vores router ikke længere kunne få forbindelse.

Det der sker for en stor del af deres kunder er, at i takt med at folk tæt på centralerne køber højere og højere hastighed, sker det på bekostning af folk i rand-områderne. Deres udstyr er simpelthen ikke gearet til at kunne støjdæmpe linjerne nok ved de høje hastigheder.

Forklaringen gav i hvert fald mening for mig - og det passede meget fint med at det var i forbindelse med et månedsskifte at vi fik problemerne.

  • 0
  • 0
Christian E. Lysel

Jeg snakker om TDC erhverv .... ikke som TDC privat.

Der er ganske stor forskel.

Jeg har kun gode erfaringer med TDC erhverv, selv når teknikkerne strejker!!

De sidste 11 år har jeg brugt dem som diverse forskellige kunder.

Hos min nuværende arbejdsgiver har vi ca. 100 TDC erhverv ADSL forbindelser rundt omkring i Danmark, 4 stk i Greve.

Aldrig har jeg oplevet dine problemer, derimod er der stor hjælpsomhed med at fejlsøge.

Nogen medarbejder ved ingen ting, andre har ganske godt styr på det.
Det finder man hurtigt ud af og spørger blot efter en der ved noget merer om emnet.

Nogle gange er der så meget gang i deres telefon system at medarbejder fra andre afdelingen, fx (dengang) dankort afdelingen tager telefonen for at kunne oprette sagen.

Vi har målt det fysiske lag, sat overvågning af linie fejl, genstartet/rekonfiguret interfacet på centralen, fejlsøgt en software opdatering der gik galt i roskilde (tcpdump i vores router var til stor hjælp), konfigureret speedstream routeren om, fejlsøgt IP opsætningen af konfigurationen på centralen og i routerne.

De sidste mange år har vi gemt speedstream routererne i en stor kasse og brugt vores egen VPN router, som vi sætter bag speedstream modemet ... support har altid ville hjælpe os ...

Ud over linier der er gravet over, har det længste vi har oplevet været 4 timer ... det var fejlen i roskilde, ellers bliver de hurtigt fundet og løst.

  • 0
  • 0
Niels Kristian JENSEN

Hej Christian,

jeg har ikke skrevet hele "sygehistorien" om SIP ALG, forskellige ZyXEL routere, firmware opdateringer mm. Den er lang. Og undervejs er CC's support blevet så langsom at det alene er grund nok til at skifte. For at foregribe spørgsmålet: Telmore Broadband.

Måske lidt stædigt af mig, men når man så teknisk præcist som muligt forklarer en leverandør, hvad man har fundet af fejl, og dette så ikke giver nogen hjælpsom reaktion (en anden router), så er jeg ikke kunde længere.

P.S: I øvrigt skuffende, at der ikke var reaktion på mit spørgsmål om "Stabilitetsmålinger".

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Jeg fik 8 MBit Cybercity. Den kørte kun 3. TDC teknikkeren kom forbi og fortælte mig at kun 1 tråd var tilsluttet. Jeg viste ikke man kan køre ADSL på 1 tråd!

Det kan man faktisk godt. ADSL er i praksis radiokommunikation over en direkte koblet antenne hvis den ene ledning ikke er forbundet, så hvis du ikke er for langt fra centralen er der signal nok til at det kan virke en smule.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Tine Andersen

Vi skifter til januar til Fullrate.

Nu har vi i årevis hældt penge på TDC med ringere og ringere betjening- fra V90 modem (i de onde gamle dage) over ISDN, så ADSL. Vi bor lige akkurart så langt fra centralen, at TDC´s mindste nuværende hastighed virker- og den dropper de til næste år. Vi opgraderede da, vi vide TDC, kunne- og næ nej, det kørte ustabilt. Gæt hvem der måtte betale 3 gange! Forresten ville de så sælge os en router og en win cd til en 800 kr- og en tekniker! Det kostede noget besvær at undgå dét... :-(

Vores router virkede fint med 8 IP-er, og serveren kører Linux.

Senest skal vi betale et latterligt gebyr på 30 kr (ex moms) pr IP-adresse i kvartalet. TDC oplyser, der er mangel på IP-adresser! Nå- og det skal vi betale for? Burde ISP-erne ikke finde ud af dét?!

Forresten har vi 4 kobberpar- og bor for langt fra centralen. Trådløse net er heller ikke nået ud på vore kanter- og fiber fås kun i stor afstand fra os.

Og- vand i kablet- har vi haft. Men der var der støj på den fysiske telefonlinie, som jeg brugte som firmatelefon (arbejdede hjemmefra). En anden gang havde vi ustabil ISDN-linie- der var myrer i dåsen uden på huset. ;-D

Men farvel TDC. Ikke flere penge til JERES aktionærer!

MVH
Tine

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere