Hvor er YouSees bøde ?

Hvis et slagteri sender kontamineret fars på markedet og/eller har problemer med egenkontrollen, kan fødevarestyrelsen idømme en bøde.

Hvorfor er der ikke en tilsvarende styrelse der kan idømme YouSee en bøde for ikke at have styr på sikkerheden ?

Den bedste måde at forbedre IT-sikkerheden, er at indføre et 100% erstatningsansvar, så dem der tager beslutningen om sikkerheden også bærer konsekvensen af forkerte beslutninger.

phk

Kommentarer (12)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik K. Jensen

En bøde vil sikkert være udemærket, men med de sædvanlige danske takster overfor virksomheder vil den nok ikke være på mere end 1000kr.
Erstatninger skal jo betales ud fra dokumenteret tab, hvordan kan du lige dokumenterer et tab fordi nogen har hentet dine private filer. Hvis de senere bliver brugt til noget, kan du alligevel ikke dokumenterer at de er stjålet pga. TDC's hul.

Casper Thomsen

med de sædvanlige danske takster overfor virksomheder vil den nok ikke være på mere end 1000kr.

Hvis det bare er pr. kunde summer det såmænd også op.

Hvis man kan fastsætte en pris for at en virksomhed sløser ift. persondataloven, så kan man vel også fastsætte en pris for at en virksomhed sløser og giver "fremmede" adgang til dit netværk.

Mads Hjorth
Martin Nielsen

Der burde som det mindste være en oplysningspligt. Det vil sige, at hvis TDC kan identificere de kunder som har haft besøg udefra, skal de informeres om at de har haft besøg. Hvis TDC derimod ikke er i stand til at identificere de enkelte kunder, skal de derimod oplyse alle kunder om det.

Selve oplysningspligten skal være uden omsvøb og i en direkte tone. Brevet skal desuden indeholde information om kundens rettigheder, herunder muligheder for at sagsøge ved tab. Der kan evt. være krav om at brevet skal godkendes af Datatilsynet og andre uafhænige aktører.

Oplysningsformen skal være pr. brev. Det kan virke gammeldags, men folk tager det seriøst når de får det pr. brev og det er ikke sikkert at de læser deres e-mails. Derudover vil der også være en form for bøde i at sende breve, da det er omkostningstungt. Hvis YouSee skal sende brev til deres bredbåndskunder, vil det koste dem omkring 6,5 millioner kroner.

Jeg tror ikke at TDC er bange for bøder. Derimod er de bange for at kunderne smutter, hvis de mister tilliden til dem. Det samme gælder alle andre i telebranchen, og det værste der kunne ske for dem, ville være, hvis de blev tvunget til at fortælle åbent om sikkerhedsproblemer overfor deres kunder.

Finn Christensen

Jeg tror ikke at TDC er bange for bøder. Derimod er de bange for at kunderne smutter, hvis de mister tilliden til dem.

Netop - når AllSeeYourData[1] og TDC synes de vil lukke op igen, kan man jo fortælle, at man ikke ønsker at deltage, så er den ged barberet. Telefanten forstå kun den kontante metode.

[1] http://www.version2.dk/artikel/nysgerrige-it-sikkerhedsfolk-fandt-saarba...

Lars Jensen

Don't shoot the messenger. Hvad med Cisco og Netgear der begge har sendt produkter på markedet der ikke overholder den simpleste form for sikkerhed?
Yousee har aktiveret en funktion som hardwareleverandøren har sagt god for.
Mener EU skal idømme Cisco og Netgear kæmpe bøder. Det er ikke Yousee der er synderen her. De stolede på hardwareleverandøren. Det er de i deres gode ret til.

Flemming Riis

Netop - når AllSeeYourData[1] og TDC synes de vil lukke op igen, kan man jo fortælle, at man ikke ønsker at deltage, så er den ged barberet. Telefanten forstå kun den kontante metode.

Det kunne jo disable pr default og enable hvis man melder sig til istedet for at mase det ned i halsen på folk.

Eller alternativ fixe deres netværk så man ikke kører på Edge 90% af tiden

Poul-Henning Kamp Blogger
Finn Christensen

Yousee har aktiveret en funktion som hardwareleverandøren har sagt god for.

Cisco og Netgear sælger billige plasticdimser engros til enhver. Det er AllSeeYourData[1] i dette tilfælde, der har ansvaret, de vælger, de indkøber og de åbner for ulykkerne.

Når AllSeeYourData[1] får billigt tilbud fra leverandørerne, som de ikke kan sige nej til, så er de for dumme, hvis de ikke tester stumperne sønder og sammen.

Men nej Telefanten får for hyppigt kr i det ene øje og '.' i det andet, og glemmer helt kunderne.

Det er kun ærgeligt man er amatør og ikke dur mere til faget, men en proff test kan enhver købe ude i byen for små penge = der er ingen undskyldning.

Er på vej til en anden ISP, biksen her under min grænse for seriøsitet.

[1] http://www.version2.dk/artikel/nysgerrige-it-sikkerhedsfolk-fandt-saarba...

Troels Henriksen

AllSeeYourData[1]

Du behøver ikke gentage - så er det ordspil altså heller ikke sjovere. Men vi skal måske også til at skrive Micro$oft og den slags igen?

Er det virkelig nødvendigt at kunne dokumentere, at der er sket misbrug for at kunne få erstatning? Man kan jo ikke vide om følsomme data er blevet lækket, før de bliver misbrugt, og hvis jeg havde haft noget følsomt på et af disse netværk, så ville jeg da tage mine forholdsregler og udskifte evt. nøgler der måtte have været tilgængelige. Yousee ville vel være forpligtet til at dække mine udgifter til dette?

Povl H. Pedersen

YouSee / TDC har det fulde ansvar overfor forbrugere. Ingen tvivl om det. Det er deres ansvar at vælge leverandører og produkter der er gode nok. Og hvis en Sivsko ikke virker helt som den skal, så er det stadig TDC ansvar overfor forbrugeren.

TDC kunne vælge at tage skeen i egen hånd hvis kasse-pusherne ikke helt har styr på softwaren. De kunne eksempelvis købe kasser hvor de kan installere DD-WRT / OpenWRT etc, og så selv tage ansvaret. Disse gratis firmwares plejer dog at være noget bedre end hvad man kan købe for penge.

Log ind eller Opret konto for at kommentere