Jesper sandal header

Hvor er computerne i Star Wars?

Jeg vred min hjerne efter at finde en god it-vinkel som undskyldning for at skrive et blogindlæg om Star Wars i anledning af, at forsalget netop er startet til Episode VII. Og så slog det mig, at netop dét, at det var nærmest umuligt, måske var en vinkel i sig selv.

Hardcore Star Wars-fans kan stoppe her. Jeg er sikker på, at emnet allerede er dokumenteret og belyst af filmnørder, der både kan lave mere overbevisende R2-D2-lyde og nævne flere facts om Dødsstjernen end jeg kan. Men jeg vil alligevel tillade mig at undre mig.

Hvor er computerne i Star Wars?

Det oplagte svar er, at der da er masser af computere. Luke slår jo målsøgningscomputeren fra, da han skyder den første dødsstjerne i stykker, og C3P0 har vi set skilt ad nok gange til at være sikre på, at han består af elektroniske kredsløb.

Jeg ved også godt, at Star Wars ikke er science fiction, men mere en rumopera og som sådan mere kan sammenlignes med Batman end med Star Trek.

Men bortset fra 'droids' som R2-D2 og C3P0 er computerne i Star Wars-universet som regel blot kontrolpaneler eller dimser, der ikke virker og skal fikses med en rørtang.

Det er på sin vis befriende i 2015 at se de første tre film afspejle en galakse, man kan flyve rundt i hurtigere end lyset, men hvor computere er dummere end en kaffeautomat. I vores hverdag er der ikke noget særligt ved at kunne trække en minicomputer op af lommen og tilgå alverdens viden på få sekunder. Der er endda ikke noget særligt ved at kunne tale til den.

Jeg har heller ikke behov for at se en directors cut af Episode I, hvor Anakin debugger C-kode til C3P0 og venter på, at koden compiler.

Det er dog interessant, at de biologiske livsformer sjældent interagerer direkte med computere. Det er eksempelvis R2-D2, der er hackeren, og på fin vis demonstrerer, hvor galt det kan gå, når en hacker har fysisk adgang til netværk eller USB-stik.

Når Luke forklarer R2-D2, at de skal et smut forbi Dagobah-systemet, så er det R2's personlighedssoftware, han interagerer med. Det viser os en verden, hvor Siri, Cortana og Google Nows efterkommere er vores primære grænseflade til computerne.

Og måske er det mere naturligt for os at sludre med R2 end at forsøge at navigere gennem asteroidebæltet af SEO-linkfarme med nøje udvalgte Google-søgninger. Og måske er det mere naturligt for os, at det er en robot, vi taler til, frem for en app inde i en computer.

Man kunne også rejse spørgsmålet, om der kunne være noget, der har fået galaksens civilisationer til at bruge computere mindre direkte. Ja, der var lige noget med nogle droids, der sloges med nogle kloner, men det burde nok mere have skabt mistro til droids og ikke til computerterminaler.

Det kunne være overvågning. Droids er ikke forbundet til noget, der svarer til et internet, men lagrer store mængder information lokalt. Det er måske en god måde at undgå overvågning at have et personligt datalager og lokal regnekraft.

Det kunne være jediriddernes skyld. Al tilstrækkelig avanceret teknologi er umulig at skelne fra magi, som Arthur C. Clarke sagde. Så spørgsmålet er, om jediridderne var bange for, at computerne og Big Data ville gøre deres 'nu føler jeg lissom noget i Kraften'-evner overflødige - eller om jediridderne sad på et teknologisk monopol. Hvis midichlorians er nanorobotter, kunne profetien være, at nanobotterne har spredt sig uden for jediriddernes kontrol.

Det kunne også være, at de i den der fjerne galakse aldrig havde en periode, hvor computeren var noget personligt. Her på planeten har vi haft den personlige computer i en kort periode fra slutningen af 1970'erne til i dag. Men det var mest, fordi nogle nørder den gang syntes, at computere var for fede til bare at stå i virksomhedens eller universitetets datastue.

Havde sammentræffene faldet lidt anderledes, kunne computere være forblevet et industrifænomen længe nok til, at vi sprang pc'en over. I dag lægger vi computerkraften i skyen og tilgår den ved at tale til en droid, som ganske vist ikke kan bevæge sig uden vores hjælp - endnu. Skulle vi i dag skabe internet og adgang til computere i dag, ville vi formentligt ikke give almindelige mennesker og jediriddere adgang til selve computeren.

Så dér, der var altså en it-vinkel på den nye Star Wars-film!

Arh, fordømt! Jeg kunne jo bare have skrevet om, at Episode I var den første film, jeg kan huske, som blev spredt vidt og bredt i en piratkopi, inden den havde fået dansk premiere. Hvordan kunne jeg dog glemme Episode I? ;-)

Illustration: Disney
Kommentarer (18)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Bobjerg Juul

Det er sikkert forbi de er kommet forbi IoT stadiet. De har sikkert oplevet at IoT var en kæmpe sikkerhedsbrist og fokuseret på at udstyre hver enhed med alt, som var enheden et internet for sig selv.

Derfor kan R2-D2/C3PO osv. være autonome og fungere uafhængigt af andre enheder, men stadig interagere med andre enheder.

Men hvorfor havde de onde ikke udstyret dødsstjernen med tilsvarende intelligens som de små robotter, bare gange 10000-100000, så havde Luke og andre ikke haft en chance for at gennembryde dens forsvarsværker.

  • 7
  • 0
Ole Kaas

Men hvorfor havde de onde ikke udstyret dødsstjernen med tilsvarende intelligens som de små robotter, bare gange 10000-100000, så havde Luke og andre ikke haft en chance for at gennembryde dens forsvarsværker.

Nok er de onde - men ikke (så) dumme. En Dødsstjerne med personlighed... den kunne nemt ende som Marvin (The Paranoid Android) eller Skynet. En deprimeret dødsstjerne eller en dødsstjerne der mener at alle mennesker er skadedyr... nok ikke et fedt sted at være. God eller ond.

Arrogance kunne også angives som en plausibel grund. Det er ikke første gang nogen med overlegen ildkraft har tabt et slag af dén grund.

  • 4
  • 0
Isak Gjedbo

Forestil jer et tastatur som nemt kan betjenes af så mange forskellige aliens. Det er sikkert også en god grund (i retrospekt) til at computerne på broen af en Star Destroyer ikke er så PC lignende, men nærmere instrumentbrættet på pre-microchip maskiner.

Manglen på PCer og den måde folk interfacer med store systemer gennem droids har for mig altid været det mest betagende ved STAR WARS. The Force var aldrig hvad jeg ønskede mig, jeg ville have et rumskib og en astromech. Nøj hvor jeg glæder mig til Jul i år :D

  • 3
  • 0
Søren Pilgård

I Warhammer 40.000 universet er store dele af teknologien så gammel og mystisk at den bliver behandlet som levende. Systemadministration foregår som en stor del af religiøse ritualer. Dels fordi man har glemt hvordan de faktisk virker og dels er så komplicerede at de ikke kan skelnes fra levende magiske/mytologiske væsner.

Man kunne forestille sig at teknologien i Star Wars universet er blevet kompliceret nok, med stemmegenkendelse og machinelearning til at noget lignende er indtruffet. Galaksen er stor, at udvikle teknologi som kunne bruges i fjerne ender og af mange forskellige racer og civilisationer har været en stor opgave. Derfor har systemer som man kan interagere med på samme vis som man inteagere med hindanden været smarte. Der er nok en grund til at en bonde ude midt i ingenting har brug for en protokolrobot. Og at droider som R2-D2 er nødvendige for at operere rumskibe som x-wings. Teknologien er i bund og grund blevet så kompleks og divers på tværs af galaksen at den eneste realistiske måde at inteagere med den er gennem droider, hvilket alt teknologi så er blevet tilpasset til.

  • 6
  • 0
Frank Stott

Historisk indsigt, kilde kontrol og erfaring... meget læseværdig artikel, med mange gode pointer :-) Glæder mig til at følge mange flere fra den "unge" generation af journalister... nu skal man jo huske den tid Star Wars kommer fra, som du selv skriver er den personlige computer fra slutningen af 70 erne... Og her kommer så "Historisk indsigt, kilde kontrol og erfaring" ind i billedet, da den første Starwars film jo netop er fra 1977 og et grafisk og teknologisk mesterværk (uanset hvad min teenage søn siger...) og episode I, II og III er kommet til i "vores" IT tider, men af respekt overfor handling og os som kan huske IV, V og VI fra de store biograf tider, kan man jo ikke inddrage teknologier i Star Wars Universet som IKKE eksisterer i de første episoder. Når dette er sagt, god artikel og heldigvis kommer episode VII jo ganske snart og der kan man jo springe ind i IT æraen... hvis man har behov for det, Jedi styrken er jo stor. MAY BE THE FORCE BE WITH YOU

  • 0
  • 0
Martin Kirk

I StarWars kunne man godt forestille sig at computere er så avancerede at kun andre computere kan programmere og konfigurere dem. 'Mennesker' derimod behøver derfor kun fortælle hvad det er de gerne vil og computerne/androids står derefter for at implementere det hele.

Da Anakin bygger C3PO er det formegentligt plug'n'play det meste alligevel - en krop, 2 arme, 2 ben og et personlighedsmodul, en CPU, noget strøm og måske nogle hukommelsesmoduler er alt hvad der skal til... Anakins færdigheder er derfor bare at kunne sætte det sammen og sørge for at ledningerne er rigtigt forbundet -- nogenlunde sammenligndeligt med at bygge en spillecomputer.

StarWars viser også kun nogle få vinkler af deres verden - man ser aldrig alle de bygninger med developers som sidder og hacker næste version af XX ..

Man ser dog Obi Wan i Episode 2, hvor han interagerer med den centrale galakse-database..

  • 1
  • 0
Fini Alring

Hologram computerspil, hyperdrive navigation computer, dødstjernens universal astromech interface og våben systemer, jedi templets giga database, x-wing targetting computer, R2-D2 med holo projector, C-3P0 translating & protocol services. Emperial holo skype, Han Solo carbon freeze regulator, rebel hoth base radar and surveilance systems, Lukes mekanisk/elektroniske hånd, Jabbas dørtelefon.

  • 0
  • 0
Henrik Hansen

Forestil jer et tastatur som nemt kan betjenes af så mange forskellige aliens. Det er sikkert også en god grund (i retrospekt) til at computerne på broen af en Star Destroyer ikke er så PC lignende, men nærmere instrumentbrættet på pre-microchip maskiner.

Nej, det er nok snarere fordi det blev lavet i en tid hvor man mente at det var sådan en avanceret computer så ud - det er det samme i den oprindelige Star Trek serie, masser af knapper og blinkende diodelamper. Imperiet var forholdsvis racistiske (med enkelte ekseptionelle undtagelser), så lige netop militærhardware var stilet mod at kunne anvendes af almindelige mennesker.

  • 0
  • 0
Lasse Steen Bohnstedt

Jeg synes jo, filmene (de gamle) har en ret visionær brug af computere (hvis man ser bort fra fx det håbløst gammelt udseende "wireframe" system brugt til målsøgning i XWings). Præmissen er jo, at de fleste samfund lever undertrykt og i fattigdom, og netop derfor ikke har computere; hvorimod de få, der findes, er så sofistikerede, at de smelter ind.

Næ, hvis jeg skal nævne fantasiuniverser, som ikke bruger computere, selvom det ville være naturligt for os at includere dem, så kommer jeg til at tænke på de meget teknologisk nysgerrige gobliner, sådan som Tolkien skriver om dem (dén facet er ret nedtonet i filmene, så det er bøgerne, jeg tænker på).

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Hvortil kommer ting der sprænger i luften i det tomme rum.

Noget der leder til åben ild og et stort brag.

Lige så troværdigt som når fjerløse dinosaurer i Jurassic-filmene når de indleder en jagt - står og brøler for at forskrække byttet ...

  • 0
  • 0
Torben Mogensen Blogger

Avancerede computere hænger dårligt sammen med Space Opera (som er den genre, der har galaktiske imperier, interstellare smuglere, pirater, m.m.), så i forskellige værker i den genre har man brugt forskellige bortforklaringer til at forklare manglen på avancerede computere:

  • I Frank Herbert's Dune serie har der været en "Butlerian Jihad", der som resultat har forbudt avanceret AI. Derfor har specielt trænede mennesker ("Mentats") overtaget mange af de funktioner, man ellers bruger computere til, og rumpiloter bruger "spice" til at opnå en bevidsthedstilstand, der sætter dem i stand til at navigere i hyperspace.

  • I en af de flere alternative tidslinjer i rollespilsuniverset "Traveller", er der en løbsk computervirus, der angriber enhver avanceret form for computer, så man er simpelthen holdt op med at lave dem på grund af risikoen.

I Star Wars er der ingen forklaring. Det skyldes nok, at robotter og androider var almindelige tropes i SF i lang tid, mens avancerede computere (med overmenneskelig intelligens) kun få gange var beskrevet. Man skal nok ikke forsøge at finde en indre logik i det. Det er der generelt ikke meget af i Star Wars teknologi: Der er masser af fjollede ting, såsom missiler med små robotter med rundsave i stedet for sprængladninger, en central satellitcomputer, der styrer alle kampdroids på Naboo, der ikke engang har nok autonomi til at stå oprejst bagefter, osv. Man har valgt ting, der (efter Lucas' mening) har set seje ud eller kunne bruges til plot twists, uden at tænke over sammenhæng eller logik.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere