Hvem gider små computere ?

Jeg sidder med en gammel bog der hedder "A History of Computing in the Twentieth Century".

Titlen til trods, udkom bogen i 1980, så der kan være nogle enkelte, mindre væsentlige, ting i den sidste ende af århundredet de ikke har fået med.

Men det er svært ikke at føle lidt vingesus, når kapitlerne er skrevet af folk som Hamming, Ulam, Wilkinson, Backus, Knuth, Wilkes, Eckert, Mauchly, Dijkstra og Zuse. Lad os bare kalde det et all-stars line-up.

En af de ting jeg har lagt mærke til under læsningen, er at stort set alle udtrykker en fascination ved den rå størrelse og maskinelle struktur af deres konstruktioner.

Der er et eller andet universelt fascinerende over store komplekse maskiner og utallige IT folk er blevet bidt af bacillen ved et møde med en af disse mastodonter i en ung alder.

Idag koster en ARM7 chip det samme som en hjemmelavet vaffel med to kugler, den fylder som et frimærke og har mere regnekraft end de første 10 computere der blev bygget, tilsammen.

Men jeg vil gerne vædde omtalte is på, at ingen nutidige knægte ender i IT branchen, blot ved at røre en LPC2468 med en ulydig fingerspids.

Jeg kan faktisk godt forstå at der gabes ved alle borde i 7 klasse, når talen falder på en karierre i IT branchen: "Hvis du er heldigt får du dit eget kontor og en sundhedsforsikring."

Her er en sommerudfordring: Din nevø kommer med dig på arbejde, hvad viser du ham, for at tænde pæren der siger "jeg vil være IT mand når jeg bliver stor" ?

phk

Kommentarer (53)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kai Birger Nielsen

Godt spørgsmål. Jeg har tit praktikelever og det er helt vildt så forskellige ting, der tænder dem.

En syntes fx at det var skægt at man kunne lave grafikfiler i notepad:
P1
3 3
111
101
111

En anden at det er sjovt at kunne trække de længste ord ud af Lademann's leksikon med et lille script:
Kajartutdlarqingnerorusugkaluaqaunga
Massekommunikationsforskningsudvalget
Menneskerettighedsbeskyttelsespartiet
metaloxidsiliciumfelteffekttransistor

Så er der dem, der fascineres af vores serverrum og hvor mange computere der er i huset.

Og dem, der fanges af nogle af projekterne i huset, fx overvågningssystemet til Skanderborg Festivallen eller 3D-modeller af hjerter.

Og dem, der fanges af et php-script, der fx tager JP's forside og erstatter "Lars Løkke" med deres navn alle steder.

Og de fanges næsten allesammen af at man lytter til deres kommentarer og skynder sig at implementere deres gode ideer. Jeg har en tre-fire scripts/systemer, der gør god gavn i dagligdagen og som skyldes kommentarer fra praktikelever.

Jeg har ikke statistik på om det faktisk fanger nogen ind, men årets optagelsestal (Århus Universitet, Datalogi) tyder på at der er etellerandet, der gør og så kan jeg jo lige så godt tage noget af æren :-)

Tilbage til spørgsmålet:
Hvis jeg kun må vise dem en ting og det skal være noget, de ikke let laver hjemme på værelset, så er det 3D-modeller af hjerter fremvist i vores 3D-panorama og med dem selv ved (3D-)styrepinden.

  • 0
  • 0
Lars Bengtsson

Det er tit man efterspørger succeser eller opskrifter på sådanne, men man kan ofte lære mere af fiaskoer.

Jeg var selv computer interesseret i folkeskolen i 70'erne, hvor vi som en af de få skoler havde et tilvalgsfag i datalære (tror jeg det hed). Computeren var et stort skrummel med blinkende lamper og terminalen var en kombineret skrivemaskine med kuglehoved og hulstrimmel læser. Vi lavede små Basic programmer, og det var egentlig sjovt nok. Så jeg var motiveret for at komme i praktik i en edb virksomhed.

Men praktiken hos det anerkendte firma Christian Rovsing A/S var desværre ikke befordrende for interessen for IT. Den bestod i at vi to praktikanten fik nogle opgaver vi skulle løse, opgaverne var matematiske med fysiske redskaber, fx var en opgave at forbinde 3 flasker med 3 knive uden at knivene rørte underlaget og der var en knivslængde afstand imellem flaskerne. Selvom vi var rimeligt gode til matematik dengang så havde vi ikke kendskab til den type problemer og derfor svært ved at løse dem. Desuden syntes vi opgaverne var kedelige. I forhold til folkeskolen, så var kommunkationen og omgangsformen også kedelig, og når man kiggede på folk i kantinen, så fik man også et kedeligt indtryk. Kort sagt der manglede en pædagogisk og begjestret kommunikation.

Men den sidste dag i praktik-ugen, fik vi så lov til at spille Yatsy på en computer! Og det var sjovt nok. Det virkede som om at filosofien var at vi skulle præstere noget (have det hårdt) og så kunne vi belønnes til sidst. Måske også for at sparre tid hos værterne, som sad og arbejdede mens vi også "arbejdede". Okay, filosfien var også at programmører er problemløsere, så abstrakt set er ethvert andet hårdt problem at paralellisere med et hårdt softwareproblem.

For at konkludere tror jeg i lighed med Kai at man skal udvælge med hensyntagen til den person som kommer på besøg, og at der skal være pædagogik og begejstring i formidlingen og præsentationen.

På mit arbejde ville jeg nok vise serverrummet, hvor der larmer og er store kasser, og evt. database diagrammet, hvor jeg vil forsøge at være humoristisk over hvor komplekst det ser ud og hvor svært det er at hente de rigtige data. Hvis personen er åben over for det, kan man prøve at introducere et programmerinssprog, som fx Scala med en interaktiv session, hvor udtryk evalueres.

  • 0
  • 0
Sidsel Jensen Blogger

Tja, jeg ville gribe et par af mine SunSPOTs i tasken - smide den ene ind i fodbold og bede hende sparke bolden så hårdt at hun kan og samtidig starte en applikation på en desktop, der trådløst måler accelerometer data fra den SunSPOT i bolden og så fortælle hende at hun selv kan lave en tilsvarende applikation nemt i Java.

Eller smide en SunSPOT på et luftskib (blimp) og styre det trådløst med en anden SunSPOT fra jorden af.

Eller smide en GPS på en SunSPOT og bede hende lave en applikation der bruger Google Maps til at mappe GPS data på kortet - mulighederne er mange og sjove - kun fantasien sætter grænsen :-)

/Sidsel

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Nå ja, du er vel stadigvæk heldig ikke at have hullet hulkort i en hel uge ;-)

I øvrigt, en ting er at imponere med 3D-modeller og serverrum, men man kan vel ikke rigtigt påstå at have fanget dem ind i folden før de har oplevet begejstringen for selve det at programmere?

Og Lars, jeg tror at du skal passe på med databasediagrammet, det lyder som et objekt der godt kunne skræmme sarte sjæle væk.

  • 0
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

man kan vel ikke rigtigt påstå at have fanget dem ind i folden før de har oplevet begejstringen for selve det at programmere?

Jeg tror ihvertfald man skal give dem den der "ohh" oplevelse, hvor de oplever at et program, som de selv har skrevet, får computeren til at gøre et eller andet meget konkret.

PC'ere er idag så abstraherede fra deres hardware og er så ikke-programmør-venlige, at det er svært at få fornemmelse for noget som helst, hvis ungersvendene tror, at de skal lære et IDE først og læse tykke bøger og få sig en datamatiker/datalog uddannelse inden de kan skrive den første linjes kode.

Det kan måske også forklare hvorfor nogle synes programmering er et kedsommeligt sjæleløst job, hvor andre betragter det som en vidunderlig hobby og evt. har magtet at tjene penge på det.

Gad vide hvor mange IT folk er IT folk idag, fordi de startede ved en C64 BASIC prompt og var tvunget til at skrive noget på den blå skærm og med tiden rodede sig ud i BASIC programmering og videre derefter? Jeg gjorde ihvertfald.

  • 0
  • 0
Jacob Christian Munch-Andersen

Nu er jeg lidt yngre, så der var desværre Win 98 på de fleste computere som jeg kom i kontakt med da jeg havde nået programmeringsalderen. Men så var det at jeg kedede mig i gymnasietimerne, og da jeg havde en Ti-83 inkl. murstensmanual som det eneste legetøj ved hånden lå det jo lige til højrebenet at klytte lidt kode sammen på den.

  • 0
  • 0
Jon Bendtsen

Gad vide hvor mange IT folk er IT folk idag, fordi de startede ved en C64 BASIC prompt og var tvunget til at skrive noget på den blå skærm og med tiden rodede sig ud i BASIC programmering og videre derefter? Jeg gjorde ihvertfald.

Det gjorde jeg ikke, jeg legede lidt med en orange computer og et eller andet programmerings sprog som jeg kunne få til at tegne. Men kort efter blev det mest til spil, og det var først i universitetet at jeg fik smag for datalogi.

  • 0
  • 0
Lasse Westy Bech

I forbindelse med et andet projekt har jeg lavet en serie print (2x2")der har 2 LED's, en microswitch, en indgang og et 230V relæ tilsluttet en PIC.

Hvis man laver grundprogrammet med initialisering og skidt (ANSI-C), og hjælper i gang med at skrive et program, så er det fedt at se begejstringen ved at brænde programmet ned i en 16F628A, sætte den i soklen i printet, og sætte strøm på. Måske - måske ikke, gør den det den skulle.

Det er hands-on der kan forstås.

  • 0
  • 0
Anders Wegge Keller

Jeg har den luksus at arbejde i en virksomhed, der er med til at holde den del af verden der er ramt af høje lønninger og et nidkært arbejdstilsyn forsynet med automatisering.

Så min hypotetiske nevø kunne komme et smut med til Brøndby eller Taulov for at se hvordan pakkeposten flyder med et mindstemål af manuel interaktion. Lufthavnen i Kastrup slipper nok ikke nevøer med ind, uanset hvor mange gode argumenter onklen ellers måtte have :(

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Det er faktisk et meget konkret emne for mig lige nu...

Jeg har en nevø, som lige er blevet konfirmeret. Hans store ønske er at "lave det samme som Onkel Carsten". :-) Det er jo smigrende...

MEN... Jeg er programmør. Og hvordan hulen får man på en nem måde en 13-årig igang med at programmere? Som Henrik skrev tidligere, så er programmøren idag adskilt fra hardwaren af en masse abstraktionsniveauer. Det gør det IMHO sværere at få en ordentlig "fornemmelse" for, hvad det er man programmerer til. Jeg lærte det selv på en C64, og der er man jo lige nede i "jernet" og kan poke'e værdier direkte ned i hukommelsen.

Anyway, jeg vil gerne have ham igang, men han bor i Ikast og jeg i Odense, så det bliver med en bog + et programmeringssprog.

Nogen gode forslag? Jeg har selv tænkt på en eller anden Pascal, det er sgu et nemt sprog (ikke Delphi - han skal lære at programmere før han lærer at bruge et IDE).

Findes der nogle gode bøger til at komme i gang for en helt nybegynder? Til Pascal? Til Ruby eller noget andet?

PFT
- Carsten

  • 0
  • 0
Rene Hansen

Hej,

Jeg havde 3 ting jeg ville...

  1. Jeg ville vise ham hvordan man kan få nytte en en speciel fed ting som ingen andre har. Mit eget praktiske aftale/huske system og budget. Og en AI baseret kamp imellem en demon og en ridder.

  2. På arbejdet, vise at når noget nyt "gik i luften" ville 350.000 daglige brugere se det som man havde lavet. Og at hvis alt ikke spillede ville millioner af kroner skulle findes.

  3. Skifte CPU'en på en gammel pentium ud med en jeg havde lavet og sætte styresystemet til som jeg selv lavede. Det klan ikke meget, men følelsen af at næsten selv have lavet en computer er fed :)

Det er mine grunde til at jeg er vild med at lave det som jeg gør.

Med venlig hilsen
Ieet

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Nogen gode forslag? Jeg har selv tænkt på en eller anden Pascal, det er sgu et nemt sprog (ikke Delphi - han skal lære at programmere før han lærer at bruge et IDE).

Nu skal man passe på med at være så pædagogisk at man anlægger samme synspunkt som visse sejlerskoler der mener at man kun kan lære at sejle hvis det forgår i en gaffelrigger, trods det alle både nu om dage har bermudarig.

Nå det var lidt et sidespring, men under alle omstændigheder kan han da sagtens bruge et IDE, især når der følger ting som code completion osv. med.
Og det at lave en applikation hvor der anbringes en knap på en form samt et tekstfelt, som så giver et output når der trykkes på knappen, kan godt give en "aha" oplevelse.

I øvrigt så vil jeg anbefale dig at kikke på Lazarus (baseret på Free Pascal) i stedet for Delphi, da Lazarus kan bruges cross platform (og så er der selvfølgelig en detalje omkring prisen og at det er OSS).

/Christian

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Hvad med et Lego Mindstorms sæt?

Der har han været :-) Og jeg tror faktisk han han har lagt det til side, fordi det er så begrænset hvad man kan med det medfølgende "programmerings" toolkit.

hvis det forgår i en gaffelrigger, trods det alle både nu om dage har bermudarig

Don't you get nautical on me! :-)

Men du har naturligvis ret - "instant gratification" må være nøgleordet, uanset om det er programmering på det rå jern eller i et IDE. Jeg tror jeg vil tage et kig på Lazarus.

Men jeg spørger igen: Er der nogle gode BØGER? :-)

  • Carsten
  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

MEN... Jeg er programmør. Og hvordan hulen får man på en nem måde en 13-årig igang med at programmere?

Hvad siger han selv? Hvad er det ved onkel Carstens job der får klokkerne til at ringe hos ham?

Og hvordan er han som type? Føler han sig intellektuelt udfordret ved en stejl indlæringskurve, eller skal han helst se dyt og blink indenfor de første 30 sekunder?

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Men jeg spørger igen: Er der nogle gode BØGER? :-)

Hvordan har poden det med engelsk - thi det er nok på engelsk man kan finde det meste litteratur.

Nu er en af de fede ting ved Pascal jo så i øvrigt at det har været til i over 25 år, så måske der kan findes nogle gamle lærebøger, evt. antikvarisk, eller en venlig V2 læser der har noget stående og samle støv.

Der er et par guider her, stort set ens, på engelsk, og måske en kende for tekniske, men hvis onkel nu var på besøg en dag og hjalp lidt på gled:

http://www.taoyue.com/tutorials/pascal/contents.html
http://lazarus-ccr.sourceforge.net/pascal/contents.html

/Christian

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Hvad siger han selv? Hvad er det ved onkel Carstens job der får klokkerne til at ringe hos ham?

Godt spørgsmål... :-) Onkel Carsten har jo efterhånden prøvet lidt af hvert, og jeg tror, at han drømmer om at kode en ny World of Warcraft engang. Jeg er ikke helt sikker.

Men han keder sig i hvert fald i skolen, fordi der ikke er nok udfordring, så han er et oplagt emne. Han er rigtig god til engelsk, men jeg kunne på Amazon ikke finde nogle bøger om Lazarus.

Hvor er det nogle rigtig gode forslag, som i kommer med her. Jeg siger foreløbig mange tak til alle.

  • Carsten
  • 0
  • 0
Jørgen Asmussen

Personligt startede jeg ud med en C64, men før det var min interesse faktisk elektronik... Og det forfølger jeg lidt for tiden i en skøn blanding af elektronik og programmering i form af http://www.arduino.cc som er en open source micro controller platform bygget på en ATMega168/328 med tilhørende IDE (og avr-gcc compiler) som fungerer under de fleste platforme (Java).

  • 0
  • 0
Jeppe Johansen

Jeg vil nok mene at Delphi er bedre en Lazarus til at starte med. Lazarus er lidt ustabil i det til hverdagsbrug og lettere kryptisk til tider. Der er den gratis version turbodelphi explorer på www.turboexplorer.com

Jeg tror ikke der findes nogle særligt gode bøger om Pascal/Delphi/Lazarus på dansk(jeg synes dog jeg kan huske en oldgammel blå en jeg fandt, fra min fars studietid). Der er massere af store nogen på engelsk dog

Hvis det er kan man da henvise til online tutorials såsom http://www.udvikleren.dk/Delphi/Article.aspx/2/
Udvikleren har et stort bibliotek med danske artikler om Delphi

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Lazarus er lidt ustabil i det til hverdagsbrug og lettere kryptisk til tider.

Det vil jeg så ikke give dig ret i - jeg bruger selv Lazarus (på Linux) i rå mængder, hver dag, og har aldrig nogen nedbrud.

Jeg vil dog gerne indrømme at nogen gange kan man have sit hyr med installationen under linux, men efter Lazarus er kommet med i Ubuntus repositories er det blevet meget lettere.

Og uagtet hvordan man vender og drejer den, så er Delphi altså kun til Windows, hvorimod Lazarus kan kompileres til mange platforme - altså man kan stadig roligt begynde på Windows, men man har muligheden for at komme videre.

Endvidere mener jeg at Turbodelphien er ret barberet, f.eks. ingen databasemulighed, og endnu værre, så er den sovset ind i .Net.

Og så har Lazarus et kanongodt forum.

/Christian

  • 0
  • 0
Kristian Østergaard

Jeg vil umiddelbart anbefale python. Den har interaktiv skal, og så giver scripting jo en fed fornemmelse af at man kan udrette noget.
Bøger: http://wiki.python.org/moin/PythonBooks
Jeg vil da anbefale 'how to think like a computer scientist', Dive into python skulle også være god.

Ellers synes jeg også at ruby kunne være et godt sted at starte, men jeg ved ikke lige med bøger.

  • 0
  • 0
Martin Bøgelund

Kris Jamsa lavede engang en enormt pædagogisk bog til indføring i C++ og programmering generelt. Den er oversat til dansk, og tilsyneladende helt gratis at få fingrene i nu.

Jeg har lige bestilt den. Det er en e-bog med DRM-beskyttelse. Ser frem til at skulle læse den på Linux-systemet:

En e-bog en en særlig slags PDF-fil der er beskyttet mod misbrug med Adobes DRM-teknologi. Når du køber en e-bog, binder systemet bogen til den computer den er hentet ned til. Systemet styrer også antallet af printede sider og antallet af copy/paste af indholdet.

  • 0
  • 0
Søren Straarup

Det blev lagt på en gammel laptop.

Scriptet skiftede tekst og baggrunds farve ved \n
Vores datter var omkring et år dengang. Nu er hun 6, hun bruger IPhone's til mange forskellige ting, så som at spille "Crazy Machines".

Vi står for snart at skulle flytte. Efter endt flytning vil jeg få mit eget værksted og hun bliver kommer også helt sikkert ind. Hun er meget intereseret i hvad jeg laver af hjemmebrygget radioamatør ting.

Så det er at servere en "begrændset" buffet, der efter følge/fylde op på de ting som der bliver bruge mest tid på.

Jeg skal også have gravet laptoppen frem igen (; den næste er lidt over et år gammel.

/Søren

  • 0
  • 0
Kenneth Geisshirt

Jeg er så heldig at jeg er rollemodel i IT-Branchen. I min rolle for model var jeg i januar ude på tre gymnasier (2 almene, 1 htx) og fortalte dem min historie om livet i videnssamfundet (ja, det var ca. overskriften). Det er 20 år siden, at jeg blev student, og mine børn er for små til at jeg rigtig ved hvad der sker mellem ørene på unge mennesker. Jeg gætter på at de interesserer sig for det samme som mig da jeg var i den alder. Ud over øl, f... og hornmusik, tænkte jeg over at jeg gerne ville gøre en forskel - redde verden måske.

Så min historie om IT-livet er at vi IT-folk gør en forskel. Og vi skriver programmer fordi der sidder mennesker som kan bruge dem - vi skriver dem ikke for computernes skyld. IT er et fag som handler om mennesker selvom vi en gang i mellem fortaber os i teknik. For mit vedkommende er noget af det bedste at have kontakt med mine brugere.

Det er os IT-folk som gør det muligt for iranerne at sende beskeder og billeder ud fra et undertrykkende styre. Det er os, som gør det muligt at holde kontakten med dine gamle venner selv om de bor på den anden side af verden. Det er os, som får pengeautomaten til at spytte penge ud.

Mange af os arbejder i globale organisationer med dagligt eller ugentlig kontakt til England, Kina, USA eller et fjerde sted. Vi er rummelige - vi holder af vores nørder og vores nydanske kolleger.

OK, en af erfaringer fra mine gymnasiebesøg er at unge mennesker også gerne vil høre lidt om lønnen :-)

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

OK, en af erfaringer fra mine gymnasiebesøg er at unge mennesker også gerne vil høre lidt om lønnen :-)

Jamen det er jo også en del af det fantastiske: Vi laver ting, der forandrer verdenen. Vi laver ting, som vi synes er sjovt. Og så er der ovenikøbet nogen, som betaler os penge for det. :-)

  • Carsten
  • 0
  • 0
Michael Rasmussen

Hvad med noget programmering i J2ME? Din nevø har helt sikkert en mobil med indbygget JVM, og til at lave programmer til mobil er Netbeans uovertruffen. Det medfølgende SDK kan afvikles og debugges i IDE'et, men man kan også lave realtidsdebug på mobil'en gennem IDE'et.

J2ME har så også den fordel, at sproget ikke er så omfangsrigt, håndterer memory allokering, og pointere eksisterer ikke.

Se f.eks her: http://www.netbeans.org/kb/60/mobility/pimbrowser.html

Når tekstbaserede applikationer er på plads, er det relativt nemt at tage springet til at lave simple spil.

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Hvad med noget programmering i J2ME?

Hmm..... Nok ikke lige til det allerførste programmering. Når han har været igang et års tid, ja så kunne jeg godt se det være "legetøjet" der binder interessen. :-)

Men når han skal igang med at programmere for allerførste gang, så skal der ikke være for mange ekstra ting at skulle forholde sig til som J2ME libraries, SDK'er mv.

Jeg købte i går bogen "learn to program", som jeg de seneste dage har hørt godt om. Den tager udgangspunkt i Ruby (ikke Rails bare Ruby) og den starter med "Hello World" og fører blidt læseren ind i verdenen omkring variabler, operatorer, kontrolstrukturer osv. Så den sender jeg til ham sammen med links til at downloade Ruby til Windows.

Jeg vender tilbage her om et par måneder og fortæller, hvordan det er gået. Om han stadig vil lave det samme som Onkel Carsten. Tak for hjælpen allesammen! :-)

  • Carsten
  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Her i toget på til arbejde tog jeg så lige en beslutning:

http://gehling.dk/l%C3%A6r-at-programmere/

Jeg har tænkt mig at gøre det meget basalt og lave indholdet i foreløbig denne rækkefølge (delt op i kapitler):

1: Et "hello world" program (selvfølgelig) + et "hvad hedder du? Hej med dig <navn>" program

2: Programeksempler med mere interaktion (spørgsmål/svar) + forklaring på, hvad en variabel er, og hvad der sker i "tildelinger"

3: Programeksempler med if-sætning + forklaring af udtryk, and/or osv.

4: Programeksempler med løkker + forklaring af forskellige måder at tælle på

5: Datastrukturer (arrays, hashes) - måske skal de i forskellige kapitler...

6: Funktioner

Forslag modtages gerne... :-)

Jeg har læst lidt i den her http://gcarst.googlepages.com/komgodtigang, men jeg synes, at der er alt for meget "teori" til at starte med, inden man kommer igang med at lave noget brugbart. Jeg vil forsøge altid at gå en vej med eksempler først, dernæst forklaring/teori og så nogle flere eksempler.

  • Carsten
  • 0
  • 0
Sidsel Jensen Blogger

Hvad med et Lego Mindstorms sæt?

Der har han været :-) Og jeg tror faktisk han han har lagt det til side, fordi det er så begrænset hvad man kan med det medfølgende "programmerings" toolkit.

Hmmm - så er du vel der hvor du viser ham hvordan han skifter firmwaren i sin NXT brick ud med f.eks. LeJos (http://lejos.sourceforge.net/) eller nxt-squawk (https://nxtsquawk.dev.java.net/) og sætter ham igang med Java ME i NetBeans som Michael Rasmussen foreslår. Så kan han både komme igang med sensor netværk/pervasive computing og mobile computing evt. med udgangspunkt i en god Java begynderbog.

/sidsel

  • 0
  • 0
Mette Lundberg

Carsten, du fortæller din nevø at han skal søge en plads i IT-Branchens fælles praktikuge i Uge46!

Igen i år tager en række virksomheder unge 9. klasseselever fra hele landet ind til en uge, hvor de i grupper skal arbejde med en konkret case i miniformat - idefasen, design, udvikling - og til sidst en fremlæggelse af løsningen i virksomheden.

De unge er helt vilde med det! De får både indsigt i, hvilke vigtige samfundsproblemer it-løsninger kan være med til at løse - og hvor sjovt det kan være som team at udtænke og udvikle løsningen. De får oplevelsen af, at det er noget de godt selv kan.

Det ville give din nevø en bred indsigt i it-branchen sammen med andre it-interesserede unge - og så kan du jo selv hælde noget mere programmering på!

Din nevø kan finde mere om ugen på www.choosedifferent.com

Mette ;)

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Carsten, du fortæller din nevø at han skal søge en plads i IT-Branchens fælles praktikuge i Uge46!

Fed idé! Men det bliver så næste år, for han starter i 8. klasse efter sommerferien. Men jeg vil sende den til ham alligevel, og minde ham om det igen næste år :-)

  • Carsten
  • 0
  • 0
Christian Nobel

Kom til at tænke på en ting.

For laaang tid siden (dvs. i 80'erne) kunne man købe små computere (C64, ZX80/81, Acorn osv.) som alle havde den store fordel at de var hamrende simple at betjene.

Og det at lave et simpelt (og måske knap så simpelt) Basicprogram var overskueligt.

Rigtig mange trådte deres programmeringsmæssige barnesko her.

Problemet med moderne programmeringssprog og IDE'er er at der er alt, alt for meget information.

Så en genfødsel af små "læringsmaskiner" der kun kan det basale (en barberet EEEpc) til 200 kr. ville IMHO måske være noget af det der gjorde det lettere at komme i gang.

/Christian

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

Problemet med moderne programmeringssprog og IDE'er er at der er alt, alt for meget information.

Jeg har tænkt præcist det samme. Jeg kan stadig huske, hvad det var, der i sin tid "triggede" mig. I C64'erens Basic bog var er et lille program der fik en "bold" til at hoppe rundt på skærmen. Så vidt jeg husker var det noget med at POKE'e ascii koden for et "cirkel-tegn" til den memory-adresse, der udgjorde den specifikke position på skærmen. Og så POKE'e et "blankt tegn" til den position, hvor bolden var forinden.

At jeg så nemt kunne få grafik til at bevæge sig på skærmen... Ja det tændte faklen inde i mig. Den simplicitet er meget svær at frembringe i dag.

  • Carsten
  • 0
  • 0
Ricki Gregersen

www.processing.org

Et lille java framework med et IDE der udelukkende har en play og og stop knap.

Det har jeg haft gode erfaringer med at sætte folk igang med. Der er også denne "instant gratification" da det ikke kræver andet end at implementere en setup og en draw metode før det hele blinker og bevæger sig.

Jeg ved det bruges på flere universiteter som introduktion til folk der ikke nødvendigvis skal programmere store systemer, men gerne skal forstå logikken i et programmeringssprog.

  • 0
  • 0
Peter Nielsen

Jeg var selv med på C64 bølgen dog med en Comal-80 kapsel. Det tændte faklen, men programmør blev det dog ikke til.
Men java er der hvor jeg vil begynde - der er flere gode indfalds vinkler i tråden her. SunSpot lyder spændende!

For et par år siden anskaffede jeg programmeringssproget Robolab til Lego Mindstorms for Mac. Det er voldsomt mere avanceret end standard versionen. Det hedder Mindstorms for Schools og man kan programmere i "lag" alt efter hvor man er på indlærings stigen. Jeg måtte af nogle omveje for at skaffe det - start evt. hos "Lego educational division"

  • 0
  • 0
Keld Simonsen

Jeg kunne godt være fascineret af at bygge en ganske lille computer med en ARM7 eller lign, hvor chippen koster det samme som en vaffelis med to kugler i Slagelse-priser. Og det var da noget der tændte mig til elektrokikbranchen/edb for mange år siden da jeg var yngre.

Så et lille byggesæt hvor du lavede din egen linux-maskine tror jeg da kunne fænge nogen unge mennesker. Hvordan gør man det forresten? Er der byggesæt med ARM-processor til hjemmebyg? Hvad ville det koste? Og ville Linux køre umiddelbart på en sådan maskine?

  • 0
  • 0
Keld Simonsen

Det der tændte mig dengang var at bygge en forstærker med nogen transistorer mm, opbygget på et print, og jeg loddede så det hele sammen, så jeg kunne høre Dylan fra min pladespiller. Don't think twice, it's all right.

Et sådant hobbysæt som man selv byggede i tændstiksæskestørrelse kunne vel finde praktisk anvendelse som tynd klient - en ganske nyttig ting!

  • 0
  • 0
Lars Charmer Jorgensen

Tv-programmet trold-spejlet havde for et stykke tid siden, en serie om, hvordan man kan komme i gang med at lave sine egne spil. Der er undervisning i alt hvad man har brug for, og alle indslagende ligger på nettet.

Min søn havde i længere tid plaget om at få hjælp til at komme igang. Så jeg hjalp ham med hente programmet de brugte i troldspejlet og fik det installeret.

Han sad så i går og gennemgik de første lektioner, og nørkede med at få det til at virke på sin egen maskine. Efter et par timer blev familien samlet, og han fremviste sit arbejde med stolthed.

I dag gik han så igang med at sin egen version af pacman, hvilket han måtte svede lidt mere for. Men lige før aftensmad kunne han præsentere det færdige projekt.

Jeg kiggede programmet igennem(både hans og Game Maker) og jeg synes det rigtigt godt. Det er en r fin og blød start, til at lære noget om programmering. Det kan godt være at man ikke behøver at skrive en eneste linje kode. Men der var IF-THEN-ELSE statments, der var objekter og disse havde hændelser, der skulle styres. Mange centrale ting, han kan komme til at bruge senere i livet, hvis han vil være ingenør.

I morgen håber han på at få en idé, til hans helt eget spil. Jeg glæder mig til at se, hvad det næste bliver :)

  • 0
  • 0
Jais Knudsen

Det er jo et alvorligt problem.

I 'gamle dage' kunne en hjemmeprogrammør med få ugers erfaring lave et program (f.eks. spil), der lignede dem, man kunne købe. Det var dengang en ZX81 havde 900 bytes til program og skærmhukommelse. Klart nok kan man ikke hamle op med nutidens købeprogrammer...

Jeg tror jeg ville vise de unge et simpelt program til en 3270-terminal(emulator). For at vise, at der er andet og mere i verden end Internet Explorer. Det bliver jo brugt i stor stil i virkelighedens verden, og det er garanteret ikke noget, de har set før.

  • 0
  • 0
Jørgen Henningsen

Er der byggesæt med ARM-processor til hjemmebyg? Hvad ville det koste? Og ville Linux køre umiddelbart på en sådan maskine?

Jeg faldt lige over det her lækre udviklings kit. Det kører faktisk en ucLinux:

http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=8853

Det koster ca 200 USD, men så har det også indbygget:

LCD 3.5" 320x200 24bit color TFT color with backlight and touchscreen
MP3 decoder DSP + codec VS1002D
3-axis digital accelerometer with 11 bit accuracy
64MB SDRAM
USB host connector
USB device connector
IrDA transciever (optional)
MICTOR trace connector (optional)
PS2 keyboard connector
100Mbit Ethernet
CAN driver and connector
RS232 with ICSP control
SD/MMC card connector
JTAG connector
Reset button and circuit
2 buttons
1 trimpot
UEXT connector
Audio IN
Audio OUT
RTC battery
  • 0
  • 0
Keld Simonsen

Kunne man ikke klare sig med noget mindre end Nvidia?
Fx en skærmcontroller som de bruges på mobiltelefoner? Faktisk kunne man vel lave sin egen mobiltelefon, og have lidt ekstra udtag til tastatur, mus og skærm... Det er vel bare nogen få ekstra usb-udtag.

Eller man kunne molestrere en mobil, eller en dvd-afspiller, hvis det var til at finde ud af

Lidt a la at tune sin knallert eller overklokke cpu-en. Det plejer at interessere mange raske drenge!

  • 0
  • 0
Sidsel Jensen Blogger

Min vejleder pegede mig igår i retning af en super spændende artikel af Jeannette M. Wing med titlen Computational Thinking.

Jeannette M. Wing er head of CS department på Carnegie Mellon Universitet i USA, og altså ikke fru hvem-som-helst - hun ved hvad hun snakker om.

Hendes argument er at ALLE kan have glæde af Computational Thinking - altså et sæt evner eller færdigheder, som kan benyttes i alle mulige andre sammenhænge. Computational thinking er at benytte abstraktion og automatisering indenfor forskellige områder og hun foreslår at man burde lave et kursus med titlen "How to think like a Computer Scientist" for at sprede interessen omkring de spændende problemer som it-folk står med.

Hendes artikel kan findes i Communication of the ACM, 2006/Vol. 49 eller her: http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf

og man kan høre hende i en udgave af IT-Conversations (podcast) her: http://itc.conversationsnetwork.org/show/detail1844.html

/Sidsel

  • 0
  • 0
Casper Hansen

Jeg er ikke uddannet i noget som helst endnu, men har arbejdet med en lang række programmeringssprog.

Det der tændte mig dengang jeg startede var at se noget jeg havde skrevewt gjorde noget på skæmen.

Et eksempel var en html tabel eller en baggrundsfarve.

At noget tekst kunne skabe en farve eller lignede, var virkelig spændende.

For at være ærlig så ville en anden branche der kunne gøre det samme nok også tænde mig, men jeg er glad for mit valg.

Jeg tvivler på det tænder de unge i dag, jeg tror der skal mere til.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere