Hvad tror du på ?

Tid: 21:30
Sted: Somewhere in Sydtyskland...

"Simon er god til bordfodbold", sagde storebror Markus. "Men jeg er meget bedre".
"Aha", svarede jeg.
"Jeg kan slå ham selvom han får 10 points forspring"
"Javel så..."
Simon snorkede i sædet ved siden af storebror. Han havde nu sovet i en halv times tid.
"Faktisk kan jeg slå ham med bind for øjnene og den ene arm på ryggen".
Min tvivl satte ind: "Arh, er du nu sikker på det ?"
"Ja med lethed !"
Hmmm, ny strategi tænkte jeg. "Skal vi høre noget musik?"

Kend din kilde
Ovenstående situation skriger på lidt kildekritisk adfærd. Lillebror er faldet i søvn og fuldstændig forsvarsløs, så storebror kan udbrede sig om sine fortræffeligheder uden modstand og derved erobre retten til at skabe sandheden.
Uheldigvis for Markus har hans far studeret kildekritik ifbm. sit historiestudium, så fælder klappen med det samme - med LETHED ![Eksternt billede](http://www.version2.dk/uploads/smil3dbd4d6422f04.gif" alt=")

Når man sådan surfer rundt på nettet - især i jagten på information et nyt og ukendt emne - så er anvendt kildekritik et rigtig dejligt redskab at tage i brug.
Løs information på nettet anvendt udenfor kontekst, gengivet af tilfældelige personer ved at onlinemagasin eller selvbestaltede analytikere er for mig personligt temmeligt værdiløst isoleret set.

Enhver research vil kræve lidt ekstra arbejde med at finde andre personer/kilder der understøtter de informationer man fremfinder.
Finder du f.eks. endnu en ny web service relateret teknologi udtænkt af en semi-revolutionær udvikler der er træt af alle de restafarianske dinosaurer, ja så gør du bedst i at checke om andre bakker hans synspunkter op før du tager hans ord for gode varer.

Bakker andre hans synspunkt op ' Er der nogen der bifalder hans ide eller i det mindste anerkender den problemstilling han mener at have identificeret med det bestående '
Hvem er manden ' Har han en personlig motivation til at foreslå sin løsning ' Hvad er hans erfaringsmæssige baggrund ?

Bruger du informationer fra nettet uden anvendelse af en grad af kildekritik ? I så fald er du i farezonen for at dø af lykkelig uvidenhed.

Kildekritikken skal sidde på rygradden når du surfer på nettet - måske endda ISÆR når kilden er en kendt og elsket informationspusher.
Faren forstærkes betragteligt når du sidder i godt selskab med din yndlings analytiker/blogger/revolutionære og lader dig flyde med i deres nyeste tanker om hvordan verden ser ud eller kunne/burde se ud.

Prøv f.eks. at åbne din yndlingsblog og tænk: "Jeg stoler ikke på en meter af hvad denne mand (m/k) skriver".

Jeg garanterer en ny og forfriskende fornemmelse - og måske bliver du lidt klogere på hvordan du bruger informationerne på nettet.

Læs evt. mere om kildekritik på Wikipedia (som i øvrigt også selv er blevet udsat for kildekritik - se blot her).
Vil du vide mere om hvordan kildekritik anvendes i historiefaget, så kan jeg varmt anbefale bogen "Fortiden er ikke hvad den har været" af Knud Kjeldstadli, som i øvrigt også er en glimrende indføring i historiefaget generelt.

Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jens Fallesen

Jeg husker min gamle historielærer fra gymnasiet. Han udtalte på et tidspunkt, at han godt var klar over, at en flok unge mennesker som os måske ikke var de mest motiverede for at følge med i undervisningen, men uanset vores interesse og opmærksomhed ville han være tilfreds, hvis han bare fik én ting banket ind i hovedet på os: Kildekritik.

Det har altid været vigtigt, men med den lette adgang til at publicere alt muligt på nettet, er det i dag meget vigtigere, end det nogen sinde har været før.

Og her frygter jeg, at skolen svigter. Den skal være (endnu) bedre til at læse børnene at forholde sig kritisk til alt, hvad de læser og hører. Det var ikke noget, min skolegang (før gymnasiet) bød på – det er forhåbentlig blevet bedre i dag.

  • 0
  • 0
#3 Deleted User

Gymnasiet er da en stor vandring mod kildekritik!! I dansk, historie, religion, fysik og matematik lærer du da at kigge en tekst an, vende den. Dreje den. Sådan har jeg da ihvertfald opfattet det. Alt hvad jeg læser i dag får spørgsmålet "Jamen hvem har skrevet den, hvorfor er det skrevet og hvad er baggrunden?". Det er det eneste jeg med sikkerhed kan sige at jeg har lært da jeg gik i gymnasiet.

  • 0
  • 0
#4 Andrew Rump

Desværre er der mange der glemmer at bruge deres lærdom - eller også fulgte de overhovedet ikke med i timen dengang!?!

Jeg modtager stadig med jævne mellemrum e-mails og lign. fra venner og bekendte der er blevet videresendt i en uendelighed fordi der står at man skal i teksten! Jeg har heldigvis fået opdraget de værste til at lade være med at sende disse mails videre til mig - hvis de da ikke har opfattet budskabet og bare sletter dem, hvilket jeg da håber på! :-)

Det er ret effektivt (og sjovt) at sende links tilbage til alle modtagerne der tilbageviser påstanden i mailen!

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere