Martin Ernst bloghoved

Hvad sker der for dig København - med din gevinstrealisering?

Man kan lige høre Natasja sige ”Hvad sker der for dig, København?”. Jeg ved godt at lyrikken ikke er præcis det samme i ”Gi’ mig Danmark tilbage”, men så havde det været en super indledning til denne blog, som også handler om København og mit yndlingsemne ”Business case og gevinstrealisering”. Version2 har lige offentliggjort, at Københavns Kommunes IT-projektråd har risikovurderet 20 af kommunens største it-projekter. Og det kom der ikke mindre end 284 forbedringsforslag ud af! Københavns Kommune har problemer med business cases og gevinstrealisering, lyder det i ny rapport.

Københavns Kommune er bare ikke alene

Jeg har nu i syv år gennemført en undersøgelse af danskerne brug af business case og gevinstrealisering. En af hovedkonklusionerne fra denne undersøgelse er netop, at business casen primært bliver brugt til at få bevillingen, og så ryger den i bedste fald ned i en skuffe, skuffen bliver låst og nøglen smides væk. Nogle gange ser man dog, at business casen bliver opdateret undervejs i projektet – men det er primært, fordi en PMO-funktion siger, man skal, for ellers er man ikke ”complient” med projektmodellen. I alle tilfælde bruges værktøjet ”business casen” ikke som et styringsværktøj.

Denne situation minder meget om dét, der foregår i Københavns Kommune. Men de er ikke alene – og udfordringen findes både i den private og den offentlige sektor.

I Version2 artiklen kommer de også ind på, at fem ud af 20 projekter selv har vurderet, at en eller flere gevinster kun bliver delvist realiseret, mens tre forventer budgetoverskridelser på op til 10 procent. Min undersøgelse viser, at dette faktisk ligger i den pæne ende. Om det er Københavns Kommunes tal som er for pæne eller mine tal, som er for pessimistiske, vil jeg ikke gå i dybden med. Uanset, så er der hos Københavns Kommune, som så mange andre steder et fokus på, at ens investeringer giver det, som man har lovet – og man kun lover noget, man kan holde. Hence, business casen skal være solid, og gevinstrealiseringen er en aktiv proces, som skal drives af ledelsen.

Hvad så nu København? Skal vi have ungeren igen?

I mine bøger (Business casen 361° og Mastering the Business Case har jeg følgende model, som beskriver modenheden af virksomhedernes organisation:

Illustration: eje

Figuren viser en modenhedsmodel for gevinstrealiseringen, som har to dimensioner:

  1. Business casens udviklingsniveau: Fra ingen business case til aktiv realisering af business casen.

  2. Organisatorisk forankring: Fra projektleder til erfaringer opsamlet, dokumenteret og delt.

Københavns Kommunes modenhed ligger præcis der, hvor den typiske modenhed hos virksomhederne er. Det er måske projektejer, som kender til business casen, og business casen bliver etableret ved start og nogle gange opdateret undervejs i forløbet.

Men alle har brug for at gøre det bedre, og der er ingen undskyldning for ikke at komme derhen. Nu lyder det endnu mere salgsagtigt, men læs bogen ”Business casen 361°” fra afsnit 5.5, så vil I få idéer til at komme ind i det ”mind-set”, hvor vi har en værdibaseret kultur. Det er for stort et område til at bage ned i en blog, men jeg prøver alligevel at komme med en ”elevatortale”:

Endemålet for business casens udviklingsniveau skal være, at organisationen har en aktiv realisering af gevinsterne. Dvs. business casen bliver brugt som et styringsværktøj til løbende at finde og realisere værdi. Dette kan kun ske af gevinstejerne, som typisk er modtager af projekts produkter.

Endemålet for den organisatoriske forandring skal være, at business casen er dokumenteret og delt med alle, som arbejde med dette initiativ, med det formål at alle arbejder fokuseret på den samme indsats. Hvis arbejdet ikke bidrager til det, som står i business casen, skal man stoppe.

Uanset hvilken af dimensionerne, som skal udvikles, så er det en rejse, man skal ud på. En rejse, som består af mange skridt, og ikke et kæmpe spring. Det er denne rejse, som jeg beskriver i bogen. Fair nok – intet af det overstående har noget at gøre med Ungdomshuset. Men det lød godt i en overskrift.

Hvis du vil vide endnu mere…

Igen kommer det til at lyde som en reklame, men da jeg ikke binder dig et salg på ærmet, vil jeg bare nævne, at den 24. sept. gennemgår jeg dette års undersøgelse af danskerne brug af business case og gevinstrealisering i et gratis event. Det gør jeg sammen med solide erhvervsprofiler, Mogens Hagelskær og Mogens Nørgaard, som hhv. taler om at passe på andre folks penge (humlen i en business case, især i det offentlige) og fortælle om det nye kontinent ”Datamerika (om værdi af data og digitalisering).

Ses vi?

Kommentarer (0)
Log ind eller Opret konto for at kommentere