Hvad skal vi med venstre musetast?

Er knapperne på musen bare et forældet koncept, fra dengang man skulle være helt sikker, før man bad computeren om at lave et stykke arbejde?

Jeg er blevet beskyldt for at komme med historier fra Devon-tiden, og jeg vil ikke holde mig tilbage for at dele endnu en: På et tidspunkt lavede IBM en farve mainframe terminal der havde support for en mus. Det fungerede sådan, at man brugte musen til at flytte cursoren til et tekstfelt og så med et (hårdt!) klik fortalte mainframen at man havde valgt det felt. Efter en krig kom der svar tilbage fra mainframen i form af f.eks et checkmark i en checkbox. Fuldstændig ubrugeligt. Jeg husker også da vi brugte Windows 3.11, hvordan et klik med musen ofte gav et snurrende timeglas i en rum tid.

Men det er jo ikke længere tilfældet og spørgsmålet er om det er nødvendigt, eller det bare er noget vi har vænnet os til, så vi ikke kan forestille os at gøre det anderledes.

Prøv at se nærmere på denne site, som er lavet af nogen der synes at museklikket er overflødigt og fortæl hvad du synes: http://www.dontclick.it/

Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Flemming Riis

click er vel lige så meget en sikkerhed som en yes/no prompt

vil være lidt ærgeligt at komme til at skubbe til sin mus og derefter få slette alle sine dokumenter

men det kommer vel meget an på om interfacet er godt nok lavet så der ikke bare kommer 4 yes/no/areyou sure steder man skal flytte sin mus til.

og så smader man i det viste eksempel fuldstændigt tilgængelighed for folk som vil bruge keyboard

Claus Junker Jørgensen

Eksemplet fra dontclick.it er ikke særlig brugbart, fordi hvis man f.eks. ønsker at bruge musen et andet sted på skærmen, i et andet vindue, eller lign. så ødelægger det totalt oplevelsen af siden at man ikke kan persistere indholdet.

Ligeledes, hvordan kan jeg, uden at klikke, åbne 2 tabs med nyheder?

Nej, man skal ikke gøre sig man overvejelser før det er åbenlyst at klikbare interfaces er absolut nødvendige.

Thomas Ammitzbøll-Bach

Jeg er ikke helt hooked på dontclick-ideen, men jeg ville gerne deltage i et arbejde omkring udvikling af museergonomi. I dag er standardsemantikken, at venstre museknap er "handleknappen" og den højre er til kontekstmenu. (Den midterste er ikke klart defineret, men oftest bruges den til at flytte viewet).

Desværre er venstre musetast meget "overloaded" afhængig af klik, dobbeltklik, træk og andre ting. En ting, som jeg ofte drilles af, er, at trækker man over noget tekst, så markeres teksten, men slipper man museknappen og igen trækker hen over det markede, så flyttes det markerede tekst.

Et koncept, som jeg kan huske fra for lang tid siden, var at lade højrekliksmenuen indeholde en "værktøjskasse", hvorfra man valgte funktionen af venstre museknap med tilhørende skift i musemarkør. Det krævede lidt tilvænning, men gjorde musearbejde hurtigere, mere præcist og ikke mindst klarere semantik.

Desværre er computerbranchen meget konservativ, når det gælder udvikling af eksisterende grænseflader (QWERTY-tastatur, drev-bogstaver, dialogbokse, ...), så det har lange udsigter at lave noget om. Desværre!

Thomas

PS: En lille historie, hvor jeg skulle spille smart. Jeg sad til et selskab og udbredte mig om computerbrugeres intelligens. En Mac-bruger kan kun overskue en museknap, en Windows-bruger kunne overskue to knapper, og X11-brugere kunne klare hele tre knapper (det var i midt-halvfemserne). En pige siger så: "Så må jeg være i eliten med det, du siger. Jeg er teknisk tegner, og på min digitizer har jeg 9 knapper." Så talte vi ikke mere om mus ved den lejlighed.

Kalle Møller

Jeg ramte ind i fuldstændigt samme problem på deres side. Førte musen over deres News, begyndte at læse og førte musen videre for at arbejde.... Hvilket jeg gjorde 2 gange i træk, simpelthen fordi jeg har til vane at min mus godt kan lave andet mens jeg læser.

Edit: Og har nu opdaget at jeg bruger min mus til at markere hvor jeg er i teksten (som i bare stille den omkring der hvor jeg er) Hvilket gør at deres tekst folder sammen.

(Oprettede en bruger her netop for dette argument)

Per Sikker Hansen

...På hvorfor venstre musetast er bankende nødvendig. Man sejler jo rundt derinde, specielt når man prøver at læse den information der står i de bøger man får frem. Det kan da umuligt være brugervenligt at flippe over på en helt anden side fordi brugeren kommer til at bevæge musen.

Og hvad så når man passerer musen forbi et objekt man ikke har tænkt sig at aktivere? Hvis jeg skal følge et link nedenunder "Submit"-knappen på dette kommentarfelt skal jeg være meget omhyggelig med at gå i en stor bue udenom, uden at ramme andre links på vejen, for ikke at submitte en kommentar istedet for at komme til siden jeg gerne vil til.

Bent Jensen

Det viser vel bare at vi har nogle vaner, som beror på den måde musen fungerer på med venstre museklik. Vaner som man selvfølgelig ikke aflægger sig på 5 minutter. Det er derfor det er så svært at lave om på ting folk har vænnet sig til, selvom de helt klart er uhensigtsmæssige (QWERTY som et godt eksempel)

Jesper Poulsen

Det viser vel bare at vi har nogle vaner, som beror på den måde musen fungerer på med venstre museklik.

Det kan man ændre, hvis det er problemet. Jeg kan sætte højre knap til at virke som standard-knap.

Problemet med click-fri navigering er, at man er dømt til at sidde med det forbandede stykke hardware i hånden hele tiden og, at pilen altid skal være et sted i synsfeltet. Jeg nyder det, når jeg kan arbejde helt uden mus. Min favoriteditor (joe) har tastaturgenveje. Jeg vælger tekst her på sitet med Shift-pil; kopierer med Ctrl-Insert; sætter ind med Shift-Insert. Det ligger lige til højrehånden og så kan musen ikke betjenes samtidig (når man er normalt højrehåndet). Og det er faktisk ganske befriende.

Min mousepointer lever sit liv på kanten... :-)

Jesper S. Møller

Fin idé med forsøget, men muse+knap er perfekt i betydningen at der sikkert kan tilføjes mere, men ikke fjernes noget.

Modargument: Hvorfor egentlig bruge blå eller rød, sitet dér klarer jo det hele med grøn. Undtaget at forklare hvorfor vi skal af med klikket, når vi nu har disse herlige indretninger, der hedder fingre.

Hvad skal vi med musen hvis vi kan trykke direkte på knappen / tingen / etc. med finger / stylus med videre. Lidt svært at bruge dontclick.it med et sådant interface. Til gengæld ingen "hover".

Det er vigtigt at udfordre vanetænkning, specielt i specialiserede sammenhænge, men det er også vigtigt at kunne mappe tilbage til nogle rimelige defaults så de specialiserede interfaces (X11 musen eller digitizeren med de 9 knapper) også kan bruges når den tekniske tegner skal taste timer i en web app. Og indtil videre (x,y) plus 2 museknapper (+/- én) vores minimumsinterface på desktoppen.
Evolution bragte os vendbare tommelfingre, empati og abstrakt sprog, siden gav den os musehjul. Hvad skal det mon ikke ende med?

Jens Madsen

Hvordan skal man bruge øjnene til at styre med, hvis man fjerner "klik"?

Det er næsten umuligt, at kontrolere hvad man kigger på, og stor risiko for, at vi aktiverer noget uønsket, hvis det aktiveres, bare ved at glo.

Det ideelle er at anvende venstre og højre øje til at klikke med - og kræve mindst dobbeltklik (blink), for at aktivere en hændelse.

Formålet, med at kunne bruge øjnene, er at kunne anvende en brille - eventuelt 3D - og navigere, samt bruge øjnene til styring af musen, ved at detektere øjnenes postion, og om der blinkes. Det muliggør et interface uden tastatur bruges, og uden at det indtastede, kan aflures af 3. part. hvis det indtastes med musen. En simpel brille, vil kunne bruges som fremtidens laptop, med delvis gennemsigtig glas, og samtidigt have 3D skærm, og et 3D brugerinterface. Samtidigt, er der stor sikkerhed, da brugerens anvendelse ikke umiddelbart kan ses udefra, hvis brillen udformes så skærmen ikke kan ses andet end af øjet.

Alt dette, er ikke muligt at opnå, hvis der ikke er højst to taster, og dobbeltklik.

Udover, at en brille sandsynligvis bliver fremtidens laptop, og at vi vil se skærmen i 3D, så er det også idag en fordel med et sådant interface, hvis brugeren ikke har mulighed, for at bruge andet end øjnene.

Per Sikker Hansen

Gestus og timers er overflødige workarounds om et problem der ikke findes.

Tiden det tager mig at vente på en timer eller udføre en gestus er enten ligeså lang eller længere end det at lave et simpelt twitch med pegefingeren der signalerer et museklik. Derudover giver det ingen mening heller at gøre sig krumspring for at finde på nye måder at simulere et museklik på, når et museklik fungerer ligeså godt eller bedre.

It's not broken, don't fix it.

Thomas Ammitzbøll-Bach

It's not broken, don't fix it.

It is broken, but this is not the fix! Der er en masse dårlige ting ved vores nuværende musesemantik, og det er ikke hugget i stentavler, hvordan en mus skal bruges. Museskader kommer af lange "træk" og/eller "træk", der skal afsluttes præcist. Derfor har CAD-systemer en semantik, der ikke kræver "træk".

Mange mus er i dag udstyret med flere knapper end venstre, højre og midterhjul med tryk. Men disse knappers funktion er ofte temmelig fantasiløst udtænkt, typisk en eller anden hotkey-genvej. Det irriterer mig lidt, for hvis et hold krøllede hjerner arbejdede lidt med det, så kunne vi åbne helt nye verdener.

En mus med en trackball på tommelfingerpladsen og en knap til hver finger, der både kunne vippe frem og tilbage, ville have 8 enkeltklikfunktioner og 32 multiklikfunktioner [Edit: ups, nej det er "kun" 24] (nogle mere ergonomiske end andre, f.eks. er ringefinger frem og lillefinger tilbage svært at gøre samtidigt). Men hvad kunne det bruges til? Accelereret indtastning af tekst? Navigation og zoom i kæmpedokumenter eller informationsbiblioteker? Jeg har ikke fantasi nok til at forestille mig det, men nok til at se, at mulighederne ikke er udtømt.

Verden er fuld af folk, som vil klappe hesten og spise brød til. Vi behøver ikke at stille op i køen sammen med dem. Det værste, der kan ske ved at finde på noget nyt, er, at det forkastes til fordel for noget bedre.

Thomas

PS: De første biler, der kom frem, blev styret med snoretræk. Man mente, at det var det mest naturlige, for det mindede om tømmer på en hestevogn, som folk jo kendte i forvejen.

Henrik Mikael Kristensen

På et tidspunkt lavede IBM en farve mainframe terminal der havde support for en mus. ... Fuldstændig ubrugeligt. Jeg husker også da vi brugte Windows 3.11, hvordan et klik med musen ofte gav et snurrende timeglas i en rum tid.

Det er et dybere designspørgsmål end, at der skulle være noget i vejen med museknappen. Tog man mere kompetente operativsystemer fra den tid end Windows 3.11 i brug, virkede museklik ganske udemærket uden specielle ventetider.

Et langt mere relevant problem, er at nybegyndere ofte bliver forvirrede over om der skal trykkes på venstre eller højre museknap, og hvorvidt der skal dobbeltklikkes.

Scrollhjulet ser dog ud til at virke vældigt intuitivt.

Nikolaj Brinch Jørgensen

Scrollhjulet ser dog ud til at virke vældigt intuitivt.

Apples Magic Mouse har en touch følsom overflade som har gjort det af med srollhjul og man kan lave gestures (ligesom på deres formidable trackpad, hvor når man bruger flere fingre 1, 2, 3 eller 4 giver forskellige funktioner). Der er enormt lækkert og intuitivt at arbejde med. Så lidt udvikling sker det.

Touch telefonerne (Android og iPhone), gjorde op med stulys tilgangen (Palm og dødssejleren Grafitti, som Windows PocketPC/Mobile kopierede), så man kan sagtens tænke sig at der kommer et andet interface end musen, som virker meget bedre.

Det der nok er lidt sært er, at lave en ny mus (eller en anden måde at bruge musen på). Det ville være lidt sjovere hvis det var de lavede noget andet som erstatning for musen. Og nej ikke en mus på hovedet (trackball), det duer ikke...

PS: QWERY er ikke standarden i alle lande. F.eks. i Frankrig bruger de AZERTY, og i andre øst-europiske lande bruges QWERTZ. Så er der jo også legendariske Dvorak layout, men hvor mange bruger det, og hvor køber man en laptop med Dvorak? (man kan selv gøre det: http://www.wonderhowto.com/how-to-replacing-keys-laptop-keyboard-dvorak-...)

Log ind eller Opret konto for at kommentere