Hvad man i ungdommen nemmer...

Lige nu gisper alle blot nogenlunde IT-kyndige efter luft, hvis de da ikke er gået fuld Kaptajn Hadock eller Egon Olsen.

Men der er en helt simpel forklaring: Mette Frederiksen blev student i 1996.

Det betyder at hun aldrig på noget tidspunkt i sin uddannelse har været udsat for noget der blot minder om undervisning i hvad en computer er og hvordan den virker.

Tekstbehandling og regneark har hun sikkert haft i gymnasiet, men i hendes formative år var det 100% normalt at en computer gik ned midt under en udskrift, eller bare i det hele taget.

Hun har formodentlig heller aldig oplevet en kompetent og sikkert drevet IT installation før hun blev minister og måske selv ikke da.

Hvis hun da oplevede det, var det midt i et festfyrværkeri af offentlige IT skandaler der absolut ikke virkede, så hun har næppe tænkt synderligt over det.

I 1985 var alt ellers klappet og klart til at indføre Datalære som fag på ungdomsudannelserne og undervisningsministeren var sådan set til sinds at skrive under.

Så kom der et valg, en ny minister og nogle "venner" der forklarede ham, at det næringslivet havde brug for, var folk der kunne Tekstbehandling og Rengeark. Det der "datalære" var rent spild af tid og penge.

Det er formodentlig den dyreste IT bommert i Danmarks historie...

Og nej, det er ikke bare en skrøne: Det er en tilståelsessag og vi har tilståelsen på video i datamuseum.dk.

At der ikke siden er blevet rettet op på den fadæse, skyldes som enhver ved, at IT folk er for fine til politik.

Men held og lykke med at få blodtrykket ned...

phk

Kommentarer (29)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Nis Schmidt

Det er formodentlig den dyreste IT bommert i Danmarks historie...

Jeg blev student i 1975 og jeg blev præsenteret for den samme model af HP's programmerbare "bordkalkulator" i folkeskolen og i gymnasiet; hvor jeg grundlage min interesse for optimering af programmer.

Nå, tilbage til den "dyreste IT bommert i Danmarks historie,,,"

En anden kandidat fra samme år som Mettes "hue" er "fornuftig omgang med caches", som betyder at SW kan køre mellem 10 og 100 gange hurtigere - alt efter, hvor meget man strammer den (de to talværdier er målt på væguret). Det siger sig selv at data skal have en vis størrelse, før det kan betale sig at optimere.

I 1982 var jeg som grøn VAX-programmør ude for at udtegning af et landkort lagret i en DBMS database tog et kvarter (15 minutter). Jeg denormaliserede databassen og så tog det samme kort 15 sekunder.

Computerome (hvis man kan huske den) brugte 2megawatt. Hvis den kunne (med optimereret SW) lave 10-100 gange så meget for ca samme strømforbrug villle det være noget man ku' mærke. Man kunne også sænke clockfreq (og spare strøm) og "kun" få SW til at køre 5-50 gange hurtigere. (Ej testet!)

  • 8
  • 4
#3 Bo Victor Thomsen

I 1982 var jeg som grøn VAX-programmør ude for at udtegning af et landkort lagret i en DBMS database tog et kvarter (15 minutter). Jeg denormaliserede databassen og så tog det samme kort 15 sekunder.

Det er ikke hver dag, man ser kommentarer vedr. ZEUS databasen hos DGU. Men et eller andet skulle jo man bruge den VAX 780'er med RDMS til hos DGU. Gætter jeg mig til ?? :-)

Men generelt set: Hvis Danmarks stab af jurister og cand. politter ansat i stats- og kommunal-administrationen (eller politikere med samme type uddannelse) havde fået den mindste gnist af datalære ind sammen det øvrige pensum havde vi sandsynligvis kunne undgå en lang række nationale og kommunale IT katastrofer.

Simpelthen fordi de ville være udstyret med et fundamentalt gylle filter til at opfange mange af de temmeligt forblommede udsagn, som div. sælgere af IT løsninger kan finde på at fyre af.

  • 19
  • 0
#4 Claus Bobjerg Juul

Aalborg kommune, hvor både jeg og Mette er vokset op, havde Picolo og Picoline computere på alle folkeskoler.

Jeg havde timer (ikke valgfag) hvor vores matematiklære tog os til EDB lokalet, hvor vi bla. lærte myresprog og lidt Comal 80, så mon Mette ikke også har været igennem noget af det samme.

Hun har sikkert også anvendt Microsoft DOS eller Windows 3.1/95 med enten WordPerfect eller Word.

Pas på PHK, jeg fornemmer at Staten kan tolke din artikel som ageshaming, du ender med at komme på en watchliste i Staten.

  • 6
  • 4
#5 Jari Wiklund

Jeg synes det er en alt for lang konklusion at drage, at bare fordi man har haft datalære, kan man gennemskue konsekvenserne og kompleksiteten af de (store offentlige) systemer man er igang med at designe.

Det tog mig i hvert fald 5 års professionelt arbejde med IT, før jeg fik indsigten at IT rigtig nok kan løse mange administrative opgaver men at man altid undervurderer kompleksiteten i opgaverne. Samtidig med at der er en tendens til at ville lave IT løsninger som skal løse opgaverne til fulde, så man kan effektivisere(læs:fyre) samtlige folk "på gulvet".

Jeg har ikke lige kunnet finde et pensum for datalære, men min umiddelbare opfattelse er at fx The Mythical Man-Month ikke var en del af det, men at det mere drejede sig om de grundlæggende IT færdigheder som systemarkitektur (fx. Von Neumann-arkitektur) basal programmering og hvordan man så kan bruge it direkte som værktøj i sit (administrative) arbejde.

  • 13
  • 1
#6 Poul-Henning Kamp Blogger

Jeg synes det er en alt for lang konklusion at drage, at bare fordi man har haft datalære, kan man gennemskue konsekvenserne og kompleksiteten af de (store offentlige) systemer man er igang med at designe.

Det er bestemt heller ikke forventningen.

Men det er min klare oplevelse, at alle dem der i sin tid lærte at skrive og debugge små COMAL programmer har et meget bedre begrebsapparat når det handler om IT: De opfatter ikke IT som sort magi, således som store dele af befolkningen, herunder stort set alle politikere, gør.

  • 16
  • 0
#8 Lasse Mølgaard

Tja jeg havde maskinlære (altså tekstbehandling) i efterskole i 1993.

Dog havde vi en enkelt time eller to hvor vi splittede en gammel Mac fra hinanden og gennemgik indmaden. :-)

I 1994 havde jeg et valgfag hvor vi rodede en del med MS-DOS på nogle gamle Commodore PC, hvor CPUen kørte 20 Hz, havde 20 MB harddisk og 2 MB ram.

Her fik jeg brugt Memmaker en hel del og nærlæst manualen til CONFIG.SYS, så jeg præsterede på et tidspunkt at få computeren til at registrere at der var 1024 kb base memory i stedet for de sædvanlige 640 kb.

Man skal ikke undervurdere dette trick, fordi det betød man kunne køre 3 af de følgende ting i stedet for kun 2:

  • mus
  • lydkort
  • netværkskort

Jeg lærte også at klone en pc ved hjælp af et null-modem kabel samme sted. :-)

... og jeg tror jeg har stadigvæk et null-modem kabel liggende i kælderen!

  • 4
  • 0
#10 Nis Schmidt

Hej Bo! Eller: Lur mit liv...

Det var "ZETA-systemets pilot", men jeg skrev også et modul til ZEUS; så 1 point ... jeg tror ikke "optimeringen" blev helt forstået dengang. ZETA blev efter 10 år erstattet af ArcView m.m. fordi ESRI også var "woke" og havde "bokssøgning" og "kædelager" godt med.

Men generelt set: Hvis Danmarks stab af jurister og cand. politter ansat i stats- og kommunal-administrationen (eller politikere med samme type uddannelse) havde fået den mindste gnist af datalære ind sammen det øvrige pensum havde vi sandsynligvis kunne undgå en lang række nationale og kommunale IT katastrofer.

Der rammer du nok hovedet på sømmet.

EDB-sektionen var en veritabel udklækningsanstalt: "Skriv devisen:".

  • 3
  • 0
#12 Bo Victor Thomsen

Hej Bo! Eller: Lur mit liv...

Hej Nis - Det var ikke for at "stalke" dig, men blot fordi din kommentar gav nogle hukommelses-glimt hos mig fra min tid som programmør i Fredningsstyrelsen og sidenhen resten af Miljøministeriet.

Og det var naturligvis ZETA, jeg tænkte på og ikke ZEUS. Jeg tror faktisk vi har snakket om systemet tilbage den gang i start-80'erne, fordi jeg sad og lavede nogenlunde det samme type arbejde - kortgenerering/GIS - i Fredningsstyrelsen.

  • 0
  • 0
#15 Nis Schmidt

Jeg tror faktisk vi har snakket om systemet tilbage den gang i start-80'erne, fordi jeg sad og lavede nogenlunde det samme type arbejde - kortgenerering/GIS - i Fredningsstyrelsen.

Ak ja Fredningsstyrelsen, hvor jeg blev introduceret forPro'en (PDP-11). Two steps forward one step back; en billet til DEC.

  • 0
  • 0
#16 Jesper Frimann

Det gør en enorm forskel hvad din præcise alder er i den forbindelse.

Fra den katastrofale "tekstbehandling & regneark" beslutning var taget til COMAL var forsvundet uden erstatning, gik der kun et eller to år.

Helt rigtigt. Min den ældste gik til Coding Pirates, og vi havde ved den lokale generalforsamling en snak om, hvor mange der egentlig havde haft Datalære i folkskolen. Og sjovt nok var vi 3 alle sammen der i starten af halvtredserne.

Og det er Bertels skyld.

// Jesper

  • 1
  • 0
#18 Lars Hansen

I 1994 havde jeg et valgfag hvor vi rodede en del med MS-DOS på nogle gamle Commodore PC, hvor CPUen kørte 20 Hz, havde 20 MB harddisk og 2 MB ram.

Her fik jeg brugt Memmaker en hel del og nærlæst manualen til CONFIG.SYS, så jeg præsterede på et tidspunkt at få computeren til at registrere at der var 1024 kb base memory i stedet for de sædvanlige 640 kb.

20Hz, nok næppe. Det har fra Commodore af nok enten været en 286 eller 386 CPU, så 20MHz nok snarere.

Man kunne hente noget upper memory imellem 640KB og 1024KB, men det betød som regel, at der manglende noget andre steder. Det var ikke nødvendigt at bruge andet end Microsofts egen driver der, da du kunne include og exclude hukommelsesadresserne 0xA0000–0xFFFFF. Min erfaring var, hvis jeg includede ALT ville resultere i fejl. Tilgengæld kunne man flytte MSCDEX til higher memory og hente området 1024KB-1080KB ned til conventional memory med himen.sys.

Der var intet undervisning i dette da jeg gik i skole, og jeg lærte det fordi der heller ikke var internet, mobiltelefoner eller andet - men tilgengæld har venner fået 386/486 maskiner, som jeg lærte mig selv at skrive startup filer til på min 80088 4,77MHz Commodore PC, der med sine 512KB RAM og ingen harddisk ikke kunne nyde en sådan luksus af UMA og HMA:-)

År efter, i gymnasiet, var der nogle PCere... Vi blev ofte JAGET ud af lokalet, hvis vi gik derind, og blev altid beskyldt for at have ødelagt noget... I virkeligheden var alt vi fik lov til at lave der ting som blindskrift og afvikle erstatningerne til saftevandsbar og kaptajn kaper.

Det var også i 94/95 svært, i hvert fald for mig, at komme tættere på noget reel IT undervisning, hvilket er ærgeligt, fordi når man er motiveret nok til at læse MSDOS 3.2 manualen igennem i en ung alder, kunne det have været godt med lidt sparing :-)

  • 1
  • 0
#19 Bo Victor Thomsen

I 1985 var alt ellers klappet og klart til at indføre Datalære som fag på ungdomsudannelserne og undervisningsministeren var sådan set til sinds at skrive under.

Så kom der et valg, en ny minister og nogle "venner" der forklarede ham, at det næringslivet havde brug for, var folk der kunne Tekstbehandling og Rengeark. Det der "datalære" var rent spild af tid og penge.

Det er formodentlig den dyreste IT bommert i Danmarks historie...

Samme regering lavede nogenlunde samtidigt også en ekstra "geni streg" - sansynligvis foranlediget af de samme "venner":

På det tidspunkt sad der ofte et par uddannede programmører i hver offentlig styrelse - dels som system managers på minicomputere (eks. DEC VAX) og dels til udvikling og vedligeholdelse af lokale programsystemer.

Regeringen udstedte et "dekret" om at systemudvikling nu skulle foregå via "kommercielle aktører" (eller noget i den retning). Så programmørerne blev gået og eksterne firmaer blev hentet ind i konkurrencens hellige navn.

Programmørene var sådan set ligeglade. De blev ansat i de private firmaer til en hel anden løn og fortsatte med at lave det samme arbejde til en hel anden pris.

Men problemet var, at pludselig havde de enkelte styrelser overhovedet ingen (nogenlunde) kvalificeret hjælp ansat længere til at frasortere det værste sælger tekno-vrøvl

Med et et kendt resultat. Det var ikke fordi, der ikke blev lavet nogle værre brølere før den tid. Det blev bare meget, meget værre

  • 11
  • 0
#20 Ditlev Petersen

Samme regering lavede nogenlunde samtidigt også en ekstra "geni streg" - sansynligvis foranlediget af de samme "venner":

Jeg mener også at huske, at man begrænsede uddannelsen af læger. Hvilket jo var meget fornuftigt, for tænk hvad de kunne have kostet i dag. Genialt.

Men jeg spekulerer stadig over, om datalære ville have hjulpet ret meget? Altså nogle unge ville have fået lugtet til faget, nogle var blevet hængende. Men de fleste havde ikke gidet. Der er selvfølgelig forskel på et valgfag og et obligatorisk fag, men alligevel. Når der var et fag på gymnasiet, der hed oldævl, så aner man nogle menneskers foragt for idiotiske fag. Så ville kommende cand.polit'er have lært ret meget? Nogle måske. Det bedste, jeg ville turde håbe på, var at de lærte, at der var en masse, de ikke havde styr på, men at der findes folk, der har (eller kan prøve på at få det).

I øvrigt var jeg glad for oldævl.

  • 2
  • 0
#21 Nis Schmidt

Danske regeringer fra Moltke (3/1848) til Mette ('19-nu)

Der i firserne sad Bertel (the harder they fall) hele vejen gennem Poul Schlüter epoken trygt på UM (vi er vist i gang med oprydningen efter ham.

=============================================================

Efter DGU kom jeg i 7/1983 til DEC/HotlineDK og i 4/1987 til CTE/ETC (Centre Technique Europeen i Sophia-Antipolis) med mit tvivlsomme skolefransk (mat/fys) og lærte lidt om menneskelighed og computere. Blev teamleder i (DECs) PC-support og Pro'en blev til SCO 386 UNIX ved siden af PCSA-VMS/DOS-Win. DEC-DK fordanskede min "Customer Sipport Engineer II" til "Chefkonsulent" og lærte efter at "holde kæft" med min baggrund. Kun et sted ku' jeg bruges - som hjælpelærer (fra PhD til Diplom-SWT).

Kom tilbage i '92 - et halvt år før Schlüter sluttede.

Held og lykke med 3. (4.) bølge. /nis

  • 2
  • 1
#23 Ditlev Petersen

Aha, så det var forklaringen? Jeg tror ikke, har har sprit nok i huset til helt at forstå det. Hvad har nedslidningen af skoler, sundhedssektor, biblioteker, idrætsanlæg, plejehjem - selv strisserne og fængslerne - egentlig at gøre med, at alle disse væmmelige mennesker bestandig forhindrer ændringer? Ville yderligere nedskæringer hjælpe? Borgerlige regeringer af alle farver har ikke haft noget imod at skære mere ned. 2% om året.

Men lad mig liige forstå det. Nej prøve på det. Datalære var indført og en stor succes, hvis man havde beskåret dagpenge og kontanthjælp (de er faktisk skåret ned mange gange)? Og pension? Og fyret sygeplejerskerne i stedet for at få dem til at rejse af sig selv. Og alle politikere havde været programmører?

Det er ikke strengt nødvendigt, at hvert parti har en it-mand (m/k) i Folketinget. Skal de også have en jurist, en slagter, en beslagsmed, en murer, en kioskpasser, en skotøjsforhandler ... Egentlig er det godt nok, hvis de ved, at de skal spørge nogen - inden de optræder med noget "teknisk".

  • 3
  • 1
#26 Christian Jørgensen

[...] væmmelige mennesker [...]

"Væmmelige mennesker" er dine ord, ikke mine. Problemet med systemet er ikke menneskene, men incitamenterne. Mennesker reagerer på incitamenter. I den offentlige sektor er incitamenterne modsatte af, hvad de er i den private sektor. Jo mindre produktiv du er, jo flere ressourcer får du tilført. Samfundet har begrænsede ressourcer. Ressourcer brugt eet sted kan ikke bruges et andet sted. Derfor:

nedslidningen af skoler, sundhedssektor, biblioteker, idrætsanlæg, plejehjem - selv strisserne og fængslerne

Men lad mig liige forstå det. Nej prøve på det. Datalære var indført og en stor succes, hvis man havde beskåret dagpenge og kontanthjælp (de er faktisk skåret ned mange gange)? Og pension? Og fyret sygeplejerskerne i stedet for at få dem til at rejse af sig selv. Og alle politikere havde været programmører?

Min kommentar var om værdien af politik generelt i kontekst af et "fanget" system, ikke rettet mod "datalære" specifikt. "Datalære" er i vores teknologiske virkelighed almen dannelse og bør derfor som absolut minimum findes på ungdomsuddannelserne.

  • 0
  • 2
#28 Henrik Christian Grove

Så ville kommende cand.polit'er have lært ret meget? Nogle måske. Det bedste, jeg ville turde håbe på, var at de lærte, at der var en masse, de ikke havde styr på,

Det ville da også være et stort skridt fremad. En del af problemet er at nogle af dem tror de har helt styr på IT fordi de har været i stand til at skifte baggrundsbillede på deres windåse.

  • 0
  • 0
#29 Ole Kaas

Det gør en enorm forskel hvad din præcise alder er i den forbindelse.

Fra den katastrofale "tekstbehandling & regneark" beslutning var taget til COMAL var forsvundet uden erstatning, gik der kun et eller to år.

Så vidt jeg husker blev de 6 picoline terminaler, der alt for sjældent blev givet adgang til, pensioneret i min skoletid. Det vil ikke komme bag på mig om jeg var sidste eller måske næstsidste årgang der nåede at bruge dem. Uden sabbatår, fjumreår og 10. kl. lykkedes det mig at blive student i 93.

I nogle få matematiklektioner, fik vi lov at lære "myresnak", hvor man kunne tegne geometriske figurer på skærmen ved at navigere en "myre" rundt med afstande og vinkler. Under en emneuge blev det også til konstruktion og styring af lego-køretøj med larvefødder.

Anvendelse af datastuen krævede ikke blot tilstedeværelse af en lærer - læreren skulle tillige selv have modtget undervisning i anvendelse af materiellet. Jeg tror kun der var 2 med den store eksamen - min matematiklærer havde vist kun fået et lille lyn-kursus. Det satte alvorlige begrænsninger for muligheden for at få lov at bruge dem. Til gengæld kunne man som tilvalgsfag vælge mellem motorlære, maskinskrivning, formning, musik og sløjd.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere