Jesper Lund Stocholm bloghoved

Hvad gør de ikke-IT-kyndinge? (og lidt om Humac)

For et par uger siden sendte jeg min bedre 2/3 i byen efter et nyt headset til min iPhone 3G. Jeg havde naturligvis gjort forarbejdet hjemme, men jeg kunne ikke helt greje, om begge de to muligheder jeg fandt var kompatible med min telefon. "Buddet" blev derfor sendt ind til Humac i Magasin på Kgs. Nytorv i København med klare instrukser om at sikre sig, at der ikke var problemer med min telefon. Instruksen var reelt: "Hvis det lækre headset virker, så køb det - ellers så køb det basale headset, som jeg ved virker".

Glad kom hun da også hjem med et headset (men bemærkede dog noget i retning af "Hold da fast en arrogant ekspedient - han var overhovedet ikke interesseret i at tage sig tid til at hjælpe mig") og endnu gladere tog jeg pakken op af posen.

Inden jeg rev pakken op checkede jeg lige bagsiden af æsken - noget med "livrem og seler" - og til min store overraskelse og irritation stod der "Compatible with: iPhone 3GS, for iPhone 3G only audio is available" (eller noget i den retning).

Så her gør man som kunde sit hjemmearbejde og undersøger usikkerheder, spørger om hjælp hos dem, der vel skulle være Danmarks fremmeste eksperter på Mac-området ... og alligevel kommer man hjem med et forkert produkt - fordi en irriteret ekspedient åbenbart blev forstyrret i noget meget, meget vigtigt.

Men vi skal længere ind ...

Ugen efter (lørdag d. 6. marts) tog fruen ind for at levere headsettet tilbage - jeg kunne jo ikke bruge det til noget. Jeg havde egentlig regnet med, at det ville være en form-sag, men ekspedienten ville ikke give sig så let. Næ - tværtimod begyndte han at diskutere med fruen om, hvorvidt det virkede til min telefon eller ej - og han nægtede pure, at det ikke skulle kunne anvendes til min iPhone 3G. Han gav sig først, da en anden ekspedient prikkede ham på skulderen og fortalte, at det var rigtigt nok, at headsettet ikke virkede til iPhone 3G.

Altså - jeg opfatter normalt mig selv som en sindig (eksil)jyde, der ikke så let ophidses, men sådan en behandling kan virkeligt sætte mit pis i kog og jeg gik hele dagen og rasede over den behanding fruen havde været udsat for. for hvad pokker skal man gøre?

Og hen ad lørdagen kom jeg til at tænke på ... hvad gør alle andre' Hvad gør de IT-ukyndige, når de sættes overfor en ignorant ekspedient som her' Vi "fag-specialister" er jo velsignede med en teknisk indsigt, der giver os mulighed for at sætte foden ned overfor disse mennesker ... men jeg vil da umiddelbart tro, at jeg er den eneste i min familie, der besidder denne viden.

Måske skal jeg blot erkende, at sådan ligger landet bare. Det er jo muligt, at jeg selv kan læse spec for en dims jeg vil købe (og forstå den!), men jeg er desværre på herrens mark, når jeg snakker med VVS-folk, tømrere og lignende. Her er jeg jo også nødt til at acceptere stort set alt, hvad de siger - for jeg har ingen kompetencer overhovedet på disse områder.

PS: Sagen med Humac endte i øvrigt med, at jeg lørdag eftermidag klikkede ind på Apple Store og købte headsettet dér. Det kostede kun 10 kroner mere incl. porto og forsendelse, og tirsdag lå det i min postkasse, da jeg kom hjem fra arbejde.

Opdatering (2010-03-12T10:45):

Baseret på kommentarene herunder ligner det meget et generelt mønster for Humac. Derfor skal jeg huske at tilføje, at mine egne erfaringer med Humac i Magasin og Gammel Mønt i Kbh er stort set ens - altså det med arrogante ekspedienter - men jeg har derimod udelukkende positive oplevelser i Humac på Vesterbrogade. Det er måske derfor mere et "people-issue" end et "Humac-issue".

Kommentarer (37)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kasper Revsbech

Jeg har desværre oplevet samme arrogance og ikke mindst uvidenhed her i Aalborg, og for mig har løsningen været den samme nemlig køb på nettet. Hvis jeg skal rådgive familie og venner vil jeg hellere tage "skraldet" for et forfejlet net indkøb end for at have henvist dem til "Eksperterne" i Humac.

  • 0
  • 0
Klavs Klavsen

Så er min erfaring desværre også meget uheldig med dem, og jeg har mange gange prøvet at de har lavet noget hø - eller villet lave noget hø, indtil jeg fik stoppet dem, fordi jeg heldigvis selv havde sat mig ind i emnet før det skulle laves.

F.ex. ville jeg have højvandslukke i mit kloaksystem og iflg. den kloakmand jeg spurgte (som endte med at løse opgaven) så fandtes der ikke et gyldigt, ikke-elektrisk, højvandslukke til en hovedbrønd og han spurgte mig om han skulle sætte et ulovligt i, som han godtnok mente ville fungere fint.

Jeg sagde nej og lod ham om at lave brønden med den tanke at jeg så senere kunne sætte det ulovlige i, hvis jeg ville.

Det viste sig så at han har lavet hovedbrønden som med en diameter på 45cm - som er ALT for lille, til at man faktisk kan installere en højvandslukke. Yay.

For at føje spot til skade, fandt jeg senere ud af at der findes, en dansk, producent af højvandslukke som er godkendt - www.napan.dk

Nu skal jeg så, en dag, have nogen til at grave en ny og større hovedbrønd ned, fordi jeg ikke selv satte mig ind i opgaven og dermed ikke kunne sige "nej tak" til den diameter brønd han havde i sit tilbud - på trods af snakken om højvandslukke.

Så meget for ordentlig rådgivning.

De få jeg er stødt på der gør deres arbejde ordentligt, sørger jeg for at anbefale videre og anvende når det er indenfor deres metier.

Generelt er det min erfaring at håndværkere ikke kan lide at få af vide at den implementation de havde tænkt sig ikke er god nok/korrekt og at man hellere vil have en anden - de er tydeligvis vandt til at vide bedst, og jeg har mange gange konstateret at de gerne gør sig kloge på noget, de tydeligvis ikke ved nok om (vidste jeg kun fordi jeg selv havde sat mig ind i emnet, med meget møje og besvær).

Jeg laver, af nød, det meste selv - hellere være sikker og langsom end at få lavet noget lort der er dyrt og skal laves om.

Så er der situationer, som f.ex. min svigerfar der, selvom han er bygningsingeniør og har istandsat hele sit hus, valgte at betale sig fra at få lavet sin nye udestue og er endt med at lave bl.a. fuger om (fjolserne der kom fra entreprenøren var tydeligvis ikke murerer), få muret søjlerne, der var vind og skæve om, få gjort fundamentet bredere (fjolserne lavede det så kun 2/3 af den inderste sten, hvilede på fundamentet) og tømreren der monterede vinduerne så afstanden til gulv-listen svingede fra 1 til 2,5cm osv.

Og entreprenøren der lavede opgaven, havde han fået anbefalet fra andre, hvor det havde været fint.

Jeg er ikke i tvivl om at der findes gode håndværkere, men de er desværre svære at finde og fordi nogen har lavet en ting godt, betyder det ikke at de laver alt godt :(

Mit umiddelbare indtryk er at de færreste har en faglig stolthed, de er mere interesseret i at tjene nogle hurtige penge.

  • 0
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Jeg har aldrig selv handlet der, men jeg har været vidne til efterhånden en del grimme historier om folk der får udskiftet komponenter til mange tusinde kroner, hvis en Mac indleveres til reparation uden at det hjælper (en død harddisk i en iMac resulterede i en komplet motherboard udskiftning i stedet for hurtigt at checke om disken var i stykker), eller igen de arrogante ekspedienter der ikke gider at hjælpe dig.

Humac giver Apple et dårligt servicery herhjemme. Køb eller få serviceret direkte hos Apple i stedet.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Jeg har opdateret artiklen med følgende passus nederst:

"Baseret på kommentarene herunder ligner det meget et generelt mønster for Humac. Derfor skal jeg huske at tilføje, at mine egne erfaringer med Humac i Magasin på Kgs. Nytorv og Gammel Mønt i Kbh er stort set ens - altså det med arrogante ekspedienter - men jeg har derimod udelukkende positive oplevelser i Humac på Vesterbrogade. Det er måske derfor mere et "people-issue" end et "Humac-issue"."

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Anne-Sofie,

Netindkøb er jo også normalt betydeligt mere uproblematiske at returnere end dem fra alm. butikker

Det kommer jo an på politikken i forretningen (også den fysiske). Magasin er jo en ubetinget fornøjelse at handle ved, da de har returret på alle varer i (vist nok) 30 dage. Spørgsmålet for os var jo derfor, om Humac i Magasin har lov til at have andre regler end Magasin selv.

Derudover er der jo også Eblehuset i Kbh, hvis man vil smide penge efter Apple-produkter - har nogen erfaringer med dem?

  • 0
  • 0
Carsten Gehling

...hvor politiet ser den anden vej, hvis du slæber den slags ekspedienter med derhen, stiller dem op af en væg og henretter dem.

Eller rettere: Det burde der være.

Folk der har specialviden, og som befinder sig i en situation, hvor de bliver betalt for at formidle denne specialviden til "almindelige dødelige", har simpelthen ingen undskyldning for ikke at gøre dette ordentligt.

Det gælder computere, diverse elektronik og håndværkere over én kam.

Ellers er der jo ikke noget at sige til, at butikker må lide døden pga. netsalg. Eller at dygtige danske håndværkere bliver skiftet ud med dygtige polske håndværkere, der er billigere. I begge tilfælde fordi man som lægmand så har valgt selv at sætte sig helt ind i emnet og så bare kan styre selv.

  • Carsten
  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Carsten,

Ellers er der jo ikke noget at sige til, at butikker må lide døden

+1

Jeg vil rigtigt gerne støtte de fysiske erhvervsdrivende og jeg er også villig til at betale den overpris, der kan retfærdiggøres af udgifter til husleje etc, men jeg kan blive så pisse sur over at bruge tid på først at komme hen til butikken - og så blive mødt af "en lille konge" som eksemplet var her hos Humac.

PS: Prisen på headsettet var i øvrigt:

Apple Store: kr. 179,-
Humac: kr. 249,-

... det er sgu da en ren "angle-grapping-maneuver" når man så også skal håndtere den nævnte betjening.

  • 0
  • 0
Jonas Koch

apple er et arrogant firma - at dem der sælger deres produkter så også er arrogante, kan vel ikke komme som en overraskelse. hr jobs' holdninger er vel smittet af hele vejen ned til butikssælgeren.

løsningen er nem: lad være med at købe apple produkter. selv er jeg ikke kreativ eller karlsmart nok til at eje et apple produkt :)

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

apple er et arrogant firma - at dem der sælger deres produkter så også er arrogante, kan vel ikke komme som en overraskelse. hr jobs' holdninger er vel smittet af hele vejen ned til butikssælgeren.

løsningen er nem: lad være med at købe apple produkter. selv er jeg ikke kreativ eller karlsmart nok til at eje et apple produkt :)

Nej smart er lader du ikke til at være... 8-P

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Humac er en joke, det hedder Unhumac.

Det er synd og skam at de skal have lov til at sælge så dejligt udstyr som Apples.

Advarsel: lad være med at bruge butikken (ligesom i heller ikke skal bruge Elgiganten, eller Dell, eller....) der er så dårlig service.

Måske kunne vi tilsammen oprette et sted hvor man kan rate kundeservicen hos de forskellige butikker?

Edbpriser er jo efterhånden gået hen og blevet noget ubrugeligt l...
Hvad sker der for dem. De havde et glimrende produkt, som de så absolut skulle smadre??!

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Christian,

Dav, jeg er interesseret i at købe et digital kamera (skift selv ud med produkt efter ønske), men ved ikke noget om det....

Jeg overhørte følgende samtale i en fotobutik i Spinderiet i Lyngby (butikken er senere lukket). Kunden havde valgt et kamera og var nu ved at afslutte handlen.

Ekspedient: Du skal naturligvis også huske at have et UV-filter med
Kunde: Hvad skal jeg bruge det til?
Ekspedient: Jo, UV-filtret sidder udenpå objektivet, så hvis du nu taber kameraet lige på objektivet, så er det kun UV-filtret, der går i stykker.

:o)

  • 0
  • 0
Jesper Kildebogaard

Ekspedient: Du skal naturligvis også huske at have et UV-filter med
Kunde: Hvad skal jeg bruge det til?
Ekspedient: Jo, UV-filtret sidder udenpå objektivet, så hvis du nu taber kameraet lige på objektivet, så er det kun UV-filtret, der går i stykker.

Nu er UV-filter ikke nødvendigvis en dårlig investering - men bliver selvfølgeligt solgt med en solid profitmargen i fotobutikkerne (ligesom kameratasker, SD-kort osv). Jeg bruger filteret på mine objektiver, men bruger til gengæld aldrig dæksel.

Og for at være lidt on-topic også, så har jeg prøvet Humac på Åboulevarden og Vesterbrogade, og begge dele var en fin oplevelse.

  • 0
  • 0
Jens Lund

Det ved jeg ikke - jeg var nødt til at forlade butikken fordi jeg ikke kunne lade være med at fnise

Det skal du skam ikke fnise af. Det er langt nemmere at have et uv-filter på kameraet, end at gå og tage dæksel af og på hele tiden. Uv-filter er en glimrende beskyttelse, som ekspedienten fortalte her.

Og et nyt uv-filter er noget billigere end et nyt objektiv.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Nu er UV-filter ikke nødvendigvis en dårlig investering - men bliver selvfølgeligt solgt med en solid profitmargen i fotobutikkerne (ligesom kameratasker, SD-kort osv). Jeg bruger filteret på mine objektiver, men bruger til gengæld aldrig dæksel.

Jo som kamera-styrthjælm er det en rigtig dårlig investering.

Og for at være lidt on-topic også, så har jeg prøvet Humac på Åboulevarden og Vesterbrogade, og begge dele var en fin oplevelse.

Det var da godt at nogen har haft en fornuftig oplevelse.

  • 0
  • 0
Jesper Kildebogaard

Bestemt ikke - jeg har det selv på én af mine objektiver ... men det er sgutte købt for at beskytte objektivet i tilfælde af, at jeg taber kameraet.

Ah - my bad.

Men måske filterrammen kan fungere som deformationszone og dermed beskytte objektivet (en smule), hvis man taber det? Og hvorfor har ingen i øvrigt opfundet filtre med indbygget airbag, som butikkerne kan sælge til overpriser? :-)

Her er i hvert fald nogle historier fra det virkelige liv om, hvad et Nikon-objektiv kan holde til:

http://www.kenrockwell.com/nikon/18200/18200-drop-test.htm

  • 0
  • 0
Brian Hvarregaard

Måske kunne vi tilsammen oprette et sted hvor man kan rate kundeservicen hos de forskellige butikker?

Er det ikke netop det man gør på www.trustpilot.dk ?

@Jesper Lund: Du kunne bare have kigget på trustpilot som det første i dit forarbejde, den har 2/5 og meget dårlig omtale - så havde jeg allerede holdt mig væk.

P.S: Tag da selv ind til butikken og få det byttet i stedet for at sende din kone derind - du har trods alt bedre teknisk viden. Så ville du sikkert have sparet dig selv for en masse frustrationer (og din kone der havnede foran nogle tåbelige ekspedienter og skulle overfuses - i stedet for at sende lammet til slagteren - min kone var blevet stik tosset hvis jeg havde gjort det)

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Brian,

Tag da selv ind til butikken og få det byttet i stedet for at sende din kone derind - du har trods alt bedre teknisk viden.

Ja, jeg kan godt se, at det lød som om at jeg selv sad derhjemme og så fodbold imens konen rendte land og rige rundt for mig, men i disse tilfælde kunne jeg ganske enkelt ikke komme derind, og da hun alligevel shoppede løs i Kbh, så var det jo oplagt, at hun kiggede forbi Humac for dette lille ærinde :o)

... men når det så er sagt, så kan det jo ikke passe, at man skal besidde en civilingeniør-eksamen fra DTU for at kunne matche ekspedienternes arrogance hos Humac - vel?

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Nikolaj,

Der stod jeg lige af - hvordan kobler du ekspedient arrogance til DTU eksamen? Bliver man arrogant af at have fuldført eksamen på DTU, eller hvad mener du?

Brian mente, at jeg selv skulle være taget derind, da jeg har bedre teknisk viden end min kone. Jeg mener ikke, at det kan være rimeligt at man skal besidde specielle tekniske færdigheder for at få hjælp til noget så simpelt at købe et headset til en telefon.

  • 0
  • 0
Nikolaj Brinch Jørgensen

Brian mente, at jeg selv skulle være taget derind, da jeg har bedre teknisk viden end min kone. Jeg mener ikke, at det kan være rimeligt at man skal besidde specielle tekniske færdigheder for at få hjælp til noget så simpelt at købe et headset til en telefon.

Og du har en eksamen fra DTU? Så forstår jeg bedre ;-)

OT: Nej det kan ikke være rigtigt. Butikker som på den måde ikke behandler deres kunder ordenligt, fortjener ikke at eksistere - hele eksistensgrundlaget for en fysisk butik er at give kunderne en anderledes oplevelse af god service.

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger

Hej Nikolaj,

Og du har en eksamen fra DTU? Så forstår jeg bedre ;-)

Jeps :o)

Nej det kan ikke være rigtigt. Butikker som på den måde ikke behandler deres kunder ordenligt, fortjener ikke at eksistere - hele eksistensgrundlaget for en fysisk butik er at give kunderne en anderledes oplevelse af god service.

+1

  • 0
  • 0
Frej Soya

Klassik humac oplevelse. Jeg har købt min macbook pro på apple.com
Et par år senere mistede jeg min strømforsyning, og jeg skulle bruge en ny hurtigt som jeg så købte i humac.

Da den så begynder at gå i stykker (ledningen fra kassen røg længere og længere ud) tager jeg den ned til humac.

Eskpedienten vil have at jeg skal sende min mac med!, som jeg ikke har købt i humac!!!. For at kunne teste problemet. (Ledningen var halvt ude ikke beskyttet så kobberet kom frem). Jeg havde endda kvitteringen med, hvor den var købt seperat.

Jeg skulle argumentere hvorfor de var nød til at reperare min strømforsyning, uden at de skulle have min (eneste) computer. Han ringede rundt og og fik samme latterlige undskyldning om at det sagde proceduren...Argh!

Selvfølgelig mente de at det var min skyld og reklamantionsretten ikke dækkede, så levede med min strømforsyning der slog gnister et par måneder, og købte en i New York til 400kr (mod 800 kr i humac).

Klassisk humac. Min teori er, at de må have et indebrændt ønske om at få hævn fra midt 90'erne , hvor ingen gad høre på hvor fantastisk mac var, på trods af de mange åbenlyse tekniske mangler i deres styresystem. (Som mange sikkert kunne leve med..). Men arrogante er de i humac.

  • 0
  • 0
Per Hansen

Jeg får SÅ ondt i tæerne (af at krumme dem), når jeg en sjælden gang forvilder mig ind i elgiganten
Problemet opstår når jeg overhører de historier, som sælgerne forsøger at prakke sagesløse købere på.
Sælgerne ved helt åbentlyst ikke et klap om hvad de sælger, men de er utrolig kreative når man hører deres histoier...

  • 0
  • 0
Aske Olsson

Jeg har faktisk engang tabt mit gamle Nikon F80 ud af tasken da jeg svang den over skulderen, den var ikke lukket...
Det landede lige på objektivet objektivet, UV-filteret smadrede og var ret svært at få af da det blev deformeret. Objektivet klarede det heldigvis fint, men hvis filteret ikke havde været på tror jeg også det ville være gået i stykker (ingen dæksel).

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere